verklaring belastingplicht woonland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

verklaring belastingplicht woonland

#1 Bericht door jumbo » vrijdag 08 januari 2021, 08:01

Heeft iemand op het forum dit formulier ondertekend gekregen door de Thaise belastingdienst?
Ze doen er erg moeilijk over in Bangkok

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z2fol.pdf
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#2 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 08 januari 2021, 08:38

Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#3 Bericht door jumbo » vrijdag 08 januari 2021, 09:37

Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:38 Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.
Bedankt Lammert

Heb je toevallig een linkje naar het document? Kan het zo niet vinden....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#4 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 08 januari 2021, 15:57

jumbo schreef: vrijdag 08 januari 2021, 09:37
Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:38 Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.
Bedankt Lammert

Heb je toevallig een linkje naar het document? Kan het zo niet vinden....
Ik had enkele weblinken naar het Thai revenue Department op m'n bureaublad staan. Beide werken sinds enkele dagen niet meer en geven de foutmelding code 404 (kan pagina niet vinden). Ook de website van het Revenue Department via Google geeft dezelfde foutmelding. Mogelijk zijn ze "even" uit de lucht of is de pagina verplaatst. Maar in dat geval zou Google eigenlijk nu het nieuwe adres moeten geven.

Ik hou het in de gaten want deze website is voor mij toch wel belangrijk. Via deze website kon ik alle Engelstalige verklaringen (w.o. R.O.22) downloaden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#5 Bericht door pjotter » zaterdag 09 januari 2021, 02:09

Mmm, heb eens wat rondgesnuffeld maar volgens mij is er iets nieuws. Qua downloads, heb ik alleen deze link nog kunnen vinden daar en is n.b. van 2016 :o

https://www.rd.go.th/english/56815.html
Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 15:57
jumbo schreef: vrijdag 08 januari 2021, 09:37
Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:38 Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.
Bedankt Lammert

Heb je toevallig een linkje naar het document? Kan het zo niet vinden....
Ik had enkele weblinken naar het Thai revenue Department op m'n bureaublad staan. Beide werken sinds enkele dagen niet meer en geven de foutmelding code 404 (kan pagina niet vinden). Ook de website van het Revenue Department via Google geeft dezelfde foutmelding. Mogelijk zijn ze "even" uit de lucht of is de pagina verplaatst. Maar in dat geval zou Google eigenlijk nu het nieuwe adres moeten geven.

Ik hou het in de gaten want deze website is voor mij toch wel belangrijk. Via deze website kon ik alle Engelstalige verklaringen (w.o. R.O.22) downloaden.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#6 Bericht door pjotter » zaterdag 09 januari 2021, 02:21

Nope. Nadat ik belasting had betaald, kreeg ik het R.O.22 op aanvraag. Dit is in Korat. Voor mijn vrijstelling had ik dat NL formulier niet nodig, zoals Lammert al aangeeft.

Wat mss toch eens het proberen waard is, dat je dit NL formulier eens laat vertalen in Thai door een gelegaliseerd buro. Ik had dat hier bij mijn levensbewijs voor mijn pensioenfonds. Men wilde in eerste instantie dit Nederlands/Engelse formulier niet stempelen/tekenen. Nadat ik het in het Thai had laten vertalen, was het geen probleem om het WEL te stempelen/tekenen.

Maar, zoals Lammert al aangeeft. Mijn vrijstelling 2020 werd op basis van de R.O.22 afgifte, geaccepteerd. Men kent dat document inmiddels wel.

