De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

#1 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 januari 2019, 21:52

DE BELASTINGDIENST MAAKT ER WEER EEN ZOOTJE VAN

Het is weer zover: het is weer “oorlog” tussen de Belastingdienst/kantoor Buitenland en mij. De reden? Men is begonnen met de afdoening van de aangiften Model-M over 2017. En wat de Belastingdienst/kantoor Buitenland beslist niet kan is het op correcte wijze afdoen van zo’n aangifte. Toen ik eens vroeg om opheldering waarom het zo vaak zo extreem mis gaat, kreeg ik te horen dat de betreffende aangifte was behandeld door iemand die geen kennis heeft van internationale verhuizingen. Vervolgens had ik nog kunnen vragen wat zo iemand in hemelsnaam te zoeken heeft op met name kantoor Buitenland, maar deze vraag heb ik maar achterwege gelaten: dat is immers vragen naar de bekende weg!

Deze bijdrage is met name bedoeld voor hen die in 2018 een aangifte Model-M hebben gedaan en nu zitten te wachten op een aanslag of deze inmiddels hebben ontvangen en degenen die in 2019 verwachten zo’n aangifte te moeten doen. Ook zij kunnen hiermee hun voordeel doen.

Voor alle duidelijkheid: met andere (landelijke) kantoren ervaar ik geen enkel probleem. Dit betreft louter kantoor Buitenland en dan enkel voor wat betreft de afwikkeling van een M-biljet en (maar dat is een ander onderwerp) voor het verkrijgen van vrijstelling voor de inhouding van loonheffing!


Wat is een M-biljet?
Als je Nederland “metterwoon” hebt verlaten (geëmigreerd) of weer in Nederland bent komen wonen (geïmmigreerd) dan krijg je in het jaar daarop veelal te maken met een M-biljet voor het doen van aangifte inkomstenbelasting en premieheffing over het migratiejaar. Mocht niet automatisch zo’n biljet zijn toegezonden, dan kun je om uitreiking hiervan verzoeken.
LET WEL: verzoek je zelf om uitreiking van zo’n aangifte dan ben je naderhand ook verplicht om haar in te sturen!

Een M-biljet is een papieren aangifte van ruim 50 bladzijden met vragen en met een toelichting van ruim 120 bladzijden. Meestal deinst men dan al terug en laat men het invullen van zo’n aangifte over aan een professional. Maar een enkele keer krijg ik te maken met een echte liefhebber die zelf aangifte heeft gedaan.

De (voorlopige) aanslag
Pas als na verloop van maanden er een (veelal eerst voorlopige) aanslag door de brievenbus glijd komt men tot de ontdekking dat het toch verstandiger was geweest om maar direct professionele hulp in te schakelen. En als het dan een voorlopige aanslag is, kan deze professional dit eenvoudig herstellen door het inzenden van een nieuwe aangifte. Betreft het een definitieve aanslag dan is het verstandig om gelijktijdig met de inzending van een nieuwe aangifte, tevens een bezwaarschrift in te dienen waarin wordt aangegeven tegen welke punten het bezwaar zich richt met daarin tevens een berekening van het bedrag aan belasting en premieheffing wat bestreden wordt en wat wél verschuldigd is of van het terug te ontvangen bedrag. Zorg er wel voor dat dit bezwaar(schrift) door jouw belastingkantoor (is doorgaans kantoor Buitenland te Heerlen) binnen 6 weken na de datum van vaststelling van de definitieve aanslag wordt ontvangen.

En als het dan om het betalen van belasting of premieheffing gaat, dan moet meestal ook uitstel van betaling worden gevraagd van het bestreden bedrag van de reeds opgelegde (voorlopige) aanslag.

Welke zaken moet je in ieder geval uiterst correct invullen in het M-biljet?
Dat begint direct al met het invullen van de datum van emigratie dan wel immigratie. Hiermee geef je aan over welke periode over bepaalde inkomensbestanddelen Nederland wel of geen inkomstenbelasting mag heffen of gedurende welke periode je verplicht verzekerd was voor de premie volksverzekeringen.
De Belastingdienst gaat daarbij in haar berekeningen uit van 360 dagen per jaar en dus van een maand van 30 dagen. Emigreer je per 11 april dan ben je 100 dagen binnenlands en 260 dagen buitenlands belastingplichtige.

