Hoelang duurt een garantstelling?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Hoelang duurt een garantstelling?

#1 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 06:52

Goedemiddag,

Ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag, maar misschien dat één van de deskundigen hier mij kan helpen.

Een Nederlandse kennis van mij staat garant voor een Thaise dame met haar dochter van 14.
Thaise dame is naar NL gekomen met haar toenmalige man en binnen een jaar gescheiden.
Thaise dame en dochter moesten toen NL verlaten, maar mijn kennis heeft de garantstelling aangevraagd en gekregen.
Thaise dame en dochter mogen weer 5 jaar in NL verblijven.

Nu mijn vraag, hoelang moet mijn kennis garant blijven staan, m.a.w. staat er een termijn voor, of moet Thaise dame eerst een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd aanvragen, of een NL paspoort aanvragen, of voldoende inkomen hebben.... wat is de wettelijke regel hiervoor?

Groetjes, Jennifer [|)
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#2 Bericht door serpay » zaterdag 18 april 2015, 07:06

dit zal 5 jaar zijn zoals je zelf vermeld.
en deze garantstelling blijft ook voor deze periode geldig.
ongeacht of ze nu werkt of paspoort aanvraagt.
alleen als ze weer trouwt of terug gaat naar thailand vervalt de garantstelling.
dus kan ze eigenlijk van alles uithalen de garantsteller betaald.!!!
Alfisti rebeli

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#3 Bericht door Hua Thale » zaterdag 18 april 2015, 07:13

Helemaal onderaan in deze link jennifer staat dit.


Ik (ondergetekende) verklaar hierbij garant te staan voor de
betaling van de kosten van het verblijf, de medische
verzorging en de repatriëring die worden veroorzaakt door onder 4. genoemde persoon en dit gedurende een periode van 5 jaar
of zoveel korter als het verblijf van de vreemdeling duurt, te rekenen vanaf de binnenkomst van die persoon
op het Schengengrondgebied, tot een maximum van € 10.000 per jaar, voor zover deze kosten anders ten laste zouden
komen van de Staat en/of openbare lichamen. De garantstelling eindigt als op afdoende wijze kan worden aangetoond
dat de onder 4. genoemde persoon de Schengenruimte heeft verlaten (te denken aan een uit reis stempel aangebracht
door een Schengenstaat of in reis stempel aangebracht door een met de grenscontrole belaste overheid in het land van
herkomst)




https://ind.nl/EN/documents/1310.pdf


dus kan ze eigenlijk van alles uithalen de garantsteller betaald.!!!
Beperkte waarheid serpay bij onkosten die niet afgedekt kunnen worden door verzekering in wat voor vorm dan ook van deze persoon zal men in eerste instantie naar deze persoon gaan om de onkosten in te vorderen via bankrekening, bezit in Nederland etcetera................lukt dat niet is de garantsteller aan de beurt.
Dan men in de praktijk vaak een andere denkwijze heeft is helaas zo.
En ja na mij de zondvloed hoef je geen Gristen voor te zijn.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#4 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 10:10

Mijn dank aan beiden, maar ik twijfel toch aan die 5 jaar en wel hierom...

Ik (ondergetekende) verklaar hierbij garant te staan voor de
betaling van de kosten van het verblijf, de medische
verzorging en de repatriëring die worden veroorzaakt door onder 4. genoemde persoon en dit gedurende een periode van 5 jaar
of zoveel korter als het verblijf van de vreemdeling duurt


Het woordje "repatriëring" zegt mij dat er hier vanuit wordt gegaan dat de vreemdeling weer terug gaat, na 5 jaar of zoveel eerder.

De garantstelling eindigt als op afdoende wijze kan worden aangetoond
dat de onder 4. genoemde persoon de Schengenruimte heeft verlaten


Er staat dus niet dat als de vreemdeling blijft na de 5 jaren en niet in een ander EU land gaat wonen, of dan de garantstelling stopt, of niet meer nodig is of gewoon doorgaat. of lees ik er overheen.?

