(R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#31 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 06 februari 2019, 00:15

erik-kuijpers schreef: maandag 04 februari 2019, 10:26 Kees, netto 10.000 AOW is in THB (35) 350.000 en daarvan 100.000 vrij als persoon, 100.000 vrij als aftrekbare kosten, 150.000 vrij in de nulschijf; dan is er aftrek partner, kinderen, studerende kinderen, en de 190 k wegens 65+ of invalide maar deze maatregel is tijdelijk. Is dit het enige in Thailand belastbare inkomen dan is de belastingdruk in Thailand (vrijwel) nul.

Helaas kleven er aan deze opzet teveel fouten. De “100.00 vrij als persoon” moet als allowance voor een alleenstaande THB 60.000 zijn. Daarnaast blijf je in alle gevallen maar de THB 190.000-regeling toepassen en dan noem je dat ook nog eens een aftrekpost terwijl het om een vrijstelling gaat.. De eerste schijf van THB 150.000 tegen 0% speelt, anders dan bij een aftrek c.q. vermindering, bij deze vrijstelling dan ook geen enkele rol: zij blijft totaal buitenschot, zoals ook zal blijken uit de aan het slot opgenomen berekening! In jouw optiek zou iedereen van 65+ of invalide recht hebben op een (extra) aftrek van THB 190.000, maar niets is echter minder waar. Ook jouw opmerking dat na toepassing van de door jou genoemde aftrekposten de belastingdruk (vrijwel) nihil is, is totaal misplaatst, zoals verderop zal blijken.
Jouw berekening is dan ook op alle fronten volstrekt onjuist en zet leden en lezers van Thailand Forum totaal op het verkeerde been.

Ik heb rond de 50 klanten in Thailand. Van verschillende van hen krijg ik ook hun Thaise aangifte toegestuurd (vaak verzorgd door een Thais accountantskantoor, waarvan ik niet durf te stellen dat zij er naast zitten). Voor zo’n 5 klanten verzorg ik jaarlijks de aangifte voor de PIT zelf en dat zonder enig probleem. Maar als ik de Thaise aangiften op jouw manier zou doen, dan was het feest gauw voorbij.

De meesten zijn 65 jaar of ouder. Meestal heeft men bij die leeftijd geen inwonende al dan niet studerende of invalide kinderen of (schoon)ouders meer. Ook speelt de vorming van een voorziening voor de oude dag geen rol meer, terwijl ook bijdragen voor bijv. het onderhoud van de Koninklijke paleizen en tuinen niet veelvuldig voorkomen. Zo’n aangifte is dan ook doodsimpel.
Daarbij maak ik gebruik gemaakt van de Engelse versie van het aangifteformulier (mijn Thais is helaas niet meer wat het geweest is :giggle: ).

In geen enkel geval is er sprake van de vrijstelling van THB 190.000 (en gelukkig maar!). Dat maakt het doen van aangifte in Thailand een stuk eenvoudiger dan de Nederlandse aangifte. Zo eenvoudig zelfs, dat ik daar niet eens kosten voor durf te berekenen (en dat zegt wel wat bij mij! :giggle2: ).

Enkele in de Thaise belastingwetgeving voorkomende begrippen en hun betekenis

Naast deductions en allowances onderscheidt de Thaise fiscale wetgeving exemptions.
Deductions en allowances zijn aan te merken als aftrekposten, terwijl het bij exeptions om vrijstellingen gaat. Het is zaak om dit onderscheid goed voor ogen te houden.

Verderop zal ik een beknopte toelichting geven op de betekenis van aftrekposten en van verminderingen in relatie tot vrijstellingen. Daarbij beperk ik mij tot louter tot het Thaise deel. De Nederlandse tegenhangers laat ik dus buiten beschouwing.

Taalvervuiling op dit punt leidt al gauw tot funeste gevolgen, zoals bleek uit een tweetal arresten van de Hoge Raad, waar Sirc kortgeleden nog over schreef in het topic over de remittance base en waarover wij het in 2017 ook al eens uitvoerig hebben gehad.

