BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#91 Bericht door wanadee » vrijdag 13 maart 2020, 05:45

wanadee schreef: donderdag 12 maart 2020, 14:34 En gister dus een brief gekregen dat ik mijn 10.000 baht teveel betaalde belasting bij de bank kan ophalen met bijgaand formulier. Want ik had geen “prompt”. Stapelgek want ik heb dat toen gelijk geregeld toen ze dat voorstelden :neus:
Maar enfin, kan het contant ophalen bij twee banken, bij de thaise boerenleenbank of bij krungthai. Dus langs geweest bij de eerste, maar kon het niet contant meekrijgen, moet een rekening openen, dannwordt het daarop gestort door de bank en dan kan ik het er af halen. :crazy:
Maar bij de krungthai kan ik het wel contant meekrijgen volgens hen, daar kom ik morgen langs dus daar maar een poging wagen. Er staat toch echt in die brief dat ik bij inlevering van het strookje bij beide banken contant geld meekrijg. Pff.
En dus bij Krungthai moest ik ook een rekening openen. Heb het maar gedaan want bekeuringen mpkun je ook alleen elektronisch via Krungthai betalen, snap niet waarom maar daar zal wel een reden voor zijn. Krijg toch wel 2/3 keer per jaar bekeuringen voor snelheidsovertredingen, dus dit heeft nog enig nut. Heb het geld er maar op laten staan dan kan ik ff vooruit :crazy:
Wel weer meer dan een uur kwijt om een bankrekening te openen, wat een papierwerk. :neus:

Die prompt begrijp ik nog niet helemaal. Dat is geopend met mijn telefoonnummer door de Kasikorn maar hier zeggen se dat dit met je persoonsnummer moet.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#92 Bericht door wanadee » dinsdag 14 april 2020, 06:47

Zo, vrijstelling is geregeld voor 5 jaar behalve de aow. Nu in de gaten houden hoeveel ik maandelijks over moet maken om zo weinig mogelijk belasting hier te betalen. Dan stuur ik 1 keer per jaar, wat op de rekening in nederland blijft staan hier naar toe dus niet hetzelfde jaar van ontvangst.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#93 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 16 april 2020, 01:19

wanadee schreef: dinsdag 14 april 2020, 06:47 Zo, vrijstelling is geregeld voor 5 jaar behalve de aow. Nu in de gaten houden hoeveel ik maandelijks over moet maken om zo weinig mogelijk belasting hier te betalen. Dan stuur ik 1 keer per jaar, wat op de rekening in nederland blijft staan hier naar toe dus niet hetzelfde jaar van ontvangst.
Dat heb je mooi geregeld, Wanadee. Zo ben je een mooi tijdje af van onze plaaggeesten in Heerlen.en je hebt mooi op tijd je centjes binnen, zonder dat je eerst aangifte moet doen om de onterechte inhouding van loonbelasting terug te krijgen.

En dan nu gaan schipperen met het inkomen wat je in het jaar van genieten daarvan ook daadwerkelijk in Thailand inbrengt om daarmee de Personal Income Tax te ontwijken (is geen "ontduiken" maar een legale mogelijkheid die de Thaise fiscale wetgeving biedt!).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#94 Bericht door wanadee » donderdag 16 april 2020, 01:50

Lammert de Haan schreef: donderdag 16 april 2020, 01:19
wanadee schreef: dinsdag 14 april 2020, 06:47 Zo, vrijstelling is geregeld voor 5 jaar behalve de aow. Nu in de gaten houden hoeveel ik maandelijks over moet maken om zo weinig mogelijk belasting hier te betalen. Dan stuur ik 1 keer per jaar, wat op de rekening in nederland blijft staan hier naar toe dus niet hetzelfde jaar van ontvangst.
Dat heb je mooi geregeld, Wanadee. Zo ben je een mooi tijdje af van onze plaaggeesten in Heerlen.en je hebt mooi op tijd je centjes binnen, zonder dat je eerst aangifte moet doen om de onterechte inhouding van loonbelasting terug te krijgen.

En dan nu gaan schipperen met het inkomen wat je in het jaar van genieten daarvan ook daadwerkelijk in Thailand inbrengt om daarmee de Personal Income Tax te ontwijken (is geen "ontduiken" maar een legale mogelijkheid die de Thaise fiscale wetgeving biedt!).
Mij idee Lammert, uiteindelijk krijg ik niks voor mijn belastingcenten in nederland.
Moet ik volgend jaar nog wel aangifte doen of hoeft dat niet zolang ik vrijstelling heb?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#95 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 16 april 2020, 02:13

Volgend jaar moet je vermoedelijk nog een keer aangifte doen. Vanaf het moment van het ingaan van je vrijstellingsbeschikking stopt jouw pensioenfonds met de inhouding. Maar als de vrijstelling ingaande bijv. 1 april ingaat dan zul je de inhouding over de maanden jan.-maart op aangifte moeten terugvragen. Alleen als de vrijstelling op 1 januari al ingaat dan gaat jouw pensioenfonds over tot het ongedaan maken van de inhouding vanaf januari en hoef je dus geen aangifte te doen. Maar hou dat dan wel in de gaten.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#96 Bericht door wanadee » donderdag 16 april 2020, 03:48

Lammert de Haan schreef: donderdag 16 april 2020, 02:13 Volgend jaar moet je vermoedelijk nog een keer aangifte doen. Vanaf het moment van het ingaan van je vrijstellingsbeschikking stopt jouw pensioenfonds met de inhouding. Maar als de vrijstelling ingaande bijv. 1 april ingaat dan zul je de inhouding over de maanden jan.-maart op aangifte moeten terugvragen. Alleen als de vrijstelling op 1 januari al ingaat dan gaat jouw pensioenfonds over tot het ongedaan maken van de inhouding vanaf januari en hoef je dus geen aangifte te doen. Maar hou dat dan wel in de gaten.
Het gaat in per 1 jan jl. , van 1 pensioenfonds heb ik al bericht gekregen dat het teveel betaalde de volgende keer verrekend wordt.
Voelt goed geen aangifte meer doen, thanks :thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”