Belastingaangifte 2019

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belastingaangifte 2019

#31 Bericht door jumbo » woensdag 04 maart 2020, 01:22

Lammert de Haan schreef: dinsdag 03 maart 2020, 02:44Wat bij mij door ondernemers wordt afgeleverd om daar een deugdelijke administratie van samen te stellen loopt soms de spuigaten uit.
Werd dat niet ooit de 'schoenendoos' administratie genoemd??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#32 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 04 maart 2020, 02:18

jumbo schreef: woensdag 04 maart 2020, 01:22
Lammert de Haan schreef: dinsdag 03 maart 2020, 02:44Wat bij mij door ondernemers wordt afgeleverd om daar een deugdelijke administratie van samen te stellen loopt soms de spuigaten uit.
Werd dat niet ooit de 'schoenendoos' administratie genoemd??
Dat klopt helemaal, Jumbo. Deze uitdrukking geldt nog steeds. De klant levert zijn rotzooi aan in een "schoenendoos" en z'n administrateur moet daar maar een deugdelijke en controleerbare administratie van zien te maken. Ik heb daar veel mee te maken, waarbij de klant niet beseft dat het aanbrengen van enige orde in de chaos hem extra geld kost. Maar voor mij is dat dan natuurlijk onmiddellijk weer "kassa". :giggle:

Ik probeer m'n klanten wat dat betreft wel op te voeden, maar dat lukt niet bij iedereen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Wuppie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 31 december 2019, 08:15

Re: Belastingaangifte 2019

#33 Bericht door Wuppie » dinsdag 31 maart 2020, 02:35

Wuppie schreef: ↑
maandag 02 maart 2020, 11:15
Als je in het buitenland woont en geen bank hebt in Nederland mag je dan een eventuele teruggaaf op je kind zijn/haar bankrekening laten storten door de belastingdienst?

Dat is geen enkel probleem, Wuppie.

Maar geef dan wel het rekeningnummer door aan de Belastingdienst via:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... doet-u-dat

Mijn zoon heeft gebeld met de belastingdienst over een kleine teruggave..Volgens de belasting telefoon medewerker mag het niet op naam van iemand anders...?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#34 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 31 maart 2020, 11:06

De Belastingdienst heeft haar beleid gewijzigd.

Maar je hebt vast wel een Thaise bankrekening? Dan kun je deze rekening schriftelijk doorgeven aan de Belastingdienst.

Hoe dat in z'n werk gaat lees je met de volgende link:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... f-wijzigen

Succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Wuppie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 31 december 2019, 08:15

Re: Belastingaangifte 2019

#35 Bericht door Wuppie » dinsdag 31 maart 2020, 13:06

Bedankt voor het antwoord mijneer de Haan...

We hebben toch mijn zoon zijn rekening ingevuld (proberen ).....sturen ze daar niets naar toe dan hebben we inmiddels een backup plan, een N26 bankaccount..

https://www.howitravel.co/n26-the-philippines/

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#36 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 02 april 2020, 22:52

Wuppie schreef: dinsdag 31 maart 2020, 13:06 Bedankt voor het antwoord mijneer de Haan...

We hebben toch mijn zoon zijn rekening ingevuld (proberen ).....sturen ze daar niets naar toe dan hebben we inmiddels een backup plan, een N26 bankaccount..

https://www.howitravel.co/n26-the-philippines/
Natuurlijk. Ik schreef over een Thaise bankrekening maar stond er niet bij stil dat jij in de Filippijnen woont (en waar ik eerder op zinspeelde maar waarop jij niet hebt gereageerd) Wij kennen elkaar immers van de Filippijnse fora :idea: en van "De Doelen" in Bolsward. :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Wuppie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 31 december 2019, 08:15

Re: Belastingaangifte 2019

#37 Bericht door Wuppie » vrijdag 03 april 2020, 23:14

Dat klopt allemaal mijnheer de Haan..Zo jammer dat dat forum niet herstelt wordt..zoveel info weg.....