Groetjes, Jennifer.
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#5 Bericht door prajak » zaterdag 18 april 2015, 10:21

Wat er staat is denk ik...

je staat garant voor kosten van verblijf, medisch en repatriëring. Punt. Termijn is max 5 jaar na binnenkomst in Schengen gebied.

Verlaat persoon Schengen gebied en kun je dat aantonen dan vervalt de garantiestelling. Gaat persoon dus naar ...welk land dan ook buiten Schengen, dat staat er.

Overigens, als de garantie aangesproken wordt en gaat worden ingevorderd dan geldt die 5 jaar niet. Dan gelden de termijnen uit de Nederlandse wetgeving ter zake. Dan praat je over het invorderen van een schuld.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#6 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 10:31

Ook dank, ik houd het hier dan maar op voorlopig...
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#7 Bericht door Jeanette » zaterdag 18 april 2015, 11:22

Dus maximaal €10.000,- ? (en dan wegwezen) :o

En geld dat dan 'per jaar' als in 12 maanden of als 20014 / 2015?

:?:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#8 Bericht door Hua Thale » zaterdag 18 april 2015, 11:29

Ik heb er drie keer een getekend jennifer.

Eerste keer was mijn vrouw toen nog vriendin hier op vakantie.
Na beeindigen daar van verlopen.
Tweede keer MVV binnenkomst na vijf jaar moest ik opnieuw een garantverklaring tekenen om een verlenging te kunnen krijgen voor mijn inmiddels vrouw.

Wat mij toen mondeling vertelt is het bedrag wat er toen voor stond per jaar in die periode van vijf jaar daarna zijn er geen verplichtingen.
Uiteraard wel daarna als ze je in die vijf jaar aanschrijven met een datum om openstaande rekeningen te betalen zoals prajak al aangeeft.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 18 april 2015, 11:39

Wat ben je toch weer een slimme dame Jeanette.

Vermoed zo maar eens dat ze de datum van binnenkomst als start aanhouden.
Denk ik kan er natuurlijk zo maar naast zitten maar dan zijn er altijd wel leden die dat even willen rechttrekken.

Een jaar.

Jaar


De tijd die de aarde nodig heeft om een volledige baan om de zon te beschrijven. In ons dagelijks leven hebben we te maken met een jaar dat normaal 365 dagen telt, behalve in schrikkel jaren die 366 dagen tellen. Schrikkeljaren zijn jaartallen die deelbaar zijn door 4 behalve de eeuwjaren. Die moeten deelbaar zijn door 400. Zo zijn de jaren 1700, 1800 en 1900 geen schrikkeljaar, maar het jaar 2000 wel.

We onderscheiden de volgende jaren:

1. Siderisch jaar: de tijd tussen twee opeenvolgende samen standen van de aarde met dezelfde ster gezien vanuit het middelpunt van de zon. De lengte van het siderisch jaar bedraagt 365,25636300 dagen, ofwel 365 dagen, 6 uur, 9 minuten en 9,76 seconde.

2. Tropisch jaar: het tijdsverloop tussen twee opeenvolgende doorgangen van de zon door het lentepunt. Het lentepunt is het punt waar de zon staat bij het begin van de lente. De lengte van het tropisch jaar bedraagt 365,24219040 dagen, ofwel 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,25 seconden. Het feit dat het tropisch jaar ruim 20 minuten korter duurt dan het siderisch jaar wordt veroorzaakt door de precessie (dat is de tolbeweging van de aardas). waardoor de plaats van het lentepunt wat verschuift.

3. Anomalistisch jaar: het tijdsverloop tussen twee opeen volgende perihelium-doorgangen van de aarde (het perihelium is het punt in de baan van de aarde waar de afstand tot de zon het kleinst is). Het anomalistisch jaar duurt 365,25963584 dagen, ofwel 365 dagen, 6 uur 13 minuten en 52,54 seconden.

