HEALTH INSURANCE for Thai citizins

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Martin57
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 augustus 2017, 09:22
Locatie: Min Buri-Bangkok

HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#1 Bericht door Martin57 » woensdag 31 juli 2019, 05:11

Op internet flink wat gezocht en Info opgevraagd betreffende een Health Insurance voor mijn Thaise vrouw
Zelf zegt ze dat de 30 Baht regeling NIET meer bestaat !
Op internet word diverse malen gezegd dat die er wel is en dat de Thaise inwoners verzekerd zijn.
https://tastythailand.com/how-much-do-t ... -thailand/


Mijn vrouw heeft nu een verzekering lopen via Tesco Lotus/Cigna alwaar ze 349 baht per maand betaald.
Na velen vragen van mij (polis/verzekeringskaart/wat wel en niet is gedekt)....weet ze geen antwoord

Vragen

Zijn de Thaise mensen nu wel of niet automatisch verzekerd onder het Thaise stelsel en voor wat precies?
Bestaat de 30 Baht regeling nu nog en geld dit nog steeds?
Welke verzekering raden jullie mij aan voor mijn Thaise vrouw

Het lijkt mij dat voor 349 baht per maand je nauwelijks verzekerd bent voor operaties/lange opname etc etc
Ik heb er totaal geen verstand van en wil mijn vrouw verzekerd hebben tegen
opname ziekenhuis/dokter/tandarts etc etc

Nou bedankt alvast en ga zelf ook weer verder bellen
Iemand bekend met Cigna/Tesco Lotus?



------------------------------------------------------------------------------------------------
snap er niks meer van

""Bacchus zegt op 12 oktober 2013 om 15:50
Alle Thai zijn in principe verzekerd voor ziektekosten c.q. zieknhuisopnames. Sterker, tegenwoordig kunnen ook buitenlanders zich – onder voorwaarden – volgens hetzelfde systeem verzekeren. Verschillende blogs staan hier vol mee. Kosten: 600 baht voor een keuring en 2.200 baht premie per jaar. Men is in principe voor alles verzekerd. Uiteraard geldt de verzekering alleen voor nationale ziekenhuizen en niet voor priveklinieken. Sommige behandelingen en medicijnen zijn uitgezonderd, net zoals in Nederland.

Waardering: +1
chris zegt op 12 oktober 2013 om 16:33
beste Bacchus
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar het is NIET waar. Thai die geen inkomstenbelasting betalen zijn aangewezen op het 30Baht systeem. Voor die 30 Baht per bezoek krijg je ALLEEN de dokter en medicijnen. ALLE andere handelingen (x-ray, operaties, ziekenhuisopname) moet je betalen uit eigen zak. Mensen die een onderneminkje hebben zijn NIET verzekerd en vallen onder hetzelfde regiem. Hetzelfde geldt voor bejaarden. Mensen in loondienst bij een onderneming kunnen kiezen om maandelijks premie te betalen of niet. Veel Thai nemen het risico en betalen niet. Vallen dus ook onder het 30Baht regiem als ze ziek worden. Ambtenaren (zoals ik) hebben die keus niet. De premie wordt van het salaris ingehouden elke maand en ik betaal helemaal niks extra wat er ook moet worden gedaan in het ziekenhuis.""

WAT VALT NU ONDER DIE 30 BAHT REGELING?
tEGENWOORDIG SCHIJNT HET DAT DIE REGELING VIA HUN THAISE INDENTIFICATIE KAART GAAT
WAARVOOR ZIJN ZE DAN VERZEKERD EN VOOR WAT JUIST NIET???

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#2 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 31 juli 2019, 06:20

Mijn vrouw heeft nu een verzekering lopen via Tesco Lotus/Cigna alwaar ze 349 baht per maand betaald. Na velen vragen van mij (polis/verzekeringskaart/wat wel en niet is gedekt)....weet ze geen antwoord

Maar, ze zal toch wel een polis hebben? Print die uit en kijk wat er in staat. Dan heb je zekerheid. En als het te weinig is, rij naar het ziekenhuis en kijk eens op de muur naast de kassa; vaak hangen daar stickers van de verzekeraars waar ze zaken mee doen. Neem met een van die contact en vraag naar de dekking, of kijk op internet.

BUPA is een veel gehoorde naam.