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#38 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 04 april 2020, 00:10

Wuppie schreef: vrijdag 03 april 2020, 23:14 Dat klopt allemaal mijnheer de Haan..Zo jammer dat dat forum niet herstelt wordt..zoveel info weg.....
Inderdaad: veel info weg. Maar je krijgt er nu (door jouw lidmaatschap van Thailand Forum) veel meer en meer recente informatie voor terug.

Uit reacties vanuit de Filippijnen begrijp ik dat veel meer daar wonende Nederlanders Thailand Forum volgen. En dat lijkt me een goede zaak. :thumbsup:

Dus, Flippo's: meld je aan als lid van Thailand Forum. Het kost je niets maar je krijgt er wel veel voor terug! :idea:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belastingaangifte 2019

#39 Bericht door wanadee » zaterdag 04 april 2020, 01:22

Lammert de Haan schreef: zaterdag 04 april 2020, 00:10
Wuppie schreef: vrijdag 03 april 2020, 23:14 Dat klopt allemaal mijnheer de Haan..Zo jammer dat dat forum niet herstelt wordt..zoveel info weg.....
Inderdaad: veel info weg. Maar je krijgt er nu (door jouw lidmaatschap van Thailand Forum) veel meer en meer recente informatie voor terug.

Uit reacties vanuit de Filippijnen begrijp ik dat veel meer daar wonende Nederlanders Thailand Forum volgen. En dat lijkt me een goede zaak. :thumbsup:

Dus, Flippo's: meld je aan als lid van Thailand Forum. Het kost je niets maar je krijgt er wel veel voor terug! :idea:
Heeft nederland met filipijnen ook een belastingverdrag zoals met thailand?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#40 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 04 april 2020, 06:44

Dan zijn het stille genieters Lammert want het ledental is sinds de start van de corona-maatregelen ongewijzigd. Niks mis mee, overigens; in blogs kun je altijd gratis meelezen, in forums is dat een gratis meevaller en 'gratis' is een woord dat NL-ers bijzonder aanspreekt..... :giggle:

Wuppie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 31 december 2019, 08:15

Re: Belastingaangifte 2019

#41 Bericht door Wuppie » zaterdag 04 april 2020, 09:06

Heeft nederland met filipijnen ook een belastingverdrag zoals met thailand?

Ja hoor..

https://www.dezshira.com/library/treati ... -3428.html

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2019

#42 Bericht door pjotter » maandag 06 april 2020, 11:51

Ter info. Vandaag al mijn voorlopige aanslag 2019, als buitenlands belastingplichtige, binnen gekregen. Digitaal aangifte gedaan 1 maart ondanks dat ik een vooraf ingevulde binnenlandse aanslag had gekregen. 2018 wacht ik helaas nog op (m-biljet, verkeerde aanslag en bezwaarschrift ingediend)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belastingaangifte 2019

#43 Bericht door jumbo » dinsdag 07 april 2020, 02:01

Ik mag wederom klein bedrag tegemoet zien van de Thaise staat, een teruggave...
Kan een paar weken duren, maar dat mag de voorpret niet drukken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#44 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 19 mei 2020, 10:46

Enkele aanwijzingen voor de ‘doe-het-zelvers’ voor het doen van aangifte inkomstenbelasting bij wonen in Thailand

Kies het juiste aangifteformulier
Mocht je recht hebben op een belastingteruggaaf dan heb je doorgaans geen uitnodiging gekregen van de Belastingdienst voor het doen van aangifte. In dat geval staat er geen aangifte op de website van de Belastingdienst voor je klaar om deze in te vullen. Zo ver gaat de service van de Belastingdienst nu ook weer niet.

