Verslag van terugkeer naar Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#16 Bericht door Joep » maandag 04 maart 2019, 05:12

Wat anderen roepen moet je gewoon niet naar luisteren Erik, jij kent de waarheid en je weet ook wie het roepen.
Ik zal nooit roepen dat ik nooit terug ga naar NL, om wat voor reden dan ook.
De zorg hier is prima, alleen hangt er een prijskaartje aan.

Misschien heeft de Podoloog de oplossing, hoop voor hem, mij en velen anderen dat het lukt.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#17 Bericht door jomel17 » maandag 04 maart 2019, 07:09

Printen,
ik lees dat je 710 euro aan huur betaald.
Volgens mij is dat precies op de huursubsidie grens, heb je die al aangevraagd?
Dat zou weer schelen toch?
หลงรัก

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#18 Bericht door printen44 » maandag 04 maart 2019, 12:01

jomel17 schreef: maandag 04 maart 2019, 07:09 Printen,
ik lees dat je 710 euro aan huur betaald.
Volgens mij is dat precies op de huursubsidie grens, heb je die al aangevraagd?
Dat zou weer schelen toch?
Nee, want buiten die 710 euro is er de servicekosten en een deel daarvan moet je bij die 710 euro optellen. Bovendien is mijn inkomen net boven de inkomensgrens voor huursubsidie. Eind dit jaar wordt mijn bedrijfspensioen ruim 100 euro minder, ik koos voor een getrapt pensioen. Ik zal waarschijnlijk verhuizen naar een goedkopere woning, buiten Sneek, en dan krijg ik die huursubsidie. De woning die ik nu bewoon, met alle plezier overigens, is een tussenstap van particulier naar sociale huurwoningen. Even buiten de stad zijn woningen, +55 woningen, goedkoper. Met hetzelfde woninggenot, als ik zoo de aanbiedingen van de woningcooperaties bekijk.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#19 Bericht door jumbo » dinsdag 05 maart 2019, 01:33

Dus alle kosten op een rijtje gezet tussen Thailand en Nederland wat is dan het positieve saldo wat je in NL minder aan kosten hebt dan in Thailand??
Was er nog een andere motivatie als zorgverzekering dat je terugkeerde of speelde het alleen zijn ook mee?

Edit; Als de vragen te persoonlijk worden dan snap ik uiteraard dat er geen antwoord volgt.... [|)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#20 Bericht door printen44 » dinsdag 05 maart 2019, 12:13

jumbo schreef: dinsdag 05 maart 2019, 01:33 Dus alle kosten op een rijtje gezet tussen Thailand en Nederland wat is dan het positieve saldo wat je in NL minder aan kosten hebt dan in Thailand??
Was er nog een andere motivatie als zorgverzekering dat je terugkeerde of speelde het alleen zijn ook mee?

Edit; Als de vragen te persoonlijk worden dan snap ik uiteraard dat er geen antwoord volgt.... [|)
Het is zeker niet goedkoper in Nederland als Thailand. Dagelijkse boodschappen zijn ongeveer gelijk, als je in Thailand wat buitenlandse boodschappen ging halen, maar het is de huur en energie, die veel duurder zijn. Ook uit eten is veel duurder, dus ga ik weing uit eten. Ik ben wat hier wat meer geld kwijt dan in Thailand. Zodra ik een sociale woning krijg, zal het financieel beter gaan. Ik zal dan ook huursubsidie krijgen, wat ik nu niet krijg.

Daar tegenover staat dat er geen onzekerheid is bij ziektekosten. Dat geef, zeker als je de 70 gepasseerd bent, veel rust in je leven hier. In private ziekenhuizen in Thailand was de zorg goed, geen kwaad woord er over, maar duur. zoals ik al schreef, was ik 1000 euro per jaar kwijt voor mijn ogen. Nu is dat maximaal 385 euro eigen risico.

