1-1-2019

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 1-1-2019

#46 Bericht door wpdl » maandag 21 januari 2019, 13:16

Je heb met de aankoop van die grond 60000 EURO verdient hoe je het draait of keert.
Of dat nu voor je familie is of jou is in deze onbelangrijk.
Die honderd talang wa of wat je dan ook als je plekje wenst te gebruiken inclusief huis is nog steeds zijn geld waard helaas ja volgens de Thaise wetgeving de grond van je vrouw.
Je huis wat per regio erg verschilt en stijl natuurlijk kan vanaf een paar honderd duizend Baht zeg een half miljoen tot vele miljoenen bahtjes up to you.
Afhankelijk van je situatie zou je ook twee of drie huizen er op kunnen bouwen of meer als je die tien rai op kan delen in zeg honderd talang wa per unit.
Moet de familie wel de fabriek en ja of dat leuk is,is weer een andere vraag.
In the middle of nowhere ligt dat wat moeilijk natuurlijk dit bovengestelde.
Voorlopig heeft je familie 60.000 keer op dit moment 35 baht winst in de pochet in de toekomst misschien wel 45 of zelfs 50 baht op de Euro want dat heb ik zelfs meegemaakt in tien jaar tijd
Ik zie een 'gouden' toekomst voor je liggen in Thailand aangevuld met je karige en eenvoudig ambtenaars pensioen. ;)

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: 1-1-2019

#47 Bericht door godzilla » maandag 21 januari 2019, 13:29

wpdelange schreef: maandag 21 januari 2019, 13:16 Je heb met de aankoop van die grond 60000 EURO verdient hoe je het draait of keert.
Of dat nu voor je familie is of jou is in deze onbelangrijk.
Die honderd talang wa of wat je dan ook als je plekje wenst te gebruiken inclusief huis is nog steeds zijn geld waard helaas ja volgens de Thaise wetgeving de grond van je vrouw.
Je huis wat per regio erg verschilt en stijl natuurlijk kan vanaf een paar honderd duizend Baht zeg een half miljoen tot vele miljoenen bahtjes up to you.
Afhankelijk van je situatie zou je ook twee of drie huizen er op kunnen bouwen of meer als je die tien rai op kan delen in zeg honderd talang wa per unit.
Moet de familie wel de fabriek en ja of dat leuk is,is weer een andere vraag.
In the middle of nowhere ligt dat wat moeilijk natuurlijk dit bovengestelde.
Voorlopig heeft je familie 60.000 keer op dit moment 35 baht winst in de pochet in de toekomst misschien wel 45 of zelfs 50 baht op de Euro want dat heb ik zelfs meegemaakt in tien jaar tijd
Ik zie een 'gouden' toekomst voor je liggen in Thailand aangevuld met je karige en eenvoudig ambtenaars pensioen. ;)

Toch even reageren op wpdelange
Als hij die grond gekocht heeft voor 30000, en nu 90000 waard is maakt hij slechts winst als hij het verkoopt.
Nu met de meerwaarde is hij er totaal niks mee als hij niet verkoopt.
Maar ik snap het probleem, de familie wil er hun inkomsten uit halen, en willen het zeker niet kwijt.
Iets typisch thai, maar blijkbaar heeft hij realiteitszin, dus een huisje erop zetten, het zal iet simpeler worden?
Niks mis mee hoor, ik heb er achting voor, maar ieder heeft zijn eigen bekommernissen.
[|)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 1-1-2019

#48 Bericht door wpdl » maandag 21 januari 2019, 13:47

Je zou ook kunnen zeggen als ze het nu gekocht hadden had die maar een derde kunnen kopen voor dat bedrag :Whistle:
Ik had ook beter over vermogen kunnen praten zolang er niet meer als suikerriet, toen tapioca, en nu mais op gekweekt wordt.

Als
Iets typisch thai
zie ik het zeker niet men verkoopt hier in Korat zo ongeveer alles aan grond als het dik geld oplevert.
Er zijn er hier zat die kortstondig zo niet vele jaren miljonair geworden zijn door verkoop grond. [Het is een kunst om het te blijven zeker voor een Thai]

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: 1-1-2019

#49 Bericht door godzilla » maandag 21 januari 2019, 15:51

wpdelange schreef: maandag 21 januari 2019, 13:47 Je zou ook kunnen zeggen als ze het nu gekocht hadden had die maar een derde kunnen kopen voor dat bedrag :Whistle:
Ik had ook beter over vermogen kunnen praten zolang er niet meer als suikerriet, toen tapioca, en nu mais op gekweekt wordt.