In de aangifte moet je een opdeling maken van het gedurende je Nederlandse en je buitenlandse periode genoten inkomen. Als dat gelijkmatig is verdeeld over het jaar dan kun je in het hierboven genoemde voorbeeld 100/360-deel toerekenen aan de Nederlandse en 260/360-deel aan je buitenlandse periode.

Anders dan voor wat betreft de premie volksverzekeringen zegt deze opdeling nog niets over je belastbaar inkomen voor de inkomstenbelasting. Daarvoor moet je ook nog aangeven dat deel van je in je buitenlandse periode genoten inkomen wat niet belast is voor de inkomstenbelasting. Hierbij moet je denken aan je particulier pensioen en lijfrente-uitkering.

Over je AOW-uitkering en/of overheidspensioen ben je wel voor een vol jaar inkomstenbelasting verschuldigd in Nederland. Daarvoor wordt expliciet in het M-biljet gevraagd het voor de premie volksverzekeringen geldende inkomen op te geven. Voor de berekening van de verschuldigde premie geldt wel de opdeling van je inkomen als binnenlands dan wel als buitenlands belastingplichtige (dus genoten gedurende je binnenlandse dan wel je buitenlandse periode).

Wat gaat er meestal mis bij de afdoening van een M-biljet?
1. Ook het gedurende je buitenlandse periode genoten inkomen waarover Nederland niet mag heffen (zoals je particulier pensioen of je lijfrente-uitkering) wordt dikwijls betrokken in de berekening van de verschuldigde inkomstenbelasting.
2. Hetzelfde geldt voor wat betreft de berekening van de premie volksverzekeringen: na emigratie of voor immigratie val je buiten de kring van verplicht verzekerden voor de volksverzekeringen maar toch wordt er dikwijls ook premie over dat deel van je inkomen berekend.
3. Ingaande het belastingjaar 2013 heb je enkel recht op tijdevenredige heffingskortingen. Maar ik kom legio gevallen tegen waarbij de heffingskortingen volledig worden toegekend dan wel voor niet te definiëren bedragen.

Deze fouten kunnen je ettelijke duizenden euro’s kosten en niet zelden gaat het hierbij om een bedrag van € 5.000 of zelfs meer. Maar de eerlijkheid gebied om te zeggen dat dit niet altijd in het nadeel van de belastingplichtige is: ik constateer ook gevallen waarin zo’n afwijking in het voordeel van de belastingplichtige uitpakt. Zo kreeg ik in 2017 een M-biljet te behandelen van iemand die in oktober 2016 was geëmigreerd naar Thailand. In 2018 kreeg hij een definitieve aanslag waarbij de berekening van premie volksverzekering geheel achterwege was gelaten. Dit leverde hem een voordeel op van ruim € 6.000. En of je dan ook bezwaar moet maken tegen de aanslag laat ik geheel aan de belastingplichtige zelf over. Daar kan ik geen uitspraak over doen. Ik ben nl. geen moralist!

Hoe bereken je de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen bij een M-aangifte?

Kort geleden werd ik geconfronteerd met een door een “doe-het-zelver” ingediend M-biljet. Het resultaat voor hem was een te betalen bedrag aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen van € 872 terwijl mijn berekening uitkomt op een teruggaaf van € 419. Een verschil dus van € 1.291. Betrokkene is per 6 juni 2017 weer ingezetene van Nederland en komt uit een geheel ander werelddeel dan Zuidoost Azië. Daarbij heb ik de datum en de bedragen iets aangepast, waardoor dit geval in geen enkel opzicht is te herleiden tot een bepaalde persoon en waardoor ik in geen geval zijn privacy schendt. De door de Belastingdienst gevolgde systematiek is uiteraard niet aangepast!

Hoe mijn berekening tot stand komt laat ik je zien in de volgende berekening. Daarbij merk ik op dat het daarin genoemde pensioen van het ABP dient te worden aangemerkt als een particulier pensioen.

Klik met je rechter muisknop op de volgende afbeelding en open deze in een nieuw tabblad. Als je vervolgens ook op deze afbeelding met je linker muisknop klikt krijg je een beter leesbare vergroting.Klik je daarna met je rechter muisknop op deze afbeelding, dan kun je haar ook nog opslaan en vervolgens uitprinten.