Ik schreef in het eerste deel dat de zorgverzekering een van de redenen was dat ik terugkeerd, wel een van de voornaamste redenen, maar andere factoren speelde ook mee. Mijn vriendin in Thailand, geen relatie, ze is met een Thaise man getrouwd, was met haar twee zonen naar Nederland vertrokken voor goed onderwijs voor haar zonen. Met haar en twee zonen trok ik veel op in Thailand. Dat was ook een reden voor terugkeer, niet bepalend, maar het kwam er wel bij,

Ook speelde mee dat ik voor een "getrapt bedrijfspensioen" had gekozen en dat ik einde van dit jaar ruim 100 euro minder pensioen per maand krijg. Dat de pensioenen de afgelopen jaren niet stegen, dat kon ik niet weten, toen ik die beslissing nam om voor een getrapt pensioen te kiezen. Ik klaag daar niet over, want het was toen een keuze van mij.

Chiang Mai Immigration speelde ook een rol in mijn beslissing. Het was een janboel daar en je werd gedwongen om een visa-bureau in de hand te nemen voor je "retired" visum. Dat waren ook redelijk hoge kosten.

Dus het was niet alleen de zorgverzekering, maar aan aantal factoren die meespeelde bij de beslissing om terug te keren naar Nederland. Het is daarom, dat het voor mij een langdsurige periode was, voor ik die beslissing nam. Dat ik vrijgezel was, speelde natuurlijk ook een rol.

Terugkijkend naar een jaar Nederland, vind ik nog steeds dat ik een juiste beslissing nam. Het is uiteraard niet allemaal zonnenschijn, maar dat was het in Thailand ook niet. Ik ben tevreden hier. Mooi appartement, familie en goede vrienden om mij heen, dus klagen doe ik zeker niet.

Maar nogmaals, dit was en is een persoonlijk verslag. Hopelijk kregen leden van dit forum wat inzicht, waarom ik naar Nederland terugkeerde en wat ik deed om dat in goede banen te kunnen leiden. Hopelijk doen een aantal leden daar hun voordeel mee. De discussie over terugkeer, zal in dit forum een steeds terugkeerden item zijn.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#21 Bericht door wanadee » dinsdag 05 maart 2019, 12:22

“Daar tegenover staat dat er geen onzekerheid is bij ziektekosten. Dat geef, zeker als je de 70 gepasseerd bent, veel rust in je leven hier. In private ziekenhuizen in Thailand was de zorg goed, geen kwaad woord er over, maar duur. zoals ik al schreef, was ik 1000 euro per jaar kwijt voor mijn ogen. Nu is dat maximaal 385 euro eigen risico.”

Dit is iets te rooskleurig weergegeven. Bij die 385 euro eigen risico moet je ook je basisverzekering optellen plus de inhouding voor zorgverzekering. Bij elkaar toch minstens 300 per maand dan ben je jaarlijks rond de 4000 euro kwijt en niet 385.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#22 Bericht door stille » dinsdag 05 maart 2019, 13:23

Hai Erik en Printen 44
Waarom ik in 2015 dacht om weer terug tegaan het volgende.
In eind 2014 kreeg ik bericht van mijn ZKV dat het in 2015 met 80 euro p/m omhoog gaat,tevens van de Belasting dat in 2015 de heffingskorting vervalt.
Dit jaar 28 euro ZKV verhoging,AOW met 30 EURO omhoog,blijft gelijk
Sinds kort vervolg ik jullie beide verslagen en zodoende weet ik er veel van.
En alles is zoals het is de waarheid, van jullie.
Ik noemt nu ook Printen 44 omdat hij op een vraag van Jomel 17 beantwoord heeft.

jomel17 schreef: ↑
maandag 04 maart 2019, 07:09
Printen,
ik lees dat je 710 euro aan huur betaald.
Volgens mij is dat precies op de huursubsidie grens, heb je die al aangevraagd?
Dat zou weer schelen toch?

