(R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

(R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#1 Bericht door Lammert de Haan » maandag 28 januari 2019, 00:04

(R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen – deel 1


Voor het leesgemak heb ik dit onderwerp opgedeeld in twee delen. In het eerste deel behandel ik de fiscale gevolgen aan Nederlandse kant.
In het tweede deel komen aan de orde:
a. de Thaise Personal Income Tax en een recapitulatie;
b. de mogelijke herziening van het met Thailand gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting en de te verwachten fiscale gevolgen daarvan;
c. wat je zeker niet moet nalaten als je overweegt om te emigreren of te remigreren.


Zo’n 2 à 3 keer per week krijg ik de vraag voorgelegd naar de fiscale gevolgen van een emigratie naar bijv. Thailand, Japan of de Filippijnen. Maar ook vanuit andere werelddelen komen dit soort verzoeken binnen.
De laatste tijd komt het ook herhaaldelijk voor dat zo’n vraag een remigratie betreft. Veelal is men dan al wat op oudere leeftijd en dreigt het gevaar van het zich op niet al te lange termijn mogelijk voordoen van (hoge) ziektekosten, terwijl men dikwijls in het woonland niet verzekerd is voor deze kosten.



Enkele opmerkingen vooraf:
1. Het ligt niet in onze volksaard om belastingfraude te plegen, dus doe je in Thailand aangifte voor de Personal Income Tax (PIT). In het Land van de Glimlach betaal je dan ook met een brede grijns op je gezicht de verschuldigde inkomstenbelasting. Je brengt nog net geen bosje bloemen mee voor de behandelend belastingambtenaar, wat dan eventueel zou kunnen worden uitgelegd als een poging tot omkoping. En dat mag immers niet in Thailand!
2. Ben je echter niet van plan om in Thailand de PIT te betalen omdat je vindt, dat je in Nederland altijd al genoeg geplukt bent, dan kun je de desbetreffende berekening overslaan en op dit punt de eindberekening (de recapitulatie) aanpassen. Maar bedenk wel dat fraude in Thailand ten strengste verboden is. Een Thaise gevangenis is niet te vergelijken met de “Hilton Hotels” in Nederland!
3. Waar in de volgende berekeningen een “+“ de uitkomst is bij emigratie is dit een “-“ bij remigratie en omgekeerd.
4. Mochten de geplaatste afbeeldingen niet of niet goed te lezen zijn, klik dan met de rechtermuisknop op de afbeelding en open haar in een nieuw blad. Door met je linker muisknop op deze afbeelding te klikken kun je haar vergroten. En klik je vervolgens met je rechter muisknop op deze vergrote afbeelding, dan kun je haar opslaan en later ook nog uitprinten.


Emigratie en de fiscale gevolgen – de inleiding

Geniet je, naast je AOW-uitkering ook nog een bedrijfspensioen, dan treedt er bij emigratie zo op het eerste gezicht al gauw een min of meer fors te behalen voordeel op. Enkel je AOW-uitkering wordt nog in Nederland belast en dan ook nog eens voor uitsluitend de inkomstenbelasting. De premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringwet ben je dan ook niet meer verschuldigd. Mooi toch? Of toch niet zo mooi?

Met enkele berekeningen zal ik trachten hierop een antwoord te geven. Dan zal blijken dat niet alles wat blink van goud is. Emigratie kost, fiscaal gezien en met bijkomende zaken, geld en dikwijls niet zo weinig ook!

In de volgende berekeningen ga ik uit van een alleenstaande AOW-gerechtigde. Naast een AOW-uitkering voor alleenstaanden geniet hij een bedrijfspensioen, tezamen uitkomend op een jaarinkomen van € 27.500,--.


De uitwerking

Uit de eerste berekening blijkt dat een toename optreedt aan besteedbaar inkomen als gevolg van emigratie van € 3.063,--. Dus toch goud?

LET WEL: je bent dan ook niet meer verzekerd voor de kosten van langdurige zorg en de ziektekosten en dat drukt het optimisme al behoorlijk.

Afbeelding 1

Afbeelding


Omdat ik wou weten waaruit dit voordeel bestaat heb ik een opdeling gemaakt in “belastingdeel” en “premiedeel”. Het voordeel op het premiedeel is min of meer bedoeld om ook in Thailand een ziektekostenverzekering af te sluiten. Mocht dat echter niet lukken of met vele uitsluitingen, dan lijkt het mij verstandig om (een deel van) dit voordeel te reserveren voor het opvangen van toekomstige ziektekosten. Alsdan levert het premievoordeel geen verhoging van het in Thailand te besteden inkomen op. Dit was met name de hoofdreden van het opmaken van deze opdeling.