Om toch aangifte te doen ga je naar de website van de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl

Daar aangekomen klik je rechtsboven op “Inloggen” en kies je voor ‘Mijn Belastingdienst’. Dit is een verraderlijke benaming. De Belastingdienst is helemaal niet van jou. Mocht dat wel het geval zijn dan was deze Dienst in veel gevallen al lang opgeheven met als gedachte: “Weer een lastpost minder!”

Mocht het nut niet opwegen tegen de kosten dan kun je het abonnement op je krant opzeggen. Dat geldt echter niet voor jouw abonnement op de Belastingdienst!

Nadat je met je DigiD bent ingelogd bij “Mijn Belastingdienst” zie je onmiddellijk de vraag:
“> Aangifte inkomstenbelasting doen”. Alhoewel dat nu juist de bedoeling was moet je daar niet op klikken. Je komt dan nl. te recht in de omgeving om aangifte te doen als binnenlandse belastingplichtige. Maar dat ben je immers niet.

Je kiest dan ook voor: “+ Meer tonen”. En daar zie je de optie: “Aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen”. Daar klik je op en je krijgt meteen het introductiescherm te zien met de vraag: “Kies uw Taal”. Daar kun je kiezen voor Nederlands of Engels. Daar zo’n aangifte al ingewikkeld genoeg is zou ik kiezen voor “Nederlands”, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Na je keus voor de taal verschijnt het gehele “Introductieblad” op je scherm. Vervolgens kom je op het blad met “Persoonlijke gegevens” en wordt je gevraagd naar het land waarin je op 1 januari 2019 woonde.

Verloopt dit op jouw scherm anders dan weet je dat je toch hiervoor de verkeerde keus hebt gemaakt en dat je bent aanbeland bij de verkeerde aangifte, nl. die voor binnenlandse belastingplichtigen en kun je meteen stoppen met het verder doen van aangifte door simpelweg rechtsboven uit te loggen en opnieuw te beginnen. Verwijder na het opnieuw inloggen dan wel de reeds eerder opgestarte foutieve aangifte. Die komt nl. direct in beeld nadat je opnieuw hebt ingelogd. Vervolgens kies je voor de optie “Verwijderen”. Dat staat nl. wel zo netjes.

Verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen?
Maar als je goed zit dan krijg je, na nog wat vragen te hebben beantwoord, de vraag: “Was u heel 2019, of een deel daarvan, in Nederland verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)?”

En ook dan gaat het nogal eens mis. Omdat men geniet van een AOW-uitkering wordt deze vraag dan met “Ja” beantwoord. Maar vanaf het moment dat jij bent geëmigreerd naar Thailand ben je niet meer verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen. De verzekeringsplicht staat geheel los van het recht op een AOW-uitkering bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

Voor de jaren voorafgaande aan het recht op een AOW-uitkering wordt je immers bij wonen in Thailand gekort op je AOW-uitkering omdat je voor deze jaren niet verplicht verzekerd was voor de volksverzekeringen en je dus ook geen rechten hebt opgebouwd!

Ook dit is een fout die ik nogal eens tegenkom. Let daar dus op, want anders krijg je een aanslag met daarin begrepen de premie voor de volksverzekeringen.

Lijfrente-uitkeringen
Ook voor wat betreft lijfrente-uitkeringen kom ik soms tegen dat men in de aangifte deze aanmerkt als te zijn belast in Nederland.

Een kleine zeven jaar geleden heeft Rechtbank Zeeland – West-Brabant, locatie Breda, in rap tempo enkele uitspraken gedaan m.b.t. lijfrente-uitkeringen van o.a. Aegon aan in Thailand wonende Nederlanders. De Rechtbank kwam toen tot het oordeel dat deze uitkeringen ten laste kwamen van de winst van deze Nederlandse ondernemingen c.q. de verzekeraars.

Deze uitspraken hebben echter niet belet dat ik steevast in de door mij verzorgde aangiften lijfrente-uitkeringen aanmerk als niet te zijn belast in Nederland (artikel 18, lid 1, van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting). En dat alles zonder ook maar enige tegenwerking te hebben ondervonden van de zijde van de Belastingdienst.