Nee, want buiten die 710 euro is er de servicekosten en een deel daarvan moet je bij die 710 euro optellen. Bovendien is mijn inkomen net boven de inkomensgrens voor huursubsidie. Eind dit jaar wordt mijn bedrijfspensioen ruim 100 euro minder, ik koos voor een getrapt pensioen. Ik zal waarschijnlijk verhuizen naar een goedkopere woning, buiten Sneek, en dan krijg ik die huursubsidie. De woning die ik nu bewoon, met alle plezier overigens, is een tussenstap van particulier naar sociale huurwoningen. Even buiten de stad zijn woningen, +55 woningen, goedkoper. Met hetzelfde woninggenot, als ik zoo de aanbiedingen van de woningcooperaties bekijk.
Ook ik krijgt geen huursubsidie want toen ik mij liedt inschrijven moest ik mijn inkomen opgeven.
Ik kan niet in een ander zijn portemonaie kijken wil ik ook niet, wel in de mijne.
Als ik in Nederland (natte vinger werkt) huur energie ZKV + kleine ander ontkosten 1300 euro aan vaste lasten kwijt bent, zou wel gaan, maar kan alleen 1 x p.j op vakantie gaan.
Wil ik 8 -4 doen dan heb ik in Thailand ook vaste lasten (jullie begrijp wel waar aan) .
En dat gaat voor mij niet.
Dus heb ik in 2017 besloten om in Thailand te blijven mits ik deze ZKV houd
Nu kan ik rustig in Thailand blijven en ieder jaar voor 2 a 3 maanden naar Nederland gaan,omdat ik in Nederland geen vaste lasten heb.
Blijft dan bij mijn dochters en kleinkids.

Dit jaar ga ik niet,ga met mijn kostgeefster naar Indonesie toe.
Volgend jaar weer,moet mijn rijbewijs vernieuwen,
Stille
Omhoog

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#23 Bericht door stille » dinsdag 05 maart 2019, 13:48

Hai Wanadee.
We zijn niet allemaal zo rijk als jou,dat je zonder ZKV hier in Thailand kan zijn.
Hij heeft in ieder geval een verzekering en hoeft zich nergens zorgen om maken.
Neem nu mijn geval 2010 Prostaat kanker, 2013 Darmkanker hier in Thailand, 2018 Tia gehad in Leeuwarden.
Alles bij elkaar in 10 jaar tijd meer als 80000 euro.
Stel dat ik niet verzekerd was bij VGZ universeel compleet met als woonland Thailand.
Dan ben ik stuk.
Vorige keer zei je dan ga je terug naar Nederland en heb je daar wel vrienden of familie die je willen opvangen.
Je komt als patient en langdurig moeten ze je verzorgen,willen ze dat wel.
Dat wordt hier ook vaak gezegd,dan zegt ik,wil je een ander in huis verzorgen ik dacht dat hun antwoord nee.
Ik heb 2 lieve kinderen en kleinkinderen,maar dat wil ik ze niet aandoen en niemand.
Heb een geluk dat ik deze ZKV heb die nu 600 Euro p/m kost.
Ze nemen nu niemand meer aan degene die het al hebben mogen blijven.
Stel dat ze er mee stoppen.
Dan ga ik weer terug.
Stille

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#24 Bericht door wanadee » dinsdag 05 maart 2019, 13:57

stille schreef: dinsdag 05 maart 2019, 13:48 Hai Wanadee.
We zijn niet allemaal zo rijk als jou,dat je zonder ZKV hier in Thailand kan zijn.
Hij heeft in ieder geval een verzekering en hoeft zich nergens zorgen om maken.
Neem nu mijn geval 2010 Prostaat kanker, 2013 Darmkanker hier in Thailand, 2018 Tia gehad in Leeuwarden.
Alles bij elkaar in 10 jaar tijd meer als 80000 euro.
Stel dat ik niet verzekerd was bij VGZ universeel compleet met als woonland Thailand.
Dan ben ik stuk.
Vorige keer zei je dan ga je terug naar Nederland en heb je daar wel vrienden of familie die je willen opvangen.
Je komt als patient en langdurig moeten ze je verzorgen,willen ze dat wel.
Dat wordt hier ook vaak gezegd,dan zegt ik,wil je een ander in huis verzorgen ik dacht dat hun antwoord nee.
Ik heb 2 lieve kinderen en kleinkinderen,maar dat wil ik ze niet aandoen en niemand.
Heb een geluk dat ik deze ZKV heb die nu 600 Euro p/m kost.
Ze nemen nu niemand meer aan degene die het al hebben mogen blijven.
Stel dat ze er mee stoppen.
Dan ga ik weer terug.
Stille
Iederen moet lekker zelf weten waar of waarom hij ergens wil wonen, je moet alleen wel de juiste cijfertjes geven.
En hoe je er bij komt dat ik rijk ben??? Zo komen de fabeltjes in de wereld.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#25 Bericht door stille » dinsdag 05 maart 2019, 14:36

