Vrijstelling inkomstenbelasting.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#16 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 21 december 2019, 07:30

Vreemd. Heb je het nu over jouw AOV of jouw AOW? Ik denk AOW.

Jouw AOW geniet je in Thailand zonder premie volksverzekering en premie zorgverzekeringswet maar daarvoor moet je vrijstelling hebben. Die verstrekt de belastingdienst. Ik denk dat jouw vrijstelling verlopen is....

Maar er is wel degelijk belastingplicht in NL. Dus je betaalt dan loonbelasting. Per 1-1-2019 moet de SVB loonbelasting inhouden maar dat moet ze eigenlijk al vanaf 1-1-2015.....

Thailand mag trouwens ook heffen over jouw AOW.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#17 Bericht door brake0345 » zaterdag 21 december 2019, 09:04

Nee Erik, ik ben nog lang niet toe aan AOW!
Ik heb een (gedeeltelijke) AOV uitkering, AOV staat voor Arbeids Ongeschikheids Verzekering.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#18 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 21 december 2019, 09:21

Dan ben je nog een jonkie! Houen zo al gaat het sneller dan je denkt..... :giggle:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#19 Bericht door wanadee » zaterdag 21 december 2019, 13:29

wanadee schreef: vrijdag 12 januari 2018, 11:30 Misschien al behandeld hier maar voor de liefhebbers noem ik het toch maar even.

Ik ben informatie aan het inwinnen hieromtrent en volgens een gerenommeerd kantoor die op het buitenland gericht is is dit een fluitje van een cent mits ik kan aantonen belastingplichtig te zijn hier. Volgens hen is een residence certificate al voldoende, een belastingnummer kan ook maar niet perse nodig. Niet belangrijk of je al dan niet belasting betaald in thailand.

Ps ik heb het hier over pensioen :oops:
Al een tijd geleden maar bovenstaande had ik toch verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze een gewone residence certificate bedoelden maar dat moet er dus 1 zijn vannhet belastingkantoor.
Dit is mijn eerste jaar helemaal in thailand dus ik heb elke maand een vast bedrag over gemaakt naar mijn bank. Begin volgend jaar iemand zoeken die me kan helpen met de thaise aangifte en dan vrijstell8ng aanvragen via mijn kantoor in nederland. Volgens mijn meisje kan ik gewoon naar het belastingkantoor gaan hier om het in te vullen maar zij denkt over alles vrij makkelijk :oops: Maar proberen, mijn bankboekje met maandelijkse overschrijving is duidelijk genoeg denk ik.

Overigens zijn de SVB en mijn pensioenfondsen na mijn officiele verhuizing direct gestopt met inhouden premie volksverzekeringen ed, zonder een aanvraag van mijnmkant.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#20 Bericht door jomel17 » zaterdag 21 december 2019, 14:16

@ Wanadee,
Dat de pensioenfondsen en svb zijn gestopt met inhouding van loonbelasting ed is goed nieuws.
Ik dacht dat je hiervoor eerst vrijstelling bij de moeilijkste dienst van NL moest aanvragen.....
Ik ga na de kerst mezelf uit laten schrijven bij de gemeente per 1-1-2020 en zal dan ook gelijk de pensioenfondsen en svb van dit heuglijke feit op de hoogte stellen..
หลงรัก

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#21 Bericht door wanadee » zaterdag 21 december 2019, 14:50

jomel17 schreef: zaterdag 21 december 2019, 14:16 @ Wanadee,
Dat de pensioenfondsen en svb zijn gestopt met inhouding van loonbelasting ed is goed nieuws.
Ik dacht dat je hiervoor eerst vrijstelling bij de moeilijkste dienst van NL moest aanvragen.....
Ik ga na de kerst mezelf uit laten schrijven bij de gemeente per 1-1-2020 en zal dan ook gelijk de pensioenfondsen en svb van dit heuglijke feit op de hoogte stellen..
Geen loonbelasting jomel, sociale premies. Voor loon/inkomstenbelasting moet ik eerdaags vrijstelling aanvragen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#22 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 21 december 2019, 15:02

Als de SVB ook nog in 2019 geen loonbelasting inhoudt bij wonen in TH dan is er iets goed mis. Ik kan me niet voorstellen dat dit in 2019 nog fout is gelopen.