2019 en 2020 teruggave geen probleem. Alle betaalde NL belasting terug. Mijn teruggave 2018 via het M-formulier, en inmiddels met een R.O.22 over 2018, laat helaas nog steeds op zich wachten. :cry:
jumbo schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:01 Heeft iemand op het forum dit formulier ondertekend gekregen door de Thaise belastingdienst?
Ze doen er erg moeilijk over in Bangkok

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z2fol.pdf
Laatst gewijzigd door pjotter op zaterdag 09 januari 2021, 02:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#7 Bericht door pjotter » zaterdag 09 januari 2021, 02:39

Trouwens, helemaal off toppic, maar hoe gaat het nu met je Lammert ?
Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:38 Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verklaring belastingplicht woonland

#8 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 09 januari 2021, 07:51

Klopt Lammert, bij mij werken die links ook niet meer. Maar wat al wordt gezegd, Jumbo kan die RO22 gewoon bij de Belastingdienst opvragen in zijn woonregio en naar Heerlen zenden.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: verklaring belastingplicht woonland

#9 Bericht door johnny013 » zondag 10 januari 2021, 14:30

jumbo schreef: vrijdag 08 januari 2021, 09:37
Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:38 Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.
Bedankt Lammert

Heb je toevallig een linkje naar het document? Kan het zo niet vinden....
Ik ben toevallig op aanraden van Lammert de Haan twee weken geleden voor de tweede keer daar geweest voor de RO 22, maar net zo als de eerste keer eind september het zelfde antwoord... Er wordt geen RO 22 afgegeven voordat je daadwerkelijk aangifte PIT hebt gedaan... ook wordt er geen Tax nummer aan je verstrekt....
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#10 Bericht door pjotter » zondag 10 januari 2021, 16:37

Hetzelfde dus hier in Korat. Geen PIT aangifte gedaan is geen RO22.
johnny013 schreef: zondag 10 januari 2021, 14:30
jumbo schreef: vrijdag 08 januari 2021, 09:37
Lammert de Haan schreef: vrijdag 08 januari 2021, 08:38 Deze verklaring van de Nederlandse Belastingdienst wordt niet ondertekend door een Thais Revenue Office. Zij hanteren hun eigen en eveneens in het Engels gestelde verklaring formulier R.O.22, welke nagenoeg gelijkluidend is aan die van de Belastingdienst en door haar ook wordt geaccepteerd.
Bedankt Lammert

Heb je toevallig een linkje naar het document? Kan het zo niet vinden....
Ik ben toevallig op aanraden van Lammert de Haan twee weken geleden voor de tweede keer daar geweest voor de RO 22, maar net zo als de eerste keer eind september het zelfde antwoord... Er wordt geen RO 22 afgegeven voordat je daadwerkelijk aangifte PIT hebt gedaan... ook wordt er geen Tax nummer aan je verstrekt....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#11 Bericht door jumbo » maandag 11 januari 2021, 00:39

pjotter schreef: zondag 10 januari 2021, 16:37 Hetzelfde dus hier in Korat. Geen PIT aangifte gedaan is geen RO22.
Hoe lossen jullie dat op??

Ik betaal belasting dus krijg het formulier maar het is als een kies trekken hier dus ik zoek een eenvoudiger alternatief

Ik denk er bijvoorbeeld over mijn laatste, gestempelde aangifte van 2019 te laten vertalen
2020 duurt nog even namelijk
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verklaring belastingplicht woonland

#12 Bericht door pjotter » maandag 11 januari 2021, 01:23

Umm de eerste aangifte voor NL als je in Thailand woont moet dus met dat (handmatig in te vullen) M-biljet. (Dit heb ik gedaan via 'onze Lammert') Mocht niet digitaal. Werd afgewezen.

Mijn 2e aangifte voor NL, in 2020 over 2019, heb ik digitaal gedaan via "mijn belastingdienst" en werd zonder enig bewijs geaccepteerd. Alle reeds betaalde loonbelasting over 2019 teruggestort gekregen. Ook al een definitieve aanslag hiervan gekregen.

Vorig jaar oktober heb ik vrijstelling loonheffing aangevraagd (maar volksverzekeringen en ZVW betaalde ik toch al niet. Werd automatisch al niet meer ingehouden door mijn pensioenfonds). Dus dit ging voor mij puur om de loonbelasting. Ik heb toen een kopie van mijn uitschrijving uit NL en een kopie van mijn RO22 over die Thaise belasting die ik betaald heb over 2019 bij dat aanvraag formulier erbij gedaan. Na ongeveer 7 weken kreeg ik een brief waarin mij vrijstelling werd verleend tot 31 december 2024. Bovendien stortte mijn pensioenfonds alle reeds ingehouden belasting over 2020 terug. Ik hoef dus pas een nieuwe vrijstelling aan te vragen in 2024 met een RO22 welke dan bewijst dat ik Thaise belasting betaald heb over 2023.

