Autoverzekeringen in Thailand

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Matthieu Hua Hin
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2010, 08:00

Autoverzekeringen in Thailand

#1 Bericht door Matthieu Hua Hin » vrijdag 27 mei 2011, 04:51

Een goede autoverzekering is in Thailand absoluut noodzakelijk. De vele motoren maken het verkeersbeeld chaotischer dan wat we van Nederland gewend zijn, de verkeersregels zijn anders en de overige weggebruikers doen wel eens onverwachte dingen. Het maakt dus niet uit hoe goed u zelf rijdt, een ongeluk zit hier in een kleiner hoekje dan in Nederland. Het is dan prettig te weten dat 1 telefoontje genoeg is om te kunnen rekenen op de service en back-up van een professionele verzekeringsmaatschappij die zowel op het moment zelf als in de verdere schade afhandeling snel en efficiënt voor u werkt. Let er daarom op dat u bij een maatschappij terecht komt die alles in het Engels aanlevert en die ook een Engelstalige alarmcentrale hebben.

Welke autoverzekering het beste is voor uw situatie, is uiteraard afhankelijk van meerdere factoren zoals de leeftijd en waarde van de auto, maar ook van de vraag hoe goed u verzekerd wilt zijn.

Een korte opsomming van de verschillende soorten verzekering en wat deze precies dekken:

Compulsory Third Party Liability (CTPL)
Dit is de door de overheid verplicht gestelde verzekering voor ieder motorvoertuig en deze dekt alleen maar lichamelijk letsel of dood. De dekking is echter minimaal, alleen met deze verzekering rondrijden levert dan ook een zeer groot risico op dat er zelf (fors) bijbetaald moet worden na een ongeval.
De premie voor deze verzekering is 645 (vierdeurs auto) of 967 (tweedeurs auto) baht.

De compulsory heeft u altijd nodig naast 1 van de onderstaande verzekeringen!

3rd class – Deze verzekering is te vergelijken met de WA verzekering uit Nederland.
Deze dekt schade aan eigendommen en medische kosten van derden. Daarnaast is er ook dekking voor medische onkosten voor de eigen inzittenden plus bailbond (borgtocht).

2nd class – Deze verzekering heeft dezelfde dekkingen als 3rd class, maar tevens is diefstal en brand van de eigen auto gedekt.

3 + 1 – Deze verzekering dekt hetzelfde als 3rd class, maar tevens is schade aan de eigen auto gedekt tot het verzekerde bedrag bij een aanrijding met een ander motorvoertuig waarvan de identiteit bekend is. Deze verzekering dekt derhalve niet als u een eenzijdig ongeval heeft of als de bestuurder en gegevens van het andere motorvoertuig niet bekend zijn.

2 + 1 – Deze verzekering dekt hetzelfde als 3 + 1, maar ook diefstal en brand van de eigen auto is gedekt.

1st class – Deze verzekering is de allerbeste, te vergelijken met de all risks verzekering zoals we die in Nederland kennen (zij het iets minder uitgebreid).
Een first class verzekering is dan ook in alle situaties het beste en, gemeten naar Nederlandse maatstaven relatief goedkoop.
Aandachtspunt bij first class verzekeringen: let op de maximale dekkingen. Een first class verzekering die maximaal 250,000 baht uitkeert voor schade aan eigendommen van derden, kan u flink in de problemen brengen als u een bijvoorbeeld een Toyota Fortuner total loss rijdt.

