immigratie en de gevolgen.

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#31 Bericht door prajak » vrijdag 13 juni 2014, 14:55

"...Dus je kunt 8 maanden (dan verplicht inschrijven) in nederland verblijven, 4 maanden thailand en je belastingvrijstelling behouden...."

Je kunt x maanden in Laos reizen en toch in Thailand wonen. Ja, want dan heb je vakantie in Laos. En bij vakantie in NL geldt exact het zelfde. Dat is wat ik van je lees nu.

Maar ik ben benieuwd naar de volgende reactie.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: immigratie en de gevolgen.

#32 Bericht door Gardensafari » zaterdag 14 juni 2014, 08:57

Ik denk dat de intenties leidend zijn:
Op vakantie naar Nederland is vakantie. Dan schrijf je je niet in.
Remigreren naar Nederland is in Nederland gaan wonen.
Dat betekent dat je je inschrijft en vanaf dat moment betaal je weer je belasting en Nederland en val je onder de zorgverzekering enz.
De 183-dagenregeling geldt alleen voor werknemers.
Toch zou dat een handvat kunnen zijn ten aanzien van een gepensioneerde die na jaren verblijf in het buitenland terugkeert en die binnen een half jaar concludeert dat het moderne Nederland hem niet aanstaat en die weer vertrekt.
Carpediem zou nmm ook in Nederland kunnen "wonen" om te kijken of hij zich definitief in Nederland wil vestigen of toch niet.
Die periode zou je kunnen uitleggen als "nog niet echt wonen".

Let wel: uiteindelijk geven de feiten en omstandigheden de doorslag, want zo staat het in de belastingwet.
En dat KAN vervelend zijn, want andere wetten kunnen bijvoorbeeld eisen dat je je bij een langduriger verblijf inschrijft
En de inschrijving is dan weer een feit dat duidt op wonen in Nederland.
Duidelijk, toch?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#33 Bericht door carpediem » zaterdag 14 juni 2014, 10:42

Het is me nu duidelijk.

Ik herinner me opeens weer wat ik eens gelezen heb:

Er is eens een rechtzaak geweest over een echtpaar die ingeschreven waren in zwitserland en daar een huis hadden en in nederland een pied a terre. Half jaar in zwitserland woonde en een half jaar in nederland.
De rechter heeft toen beslist dat de meeste sociale banden zoals kinderen en kleinkinderen in nederland waren en dus nederlands belastingplichtig.

Als ik mijn thaise relatie stop en verder niet zoveel met thailand heb en ik langere tijd in nederland verblijf met intense kontakten met familie, zal dat ook voor mij gelden.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#34 Bericht door carpediem » dinsdag 17 juni 2014, 14:46

Telefoontje gehad uit Roermond.

Het is inderdaad zo dat waar de intentie ligt van het wonen dat daar belasting geheven wordt.
Wordt individueel bekeken.

Het kan dus zomaar zijn dat ik bij mij aanslag in 2015 nog voor het hele jaar belasting in nederland zal moeten betalen afhankelijk van mijn persoonlijke omstandigheden.
De lengte van verblijf doet er beperkt toe.

En vanaf de datum van inschrijving bij de gemeente betaal je so wie so belasting.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”