Afbeelding

Ben je ook zo’n “doe-het-zelver” doe er dan je voordeel mee en bereken met dit voorbeeld je eigen te betalen dan wel terug te ontvangen bedrag en vergelijk dat met de naderhand ook door jou te ontvangen (voorlopige) aanslag van de Belastingdienst. Als je dit nalaat dan betaal je al snel, zonder dat je daar erg in hebt, veel te veel belasting en/of premie. Mocht je hierover nog vragen hebben: stel ze gerust.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

#2 Bericht door Kees » zaterdag 12 januari 2019, 07:19

Lammert bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.
Het wordt dus nog wel even afwachten :|
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

#3 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 12 januari 2019, 07:40

Zeer dank! Ik behoor tot de 'gelukkigen' en mag dit jaar een M-biljet invullen wegens immigratie in NL per 1 mei 2018 en ik heb al begrepen dat het een boekwerk is dat met de pen moet worden ingevuld. Ik zal voor de zekerheid maar een kopie maken van het in te vullen deel zodat ik eerst wat kan oefenen al behoor ik niet tot de leken op dit terrein.

Mijn M wegens emigratie in 2002 was ook een boekwerk en dat heeft niet tot problemen geleid; het was allemaal conform. Was ik toen al zo 'slim' en nu nog net zo 'slim' of is 'Heerlen' nu anders? Ik zal het wel zien. Ik ben me wel bewust dat de kennis in 'Heerlen' ernstig is afgezakt door de pensioenvlucht van bekwame mensen.

Enfin Lammert, ik zal het wel zien, komende zomer, en ik houd je op de hoogte als er nieuwe verrassende standpunten naar voren komen. En anders kom ik met een flesje Weduwe Joustra naar je toe om een ernstige bespreking te houden.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

#4 Bericht door printen44 » zaterdag 12 januari 2019, 12:13

Lammert, bedank voor de uiteenzetting. Ik zal je volgend maand wel bezoeken, want zo'n M-biljet heeft veel valkuilen, als ik het zo lees. We hebben er al over gesproeken.

Je mag een speciale drankkast wel tegen de muur zetten voor de Weduwe Joustra..... [$) [$) [$)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

#5 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 12 januari 2019, 13:17

erik-kuijpers schreef: zaterdag 12 januari 2019, 07:40 Zeer dank! Ik behoor tot de 'gelukkigen' en mag dit jaar een M-biljet invullen wegens immigratie in NL per 1 mei 2018 en ik heb al begrepen dat het een boekwerk is dat met de pen moet worden ingevuld. Ik zal voor de zekerheid maar een kopie maken van het in te vullen deel zodat ik eerst wat kan oefenen al behoor ik niet tot de leken op dit terrein.

Mijn M wegens emigratie in 2002 was ook een boekwerk en dat heeft niet tot problemen geleid; het was allemaal conform. Was ik toen al zo 'slim' en nu nog net zo 'slim' of is 'Heerlen' nu anders? Ik zal het wel zien. Ik ben me wel bewust dat de kennis in 'Heerlen' ernstig is afgezakt door de pensioenvlucht van bekwame mensen.
Ook de vertrekregeling van enkele jaren geleden heeft geleid tot een uittocht van oudere en ervaren medewerkers. Gelukkig zijn er ook velen van hen trouw op hun post gebleven, zoals onze eigen Gardensafari. :clap:
Enfin Lammert, ik zal het wel zien, komende zomer, en ik houd je op de hoogte als er nieuwe verrassende standpunten naar voren komen. En anders kom ik met een flesje Weduwe Joustra naar je toe om een ernstige bespreking te houden.
Je weet het: een flesje Weduwe Joustra is altijd welkom. En omdat jij het persoonlijk brengt geldt dat natuurlijk ook voor jou. :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Belastingdienst maakt er weer een zootje van

#6 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 12 januari 2019, 13:23

printen44 schreef: zaterdag 12 januari 2019, 12:13 Lammert, bedank voor de uiteenzetting. Ik zal je volgend maand wel bezoeken, want zo'n M-biljet heeft veel valkuilen, als ik het zo lees. We hebben er al over gesproeken.

Je mag een speciale drankkast wel tegen de muur zetten voor de Weduwe Joustra..... [$) [$) [$)
Staat al een tijdje leeg te wachten op jouw/jullie komst. :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”