Uit deze berekeningen blijkt dat van het voordeel van € 3,063,-- toe te rekenen is aan belastingen een bedrag van € 304,-- en aan premies € 2,758,--.

Afbeelding 2

Afbeelding


Afbeelding 3

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#2 Bericht door Lammert de Haan » maandag 28 januari 2019, 00:14

(R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen – deel 2


Zoals gezegd ligt het niet in onze volksaard om belastingfraude te plegen, dus doe je in Thailand aangifte voor de Personal Income Tax (PIT). Jij krijgt op jouw beurt van de Thaise belastingambtenaar geen bosje bloemen aangeboden maar wel de rekening voor het betalen van de PIT ad € 2.471,--. Dit bedrag kan nog betaald worden uit het totaal van het te behalen voordeel aan belasting én premies als gevolg van emigratie van € 3.063,--. Maar ondertussen ben je, anders dan in Nederland, nog steeds niet verzekerd voor de ziektekosten en is er voor de in Thailand te treffende ziektekostenvoorziening bitter weinig meer over. Dan is het misschien wel verstandig om de PIT maar voor lief te nemen en te accepteren als een verliespost. Alsdan hou je nog de meeste ruimte over het afsluiten van een ziektekostenverzekering of om deze ruimte te reserveren voor toekomstige ziektekosten.

Afbeelding 4

Afbeelding


De voorgaande berekeningen heb ik samengevat in een recapitulatie. Hieraan heb ik toegevoegd de vrijvallende premie ziektekostenverzekering en het eigen wettelijk risico bij wonen in Nederland. Alsdan treedt een uiteindelijk te behalen voordeel op als gevolg van emigratie van totaal € 2.417,--. Dit bestaat uit een nadeel van € 2.167 aan belasting en een voordeel van € 4.583,-- aan premies.

Afbeelding 5

Afbeelding


Voor het afsluiten van een ziektekostenverzekering in Thailand (mocht dat al mogelijk zijn, zonder al te veel uitsluitingen) heb je in feite slechts per jaar € 2.417,-- beschikbaar. Dat zal je echter nooit lukken.
Neem je het verlies aan belasting ad € 2.167,-- voor lief, dan heb je een bedrag tot je beschikking van € 4.583,--. Maar ook dat zal voor een gepensioneerde niet toereikend blijken te zijn.


CONCLUSIE: Als je denkt fiscaal gewin te behalen uit een emigratie naar Thailand, dan kom je bedrogen uit. Dan blijkt opeens dat niet alles wat blinkt van goud is.

Maar ook aan het veel gehoorde sprookje vanuit Nederland, dat jij lekker geen belasting meer hoeft te betalen over je bedrijfspensioen, komt meteen een einde. Je komt op het punt van belasting betalen € 2.167,-- tekort. Hun jaloezie is dus volstrekt onterecht en louter toe te schrijven aan een gebrek aan kennis van zaken. Niet gehinderd door enige kennis van zaken is het dan ook gemakkelijk “toeteren”.

EMIGRATIE KOST JE GELD

Een nieuw Verdrag: schuilen daarin gevaren en wat kan ik daarvan verwachten

In de kwartaal rapportage van de Regering aan de Tweede Kamer inzake de voortgang van verdragen staat een herziening van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting alweer een aantal jaren onder de rubriek “In voorbereiding”.
Er is nog geen sprake van dat er reeds onderhandeld wordt maar eens zal het er toch van komen.
Sedert het eind van de negentiger jaren van de vorige eeuw is het Nederlandse beleid erop gericht om belastingheffing over in Nederland fiscaal gefaciliteerde uitkeringen zoveel mogelijk terug te halen naar Nederland. Nu nog wordt in veel belastingverdragen de heffing van belasting over bijv. bedrijfspensioen of een lijfrente-uitkering voorbehouden aan het woonland. Zo ook in het met Thailand gesloten Verdrag.