Enige veelgestelde vragen op het gebied van autoverzekering:
-Betalen die maatschappijen wel?
Het verzekeringswezen in Thailand is, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, goed gereguleerd en betrouwbaar. Het antwoord is dus ja.
In de praktijk hoeft u echter niet zelf te betalen, maar wordt de garage rechtstreeks door de maatschappij betaalt.
-Wat moet ik doen als ik een aanrijding heb?
In sommige gevallen kan worden volstaan met het invullen van een aanrijdingsformulier. Bij twijfel over de schuldvraag of bij grote schade: Bel het alarmnummer van de verzekeringsmaatschappij dat op de polis staat. De alarmcentrale stuurt vervolgens een “surveyor” ter plaatse. Deze verzamelt alle gegevens en maakt een rapport op. Dit gedeelte is dan ook beduidend beter geregeld dan in Nederland. Los van de vraag of er wel of geen surveyor ter plaatse komt kan het nooit kwaad om direct na de aanrijding al foto’s te maken van de situatie.
-Krijg ik als buitenlander niet altijd de schuld?
Dit wordt vaak geroepen, maar in de praktijk blijkt het reuze mee te vallen. In geval van een aanrijding met een voetganger of motorbike, zal deze sneller het voordeel van de twijfel krijgen, maar ook in Nederland is de zwakkere verkeersdeelnemer beter beschermd dus dat is niet vreemd.
Vergeet nooit: Uw verzekeringsmaatschappij heeft er geen enkel belang bij dat u als schuldige wordt aangewezen, dat kost hun geld.
Het komt helaas wel eens voor dat uw tegenpartij met getuigen op de proppen komt die de waarheid enigszins geweld aandoen. Maakt u zich in dat geval niet druk en laat de surveyor zijn werk doen. En wordt u dan alsnog als schuldige aangewezen, dan betaalt de verzekering, het enige wat het u hooguit kost is wat No Claim Bonus.
-Moet ik zelf, al dan niet direct, iets betalen?
U heeft een aanrijding gehad, de politie komt erbij en die geeft u “opdracht” om de tegenpartij een X bedrag te geven. Want hij/zij moet naar de dokter en kan een week niet werken door uw schuld. Onnodig te vermelden dat de politie dan vaak al een dealtje heeft gemaakt met het “slachtoffer”. Maar zelfs al is het uw schuld, betaal niets! Daarvoor heeft u nu juist de verzekering afgesloten.
-Kan ik met mijn Nederlands rijbewijs in Thailand rijden?
De politie zal het in geen geval accepteren en er is maar een zeer klein aantal verzekeringsmaatschappijen dat het wel accepteert. In principe staat in vrijwel iedere polis dat de bestuurder in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. En een geldig rijbewijs is een Thais of een internationaal rijbewijs (dat eigenlijk bij een verblijf langer dan 3 aaneengesloten maanden zelfs omgezet moet worden in een Thais rijbewijs).
-Is een leenauto gedekt als mijn auto gerepareerd wordt?
Helaas is dit nu nog niet gangbaar. Een paar maatschappijen zijn hier schoorvoetend mee aan het starten, maar voorlopig allen nog maar in Bangkok.
-Bouw ik in Thailand no claim bonus op?
Ja. Als u met 0 % begint, zal dit i.h.a. na 1 jaar 20 % zijn, daarna ieder jaar 10 % extra. Bij de meeste maatschappijen is 50 % het maximaal haalbare. Indien u uw auto verkoopt en een andere aanschaft, kan de reeds opgebouwde no claim bonus bij een aantal maatschappijen worden meegenomen naar de nieuwe auto, mits de oude polis wordt stopgezet.

Hoe kan ik mijn autoverzekering goedkoper maken?
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw first class autoverzekering goedkoper te maken.
1. Dealer garage / insurer garage
Er zijn 2 soorten verzekeringen die afgesloten kunnen worden. Kiest u voor dealergarage, dan mag uw auto in geval van schade naar de dealer worden gebracht. Kiest u voor insurer garage, dan dient u uw auto naar een schadewerkplaats te brengen waar de verzekeringsmaatschappij een contract mee heeft. De laatste optie is zo’n 20 % goedkoper. Iedere maatschappij heeft een landelijk dekkend netwerk van deze algemene schade herstelplaatsen, die in de regel goede kwaliteit leveren.
2. Named drivers
Het is mogelijk om maximaal 2 namen van bestuurders in de polis op te nemen. Dit is dus een goede besparingsmogelijkheid indien u de auto nooit uitleent. Mocht het nu toch een keer voorkomen dat u een ander laat rijden en deze een ongeluk veroorzaakt, dan bent u nog steeds verzekerd, maar dient u de eerste 6,000 baht zelf te betalen.
3. Een standaard eigen risico
Voor diegenen die vrijwel nooit iets te claimen hebben, kan een eigen risico interessant zijn. Een eigen risico van bijvoorbeeld 3,000 baht brengt de premie al snel met 2 tot 3,000 baht omlaag. Dit eigen risico hoeft u uiteraard alleen te betalen als u schuld heeft aan een aanrijding.