Over AOW betaal je in NL loonbelasting (inkomstenbelasting) als je in TH woont. Alleen de volksverzekering en de zorgverzekering ben je niet meer verschuldigd bij wonen in TH.

Voor bedrijfspensioen uit NL kun je (bij wonen in TH) vrijstelling van alle heffingen vragen in NL; staatspensioen blijft in NL belast met loonbelasting. TH mag ook over jouw AOW heffen; in dit kader wil ik wijzen op de vele goede adviezen die Lammert heeft gegeven in TBlog.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#23 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 21 december 2019, 23:18

brake0345 schreef: zaterdag 21 december 2019, 04:33 Sinds 2014 heb ik zo een vrijstelling van de belastingdienst en ontvang ik mijn AOV uitkering vrij van belasting en volksverzekeringen.

Echter, vandaag ontving ik een brief van de verzekeringsmaatschappij dat na een interne controle is gebleken dat ik geen bewijs van vrijstelling afdragen premies volksverzekeringen heb overlegd, ik heb een maand of 4 om het alsnog te regelen met de SVB........

Brake0345,

Je schrijft dat je vanaf 2014 een vrijstellingsverklaring hebt van de Belastingdienst. Gelet op de brief van je verzekeraar zou het weleens kunnen zijn dat deze verklaring een geldigheidsduur had van 5 jaren en dat deze termijn inmiddels is verstreken. Dat is een heel gebruikelijke periode. Vervolgens moet je opnieuw vrijstelling aanvragen.

Zo’n vrijstelling vraag je niet aan voor enkel de premie volksverzekeringen maar voor de loonheffing (loonbelasting en premies volksverzekeringen). Van de Belastingdienst/kantoor Buitenland krijg je er gratis aan toegevoegd ook een vrijstelling voor de inhouding van de inkomensafhankelijk bijdrage Zorgverzekeringswet.

Tenzij het gaat om AEGON zal jouw verzekeraar, zonder (nieuwe) vrijstellingsverklaring, enkel de loonbelasting inhouden maar niet de premies en inkomensafhankelijke bijdrage. De dan ingehouden loonbelasting vraag je vervolgens op aangifte weer terug. En waarom benoem ik hier AEGON? Deze verzekeraar houdt als enige, naast de loonbelasting, ook de premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet in. En dan maakt het geen verschil of je in Siddeburen of in Tomboektoe woont. AEGON: DE SPAARPOT VOOR VEEL IN HET BUITENLAND WONENDE NEDERLANDERS!

De vrijstelling voor de loonheffing vraag je niet aan via de SVB maar bij de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Zie daarvoor de volgende link
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zekeringen

Met de volgende link krijg je onmiddellijk het aanvraagformulier op je beeldscherm:
https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z4fol.pdf

Bij deze aanvraag dien je als bijlage bij te voegen:
• een recente aangifte met bijbehorende aanslag voor de Thaise Personal Income Tax of
• een recente verklaring belastingplicht woonland.

Zonder een van deze twee documenten wordt je aanvraag niet in behandeling genomen. Dit is de procedure die de Belastingdienst sedert november 2016 hanteert (dus na afgifte van jouw uit 2014 stammende vrijstelling en toen alles nog vrij soepel verliep).

In plaats van de volledige aangifte (R.N.D. 91) kun je ook volstaan met het formulier R.O. 21.

Voor de verklaring belastingplicht heeft de Belastingdienst al een verklaring opgesteld (in het Engels). Dit formulier moet gestempeld en getekend worden door de bevoegde Thaise belastingautoriteit. Mijn ervaring is echter dat de Thaise Belastingdienst daarvoor haar eigen verklaring afgeeft, nl. het formulier R.O. 22 (ook in het Engels). Dit formulier is fiscaal-juridisch gezien zelfs van een beter gehalte dan haar Nederlandse tegenhanger.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op zondag 22 december 2019, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#24 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 21 december 2019, 23:24

jomel17 schreef: zaterdag 21 december 2019, 14:16
Ik ga na de kerst mezelf uit laten schrijven bij de gemeente per 1-1-2020 en zal dan ook gelijk de pensioenfondsen en svb van dit heuglijke feit op de hoogte stellen..
Dat heb je slim bedacht, Jomel17: je laten uitschrijven bij je Nederlandse gemeente per 1 januari 2020. Dat vergemakkelijkt het in 2021 invullen van je aangiftebiljet model-M over 2020 een heel stuk. Je bent immers heel 2019 binnenlands en heel 2020 buitenlands belastingplichtige. Eigenlijk zou je kunnen volstaan met het doen van aangifte als buitenlands belastingplichtige, die het gehele jaar in het buitenland heeft gewoond (de elektronische aangifte model-C), maar zo slim is de Belastingdienst nog niet en sturen ze jou model-M.
Het kan natuurlijk ook zijn dat zij hiervoor de slogan hanteert: “Waarom zullen we het gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan”.