Dus Jumbo ik denk het volgende:

Ik meen me te herinneren dat zo'n afgestempelde Thaise aangifte OOK genoemd wordt op het aanvraag formulier vrijstelling loonheffing, als bewijs.

Als je het M-biljet al achter de rug hebt kun je gewoon digitaal aangifte doen via je "mijn belastingdienst" als buitenlands belasting plichtige. Vanaf 1 maart 2021, over 2020.

Voor de toekomstig te betalen belasting in Thailand, maak ik zoveel Thaise batten over, dat ik hier niet veel betaal.
Dit jaar word ik 65 en heb ik hier een extra aftrekpost van 190,000฿. Dus 100,000฿ vrijstelling voor iedereen plus 60,000฿ vrijstelling per persoon plus 190,000฿ 65+ plus 1e schijf van 150,000฿ 0%, maakt samen 500,000฿ waarover dus geen Thaise belasting wordt ingehouden. Als ik dus 600,000฿ per jaar overmaak, betaal ik 5% belasting over die laatste 100,000฿.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt ?
Groejes !
jumbo schreef: maandag 11 januari 2021, 00:39
pjotter schreef: zondag 10 januari 2021, 16:37 Hetzelfde dus hier in Korat. Geen PIT aangifte gedaan is geen RO22.
Hoe lossen jullie dat op??

Ik betaal belasting dus krijg het formulier maar het is als een kies trekken hier dus ik zoek een eenvoudiger alternatief

Ik denk er bijvoorbeeld over mijn laatste, gestempelde aangifte van 2019 te laten vertalen
2020 duurt nog even namelijk

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verklaring belastingplicht woonland

#13 Bericht door jumbo » maandag 11 januari 2021, 06:18

pjotter schreef: maandag 11 januari 2021, 01:23
Ik meen me te herinneren dat zo'n afgestempelde Thaise aangifte OOK genoemd wordt op het aanvraag formulier vrijstelling loonheffing, als bewijs.
Het is prima leesvoer bedankt

Ik neem aan dat het document vertaald dient te worden??
De aangifte 2019 heb ik uiteraard
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verklaring belastingplicht woonland

#14 Bericht door erik-kuijpers » maandag 11 januari 2021, 08:05

Dus 100,000฿ vrijstelling voor iedereen

Is dat veranderd dan? Vroeger was het 40% van loon/pensioen vrij met een max van 100.000. Nog eerder was dat max 60 k.

De RO22 wordt in het Engels door Heerlen aanvaard; ik meen dat Lammert dat al schreef hier.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: verklaring belastingplicht woonland

#15 Bericht door Lammert de Haan » maandag 11 januari 2021, 09:11

erik-kuijpers schreef: maandag 11 januari 2021, 08:05 Dus 100,000฿ vrijstelling voor iedereen

Is dat veranderd dan? Vroeger was het 40% van loon/pensioen vrij met een max van 100.000. Nog eerder was dat max 60 k.

De RO22 wordt in het Engels door Heerlen aanvaard; ik meen dat Lammert dat al schreef hier.
Tot en met het belastingjaar 2016 bedroeg de algemene vrijstelling 40% met een maximum van 60.000 baht. Ingaande 2017 is dat 50% met een maximum van 100.000 baht.
Deze verruiming is overigens in 2016 aangekondigd als een tijdelijke verlichting van de belastingdruk maar geldt nu dus al voor het vijfde jaar.

Voor deze en andere verruimingen van de aftrekbare bedragen heeft geen wetswijziging plaatsgevonden. Vandaar dat de website van het Revenue Department nog de oude percentages en bedragen vermeldt, zulks in tegenstelling tot de websites van de verschillende advieskantoren, zoals Mazar, KPNG, etc.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”