Terug naar NL vragen

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ronthai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 26 juni 2013, 06:23
Locatie: Pattaya

Terug naar NL vragen

#1 Bericht door ronthai » woensdag 28 oktober 2015, 17:01

Hallo allemaal,

Er is niet echt een sub-forum voor deze vraag, dus dan maar in diversen. Misschien moet een Mod het verplaatsen ofzo.

Na 12+ jaren in Thailand gewoond te hebben, zie ik het gebeuren dat ik eind dit jaar, begin volgend jaar, Thailand verlaat en terug naar NL ga voorgoed (enkele jaren zeker).

Beginnend onderdak is geen problem, ik ben welkom bij mijn broer.

Mijn vragen zijn vooral gericht op de reis. Ik heb eigenlijk niets mee te nemen, zelfs geen kleding die geschikt zou zijn voor NL.
Ik wil wel mijn desktop computer (5 maanden oud en super goed/snel, 30.000baht, HP Envy i7 Core) and externe harddrives meenemen, liefst ook mijn 24" Samsung monitor.
Ik denk dat het totale gewicht onder 20kg blijft, maar zo niet de externe harddrives kunnen altijd hand bagage zijn, denk ik.
Het idee is om dit in een sterke koffer goed te verpakken.

Op Schiphol kan ik daarmee gewoon mee doorlopen of moet ik import kosten (of hoe het dan ook heet) betalen?
Wat is tegenwoordig het limiet voor hand bagage, qua omvang en gewicht? (ik heb 12+ jaar ook niet meer gevolgen).

Ik heb een originele Samsung Note 3 telefoon, kan ik die in NL gebruiken met NL simkaart en hoe een sim te verkrijgen?

Ik zal ongetwijfelt meer vragen hebben later.

Allemaal bedankt, Ron

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terug naar NL vragen

#2 Bericht door prajak » donderdag 29 oktober 2015, 00:34

Reizigersbagage. Ik neem aan dat de PC niet in NL is gekocht. Voor vrijstelling zie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _belasting

Aan die 430 E zit je met een nieuwe pc al snel.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Terug naar NL vragen

#3 Bericht door Hua Thale » donderdag 29 oktober 2015, 01:40

Morgen ronthai

De Mod zou het zo maar naar immigreren naar Nederland kunnen zetten na zo'n tijd.
Als je er die jaren ook niet geweest ben zal het daar wel wennen zijn vermoed ik.

Wat ik bij dat adres van de belasting mist is de leeftijd van 'dingen' jij praat over 5 maanden niet echt fonkelnieuw meer dus.
Hou er rekening mee dat men vooral in je harde schijven wat meer interesse zal tonen.
Er zijn nogal wat lieden die hun 'hobby' graag bewaren.
Gewoon doorlopen is dus zeer vermoedelijk niet echt aan de orde naast het kostenplaatje.

12 jaar is een tijd het gaat niemand wat aan natuurlijk maar heimwee zal het niet zijn.
Privé redenen zijn van jou maar algemene redenen ?
Ik denk dat je op de sociale rugdekking na in een thuisland terecht komt waar je wenkbrauwen nogal eens omhoog zullen gaan. ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
ronthai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 26 juni 2013, 06:23
Locatie: Pattaya

Re: Terug naar NL vragen

#4 Bericht door ronthai » donderdag 29 oktober 2015, 02:17

Ben ik met met je eens, zal best moeten wennen aan NL, veel verandert waarschijnlijk. Zelfde reden waarom ik TH al jaren zat ben.
Mijn broer zeg dat in in mijn "midlife crisis" zit, kan zijn, ben 51 nu, maar was TH al zoveel (6-7 jaren) zat.
Terug was nooit een optie en andere landen (Cambodia/Vietnam of zo), wilde wel maar weer het leven alleen opnieuw beginnen.

Ik weet niet wat het is is, maar gevoelsmatig, moet ik hier weg, ben gewoon niet gelukkig in TH (NIETS met relatie ofzo te maken, ben alleen en doe geen bars)

Mijn comp. heeft alle werk info. Terug in NL zal ik een bedrijfje moeten starten om door te gaan. Geld is niet het probleem.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Terug naar NL vragen

#5 Bericht door jumbo » donderdag 29 oktober 2015, 02:26

ronthai schreef: Geld is niet het probleem.
Als geld niet het probleem is google dan excess baggage
Meenemen zoals voorgesteld kan ook, zonder de genoemde doemscenario's van lieden die het zelf waarschijnlijk nog niet gedaan hebben, maar of het heel overkomt dat is de vraag...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Terug naar NL vragen

#6 Bericht door Hua Thale » donderdag 29 oktober 2015, 02:30

Even doorbijten nog je zit in de staart eigenlijk moet het al over zijn. :giggle:
Is een maandje of wat 'vakantie' in het geboorteland of van nationaliteit zou een goede ervaring zijn of dat de oplossing geeft die je zoekt.
Denk als emigrant dat je allemaal wel eens een tijdje die gedachte heb 'WAT ZOEK IK HIER EIGENLIJK' ik wel in ieder geval.