Model-M is een papieren aangifte van 58 bladzijden met vragen en zo’n 90 bladzijden (aanvullende) toelichting, waar geen hond iets wijzer van wordt.
Ik vind dit een klere aangifte. Ik heb er dit jaar rond de 35 verzorgd maar de velden en hokjes zijn niet berekend op mijn “hanenpoten”, dus moet ik me enorm inspannen om alles een beetje binnen de velden en hokjes te verwerken!

Na uitschrijving uit je gemeente verhuist jouw persoonsstaat naar het Register Niet-ingezetenen (RNI). Vanaf dat moment beschikken o.a. Belastingdienst, pensioenfondsen en de SVB over jouw nieuwe adres in Thailand. Dat geldt trouwens ook voor het CJIB. Als je nog openstaande verkeersboetes hebt lopen dan krijg je daar vanzelf bericht over in Thailand. Stuur dan ook geen adreswijziging naar deze instanties. Dat kan alleen maar tot misverstanden en dus narigheid leiden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#25 Bericht door jomel17 » zondag 22 december 2019, 03:05

@ Lammert,
bedankt voor de hint over de adreswijziging bij mijn pensioenfondsen.
Ik dacht dat ik die zelf moest benaderen, scheelt weer wat werk.
Die datum 1-1-2020 doe ik op advies van jou, we hebben 2 jaar geleden hier contact over gehad.
หลงรัก

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#26 Bericht door brake0345 » zondag 22 december 2019, 04:01

Lammert de Haan schreef: zaterdag 21 december 2019, 23:18 Gelet op de brief van je verzekeraar zou het weleens kunnen zijn dat deze verklaring een geldigheidsduur had van 5 jaren en dat deze termijn inmiddels is verstreken.
Lammert, nee en de brief vraagt ook niet om een nieuwe vrijstelling van de belastingdienst, ik heb n.l. vrijstelling van de belastingdienst van 2014 tot 2027.
Ze vragen om een vrijstelling van de SVB voor de volksverzekeringen, ik heb inmiddels mijn accountant gevraagd om die vrijstelling aan te vragen.

Mijn verzekeraar heeft vanaf 2014 altijd het bruto bedrag op mijn NLse bankrekening gestort, zonder enige inhouding.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#27 Bericht door erik-kuijpers » zondag 22 december 2019, 07:07

Vreemd verhaal. De enige die in NL vrijstellingen afgeeft is de belastingdienst en die vrijstelling heb je. Wat willen ze dan van van de SVB waar je nog niet eens klant bent? Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden.......

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#28 Bericht door Lammert de Haan » maandag 23 december 2019, 11:51

brake0345 schreef: zondag 22 december 2019, 04:01
Lammert de Haan schreef: zaterdag 21 december 2019, 23:18 Gelet op de brief van je verzekeraar zou het weleens kunnen zijn dat deze verklaring een geldigheidsduur had van 5 jaren en dat deze termijn inmiddels is verstreken.
Lammert, nee en de brief vraagt ook niet om een nieuwe vrijstelling van de belastingdienst, ik heb n.l. vrijstelling van de belastingdienst van 2014 tot 2027.
Ze vragen om een vrijstelling van de SVB voor de volksverzekeringen, ik heb inmiddels mijn accountant gevraagd om die vrijstelling aan te vragen.

Mijn verzekeraar heeft vanaf 2014 altijd het bruto bedrag op mijn NLse bankrekening gestort, zonder enige inhouding.
Brake0345,

Als belastingen en sociale verzekeringen je dagelijks werk is, dan zie je in de loop van het jaar veel onzin voorbij komen. Maar wat ik nu te lezen heb gekregen van jouw verzekeraar (ervan uitgaande dat jij e.e.a. goed hebt verwoord) slaat echter alles. Dit staat voor 2019 met stip bovenaan.