Merk, gelet op artikel 18, lid 1, van het Verdrag, in je aangifte inkomstenbelasting je lijfrente-uitkering aan als niet te zijn belast in Nederland. Mocht de inspecteur daar anders over denken, dan is hij degene die moet bewijzen dat deze uitkeringen nog steeds ten laste komen van de winst van de verzekeraar. Ik neem daar echter geen voorschot op!

Geen uitnodiging ontvangen, maar toch aangifte doen?
Tevens kwam ik tot de ontdekking dat mensen die in het verleden een uitnodiging ontvingen om aangifte te doen omdat de SVB toen geen loonbelasting op hun AOW-uitkering inhield, voor 2019 afzien van het doen van aangifte omdat zij voor dat jaar geen uitnodiging hebben ontvangen.
Maar deze situatie is danig verandert. Ingaande 2019 houdt de SVB in alle gevallen loonbelasting in. Geniet je, naast je AOW-uitkering, ook nog van een niet in Nederland te belasten bedrijfspensioen of een lijfrente-uitkering en waarover loonbelasting is ingehouden: DOE AANGIFTE! Je wordt niet meer afgestraft omdat de SVB in het verleden bij jou geen loonbelasting inhield!

De voormalige eigenwoning
Onlangs plaatste ik een artikel in Thailand Forum met als onderwerp: “Emigreren naar Thailand en je eigenwoning in Nederland aanhouden”
Zie het topic: viewtopic.php?f=2121&t=827597

Maar wat gebeurt er met je woning die je te koop hebt staan maar nog niet verkocht is, terwijl je al wel bent geëmigreerd?

Indien het nog niet gelukt is om je woning te verkopen kan de woning in het jaar van emigratie en de 2 opvolgende jaren als eigen woning worden aangemerkt, als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
• De woning staat te koop.
• De woning staat leeg.

De woning blijft onder deze voorwaarden geplaatst in box 1 – werk en woning, en verschuift niet naar box 3 – sparen en beleggen. Gedurende de leegstand hoef je geen eigenwoningforfait aan te geven, maar je kunt wel de hypotheekrente in aftrek nemen. Pas op het moment dat niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan (woning wordt verkocht of wordt bewoont) of de termijn is verstreken, verschuift de woning naar box 3 – sparen en beleggen en ben je daar de vermogensrendementsheffing over verschuldigd.

Maar ook als je voormalige fiscale partner in de woning blijft wonen en jij de lasten van de woning betaalt, is het mogelijk gedurende 2 jaren de woning als eigen woning aan te merken. Voorwaarde is wel dat je voormalige fiscale partner de woning als hoofdverblijf gebruikt.

Succes met je aangifte (mocht je nog aangifte moeten of willen doen)
.
Tot slot
Mocht je na lezing van het vorenstaande tot de ontdekking komen dat jouw reeds ingediende aangifte wijziging c.q. aanvulling behoeft, dan kun je hem nog wijzigen c.q. aanvullen en opnieuw insturen. Mocht je reeds een definitieve aanslag hebben ontvangen en de zes weken voor het indienen van een bezwaarschrift zijn nog niet verstreken, dan wordt zo’n nieuw ingezonden aangifte afgehandeld als een bezwaarschrift. Is deze termijn al wel verstreken, dien dan een verzoek in om ambtshalve herziening van de definitieve aanslag.

En mocht je het toch niet helemaal vertrouwen, plaats dan je vraag in dit topic of, wanneer het om privacygevoelige informatie gaat, neem dan gerust contact met me op en samen komen we er wel uit!
Leuker kan ik het niet maken
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belastingaangifte 2019

#45 Bericht door wanadee » dinsdag 19 mei 2020, 11:05

Als je vrijstelling hebt gekregen behalve voor aow, moet je dan evengoed nog aangifte doen?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”