WAnnadee
Je eigen reactie.Dat je een stevige buffer heb

Re: Ziekte Kosten Verzekering heel belangrijk

Re: Ziekte Kosten Verzekering heel belangrijk

#11 Bericht door wanadee » woensdag 20 juni 2018, 07:47

Ik neem aan dat iedereen ook wel kennissen heeft die niet afhankelijk zijn van huursubsidie oid.
Daarnaast zou je een kostgangersovereenkomst kunnen afsluiten
Of nadat je je ziektekostenverzekering hebt ergens in een caravan gaan zitten en je inschrijven als woningzoekende.
In mijn kennissenkring is het probleem met ziektekostenverzekering in thailand bekend en ik heb van verschillende kanten dit aanbod gekregen als dat nodig mocht zijn. Ik heb een stevige buffer dus denk niet dat ik daar gebruik van ga maken, maar zeg nooit nooit :crazy:
En als de keuze wordt in thailand binnen een jaar overlijden met pijnstillers of in nederland nog 5 jaar sukkelen met chemokuren oid dan blijf ik toch maar lekker in thailand.

Dit kreeg ik onverwachts,
prostaat kanker,smorgen naar het Ram de volgende dag geopereed kosten val mee weet niet meer hoeveel.
Darmkanker operatie 11 nachten in het Ram 300000 Th.b.
CT pet scan het RAM heeft die niet,wel klaar gemaakt om naar het Bangkok hospitaal te gaan, 50000Th.b.
12 chemo iedere chemo 2 nachten in het RAM keer 100000 th,b.
Daarna verschillende kijkoperatie + scan om het 1/2 jaar .
Tia in het MCL Leeuwarden geholpen 4 nachten daarna voor controle en test en medicijnen, prijst weet ik niet.
Dit zijn dingen die onverwachts gebeuren,dus geen tijd om direct terug te gaan.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#26 Bericht door wanadee » dinsdag 05 maart 2019, 14:50

stille schreef: dinsdag 05 maart 2019, 14:36 WAnnadee
Je eigen reactie.Dat je een stevige buffer heb

Re: Ziekte Kosten Verzekering heel belangrijk

Re: Ziekte Kosten Verzekering heel belangrijk

#11 Bericht door wanadee » woensdag 20 juni 2018, 07:47

Ik neem aan dat iedereen ook wel kennissen heeft die niet afhankelijk zijn van huursubsidie oid.
Daarnaast zou je een kostgangersovereenkomst kunnen afsluiten
Of nadat je je ziektekostenverzekering hebt ergens in een caravan gaan zitten en je inschrijven als woningzoekende.
In mijn kennissenkring is het probleem met ziektekostenverzekering in thailand bekend en ik heb van verschillende kanten dit aanbod gekregen als dat nodig mocht zijn. Ik heb een stevige buffer dus denk niet dat ik daar gebruik van ga maken, maar zeg nooit nooit :crazy:
En als de keuze wordt in thailand binnen een jaar overlijden met pijnstillers of in nederland nog 5 jaar sukkelen met chemokuren oid dan blijf ik toch maar lekker in thailand.

Dit kreeg ik onverwachts,
prostaat kanker,smorgen naar het Ram de volgende dag geopereed kosten val mee weet niet meer hoeveel.
Darmkanker operatie 11 nachten in het Ram 300000 Th.b.
CT pet scan het RAM heeft die niet,wel klaar gemaakt om naar het Bangkok hospitaal te gaan, 50000Th.b.
12 chemo iedere chemo 2 nachten in het RAM keer 100000 th,b.
Daarna verschillende kijkoperatie + scan om het 1/2 jaar .
Tia in het MCL Leeuwarden geholpen 4 nachten daarna voor controle en test en medicijnen, prijst weet ik niet.
Dit zijn dingen die onverwachts gebeuren,dus geen tijd om direct terug te gaan.
Ik snap werkelijk niet waarom je dit er allemaal bij haalt.
Een stevige buffer hebben is in mijn vocabulaire iets heel anders dan rijk zijn en doemdenken doe ik ook niet aan dus die 600 euro die jij maandelijks kwijt bent laat ik lekker op de bank staan.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#27 Bericht door printen44 » dinsdag 05 maart 2019, 15:50

wanadee schreef: dinsdag 05 maart 2019, 12:22 “Daar tegenover staat dat er geen onzekerheid is bij ziektekosten. Dat geef, zeker als je de 70 gepasseerd bent, veel rust in je leven hier. In private ziekenhuizen in Thailand was de zorg goed, geen kwaad woord er over, maar duur. zoals ik al schreef, was ik 1000 euro per jaar kwijt voor mijn ogen. Nu is dat maximaal 385 euro eigen risico.”