Succes.

midlife crisis

De midlifecrisis is een psychologisch verzamelbegrip, dat de psychologische ontwikkelingsfase van mensen moet weergeven in de periode tussen de 35 en 50 jaar. Vaak wordt men op deze leeftijd geconfronteerd met zingevingsvraagstukken en kunnen daardoor uit balans kunnen worden gebracht. ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Midlife-crisis
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
ronthai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 26 juni 2013, 06:23
Locatie: Pattaya

Re: Terug naar NL vragen

#7 Bericht door ronthai » donderdag 29 oktober 2015, 03:16

Hua Thale schreef:Even doorbijten nog je zit in de staart eigenlijk moet het al over zijn. :giggle:
Is een maandje of wat 'vakantie' in het geboorteland of van nationaliteit zou een goede ervaring zijn of dat de oplossing geeft die je zoekt.
Denk als emigrant dat je allemaal wel eens een tijdje die gedachte heb 'WAT ZOEK IK HIER EIGENLIJK' ik wel in ieder geval.

Succes.

midlife crisis

De midlifecrisis is een psychologisch verzamelbegrip, dat de psychologische ontwikkelingsfase van mensen moet weergeven in de periode tussen de 35 en 50 jaar. Vaak wordt men op deze leeftijd geconfronteerd met zingevingsvraagstukken en kunnen daardoor uit balans kunnen worden gebracht. ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Midlife-crisis
Dank U,

Ik heb er veel over na gedacht. OK, recht voor zijn raap, zonder details:
Ik woon in TH 12+ jaren, ben zins dien nooit terug naar NL or enkele ander land geweest.
Ik denk dat een "vakantie" het niet zal doen.

Mijn zus in NL heeft altijd gezegd dat ik anders ben dan "gewone" mensen.
Wel in de 12+ jaar dat ik hier woon (+25 lange vakanties daarvoor).

Na 2 jaar had ik het hier wel gezien (als expat longterm). Ik bedoel daarmee geen bar-scene meer voor mij en dat gezeik.
Ik had altijd de hoop een liefde te vinden, buiten de commerciële hoeren. Wel nooit gelukt. Vaak geprobeerd.

Ik denk dat mijn fout was een Thaise te benaderen zoals in NL, respectful, courtship and such.

Lang gezeik, kort maken, Ik woon in TH 12+ jaren en heb geen sex gehad for ongeveer 10 jaar.
Ik weet het jullie meeste zullen het niet geloven, 10 jaar geen sex in Thailand, net als alle eikels hier.

IK HOU NIET van sex, I WANT TO MAKE LOVE.

De koele niks betekende bar/hoeren sex, is niets voor mij

Nou, dit zal wel :giggle3: zins ik geen OFF TOPIC Smilie kon vinden

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Terug naar NL vragen

#8 Bericht door Hua Thale » donderdag 29 oktober 2015, 04:42

Hans Teeuwen heeft het ook gezongen dacht ik maar men zegt dat het van deze meneer is.

http://www.youtube.com/watch?v=Bujnggd3xUY

En dan bedoelen ze niet datgene waar jij weinig mee heb.

Denk dat je je ongemakkelijke situatie gewoon mee naar Nederland mee laat reizen in je 'koffer'.
Oftewel niks dat er veranderd.

Ik denk dat mijn fout was een Thaise te benaderen zoals in NL, respectful, courtship and such.
Ook dit is bij veel Thaise een normale gang van zaken hoewel en stukje cultuurverschil er altijd zal zijn.
Maar ja Pattaya zitten veel Dames uit het land in de bediening et cetera met hotels bar en restaurant en zo heb ik mij wel eens laten vertellen om de toerist gelukkig te maken en als het even kan zichzelf.
Zie onderschrift zou ik zeggen.

Succes in je besluit nogmaals.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Terug naar NL vragen

#9 Bericht door greenthaiway » donderdag 29 oktober 2015, 13:05

ronthai schreef:
Ik heb een originele Samsung Note 3 telefoon, kan ik die in NL gebruiken met NL simkaart en hoe een sim te verkrijgen?
Ron
Een simkaart kun je op Schiphol kopen na de landing in Kikkerland.

https://www.prepaidsimkaart.net/airport ... -nederland

perkash
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 oktober 2015, 07:12

Re: Terug naar NL vragen

#10 Bericht door perkash » donderdag 29 oktober 2015, 18:22

prajak schreef:Reizigersbagage. Ik neem aan dat de PC niet in NL is gekocht. Voor vrijstelling zie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _belasting

