4 mnd NL/8 mnd buiteland met Corona

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

4 mnd NL/8 mnd buiteland met Corona

#1 Bericht door pjotter » zaterdag 17 oktober 2020, 10:42

Hallo,

Ik weet dat als mensen iets korter dan 4 maanden in NL blijven, je in NL verzekerd kun blijven voor ziektekosten en de rest van de volksverzekeringen.
Is het dan ook zo dat als je langer dan 4 maanden in NL blijft, je VERPLICHT je weer moet verzekeren ?

Ik bedoel nu met die Corona, zullen er toch wel mensen zijn die noodgedwongen langer in NL zijn. Komt ook het voorkomen van dubbele belasting, volgens het verdrag tussen NL en Thailand niet in 'gevaar' ? Zodat NL weer mag heffen ondanks je vrijstelling hebt.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: 4 mnd NL/8 mnd buiteland met Corona

#2 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 17 oktober 2020, 13:28

Nee, het is 4 maanden of meer. Dan moet je je inschrijven en de lusten en lasten aanvaarden zoals belasting betalen en de zorgpremie betalen en zorg krijgen. Maar dan ben je ook bewust aan het wonen in NL.

Ben je door omstandigheden langer dan 4 maanden in NL dan betekent het nog niet dat je in de zin van het verdrag woont of verblijft in NL. Je hebt er immers geen duurzaam huis tot je beschikking noch is NL het centrum van jouw sociaal en economisch leven. Je bent dus niet naar NL geëmigreerd, je woont nog steeds in ...land.

Dit geldt ook als je alleen wegens ziekenhuisopname in NL bent, je inschrijft, zorg betaalt en geniet, en daarna weer teruggaat. Maar reken er op dat autoriteiten graag het standpunt innemen dat je wel weer in NL woont maar daar zijn adviseurs voor om je te helpen. Veel zal afhangen van de feitelijke gedragingen. Over deze situatie heeft Lammert de Haan hier eens een advies geschreven maar dat is al even geleden.

Dit is net zoals de situatie dat je tijdens jouw vakantie in het buitenland een zwaar infarct krijgt, niet mag vliegen daardoor en maandenlang in ...land moet worden verpleegd en gerevalideerd. Dat maakt je nog niet naar dat land verhuisd!

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: 4 mnd NL/8 mnd buiteland met Corona

#3 Bericht door pjotter » zaterdag 17 oktober 2020, 14:39

Ach, 'langer dan 4 maanden' idd. Ik word oud :Whistle:
Nou zal er wel begrip zijn met dat corona gedoe, maar het kan dus wel wat vervelend worden. En persoonlijk heb ik idd helemaal niets meer in NL. Mag er niet aan denken dat ik daar nu 'vast' zou zitten, pff. Slapen bij Kennissen, vrienden, familie, hotel of mss zelfs tijdelijk iets huren. Oké, ik dwaal af, ha ha.
Bedankt Erik, duidelijk.

Groetjes !
erik-kuijpers schreef: zaterdag 17 oktober 2020, 13:28 Nee, het is 4 maanden of meer. Dan moet je je inschrijven en de lusten en lasten aanvaarden zoals belasting betalen en de zorgpremie betalen en zorg krijgen. Maar dan ben je ook bewust aan het wonen in NL.

Ben je door omstandigheden langer dan 4 maanden in NL dan betekent het nog niet dat je in de zin van het verdrag woont of verblijft in NL. Je hebt er immers geen duurzaam huis tot je beschikking noch is NL het centrum van jouw sociaal en economisch leven. Je bent dus niet naar NL geëmigreerd, je woont nog steeds in ...land.

Dit geldt ook als je alleen wegens ziekenhuisopname in NL bent, je inschrijft, zorg betaalt en geniet, en daarna weer teruggaat. Maar reken er op dat autoriteiten graag het standpunt innemen dat je wel weer in NL woont maar daar zijn adviseurs voor om je te helpen. Veel zal afhangen van de feitelijke gedragingen. Over deze situatie heeft Lammert de Haan hier eens een advies geschreven maar dat is al even geleden.

Dit is net zoals de situatie dat je tijdens jouw vakantie in het buitenland een zwaar infarct krijgt, niet mag vliegen daardoor en maandenlang in ...land moet worden verpleegd en gerevalideerd. Dat maakt je nog niet naar dat land verhuisd!

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”