Dit is iets te rooskleurig weergegeven. Bij die 385 euro eigen risico moet je ook je basisverzekering optellen plus de inhouding voor zorgverzekering. Bij elkaar toch minstens 300 per maand dan ben je jaarlijks rond de 4000 euro kwijt en niet 385.
Wanadee, in mijn verslag schreef ik dat ik 140 euro per maand kwijt was aan de zorgverzekering. Dat was inclusief de aanvullingen. Wat jij noemt is de "eigen bijdrage". Dat hoef niet altijd te zijn. Ik haalde bij "Specsavers" twee gehoorapparaten en ik hoefde de eigen bijdrage niet te betalen. Van mijn eigen risico, werd 154 euro ingehouden.zorgverzekering kwijt.

Uiteraard betaal ik ook een basisverzekering aan de belasting. Maar daar krijg ik weer 68 euro van terug. Plus dat je altijd aangenomen moet worden en er geen uitsluitingen zijn. Opgeteld ben je veel beter af met een zorgverzekering in Nederland dan een particuliere "Health insurance" in Thailand. Zeker als je de 70 gepasseerd bent. Ik deed echt wel mijn huiswerk.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#28 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 05 maart 2019, 16:13

Stille, als ik dit van jou goed lees: '12 chemo iedere chemo 2 nachten in het RAM keer 100000 th,b.' dan is dat een ton thb per keer. Klopt mijn uitleg? Die ton thb is dan chemo plus 2 dagen liggen en daarvan heb je er twaalf gehad. Dus 1,2 miljoen thb voor 12 sessies en dat bedrag, een miljoen, staat me al jaren bij uit een verslag van het BUPA over de kosten van chemo in een goed ziekenhuis in Thailand.

Dat is bij de koers van vandaag 35 k euro en dat bedrag laat ik liever na aan partner en pleegzoon dan dat ik dit besteed aan een infuus. Ik ben in Thailand drie keer behandeld aan huidkanker en voor de vierde operatie heb ik gewacht tot in NL en nu eindelijk is mijn neus vrij van kanker na een transplantatie van 2x2 cm huid, zeventien dagen geleden, en ik zal de goegemeente de foto besparen met het fraai voorkomen waarmee ik nu moet rondlopen...... Nog een week of drie, denk ik, en ik heb weer een neusje van de zalm. Met een 2 bij 2 cm deukje er in....

De afweging hoe je dit risico dekt, of niet dekt, maakt ieder voor zich en Printen Kees en ik (en anderen waar ik van weet) hebben de keus gemaakt voor NL en vrienden voor Spanje. Jij hebt gelukkig een polis in Thailand; ben er maar zuinig op!

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#29 Bericht door stille » dinsdag 05 maart 2019, 16:37

Klop precies Erik.
1200000.Thb
In die tijd 1 op 40.
Maar vergeet de na behandeling niet ,scans,kijkoperatie,die zijn ook vrij prijzig in het RAM.
Laatst keer i.v.m met mijn TIA, scan medicijnen 3 st.voor een 1/2 jaar, 72000 Th.b. was in November.
Ze wil dit jaar op 28-05 weer een scan doen + medicijnen voor een 1/2 jaar.
Kijkoperatie pas volgend jaar,voor mijn darmkanker,als dat goed is dan pas over 5jaar.
Geeft jullie groot gelijk om weer naar Nederland te gaan.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#30 Bericht door stille » dinsdag 05 maart 2019, 17:09

Hier de rekening van November.
In.v.m TIA.
Medicijnen 3 verschillende opgehaald bij het Ram
3x 180 stukje 28140 is niet gespecificeerd.
Bloed onderzoek 8170.
CT scan 28000.
Dan nog de kleine bedragen niets noemenswaardige waardig..

Mei 2019 CT. Scan i.v.m darmkanker weet+
medicijnen weet ik nog niet

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”