Belastingaangifte 2019

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#46 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 19 mei 2020, 13:22

wanadee schreef: dinsdag 19 mei 2020, 11:05 Als je vrijstelling hebt gekregen behalve voor aow, moet je dan evengoed nog aangifte doen?
Nee, wanadee. Alleen als je een uitnodiging hebt gekregen om aangifte te doen. Maar ik verwacht niet dat dat bij jou het geval is.

Alleen als je geen vrijstelling voor je particulier pensioen en/of lijfrente-uitkering hebt gekregen en je hebt geen uitnodiging gekregen om aangifte te doen, dan moet je uit eigen beweging toch aangifte doen om de ingehouden loonbelasting en als het een uitkering van AEGON betreft, ook de ingehouden premie volksverzekeringen terug te krijgen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Belastingaangifte 2019

#47 Bericht door wanadee » dinsdag 19 mei 2020, 14:26

Lammert de Haan schreef: dinsdag 19 mei 2020, 13:22
wanadee schreef: dinsdag 19 mei 2020, 11:05 Als je vrijstelling hebt gekregen behalve voor aow, moet je dan evengoed nog aangifte doen?
Nee, wanadee. Alleen als je een uitnodiging hebt gekregen om aangifte te doen. Maar ik verwacht niet dat dat bij jou het geval is.

Alleen als je geen vrijstelling voor je particulier pensioen en/of lijfrente-uitkering hebt gekregen en je hebt geen uitnodiging gekregen om aangifte te doen, dan moet je uit eigen beweging toch aangifte doen om de ingehouden loonbelasting en als het een uitkering van AEGON betreft, ook de ingehouden premie volksverzekeringen terug te krijgen.
Oke, dank je wel :thumbsup:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingaangifte 2019

#48 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 23 mei 2020, 16:10

Lammert de Haan schreef: dinsdag 19 mei 2020, 10:46 Enkele aanwijzingen voor de ‘doe-het-zelvers’ voor het doen van aangifte inkomstenbelasting bij wonen in Thailand

""De voormalige eigenwoning

Indien het nog niet gelukt is om je woning te verkopen kan de woning in het jaar van emigratie en de 2 opvolgende jaren als eigen woning worden aangemerkt, als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
• De woning staat te koop.
• De woning staat leeg.


De woning blijft onder deze voorwaarden geplaatst in box 1 – werk en woning, en verschuift niet naar box 3 – sparen en beleggen. Gedurende de leegstand hoef je geen eigenwoningforfait aan te geven, maar je kunt wel de hypotheekrente in aftrek nemen. Pas op het moment dat niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan (woning wordt verkocht of wordt bewoont) of de termijn is verstreken, verschuift de woning naar box 3 – sparen en beleggen en ben je daar de vermogensrendementsheffing over verschuldigd."
N.a.v. een vraag over het leegstaan van de woning het volgende.

Hiermee wordt bedoeld dat de woning niet bewoond mag zijn. Er staat dus geen enkele persoon op dit adres ingeschreven. Alsdan merkt de Belastingdienst deze woning aan als "leegstaand" (met vermelding van de periode van leegstand).

Dat betekent echter niet dat de woning "kaal" moet zijn. Dus ontdaan van alle gordijnen, vitrage en meubilering. Dat is zelfs af te raden. Een wat aangeklede woning oogt en verkoopt dus beter!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”