Het staatssysteem is er nog steeds; vroeger was dat 30 baht en volgens mij is die 30 b er al lang af maar de naam is nog in zwang. De dekking is inderdaad niet volledig en daarom hebben ambtenaren en werknemers een andere polis dan, sorry voor het woord, het 'volk'.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#3 Bericht door wpdl » woensdag 31 juli 2019, 06:32


Gebruikersavatar
Martin57
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 augustus 2017, 09:22
Locatie: Min Buri-Bangkok

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#4 Bericht door Martin57 » woensdag 31 juli 2019, 07:08

Voor zover ik het nu begrijp zijn bijna alle Thai verzekerd via het Universal Coverage Scheme (UCS)
voorheen schijnbaar de 30 B regeling en nu gaat dat via zijn/haar ID kaart

Ik begrijp ook dat niet alles is verzekerd maar slechts basis
maar ja wat is basis? opname/ziekenhuis/operatie/tandarts..???

Volgens mij begrijp ik dat zij alleen zeer basis is verzekerd en dat er dus een aanvulling moet/kan komen
Vandaar waarschijnlijk haar keus voor Tesco/Cigna
Precies wat je zegt...ik moet die polis eens goed doornemen

Nog steeds wat valt onder die Universal Coverage Scheme (UCS)...?

thx

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#5 Bericht door KhunSugar » woensdag 31 juli 2019, 12:25

Je zou is moeten nagaan of die bijkomende verzekering niet beperkt is tot ongevallen.
Hetgeen betekend indien geen ongeval geen tussenkomst.
Zo had mijn partner een verzekering bij haar bank, tussenkomst bij ongeval.

De UHC dekt de behandelingen die voorradig zijn in de Thaise staatshospitalen. Die hospitalen zijn op zich al basic.

Het maandbedrag dat je opgeeft laat mij eerder een soort levensverzekering vermoeden met een optie ongevallen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#6 Bericht door wpdl » woensdag 31 juli 2019, 14:23

Ik heb een ONGEVALLEN verzekering A 4680 Baht op jaarbasis.
Geen slechte dekking trouwens.
Meer kan het niet zijn volgens mij gezien de premie.
Afhankelijk van je leeftijd en problemen die al aanwezig zijn kost een BUPA of AIA levensverzekering al vele malen meer op jaarbasis.

Verzekering alleen voor Thai dus polisblad ook honderd procent in Thai.
Niet waar te nemen op de door mij geplaatste linken ?
Meerdere leden die in het verleden vermeldt hebben deze taal te kunnen schrijven lezen en spreken dus leef je uit. :Whistle:
Zijn deze vaardigheden je bekend Martin las ergens dat je het polisblad zou doornemen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#7 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 31 juli 2019, 15:17

Had een ongevallendekking bij Muang Thai afgesloten via Kasikorn als tussenpersoon. Premie zoals Willem zegt. Polisblad in Thai en Engels. Dekking bij dood, blind, poot af en zo, en zeer beperkt iets bij ziekenhuisopame: x baht per dag. Jaarpolis die automatisch wordt verlengd, eindleeftijd niet bekend.

Gebruikersavatar
Martin57
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 augustus 2017, 09:22
Locatie: Min Buri-Bangkok

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#8 Bericht door Martin57 » woensdag 31 juli 2019, 17:38

nou...ik ben al een stuk wijzer/verder:
De 30 baht regeling bestaat nog wel,echter is in een ander jasje gegoten.
Deze basis staats verzekering heeft als nadelen
-verzekerde heeft maar 1 ziekenhuis optie welk is geregisteerd
-lange wachttijden
-slaapzalen met 10 patienten
-lange wachttijd voor operaties/spoedgevallen
-nauwelijks/geen verpleging

Vandaar dat er dus Health Companies zijn die de service beter geven zoals
=geen/korte wachttijd
=keuze ziekenhuis
-1-2-4 op kamer
etc...etc...

Diverse paketten als keuze

Het schijn t dat mijn vrouw een verzekering heeft afgesloten voor ongevallen
Denk dat we die maar stopzetten en via een Heaklt Insurance Company
Bupa.Cigna/AETNA etc een redelijke verzekering afsluiten voor ca 1000 - 1500 B per maand

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#9 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 31 juli 2019, 21:42

Slaapzalen met 10 patiënten ! Dat is verrekte luxe hoor.

Ik was bij Mart op bezoek toen die zo ziek was en hij lag op een zaal van meer dan 20 en zo vol dat ze er 30 op hadden gezet. Een oud bed op wielen waar zijn vrouw onder sliep op een matje want zo werkt dat in perifeer Thailand: de zieke moet toch eten.... Nu was dat in het gat Kuchi Narai in Kalasin provincie.

