BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#16 Bericht door stevenl » zaterdag 25 januari 2020, 04:29

wanadee schreef: zaterdag 25 januari 2020, 02:16 Ik heb in 2019 alleen mijn bedrijfspensioen maandelijks overgemaakt naar thailand, daar een uitdraai van gemaakt en daar maandag mee naar het belastingkantoor in mijn ampheu gegaan.
Die gaven aan dat het te ingewikkeld voor hen was dat ik beter naar de stad kon gaan naar het grote belastingkantoor. Ook gaven ze aan dat ik nog een document van de bank most hebben over evt rente.

Dus woensdag dat document bij de kasikorn gehaald, eerst wisten ze niet waar ik het Over had dus er moest een manager aan te pas komen om het te regelen. Dat was ook peanuts verder want ik heb verder geen deposito's oid op deze bank.

Met dat formulier en mijn uitdraai van de bank vrijdag naar het grote belastingkantoor, werd keurig geholpen, werd een fiscaal nummer voor me aangemaakt ed en ingevuld hoeveel belasting ik moest betalen.
Dat was ruim 4 muun baht, op mijn opmerking dat ik dat wel wat veel vond zei ze dat ik ook veel binnen kreeg. Dus toen vroeg ik of ze die 190.000 baht er wel had afgetrokken omdat ik ouder dan 65 ben schrok ze een beetje, had ze niet gedaan. Zij was het hoofd van dat groepje dames daar dus verbaasd me zeer en vraag me toch af of ze dat bewust weg gelaten heeft omdat ze dacht dat ik dat wel kon missen. Zij zou er geen voordeel aan hebben want moest later aan de kas betalen met mijn debetcard.
Na herberekening werd het 14.000 baht minder. Ik had thuis ongeveer uitgerekend hoeveel herpt zou zijn dus dat grote verschil viel me op.

Allerlij formulieren meegekregen maar niets in het engels. Ik had zelfs een formulier van de belastingdienst in het engels mee maar daar zetten ze geen stempeltje op. Als ik iets in het engels wilde hebben moet ik naar het hoofd kantoor in de stad, dus maandag daar naar toe. Pffff

Ik ga drie keer in de week zwemmen in de stad dit soort klusjes doe ik altijd na het zwemmen dat kost me het minste tijd.

Heeft iemand trouwens enig idee wat ze doen met de rente of de belasting op rente die je betaalt?
Ze doen niets met de rente, die is van jou.
En de belasting, ja, wat daarmee gebeurt is hetzelfdee als overal: het gaat op de grote hoop en daarmee betaalt de overheid wat ze moet betalen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#17 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 08:00

Heeft iemand trouwens enig idee wat ze doen met de rente of de belasting op rente die je betaalt?

Zover ik weet belast Thailand rente niet voor de inkomstenbelasting maar blijft het bij een bronheffing. Maar ik begrijp uit mededelingen van Jantje Beute in Tblog dat je bij jouw bank een verklaring kunt halen over hoeveel belasting als bronheffing van jouw rente is afgehouden en dat je die voor jouw aangifte als 'reeds betaalde belasting' kunt declareren. Als dat geen peanuts zijn kun je daar eens achteraan gaan.

Die bronheffing heeft n.m.m. het karakter van voorheffing op de verschuldigde inkomstenbelasting zoals in NL de loonbelasting/loonheffing. Niet geschoten is altijd mis!

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#18 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 09:48

erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 08:00 Heeft iemand trouwens enig idee wat ze doen met de rente of de belasting op rente die je betaalt?

Zover ik weet belast Thailand rente niet voor de inkomstenbelasting maar blijft het bij een bronheffing. Maar ik begrijp uit mededelingen van Jantje Beute in Tblog dat je bij jouw bank een verklaring kunt halen over hoeveel belasting als bronheffing van jouw rente is afgehouden en dat je die voor jouw aangifte als 'reeds betaalde belasting' kunt declareren. Als dat geen peanuts zijn kun je daar eens achteraan gaan.

Die bronheffing heeft n.m.m. het karakter van voorheffing op de verschuldigde inkomstenbelasting zoals in NL de loonbelasting/loonheffing. Niet geschoten is altijd mis!
Dat bedoel ik erik. Ik heb bij een andere bank een flink bedrag op een deposito staan 2 jaar vast. Dat loopt dit jaar af en krijg ik rente over die twee jaar en uiteraard dan belasting betalen. Dat zal dan voor de volgende keer zijn.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#19 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 10:00

Heb iets gevonden in een zeker blog, reactie van renevan.

https://www.xyzblog.nl/lezersvraag/leze ... ste-rente/

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#20 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 10:11

erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 10:00 Heb iets gevonden in een zeker blog, reactie van renevan.

