Belastingaangifte 2019

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Belastingaangifte 2019

#1 Bericht door Lammert de Haan » maandag 10 februari 2020, 10:57

Het is bijna weer zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2019 gaan doen. Een centraal topic is dan handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben, dan ben je hier van harte welkom.

Gaat het echter om vertrouwelijke informatie, plaats het dan niet hier maar stel je vraag per email: l.haan14@chello.nl.
Mocht ik hier ook voor derden van belang zijnde informatie c.q. aanwijzingen uit kunnen trekken. dan meld ik dit als zodanig in het topic, maar dan uiteraard wel volstrekt anoniem!

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op woensdag 26 februari 2020, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#2 Bericht door Lammert de Haan » maandag 10 februari 2020, 23:18

Box-3-heffing verlaagd

Woon je in Thailand maar heb je in Nederland gelegen onroerende goederen, zoals je voormalige eigenwoning of een stuk land, dan heb je in Nederland nog te maken met de zgn. box-3-heffing oftewel de vermogensrendementsheffing.

De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor de box-3-heffing in 2020 bedragen (tussen haakjes de forfaitaire rendementspercentages 2019):

Belastbaar vermogen……………..Forfaitair rendementspercentage
tot € 72.797……………………….....1,80% (1,94%)
€ 72.797 tot € 1.005.572……....4,22% (4,45%)
boven de € 1.005.572…………. ..5,33% (5,60%)

Dit betekent een verlaging van de box-3-heffing voor alle belastingplichtigen die deze heffing moeten betalen. Hoe groter je vermogen is, des te meer rendement je geacht wordt te maken en dus hoe meer box-3-heffing je moet betalen.

Een voorbeeld
Stel, je hebt een v/m eigenwoning in Nederland met een te belasten WOZ-waarde in box 3 van € 150.000. Dan bedraagt de heffingsgrondslag:
€ 72.796…….. x 1,80%...........is…………… € 1.310
€ 77.204……...x 4,22%...........is…………… € 3.258

Heffingsgrondslag…………………………………...€ 4.568

De hierover verschuldigde belasting bedraagt 30% is € 1.370 oftewel 0,91% van de waarde van € 150.000. Onder de oude systematiek was dat 1,2% (4% fictief rendement x 30% belasting).

Onderzoek de alternatieven (van belang bij wonen in Nederland)

Grotere vermogens betalen dus meer box-3-heffing dan kleinere vermogens. Het is daarom zinvol om te kijken of er alternatieven zijn. Zo kunt je misschien beter je eigenwoningschuld aflossen, of je vermogen overbrengen naar een open fonds voor gemene rekening of misschien wel naar een bv? Het is de moeite waard om dit eens te laten uitzoeken.

Er wordt bovendien komende zomer een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuw systeem voor de box-3-heffing wordt geïntroduceerd. Dat systeem zal vooral voordelig zijn voor spaarders maar met name nadelig voor mensen met beleggingsvermogen of vermogen in onroerende zaken. Met deze laatste twee categorieën is doorgaans meer rendement te behalen dan met sparen maar dragen ook meer risico. Ondanks dit laatste lijkt mij deze systeemwijziging dan ook volkomen terecht.

Als de Eerste en de Tweede Kamer het wetsvoorstel eind dit jaar hebben aangenomen, krijgt de Belastingdienst een jaar de tijd om de structuurwijziging in box 3 door te voeren. Het nieuwe systeem kan dan op 1 januari 2022 in werking treden.
Het is een onmogelijkheid om bij aanneming van de wetswijziging eind dit jaar haar ook al per 1 januari 2021 te laten ingaan. Zorgvuldigheid is immers geboden en op automatiseringsgebied is er natuurlijk heel wat, wat aanpassing behoeft.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#3 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 14 februari 2020, 07:20

Lammert, vraagje.

In maart a.s. doe ik voor het eerst in 18 jaar weer een aangifte 'binnenlands'. Kan ik die aan met mijn DigiD of heb ik een andere code of wachtwoord nodig om de aangifte in te zenden? Ik neem aan dat ik hem kan uitprinten?

Dank.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Belastingaangifte 2019

#4 Bericht door pjotter » vrijdag 14 februari 2020, 11:41

Als je nu in kunt loggen op "mijnbelastingdienst", staat daar vanaf 1 maart de vooraf ingevulde aangifte klaar denk ik Erik.
Na het invullen (printen kan dan ook), kun je hem versturen met dezelfde DigID. Maar wijsheer Lammert, zal dit zondermeer bevestigen, of als ik fout zit, niet.... :oops:
erik-kuijpers schreef: vrijdag 14 februari 2020, 07:20 Lammert, vraagje.

In maart a.s. doe ik voor het eerst in 18 jaar weer een aangifte 'binnenlands'. Kan ik die aan met mijn DigiD of heb ik een andere code of wachtwoord nodig om de aangifte in te zenden? Ik neem aan dat ik hem kan uitprinten?

Dank.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#5 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 14 februari 2020, 12:39

Dank, Pjotter. Dit is weer nieuw voor me; tot en met 2001 deed ik ook digitaal aangifte maar hoe dat werkte is uit mijn geheugen. Dat krijg je met ouwe mannen...... :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#6 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 14 februari 2020, 14:56

erik-kuijpers schreef: vrijdag 14 februari 2020, 07:20 Lammert, vraagje.

In maart a.s. doe ik voor het eerst in 18 jaar weer een aangifte 'binnenlands'. Kan ik die aan met mijn DigiD of heb ik een andere code of wachtwoord nodig om de aangifte in te zenden? Ik neem aan dat ik hem kan uitprinten?