Je woont nu tot volle tevredenheid in Thailand. Daar speelt ook jouw sociale leven zich af. En mocht je er toch behoefte aan hebben om van tijd tot tijd voor bezoek aan familie en/of vrienden naar Nederland te komen, dan is dat geen enkel probleem. Ook heb je in Thailand een goede ziektekostenverzekering. M.a.w.: er is geen wolkje aan de lucht (alhoewel je dat ook nog wel eens als een probleem kunt ervaren).

Ik moet ervan uitgaan, dat jij in Thailand aan je verplichtingen voldoet: je betaald daar Personal Income Tax over je in het jaar van genieten daarvan in Thailand vanuit Nederland ingebracht inkomen.

In de ooit eens te starten onderhandelingen ter zake van een nieuw Verdrag zal Nederland als eis op tafel leggen, dat fiscaal gefaciliteerde pensioenen en lijfrente-uitkeringen en sociale zekerheidsuitkeringen slechts door Nederland mogen worden belast. M.a.w.: je bent over je vanuit Nederland te verkrijgen inkomsten volledig inkomstenbelasting verschuldigd in Nederland, zonder dat je recht hebt op heffingskortingen, aftrek ter zake van persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen in box 3.

Schuilt hierin een groot financieel risico wat je niet meer kunt trekken en misschien daardoor ook genoodzaakt bent om terug te keren naar Nederland?

Mijn antwoord daarop kan heel kort zijn: NIET OF NAUWELIJKS!

Je betaalt dan aan inkomstenbelasting in Nederland € 2.763,--. Zie afbeelding 2 (excl. aftrek heffingskortingen). De Thaise PIT komt echter te vervallen. En dat scheelt je € 2.471,--. Zie bijlage 4.
Ik neem aan dat het verschil in te betalen belasting van nog geen € 300,-- geen onoverkomelijk probleem gaat vormen.

Wat geldt voor degene die nu al in Thailand woont geldt ook voor hen, die overwegen om naar Thailand te emigreren. Ook voor hen speelt een eventuele wijziging van het Verdrag geen rol van betekenis. Echter wel de overige zaken die ik in het vorenstaande heb aangesneden.


Wat moet je zeker niet nalaten als je overweegt om te emigreren naar Thailand of denkt aan een terugkeer naar Nederland?

Oriënteer je in ieder geval bij een emigratie goed op de fiscale en bijkomende financiële gevolgen die dan spelen. In mindere mate geldt dat tevens voor een remigratie. Beschouw de opgenomen rekenmodellen met de daarin opgenomen schalen en percentages als een hulpmiddel om voor jezelf een goede doorrekening te maken. Op die manier kom je niet voor onaangename en misschien zelfs wel onoverkomelijke verassingen te staan.

“Een gewaarschuwd mens geldt voor ten minste twee”
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#3 Bericht door erik-kuijpers » maandag 28 januari 2019, 07:47

Interessant leesvoer, Lammert. Steun voor veel mensen die nog een beslissing moeten nemen over hun toekomst. Goed werk!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#4 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 29 januari 2019, 12:42

erik-kuijpers schreef: maandag 28 januari 2019, 07:47 Interessant leesvoer, Lammert. Steun voor veel mensen die nog een beslissing moeten nemen over hun toekomst. Goed werk!
Dankjewel, Erik. Ik heb met plezier dit artikel geschreven daar ik een leemte voor wat betreft deze informatie constateer.

Nergens kom je informatie tegen die je een antwoord geven op de vraag naar de fiscale gevolgen van een emigratie of immigratie. Niet in Thailand Forum, maar ook niet in andere fora of waar dan ook op internet. Iedereen moet het wiel zelf maar uitzoeken op het gevaar af dat je met een vierkant wiel komt te zitten.

Ook het topic “Remigreren, hoe moet dat?” bevat geen informatie aangaande deze materie, terwijl mensen die bij mij komen met vragen over emigratie of immigratie, altijd beginnen met de vraag naar de fiscale gevolgen. Het leeft dus kennelijk wel. En ook terecht want het raakt wel direct je portemonnee!
Met het plaatsen van mijn artikel beleeft Thailand Forum dan ook een primeur. En daar dient m.i. een forum toe: het geven van de juiste informatie!