Nongkhai General waar ik lag wegens een gebroken poot had zelfs prive-kamers voor 1 en 2 leeg en daar lag ik. Met een keuken al kwam mijn vrouw iedere dag eten brengen; kijk, ik ben gek op Thais eten maar er zitten wel eens dingen tussen van .. nou ja! Ook daar de gangen vol met begeleiders, familie, en hun houtskoolvuurtjes want zo gaat dat nu eenmaal hier.

Wachttijden? Voor geboorte, dood en gebroken poot geen maar ik had pech: van de drie ortho-chirurgen was er een op vakantie en gingen er twee net een week naar Pattaya voor een cursus/congres. Ik mocht een week doelloos blijven liggen met medicatie om de zwelling weg te krijgen. Enfin, ben toch geopereerd, een stuk ijzer er in, en die poot zit er nog aan dus het is netjes gedaan........

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#10 Bericht door wpdl » donderdag 01 augustus 2019, 01:01

Het schijn t dat mijn vrouw een verzekering heeft afgesloten voor ongevallen
Denk dat we die maar stopzetten en via een Heaklt Insurance Company
Bupa.Cigna/AETNA etc een redelijke verzekering afsluiten voor ca 1000 - 1500 B per maand
Een ongeval is iets anders als een ziekte hier in Thailand zou ze dus allebei maar nemen.
De door jou genoemde maatschappijen hebben meerdere pakketten met zoals je vermeldt een redelijke dekking maar nooit volledig.
Het zijn in de basis levensverzekeringen een 'echte' ziekenverzekering is in meerdere andere onderwerpen besproken.
Prijskaartje ben je helaas verkeerd over ingelicht.
Die 1000 Baht zit dichter bij per week als per maand.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#11 Bericht door jumbo » donderdag 01 augustus 2019, 01:54

Martin57 schreef: woensdag 31 juli 2019, 17:38 nou...ik ben al een stuk wijzer/verder:
De 30 baht regeling bestaat nog wel,echter is in een ander jasje gegoten.
Deze basis staats verzekering heeft als nadelen
-verzekerde heeft maar 1 ziekenhuis optie welk is geregisteerd
-lange wachttijden
-slaapzalen met 10 patienten
-lange wachttijd voor operaties/spoedgevallen
-nauwelijks/geen verpleging

Vandaar dat er dus Health Companies zijn die de service beter geven zoals
=geen/korte wachttijd
=keuze ziekenhuis
-1-2-4 op kamer
etc...etc...

Diverse paketten als keuze

Het schijn t dat mijn vrouw een verzekering heeft afgesloten voor ongevallen
Denk dat we die maar stopzetten en via een Heaklt Insurance Company
Bupa.Cigna/AETNA etc een redelijke verzekering afsluiten voor ca 1000 - 1500 B per maand
Je hebt meerder thaise maatschappijen die prima basis verzekeringen afgeven zoals Muang Thai. Thai health, noem maar op
Mijn vrouw heeft een staats verzekering en daarnaast de basis verzekering.
Die garandeert haar dat ze een prive kamer kan uitkiezen, en dat de aandacht wat groter is want
het ziekenhuis leegt eerst de opties van de prive verzekering en gaat dan naar de staats kaart..

De registratie is idd bij 1 ziekenhuis, niet helemaal ongebruikelijk in Thailand, social security heeft dat ook.
Vandaar dus de prive verzekering voor 'klein onderhoud' dan gaat ze naar een prive ziekenhuis

BUPA AETNA CIGNA zijn wat duurdere verzekeringen voor nagenoeg dezelfde dekking en met meer voorbehouden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: HEALTH INSURANCE for Thai citizins

#12 Bericht door stevenl » donderdag 01 augustus 2019, 05:40

wpdelange schreef: donderdag 01 augustus 2019, 01:01
Het schijn t dat mijn vrouw een verzekering heeft afgesloten voor ongevallen
Denk dat we die maar stopzetten en via een Heaklt Insurance Company
Bupa.Cigna/AETNA etc een redelijke verzekering afsluiten voor ca 1000 - 1500 B per maand
Een ongeval is iets anders als een ziekte hier in Thailand zou ze dus allebei maar nemen.
De door jou genoemde maatschappijen hebben meerdere pakketten met zoals je vermeldt een redelijke dekking maar nooit volledig.
Het zijn in de basis levensverzekeringen een 'echte' ziekenverzekering is in meerdere andere onderwerpen besproken.
Prijskaartje ben je helaas verkeerd over ingelicht.
Die 1000 Baht zit dichter bij per week als per maand.
Zieketverzekering dekt ook ziektekosten als gevolg van ongevallen.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”