Standpunten derden

Ik wil nu eens niet zelf overal maar het antwoord op geven maar laat nu eerst enkele andere onverdachte belastingdeskundigen aan het woord en dat met de informatie die je aantreft op de websites van enkele advieskantoren t.z.v. van THB 190.000-regeling. Ik geef je er 3 en dan moet het eigenlijk wel duidelijk zijn! Hierover hebben we het vorig jaar via e-mail overigens ook al uitvoerig gehad.

Sherrings: “Exemption from income tax on income derived under any Categorie of income by all taxpayers 65 yrs and over – THB 190,000. Ik vind deze toelichting wel heel erg kort door de bocht: zij dekt de lading niet (zoals zal blijken).

Sirc plaatste kortgeleden een link naar deze website. De link die ik jou overigens vorig jaar ook al heb gestuurd, evenals de informatie hierover van KPMG, EY en PWC. Ook Mazars kwam daarbij aan de orde, zoals jij in een eerder bericht ook al aangaf. Zoals ik eerder aangaf in dit topic heb ik hierover contact gehad met Mazars Thailand, waaruit bleek dat wij volledig op dezelfde golflengte zitten (maar nu jij nog). Daarbij kwamen trouwens van de zijde van Mazars ook de sociale zekerheidsuitkeringen en andere zaken aan de orde.

EY is daar iets specifieker over met haar tekst betreffende deze exemption: “Income of up to THB 190,000 earned by Thai tax residents aged 65 years and over”.

LEES GOED: EY heeft het niet over een vrijstelling van THB 190.000 en al helemaal niet over een (extra) aftrek, maar over een ”inkomen van maximaal THB 190.000”.
Voldoe je aan deze voorwaarde dan geniet je een vrijstelling tot maximaal THB 190.000 en komt de eerste schijf met 0% belasting er helemaal niet aan te pas omdat het uiteindelijk te belasten inkomen nihil is!


Het meest duidelijke hierin is echter Webster, sprekend over: “insofar as the income to be taxed does not exceed THB 190,000” (voor zover het te belasten inkomen de THB 190.000 niet te boven gaat).

EY en Webster verduidelijken nog eens het begrip “vrijstelling” en wanneer je recht hebt op deze vrijstelling (exemption) daar gesproken wordt over “up to” en “niet te boven gaat”. Bij een belastbaar inkomen uit alle inkomenscategorieën van meer dan THB 190.000 geldt er dus geen vrijstelling en al helemaal geen aftrek.

De in het gegeven rekenvoorbeeld gedane opmerking, dat bij een gering inkomen na aftrek t.z.v. de deductions en allowances en na “aftrek” van THB 190.000 de belastingdruk (vrijwel) nul is, is dan ook volkomen misplaatst en past niet bij het karakter van deze vrijstelling. Na juiste toepassing van deze vrijstelling mag er geen te belasten inkomen resteren. Ook niet in de eerste schijf.

De onder fiscalisten meest gangbare definitie van een vrijstelling is die, gegeven door de Commissie Schendstok, luidend: een uitzondering op de regel van persoonlijke of zakelijke belastingplicht. Als je aan de daarvoor geldende voorwaarde voldoet ben je meteen al geen belastingplichtige meer. Dus ook niet voor een gering deel in de eerste schijf van 0%.
In het dagelijkse leven kun je niet een beetje zwanger zijn. Binnen de belastingleer kun je bij deze vrijstelling niet een beetje belastingplichtig zijn.

Belastingwetgeving Thailand

T.a.v. de Personal Income Tax (PIT) hanteert de Thaise belastingwetgeving de volgende begrippen:

Deductions - bijv. 50% van het jaarinkomen tot een maximum van THB 100.000 (variabel bedrag met een bovengrens). Dit is een aftrekpost.

Allowances - bijv. de car allowance van THB 60.000 p.p. (vast bedrag). Letterlijk vertaald: een toelage, maar werkt ook als een aftrekpost.