Ik heb bijvoorbeeld geen verstand van en ervaring met het vangen van grote vissen. Ik heb echter wel eens een foto gezien van Printen44 met een enorme vis aan de haak. En om het echt te doen lijken stond hij dan ook nog eens met z’n hengel aan de waterkant (je moet er wel wat voor over hebben!). Hem vraag ik dus bij welke visboer je zo’n joekel van een vis kunt kopen, want dat weet ik dan weer niet. :giggle:

Ik leef meer in de wereld van fiscale aangelegenheden en behandel dan ook fiscale zaken in het forum. Jij bent bijv. de kenner bij uitstek van het vroegere en ontstaan van het huidige Thailand. In het verleden heb je daar al veel over geschreven. Toch lijkt het mij verstandig om daar nog eens op terug te komen en dan met name ook op de onderwerpen cultuur en gebruiken. Met name voor nieuwkomers in Thailand lijkt me dat interessant om daarmee meer begrip te hebben voor de wereld waarin ze nu leven. Dat komt de integratie van deze nieuwkomers in Thailand (voor zover dat al mogelijk is) alleen maar ten goede.

Iemand anders heeft weer verstand van andere zaken, waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Zo dragen we allemaal ons steentje bij en worden al deze stenen uiteindelijk een degelijk bouwwerk.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#5 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 29 januari 2019, 12:55

Inmiddels heb ik een paar e-mailberichten ontvangen met de vraag om een berekening i.v.m. emigratieplannen. Daarbij werd tevens de vraag gesteld, waarom ik de AOW-uitkering betrek in de berekening van de Personal Income Tax (PIT). Zij verkeerden in de veronderstelling dat dat niet juist is, omdat Nederland daar al belasting over heft. En in het kader van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting zou Thailand daar dan ook nog niet eens belasting over mogen heffen.

Ik heb met hen afgesproken dat ik dit soort algemene zaken, voor zover van belang, behandel in het forum. Dat geldt uiteraard niet voor de privacygevoelige informatie in hun berichten.

Logisch geredeneerd zou je eigenlijk ook mogen verwachten, dat de AOW-uitkering, naast door Nederland, niet ook nog eens belast mag worden in Thailand. De feitelijke situatie is echter geheel anders.

Al enkele malen heb ik in het forum aangegeven dat, naast Nederland, ook Thailand belasting mag heffen over vanuit Nederland afkomstige sociale zekerheidsuitkeringen, zoals de AOW- of WAO-uitkering. In het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag wordt nl. met geen woord gerept over sociale zekerheidsuitkeringen, terwijl ook een zgn. restartikel ontbreekt. Dat betekent dat Nederland over je AOW-uitkering belasting mag heffen, daar dit inkomen een onderdeel vormt van je wereldinkomen. Maar wat geldt voor Nederland geldt ook voor Thailand: je geniet geen verdragsbescherming voor je AOW-uitkering, waardoor ook Thailand over deze uitkering mag heffen, daar ook Thailand uitgaat van het belasten van het wereldinkomen van haar ingezetenen, tenzij men dus verdragsbescherming geniet. Dit zou slechts anders zijn, wanneer volgens het Verdrag, de heffing van belasting over zo’n uitkering slechts aan het bronland (Nederland) zou zijn voorbehouden. Maar daarvan is dus geen sprake.

Ter verduidelijking: ook over uit een overheidsbetrekking verkregen pensioen heft Nederland inkomstenbelasting, terwijl deze heffing door Thailand niet is toegestaan. Dat komt om dat voor dit soort uitkeringen het Verdrag wél een bepaling bevat, nl. dat slechts Nederland bevoegd is om over uit Nederland verkregen overheidspensioen belasting te heffen.

Ben je 65 jaar of ouder en geniet je als alleenstaande een maandelijks inkomen in de vorm van AOW, pensioen en/of een lijfrente-uitkering van meer dan € 755,07, dan ben je in Thailand inkomstenbelasting verschuldigd. Ben je getrouwd terwijl je partner geen eigen inkomen heeft, dan ligt deze grens op € 884,50 per maand. Daarbij ga ik uit van de koers van de baht per 2 juli 2018 van 38,628.

Klik met je rechter muisknop op onderstaande afbeelding en open haar in een nieuw blad. Klik vervolgens met je linker muisknop op deze afbeelding om haar te vergroten.


Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#6 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 29 januari 2019, 14:19

Uit de cijfertjes, Lammert, zie ik dat we nog steeds niet op een lijn zitten over de aftrek van 190.000 baht. Daar moeten we toch eens een boom over opzetten samen maar ja, ik geen tijd en jij nog minder denk ik. En we zullen dat toch eens moeten doen bij een glaasje prik want trekken we de Weduwe Joustra open dan zijn we het snel eens over verlaging van accijnzen, denk ik..... :lol:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#7 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 30 januari 2019, 01:36

erik-kuijpers schreef: dinsdag 29 januari 2019, 14:19 Uit de cijfertjes, Lammert, zie ik dat we nog steeds niet op een lijn zitten over de aftrek van 190.000 baht. Daar moeten we toch eens een boom over opzetten samen maar ja, ik geen tijd en jij nog minder denk ik. En we zullen dat toch eens moeten doen bij een glaasje prik want trekken we de Weduwe Joustra open dan zijn we het snel eens over verlaging van accijnzen, denk ik..... :lol:
Dat lijkt me prima, Erik. Je bent altijd welkom, dat weet je. Maar maak dan wel eerst studie van de begrippen “aftrek/aftrek post” en “vrijstelling”, want daar draait alles om in deze aangelegenheid. En dan zullen we er snel uit zijn. Overigens kan ik je alvast wel vertellen, dat mijn mening wordt bevestigd door Mazars – Bangkok, zoals me vorig jaar bleek uit een persoonlijk contact met dit advieskantoor. En dat zijn beslist geen kleine jongens.

En dan zullen we het maar niet meer hebben over de “aftrek” van THB 190.000 van een aantal jaren geleden, want dat was een tijdelijke maatregel, welke slechts één jaar heeft gegolden. Want: “gedane zaken nemen geen keer.”
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#8 Bericht door jumbo » woensdag 30 januari 2019, 04:07

http://resire.nl/?page_id=176

Belasting

Waar u ook woont: u moet over uw AOW én uw werknemerspensioen inkomstenbelasting betalen. In welk land u belasting verschuldigd bent, hangt af van het verdrag tussen Nederland en het land waar u gaat wonen.

In het verdrag met Thailand is bepaald dat over de AOW in Nederland belasting betaald moet worden, ook al woont u in Thailand.

Over opgebouwd werknemerspensioen moet ook inkomstenbelasting betaald worden. In het verdrag is bepaald dat over overheidspensioen in Nederland inkomstenbelasting betaald moet worden en over particulier pensioen in Thailand. Thailand heft echter geen belasting over inkomsten uit het buitenland, dus zie hier een belastingvoordeel. Dezelfde regels gelden ook voor nabestaandenpensioen en invaliditeitspensioen.

Overheidspensioen is pensioen dat is opgebouwd bij vroegere dienstbetrekking die bij de overheid zijn aangegaan. Hierbij gelden de vroegere NS, PTT en Schiphol niet als overheid.

Voor deze regels maakt het niet uit of het pensioen wel of niet in termijnen betaald wordt.

Het Informatiecentrum Belastingdienst kan u meer vertellen over belastingen als u als Nederlander in het buitenland gaat (of bent gaan) wonen. Of klik op Wat moet u doen als u emigreert.

Zorgverzekering Uw vertrek naar het buitenland heeft ook gevolgen voor de zorgverzekering. Meer hierover kunt u vinden bij Zorginstituut Nederland.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#9 Bericht door Kees » woensdag 30 januari 2019, 05:33

Thailand heft echter geen belasting over inkomsten uit het buitenland, dus zie hier een belastingvoordeel. Dezelfde regels gelden ook voor nabestaandenpensioen en invaliditeitspensioen.
Dit is wat ook mijn "Law office" beweerd, maar er wordt o.a. hier op het forum het tegendeel gezegd. Dus toch weer twijfel aan mijn kant.
Moet ik nu wel of niet hier naar het belastingkantoor gaan en aangifte doen? Of maar op zijn beloop laten met het risico dat ik achteraf geen navordering + boete en/of gevangenisstraf krijg.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#10 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 30 januari 2019, 07:44

Jumbo, jouw link zegt " In het verdrag met Thailand is bepaald dat over de AOW in Nederland belasting betaald moet worden, ook al woont u in Thailand..". Helaas; de AOW wordt in het verdrag niet eens genoemd. Verder praat men daar over Zorginstituut Nederland en die naam is al jaren HetCAK. Dit is oude informatie.

Kees, wet en verdrag worden in Thailand overal anders uitgelegd. De plaatselijke belastingkantoren hebben vaak de juiste kennis niet in huis; het zijn de bovenprovinciale kantoren (voor mij was dat Udon Thani) die meer kennis van zaken hebben. In 16 jaar Thailand heb ik twee keer van een voornemen gehoord/gelezen dat Thailand ook echt de AOW wilde belasten; je kunt er iets over lezen als je goed zoekt in T-landblog.nl. Maar wat niet is kan komen.