Als er verder nog vragen zijn over dit onderwerp, hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: Autoverzekeringen in Thailand

#2 Bericht door Piehans » vrijdag 27 mei 2011, 07:01

Matthieu schreef in zijn overigens helder en duidelijk betoog:
-Krijg ik als buitenlander niet altijd de schuld?
Dit wordt vaak geroepen, maar in de praktijk blijkt het reuze mee te vallen. In geval van een aanrijding met een voetganger of motorbike, zal deze sneller het voordeel van de twijfel krijgen, maar ook in Nederland is de zwakkere verkeersdeelnemer beter beschermd dus dat is niet vreemd.

Kleine opmerking.
In Nederland worden voetgangers en fietsers als zwakkere verkeersdeelnemer beschouwd. Een brommer cq motorbike niet. Ik weet niet hoe de Thaise wetgeving op dat punt is, maar om de gemiddelde Thaise brommer (+125cc..) als zwakkere verkeersdeelnemer te beschouwen lijkt mij op zijn zachtst gezegd wat ver gaan gelet op soms kamikaze-achtige wijze waarop zij aan het verkeer deelnemen. [|(
Als zij volgens Thaise wet inderdaad als zwak worden beschouwd een extra reden om zeer attent te zijn op al hun manoeuvres... [|)

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Autoverzekeringen in Thailand

#3 Bericht door nbreeker » vrijdag 27 mei 2011, 08:27

Piehans schreef:Matthieu schreef in zijn overigens helder en duidelijk betoog:
-Krijg ik als buitenlander niet altijd de schuld?
Dit wordt vaak geroepen, maar in de praktijk blijkt het reuze mee te vallen. In geval van een aanrijding met een voetganger of motorbike, zal deze sneller het voordeel van de twijfel krijgen, maar ook in Nederland is de zwakkere verkeersdeelnemer beter beschermd dus dat is niet vreemd.

Kleine opmerking.
In Nederland worden voetgangers en fietsers als zwakkere verkeersdeelnemer beschouwd. Een brommer cq motorbike niet. Ik weet niet hoe de Thaise wetgeving op dat punt is, maar om de gemiddelde Thaise brommer (+125cc..) als zwakkere verkeersdeelnemer te beschouwen lijkt mij op zijn zachtst gezegd wat ver gaan gelet op soms kamikaze-achtige wijze waarop zij aan het verkeer deelnemen. [|(
Als zij volgens Thaise wet inderdaad als zwak worden beschouwd een extra reden om zeer attent te zijn op al hun manoeuvres... [|)
Ze worden inderdaad als zwak beschouwd hier in LOS.Vlak die Hollanders ook niet uit op hun scooters.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Autoverzekeringen in Thailand

#4 Bericht door carpediem » maandag 25 juli 2011, 13:14

Tot nog toe heb ik altijd mijn verzekering afgesloten bij Toyota. (7jaar) Enkele parkeerschades geclaimd zonder problemen.
Heb nu Toyota vios 2 jaar oud.

Mijn verzekering TIB loopt 17 augustus af. Nieuwe a 13.313 THB.
Er staan 4 bdragen op:
370.000
5.052
12.667.73
645.21
Wordt omschreven in thai, kan het dus niet lezen.

Ik was net van plan om het te betalen toen toevallig mijn buurmeisje langs kwam met een aanbod van een andere mij. n.l.

MUANGTHAIINSURANCE PLC.

Volgens haar in gebrekkig engels begreep ik dat de 370.000 WA verzekering was en dat bij haar mij. dat 1.000.000 is.
De premie is wel 2000+ hoger.

Mijn vragen:
Is de toyota (TIB) verzekering) niet een van de beste?.
Welke andere maatschappij is aan te raden wat goede kwaliteit betreft?.
Moet ik als op een andere verzekering overstap de verzekering afzeggen (loopt ie automatisch door zoals in Nederland)

Bij voorbaat dank.
pluk de dag (carpediem)

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Autoverzekeringen in Thailand

#5 Bericht door Duiker » maandag 25 juli 2011, 17:14

Matthieu Hua Hin, ik ben erg blij met je bijdrage!
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”