https://www.xyzblog.nl/lezersvraag/leze ... ste-rente/
Kan dit niet openen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#21 Bericht door Joep » zaterdag 25 januari 2020, 10:27

Bij mij ook niet
Ook niet met VPN

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#22 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 10:59

Heren Joep en Wanadee, verander xyz nu eens in een zeker land...... Want de echte naam van dat blog staat hier volgens mij nog steeds geblokkeerd.....

https://www.thailand----.nl/lezersvraag/lezersvraag-bij-welke-thaise-bank-krijg-ik-de-hoogste-rente/
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op zaterdag 25 januari 2020, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#23 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 11:02

Ik heb een boekjE over belasting in thailand en gezien onderstaande denk ik het volgende:
Interest wordt bij mijn inkomen opgeteld en daar moet ik belasting over betalen, evt al betaalde belasting wordt daar van af getrokken. Dus wordt een rekensommetje wat voordeliger is.
Ik heb nu mijn taxnummer dus ik ga maandelijks nog minder overmaken zodat ik maar weinig hoef te betalen. Dan kan het voordelig zijn als ik ipv 15 maar 5 % hoef te betalen.
In dat boekje staat inderdaad ook dat alleen belasting wordt geheven als het in hetzelfde jaar naar thailand komt. Dus die regel kan ik mooi gebruiken.

Assessable income is classified into eight categories:
1. Salaries and wages (including income from stock options, other equity compensation and other fringe benefits)
2. Hire of work, office of employment or service rendered
3. Goodwill, copyright, franchise, patent, other rights, annuity, etc.
4. Interest, dividend, bonus for investors, gain on amalgamation,
acquisition or dissolution of a company or partnership, gain on
transfer of shares, cryptocurrencies or digital tokens, etc.
5. Lease of property, breach of hire-purchase and instalment sale

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#24 Bericht door Joep » zaterdag 25 januari 2020, 11:07

erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 10:59 Heren Joep en Wanadee, verander xyz nu eens in een zeker land...... Want de echte naam van dat blog staat hier volgens mij nog steeds geblokkeerd.....

https://www.thailand----.nl/lezersvraag/lezersvraag-bij-welke-thaise-bank-krijg-ik-de-hoogste-rente/
In een URL plaatsen Erik, dan gaat ie gewoon door

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#25 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 11:08

De wet zegt dit:

2.1 Assessable Income

Income chargeable to the PIT is called “assessable income”. The term covers income both in cash and in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, is also treated as assessable income of the employee for the purpose of PIT. Assessable income is divided into 8 categories as follows :

income from personal services rendered to employers;

income by virtue of jobs, positions or services rendered;

income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of yearly payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;

income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;

income from letting of property and from breaches of contracts, installment sales or hire-purchase contracts;

income from liberal professions;

income from construction and other contracts of work;

income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not specified earlier.

Ja, rente staat er bij. Aan de bron 15% maar als jij minder betaalt over de kop dan heeft het zin de betaalde heffing te declareren en verdien je er wat aan.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#26 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 januari 2020, 11:09

Leg eens uit, Joep svp?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#27 Bericht door stevenl » zaterdag 25 januari 2020, 11:11

erik-kuijpers schreef: zaterdag 25 januari 2020, 10:59 Heren Joep en Wanadee, verander xyz nu eens in een zeker land...... Want de echte naam van dat blog staat hier volgens mij nog steeds geblokkeerd.....

https://www.thailand----.nl/lezersvraag/lezersvraag-bij-welke-thaise-bank-krijg-ik-de-hoogste-rente/
Ah, ok, dank je.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#28 Bericht door Joep » zaterdag 25 januari 2020, 11:12

Ik gebruik deze site

https://bitly.com

gratis te gebruiken

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#29 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 11:15

Dank voor het meedenken en voor de geinteresseerden:

https://www.pwc.com/th/en/publications/ ... let-en.pdf

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: BELASTING BETALEN OVER EEN AOW- OF WAO-UITKERING

#30 Bericht door wanadee » zaterdag 25 januari 2020, 11:27

“a, rente staat er bij. Aan de bron 15% maar als jij minder betaalt over de kop dan heeft het zin de betaalde heffing te declareren en verdien je er wat aan.”

Ik heb nu over de kop 15 % betaald maar volgend jaar wordt dat minder. Maar om echt voordeel te hebben zou je niet meer dan 400.000 baht per jaar moeten overmaken, dat valt onder het 0 tarief op mijn leeftijd. Alls wat daar dan aannrente bijkomt valt dan tot 150.000 baht maar onder 5 %.
Nog beter is om includief rente maar tot 400.000 als inkomen te hebben dan krijg je die 15% beladting terug. :clap:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”