Doordat het perihelium zich langzaam verplaatst in dezelfde richting als de aarde in haar baan, is het anomalistisch jaar bijna 5 minuten langer dan het siderisch jaar.

4. Kalenderjaar: de gemiddelde lengte van het jaar volgens de Gregoriaanse kalender. Het kalenderjaar duurt gemiddeld 365,24 dagen ofwel 365 dagen 5 uur, 49 minuten en 12 seconden.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#10 Bericht door Jeanette » zaterdag 18 april 2015, 12:05

Er was ooit een programma op TV over 'oostblok' vriendinnen per catalogus.

De dame - in dat programma - was lui en erg veeleisend.
De man in kwestie heeft haar toen meegenomen naar Schiphol, zogenaamd om iemand op te halen, en heeft haar toen overgedragen aan de douane.
Na betaling van haar ticket terug uiteraard.

Hij was bang om - hoe dan ook - 'nee' tegen haar te zeggen omdat zij hem financieel chanteerde.

Dit voorval in gedachte hebbende vroeg ik me af om welke bedragen het ging als je er na een weekje vanaf wil. :?:

;)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#11 Bericht door Hua Thale » zaterdag 18 april 2015, 12:34

Klinkt als een verhaaltje uit een spannend jongensboek Jeanette.

Goedendag Heren van de douane kom deze even terug brengen ze doet niet wat ik wil hier heeft u de ticket dag meneer bestel ik morgen even een ander. :giggle:

Kon heel vroeger mensen die vijf jaar getrouwd waren voor 10.000 Gulden je weet wel die dingen van de vorige eeuw zag eens per maand zijn 'geliefde' totdat ze Nederlander was toen waren ze niet meer 'verliefd' en dat is echt waar.
Was te jong en te onschuldig voor dat soort 'handel' jammer jammer woonde ook samen dus dat was toch min of meer een obstakel.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#12 Bericht door jennifer » zaterdag 18 april 2015, 14:26

Hua Thale schreef:Ik heb er drie keer een getekend jennifer.

Eerste keer was mijn vrouw toen nog vriendin hier op vakantie.
Na beeindigen daar van verlopen.
Tweede keer MVV binnenkomst na vijf jaar moest ik opnieuw een garantverklaring tekenen om een verlenging te kunnen krijgen voor mijn inmiddels vrouw.
Dit elimineerd dan weer de stelling van Prajak... dus na 5 jaar weer tekenen..?
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#13 Bericht door Hua Thale » zaterdag 18 april 2015, 14:47

Als je het 'verhaal' een vervolg wil geven wel ja.
Als de persoon waar je garant voor staat 'verdwenen' na die vijf jaar hoef je niet meer garant te staan lijk mij duidelijk.
Vorderingen die binnen die vijf jaar garantverklaring gepleegd zijn kunnen uiteraard na die vijf jaar nog een probleem geven.
Dat is wat prajak vermeld volgens mij maar dat laat ik graag aan hem over.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#14 Bericht door brake034 » zaterdag 18 april 2015, 14:53

Het lijkt me dat als iemand een garantie afgeeft deze garantie ook in kan trekken?

Is er overigens bekend of er ooit gebruik is gemaakt van zo een garantie?
En is er jurisprudentie over zo een garantie in geval van dispuut?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoelang duurt een garantstelling?

#15 Bericht door prajak » zaterdag 18 april 2015, 16:04

Allen.

Ik heb nog eens herlezen en er staat denk ik...

Persoon komt binnen, garantie max 5 jaar of tot eerder vertrek.

Persoon vertrekt.

Nieuwe aanvraag, persoon (of ander persoon) komt binnen, garantie stellen. Nieuwe situatie denk ik.

Brake034.

Ik heb dat contract nimmer gezien maar ik denk dat de garantie niet herroepen kan worden en eindigt bij vertrek uit 'Schengen' of na ommekomst van 5 jaar. Nee, dat hebben ze echt wel dichtgespijkerd hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”