Dank.
Dat kan inderdaad nog met je DigiD. Voorheen kreeg je na het inloggen de vraag of je aangifte wou doen. Dat wou je inderdaad maar je klikte daar niet op maar op de optie "Meer". Vervolgens koos je voor de optie om aangifte te doen als aangifteplichtige die het gehele jaar in het buitenland heeft gewoond. Zover moet je nu dus niet gaan maar direct kiezen voor de optie "aangifte doen". :giggle2:

Je kunt de aangifte inderdaad uitprinten maar ook als pdf-bestand opslaan op je computer.Dit kun je echter ook later nog doen daar een digitaal gedane aangifte ook wordt opgenomen onder de "correspondentie" van het betreffende aangiftejaar.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#7 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 14 februari 2020, 16:53

Dank. Nog twee weekjes en het is voorlopig nog gratis........ :giggle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#8 Bericht door erik-kuijpers » zondag 01 maart 2020, 09:52

Het waterige zonnetje tussen de pijpenstelen door leek me een prima moment om de aangifte 2019 te doen om 09.50 uur maar ze gooiden me wegens storing uit de site. Twee keer nog wel. Hardnekkige deugnieten!

Morgen nog maar eens proberen en anders de 'alwetende' belastingtelefoon maar eens bellen..... Leuker kunnen we het niet maken, inderdaad.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Belastingaangifte 2019

#9 Bericht door ron » zondag 01 maart 2020, 10:01

erik-kuijpers schreef: zondag 01 maart 2020, 09:52 Het waterige zonnetje tussen de pijpenstelen door leek me een prima moment om de aangifte 2019 te doen om 09.50 uur maar ze gooiden me wegens storing uit de site. Twee keer nog wel. Hardnekkige deugnieten!

Morgen nog maar eens proberen en anders de 'alwetende' belastingtelefoon maar eens bellen..... Leuker kunnen we het niet maken, inderdaad.
Zou kunnen kloppen Erik


https://allestoringen.nl/storing/belastingdienst/
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#10 Bericht door erik-kuijpers » zondag 01 maart 2020, 11:07

Heb ingelogd mijnSVB en daar ben ik snel binnen. Kan dus ook drukte zijn dat iedereen snel zijn centen terug wil.... Of Lammert zit met zijn hele klantenbestand nu te werken...... :giggle:

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Belastingaangifte 2019

#11 Bericht door stille » zondag 01 maart 2020, 11:31

Vreem,heb via de App mijn belasting ingevuld.
Helaas ook opgestuurd.
mijn inkomsten over 2019 kloppen helemaal.
Heb zelf niets ingevuld,omdat alles klopt.
Mijn adres stond er niet op,wel mijn bankrekeningen en hoeveel er opstaat.
Maar nu hebben ze mij bij de belastingdienst,mij als inwonende van Nederland dus krijgt ik ook
Dus het zit wel goed,(dus achteraf niet) bij de specificatie.
Daar staat ook op totale heffingskortingen 3093
Dit klopt niet.
Moet als buitenlandse belastingplichtigge.
Dacht eerst dat ze het weten,heb met Digid ingelogt,dus het zal wel goed zijn.
Alle gegevens kloppen
Hoe kan ik het recht zetten.
Ze maken nu al een puinhoop.
Oppassen voor mensen die in Thailand wonen en met de App het gaat versturen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#12 Bericht door Lammert de Haan » zondag 01 maart 2020, 11:51

stille schreef: zondag 01 maart 2020, 11:31 Vreem,heb via de App mijn belasting ingevuld.
Helaas ook opgestuurd.
mijn inkomsten over 2019 kloppen helemaal.
Maar nu hebben ze mij bij de belastingdienst,mij als inwonende van Nederland dus krijgt ik ook heffingskorting.
Dit klopt niet.
Moet als buitenlandse belastingplichtigge.
Dacht eerst dat ze het weten,heb met Digid ingelogt,dus het zal wel goed zijn.
Alle gegevens kloppen
Hoe kan ik het recht zetten.
Ze maken nu al een puinhoop
Nee, Stille, jij maakt er zelf "een puinhoop" van. :giggle2:

Jij hebt nu aangifte gedaan als binnenlandse belastingplichtige. Dat betekent dat ook de premies volksverzekeringen in jouw aangifte te zien zijn en dus ook de heffingskortingen.

Toen jij inlogde heb je gekozen voor "aangifte doen". Hoewel je dat ook wilt moet je daar niet op klikken maar op "meer".
Vervolgens krijg je de vraag of je aangifte wilt doen als buitenlandse belastingplichtige die het hele jaar dan wel een deel van het jaar in het buitenland hebben gewoond. Je kiest voor de eerste optie.

Als je op deze manier opnieuw aangifte doet wordt de oude en dus foutieve aangifte overschreven en heb je correct aangifte gedaan.

Succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#13 Bericht door Lammert de Haan » zondag 01 maart 2020, 11:57

erik-kuijpers schreef: zondag 01 maart 2020, 11:07 Of Lammert zit met zijn hele klantenbestand nu te werken...... :giggle:
Ik ben vannacht direct na 12 uur begonnen en heb de eerste 7 afgewerkt. Pas tegen de avond ga ik weer verder. En in de tussentijd kan ik mooi de rapporten en bijlagen samenstellen.

Zoals je ziet bied ik jou nu alle ruimte. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Belastingaangifte 2019

#14 Bericht door johnny013 » zondag 01 maart 2020, 12:15

Hallo Lammert... Ik heb je een email gestuurd...
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Belastingaangifte 2019

#15 Bericht door erik-kuijpers » zondag 01 maart 2020, 12:19

De site is overbelast, 'niet bereikbaar' staat er. Lekker druk dus.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”