Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 17 december 2019, 08:36

Vriend in Thailand; EU-er en geen NL-er, heeft in NL gewoond en gewerkt. Vraagt pensioen aan, en dat gaat redelijk vlot. Alleen staat hij in het RNI als wonend in Frankrijk en dat kun je zelf niet wijzigen. Dan kan wel de SVB.

DigiD aanvragen vanuit buitenland kan ook pas als ie al AOW heeft.....

Hij schrijft de SVB dat ie AOW wil aanvragen. Hoort niks. Nog eens schrijven: niks. Ik ga bellen met de SVB: papieren zijn naar Frankrijk gestuurd...... Maar daar woont ie niet meer...... Nee, het formulier kan niet naar mij; eerst machtiging, zelfs voor blanko formulieren. Ik weet af te spreken dat ze alles naar Thailand zenden.

5 Weken: niks binnen. Nu gaat de man niet failliet zonder een heel kleine AOW maar leuk is anders. Ik ga vandaag weer eens bellen maar de machtiging ligt al op de post in Thailand. En daarna zal ik Roermond maar eens schrijven.....

Het werkt dus niet soepeltjes als je al in het buitenland woont en geen DigiD hebt. Maar toen meneer uit NL vertrok was er nog geen DigiD......

Enfin, het houdt je van de straat!~

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#2 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 17 december 2019, 09:46

Toch maar eens gebeld met SVB Utrecht die een postbusadres hebben in Utrecht.....

Post zoekgeraakt mogelijk in Thailand dus we beginnen weer opnieuw. En daarna ga ik eerst zijn AOW aanvragen, en loopt dat dan zijn DigiD vanuit NL maar dat moet dus op MIJN sms nummer. Daar heb je in TH niks aan......

Heeft iemand ervaring met de DigiD-app op het mobiel....? Ik lees net elders dat iemand op vakantie in TH met hetzelfde probleem zit.....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 17 december 2019, 10:12

Nou, leve de EU. Machtiging of niet, ik MAG geen DigiD voor iemand anders aanvragen. En een andere EU-er kan in Bangkok geen DigiD op de ambassade halen, je moet NL-er zijn. En de SVB werkt alleen met fysieke post dus de wanhoopscirkel komt zo wel rond......

Enfin, eerst de AOW maar eens regelen..............

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#4 Bericht door Joep » dinsdag 17 december 2019, 10:48

Ik heb die app wel eens gebruikt, maar is wel allemaal omslachtig.
Ieder moet een eigen app hebben, man en vrouw kan niet gezamenlijk.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#5 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 17 december 2019, 11:02

Joep schreef: dinsdag 17 december 2019, 10:48 Ik heb die app wel eens gebruikt, maar is wel allemaal omslachtig. Ieder moet een eigen app hebben, man en vrouw kan niet gezamenlijk.
Heeft uiteraard met veiligheid te maken; er is veel rotzooi in die wereld die aan jouw centen probeert te komen. Ik heb meneer al geadviseerd een postbus te nemen; men zegt dat de post dan wel aankomt. Bij ons in Nongkhai komt alles gelukkig aan omdat de ambtenaren Engels spreken en lezen. Wij hebben een abonnement op Nat Geo en zelf hun onleesbare label op milieuvriendelijke bruin papier komt netjes in de bus aan de steeg......

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#6 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 17 december 2019, 21:40

Joep schreef: dinsdag 17 december 2019, 10:48 Ik heb die app wel eens gebruikt, maar is wel allemaal omslachtig. Ieder moet een eigen app hebben, man en vrouw kan niet gezamenlijk.
Als je dat zegt dan denk ik dat koppeling plaatsvindt aan het telefoonnummer. Daarom moeten partner en jij ieder een app hebben op het eigen mobieltje.

Ik heb DigiD op mijn NL nummer en ben ik in Thailand dan werkt dat niet. Dus zal ik op mijn Thais nummer ook aan de app moeten maar helaas, mijn Thais nummer is inmiddels vervallen, eigen schuld, ik had mijn vrouw moeten vragen daar af en toe 100 b bij te storten..... Nu kost zo'n simkaartje maar 50 baht en dat kan er nog wel af.......

dirkdutchsnacks
Erelid
Erelid
Berichten: 42
Lid geworden op: donderdag 29 december 2011, 11:43

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#7 Bericht door dirkdutchsnacks » woensdag 18 december 2019, 07:34

Ik heb alweer voor de 2 de keer via SVB een digid aangevraagd,de laatste keer op 22 oktober.Brief met code komt eraan werd er gezegd,nu 18 dec nog steeds geen brief.
gebeld met hulpcentrum digid en net als de eerste keer een hoop vragen,maar geen antwoorden waar ik mee verder kan.Vraag nog maar een keer aan,was de laatste opmerking van de dame aan de telefoon.Dirk Chiang Mai.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Even AOW aanvragen..... Poeh poeh!

#8 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 18 december 2019, 07:43

Als je geen DigiD hebt doet de SVB alles per post en die komt wel eens/vaak niet aan. Zo krijg je nooit een DigiD. Maar het probleem kan bij Thai Post liggen.........

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”