Lammert, ik heb jou toch ooit een link en een tekst gegeven naar/van Mazars? Dit zijn toplui op fiscaal gebied en een NL-er uit de regio Khon Kaen heeft daar info gevraagd. Jij kent hem! De wat ik maar noem "januari-truc " wordt daarin uitgelegd. Als men de 190 k faciliteit heeft afgeschaft dan is dat jammer; ik heb er fijn gebruik van kunnen maken en heb nimmer hoeven betalen in Thailand. En over 2018 haal ik de zes maanden niet; ik ben er dus vanaf.

Er komt ooit kruisbestuiving; straks koppelt men de bestanden van Immigration en belastingdienst en dan floepen allerlei lampjes aan. Wordt een megaklus; alleen al 20 tot 25.000 NL-ers (inclusief partners en kinderen) wonen in Thailand, info van de ambassade najaar 2016, dus tel uit je fiscale winst! Een fiscaal paradijs minder!

Binnenkort rij ik met Kees Printen mee en kunnen we wat bijpraten; jullie koffie-met-gebak is al legendarisch en ik neem een flesje rood voor je mee. :lol:

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#11 Bericht door sirc » woensdag 30 januari 2019, 07:59

Als men de 190 k faciliteit heeft afgeschaft dan is dat jammer
Is er nog maar wordt van jaar tot jaar vastgelegd.
https://sherrings.com/personal-tax-dedu ... iland.html

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#12 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 30 januari 2019, 08:05

Sirc, dankjewel! Heb me een punthoofd gezocht maar kon het niet vinden. Is bij koers = 36 een 440 euro pensioen per maand extra onbelast in Thailand.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#13 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 30 januari 2019, 11:05

Kees schreef: woensdag 30 januari 2019, 05:33
Thailand heft echter geen belasting over inkomsten uit het buitenland, dus zie hier een belastingvoordeel. Dezelfde regels gelden ook voor nabestaandenpensioen en invaliditeitspensioen.
Dit is wat ook mijn "Law office" beweerd, maar er wordt o.a. hier op het forum het tegendeel gezegd. Dus toch weer twijfel aan mijn kant.
Moet ik nu wel of niet hier naar het belastingkantoor gaan en aangifte doen? Of maar op zijn beloop laten met het risico dat ik achteraf geen navordering + boete en/of gevangenisstraf krijg.
Je hoeft niet te twijfelen, Kees.

Lees maar eens de volgende informatie van de website van The Revenue Department:

"Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Let hierbij ook even op: "INCOME that is brought into Thailand". Dat houd in dat wat jij inbrengt in Thailand ook in hetzelfde jaar moet zijn verdiend, want anders is er geen sprake van "inkomen" maar van "spaargeld".

Op enkele andere reacties kom ik in de loop van de dag terug (eerst wat aangiften omzetbelasting de deur uitwerken).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#14 Bericht door Kees » woensdag 30 januari 2019, 12:13

Let hierbij ook even op: "INCOME that is brought into Thailand". Dat houd in dat wat jij inbrengt in Thailand ook in hetzelfde jaar moet zijn verdiend, want anders is er geen sprake van "inkomen" maar van "spaargeld".
Dit is feitelijk wat mijn "Law office" ook zegt, je bent met pensioen, dus je verdiend niets. In principe heb ik voor mijn pensioen gespaard.
Maar denkt de Thaise belastingdienst daar ook zo over ;)
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#15 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 30 januari 2019, 13:00

Kees schreef: woensdag 30 januari 2019, 12:13
Let hierbij ook even op: "INCOME that is brought into Thailand". Dat houd in dat wat jij inbrengt in Thailand ook in hetzelfde jaar moet zijn verdiend, want anders is er geen sprake van "inkomen" maar van "spaargeld".
Dit is feitelijk wat mijn "Law office" ook zegt, je bent met pensioen, dus je verdiend niets. In principe heb ik voor mijn pensioen gespaard.
Maar denkt de Thaise belastingdienst daar ook zo over ;)
Nee, Kees, zo werkt het niet. De Thaise wet noemt in een adem: salaris en pensioen. Maar boek jij je pensioen over december pas in januari over naar Thailand ("inbrengen"), dan valt de maand december buiten de PIT.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”