Aan die 430 E zit je met een nieuwe pc al snel.
In de afgelopen jaren dat ik naar thailand reisde 3 keren via schiphol elke keer werd ik staande gehouden door de Marechaussee om mijn handbags en koffer helemaal te controleren. Ben ook verschillende keren via duitsland gereis kon altijd gewoon doorlopen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Terug naar NL vragen

#11 Bericht door jomel17 » dinsdag 03 november 2015, 09:12

Ik heb verleden week mijn oude desktop pc plus een externe harde schijf goed verpakt in een doos en piepschuim als ruim bagage Bru -Bkk meegenomen.
Alles werkte bij aankomst.
หลงรัก

emigreren
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 03 november 2015, 13:08

Re: Terug naar NL vragen

#12 Bericht door emigreren » woensdag 04 november 2015, 10:54

perkash schreef:
prajak schreef:Reizigersbagage. Ik neem aan dat de PC niet in NL is gekocht. Voor vrijstelling zie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _belasting

Aan die 430 E zit je met een nieuwe pc al snel.
In de afgelopen jaren dat ik naar thailand reisde 3 keren via schiphol elke keer werd ik staande gehouden door de Marechaussee om mijn handbags en koffer helemaal te controleren. Ben ook verschillende keren via duitsland gereis kon altijd gewoon doorlopen.
Ik heb zelf juist een totaal andere ervaring vanuit Azie word ik nooit aangehouden, vanuit de VS wel. Heb altijd het idee dat ze kijken naar de bagageband waar je vandaan komt. Maar ook gewoon even opletten waar ze staan te controleren, meestal staan ze allemaal aan 1 kant van de uitgang.

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, je hebt voor de pc kans dat je invoerrechten moet betalen. De monitor en externe schijven zou ik mij geen zorgen over maken.

Zelf zou ik het overigens niet doen en het scherm en de computer gewoon daar laten/verkopen. Tenzij je voor de rest echt niks meeneemt. Kans is groot dat het kapot gaat en dan heb je natuurlijk ook nog de kans dat je er belasting over moet betalen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Terug naar NL vragen

#13 Bericht door prajak » woensdag 04 november 2015, 15:56

Of vlieg niet op Amsterdam maar bijvoorbeeld Frankfurt en vlieg dan binnen de Schengen zone door naar Amsterdam. In Amsterdam ben je dan een Schengenvlucht en daar staat minder vaak douane, en in Frankfurt gaan ze echt niet de koffers voor Amsterdam nakijken behalve door de drugshonden dan. Althans, dat is mijn ervaring.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Terug naar NL vragen

#14 Bericht door torkom » donderdag 05 november 2015, 09:16

ronthai schreef:Hallo allemaal,

Er is niet echt een sub-forum voor deze vraag, dus dan maar in diversen. Misschien moet een Mod het verplaatsen ofzo.

Na 12+ jaren in Thailand gewoond te hebben, zie ik het gebeuren dat ik eind dit jaar, begin volgend jaar, Thailand verlaat en terug naar NL ga voorgoed (enkele jaren zeker).

Beginnend onderdak is geen problem, ik ben welkom bij mijn broer.

Mijn vragen zijn vooral gericht op de reis. Ik heb eigenlijk niets mee te nemen, zelfs geen kleding die geschikt zou zijn voor NL.
Ik wil wel mijn desktop computer (5 maanden oud en super goed/snel, 30.000baht, HP Envy i7 Core) and externe harddrives meenemen, liefst ook mijn 24" Samsung monitor.
Ik denk dat het totale gewicht onder 20kg blijft, maar zo niet de externe harddrives kunnen altijd hand bagage zijn, denk ik.
Het idee is om dit in een sterke koffer goed te verpakken.

Op Schiphol kan ik daarmee gewoon mee doorlopen of moet ik import kosten (of hoe het dan ook heet) betalen?
Wat is tegenwoordig het limiet voor hand bagage, qua omvang en gewicht? (ik heb 12+ jaar ook niet meer gevolgen).

Ik heb een originele Samsung Note 3 telefoon, kan ik die in NL gebruiken met NL simkaart en hoe een sim te verkrijgen?

Ik zal ongetwijfelt meer vragen hebben later.

Allemaal bedankt, Ron

Ik zou alle data waar ik echt niet zonder kan in de cloud gooien, de pc verkopen en hier een nieuwe kopen. Wat ik gezien heb zit er niet zo'n groot prijs verschil tussen hier en Thailand qua pc's..
Eenmaal hier de data weer downloaden...Volgens mij voorkomt dat een hoop rompslomp.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Terug naar NL vragen

#15 Bericht door RuudThai » donderdag 05 november 2015, 09:27

Ik snap sowieso niet waarom je nog een pc hebt gekocht als je toch al van plan was om terug te gaan naar Nederland.
Een notebook is toch veel handiger en voor 30.000 baht had je prachtige laptops kunnen kopen!
En een gebruikte notebook geeft vast geen probleem bij de douane!

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”