Exemptions - bijv. bij een belastbaar inkomen van maximaal THB 190.000 uit alle inkomenscategorieën voor personen van 65 jaar en ouder of invalide . Dit is een vrijstelling.

Personal Income Tax met recht op vrijstelling

De onderstaande afbeelding bevat de vragen in het aangifteformulier voor het doen van aangifte voor de Personal Income Tax in het geval men recht heeft op de vrijstelling voor 65+ of gehandicapt.

Uit de gegeven berekening blijkt dat je als alleenstaande bij een bruto maandinkomen van € 755,07 recht hebt op de vrijstelling van (maximaal) THB 190.000. Voor een gehuwde geldt een bruto maandinkomen van € 884,50 (mits de partner geen eigen inkomen heeft). In beide gevallen gaat het uiteraard om het totaal van de AOW-uitkering, pensioen en/of lijfrente-uitkering én inkomens uit andere inkomenscategorieën (ook je Nederlandse!).

In de aangifte voor de Personal Income Tax worden bedragen niet afgerond op hele bedragen. Net als AH let ook de Thaise fiscus op de kleintjes. En net als AH door naar zich toe te rekenen.

Klik met de linker muisknop op de afbeelding om haar te vergroten. Je hoeft hem dus niet eerst te plaatsen in een nieuw blad (tenzij hij toch nog niet – goed - te lezen is).

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#32 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 06 februari 2019, 07:37

Lammert, dan blijven wij van mening verschillen over de 190 k baht. Ik heb de 190 k extra vrijstelling gehad en mijn inkomen was waarachtig hoger dan 190 k baht. Hetzelfde zie je als je in T-landblog de bijdrage van Rembrandt van Duijvenbode leest. Maar dat kan aan de ambtenaar hebben gelegen die de zaken regelde....... In het andere geval begint in Thailand belastingbetaling bij een naar Thailand gebracht INKOMEN hoger dan wat jij aangeeft.

En wat ouden van dagen met kinderen betreft: er zijn witneuzen in Thailand die op hun 65e nog kinderen op de wereld zetten. Je zult ze de kost moeten geven...... De personal allowance is 60 k, daar zat ik naast. Die ging van 30 naar 60 k.
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op woensdag 06 februari 2019, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#33 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 06 februari 2019, 07:59

" Taalvervuiling op dit punt leidt al gauw tot funeste gevolgen, zoals bleek uit een tweetal arresten van de Hoge Raad..."

Is dat veranderd? In mijn studietijd was het woord arrest voorbehouden aan de hoven en heette het oordeel van de HR destijds uitspraak. Maar dat kan gewijzigd zijn.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: (R)emigratie naar/vanuit Thailand en de fiscale gevolgen

#34 Bericht door sirc » woensdag 06 februari 2019, 16:45

Ik heb geen inkomen in TH en leef van de spaarcentjes. :-)

Maar mits ik mijn aangifte af zou geven zou ik mij gewoon aan deze text houden. Anders moeten ze het maar duidelijker vertalen.!!
http://www.rd.go.th/publish/fileadmin/d ... 150861.pdf

Daar staat onder Pagina 4

Assessable Income
Under Section 40(5)
(8)
Note:
Taxpayer who is 65
years of age or older is entitled up to 190,000 baht of income
exemption "from his total income".
Verder:
Dus het Formular Income Exemption Entitlement Form to be used with
94
http://www.rd.go.th/publish/fileadmin/d ... 050361.pdf
invullen en daar onder
Less exempted income* die 190000 invullen en aftrekken.
En zoals geschreven staat
„If you are qualified for the exemption mentioned above, please fill out the “Income
Exemption Entitlement Form” and use the income less the exemption calculated in that form as your assessable income on
ภ.ง.ด.94„
Het gereduceerd bedrag in vullen in Mix 94 en dit formulier daarna verder
invullen
http://www.rd.go.th/publish/fileadmin/d ... 041060.pdf
met onder B de allowens and exemption rekening houden zoals genoemd in de engelse Guide.
Of dat juist is ?? Zoals gezegd. Dan moeten ze het maar duidelijker maken. :-)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”