Als
Iets typisch thai
zie ik het zeker niet men verkoopt hier in Korat zo ongeveer alles aan grond als het dik geld oplevert.
Er zijn er hier zat die kortstondig zo niet vele jaren miljonair geworden zijn door verkoop grond. [Het is een kunst om het te blijven zeker voor een Thai]
Je hebt gelijk hoor, ik snap wat je bedoeld.
Langs de andere kant de familiebanden kunnen zeer sterk zijn, en zeker als er grond mee gemoeid is.
Dikwijls vragen ze me hoeveel grond ik heb waar ik woon.
En ik heb er eerlijk gezegd geen gedacht van, er is werk genoeg aan, enkel het gras afrijden en haag snoeien, zwembad kuisen, en mijn dagdienst zit erop, dus zoveel is het niet...
Als ze tegen mij zeggen, hier je krijgt zoveel rai van me, daar bedank ik voor, ze mogen het houden, minder zorgen en minder miserie (familie?)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 1-1-2019

#50 Bericht door jumbo » dinsdag 22 januari 2019, 05:24

wpdelange schreef: maandag 21 januari 2019, 13:47 Je zou ook kunnen zeggen als ze het nu gekocht hadden had die maar een derde kunnen kopen voor dat bedrag :Whistle:
Ik had ook beter over vermogen kunnen praten zolang er niet meer als suikerriet, toen tapioca, en nu mais op gekweekt wordt.

Als
Iets typisch thai
zie ik het zeker niet men verkoopt hier in Korat zo ongeveer alles aan grond als het dik geld oplevert.
Er zijn er hier zat die kortstondig zo niet vele jaren miljonair geworden zijn door verkoop grond. [Het is een kunst om het te blijven zeker voor een Thai]
Ik dacht dat GS meer een probleem heeft met de lage euro en daaraan verbonden hogere (bouw) kosten in TH dan dat hij een probleem heeft met zijn al of niet in waarde gestegen land
en de bestemming daarvan...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: 1-1-2019

#51 Bericht door Gardensafari » dinsdag 22 januari 2019, 07:36

jumbo schreef: dinsdag 22 januari 2019, 05:24
wpdelange schreef: maandag 21 januari 2019, 13:47 Je zou ook kunnen zeggen als ze het nu gekocht hadden had die maar een derde kunnen kopen voor dat bedrag :Whistle:
Ik had ook beter over vermogen kunnen praten zolang er niet meer als suikerriet, toen tapioca, en nu mais op gekweekt wordt.

Als
Iets typisch thai
zie ik het zeker niet men verkoopt hier in Korat zo ongeveer alles aan grond als het dik geld oplevert.
Er zijn er hier zat die kortstondig zo niet vele jaren miljonair geworden zijn door verkoop grond. [Het is een kunst om het te blijven zeker voor een Thai]
Ik dacht dat GS meer een probleem heeft met de lage euro en daaraan verbonden hogere (bouw) kosten in TH dan dat hij een probleem heeft met zijn al of niet in waarde gestegen land
en de bestemming daarvan...
Klopt helemaal, jumbo. Op grond maak je pas winst als je die verkoopt.
Maar een boer, in Nl of Th verkoopt zijn grond niet graag...
Ik ben natuurlijk blij dat ik destijds die grond heb gekocht.
We hoeven er nu alleen nog maar een huis op te zetten.
Maar de zwakke euro, die door het gedonder met die Britten, voorlopig wel zwak zal blijven en de sterke baht maken bouwen steeds duurder.
Maar het is vooral de impact die het heeft op mijn pensioen waarover ik mij zorgen maak.
Ik ga 8/4 doen, dus moet ook mijn flat in Nl nog aanhouden.
Wellicht dat ik die deels kan verhuren, zodat die kosten gedempt worden.
Maar je moet ook nog eens heen en weer vliegen, is ook duur.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”