Aan jou wordt gevraagd een verklaring van de SVB over te leggen voor wat betreft vrijstelling voor de inhouding van premies volksverzekeringen. Van de SVB zul je deze verklaring echter nooit krijgen. Het heeft dus geen enkele zin om jouw accountant te vragen om zo’n vrijstelling aan te vragen. Dat kost je alleen maar geld, zonder resultaat.

De SVB komt enkel in beeld als jij premieplichtig bent voor de volksverzekeringen terwijl je op grond van jouw levensovertuiging gemoedsbezwaarde bent. In dat geval vraag je bij de SVB vrijstelling aan voor de inhouding van premies volksverzekeringen (en eventueel de werknemersverzekeringen). Dit maakt je vervolgens niet rijk omdat de niet verschuldigde premies volksverzekeringen worden omgezet in een hogere loonheffing/inkomstenbelasting.

Aan dit circus kom jij echter helemaal niet toe. Wonend in Thailand ben jij niet premieplichtig voor de AOW. Lees maar eens wat de Algemene Ouderdomswet daarover te zeggen heeft:

“Algemene Ouderdomswet

Artikel 6

• 1 Verzekerd overeenkomstig de bepalingen van deze wet is degene, die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, en
o a. ingezetene is;
o b. geen ingezetene is, doch ter zake van in Nederland of op het continentaal plat in dienstbetrekking verrichte arbeid aan de loonbelasting is onderworpen.”

Jij bent geen ingezetene en je verricht hier ook geen arbeid welke aan de loonbelasting is onderworpen. Vervolgens ben jij niet verzekerd voor de Algemene Ouderdomswet. Maar dat wist je allang.

Ook de Wet langdurige zorg kent een dergelijke bepaling. En als je niet valt onder de werking van de Wet langdurige zorg dan is ook de Zorgverzekeringswet niet op jou van toepassing. Maar ook dat wist je al lang: je zult helaas zelf een voorziening moeten treffen in Thailand voor je ziektekosten.

En als je niet verzekerd c.q. premieplichtig bent voor de AOW, Wlz en Zvw kun je daar ook geen vrijstelling voor aanvragen.

Zo heb ik een klant: een omaatje van 90 jaar, die niet in het bezit is van een auto. Geen haar op mijn hoofd (en ik heb er nog genoeg) denkt erover om voor haar vrijstelling aan te vragen voor de motorrijtuigenbelasting. Ik woon en werk in Heerenveen. Geen haar op mijn hoofd denkt erover om vrijstelling aan te vragen voor de hondenbelasting, omdat ik geen houder ben van een hond! Om de lachspieren van de belastingambtenaren van de gemeente Heerenveen eens op de proef te stellen zou ik dat echter best wel eens kunnen doen!

Jij zou met jouw vraag aan de SVB om een verklaring van vrijstelling voor de inhouding van premies volksverzekeringen de lachspieren van de medewerkers van de SVB al evenzeer op de proef stellen. Daar zou ik dus maar niet aan beginnen!

Het begrip “vrijstelling” voor de volksverzekeringen is voor jou totaal uit den boze. Ook hier geldt dat Iets waarvoor je niet premieplichtig bent, je ook geen vrijstelling kunt aanvragen.

In de verklaring die je van de Belastingdienst hebt gekregen staat dan ook niet dat je “vrijstelling” hebt voor de premies volksverzekeringen maar dat jij hiervoor niet verplicht verzekerd bent en tevens dat je niet verzekerd en niet premieplichtig bent voor de Zvw. De Belastingdienst formuleert e.e.a. dus uiterst correct. Hier heeft de SVB niets aan toe te voegen. Dat gaat nl. buiten haar bevoegdheden om, tenzij je, zoals reeds gezegd, in Nederland zou wonen en gemoedsbezwaard zou zijn. Enkel dan komt de SVB in beeld voor het verlenen van vrijstelling.

Het lijkt mij verstandig dat jouw accountant jouw verzekeraar ook in deze zin antwoord. Daartoe mag hij gebruik maken van (delen van) deze reactie.

Succes!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#29 Bericht door brake0345 » maandag 23 december 2019, 16:39

Lammert de Haan schreef: maandag 23 december 2019, 11:51 In de verklaring die je van de Belastingdienst hebt gekregen staat dan ook niet dat je “vrijstelling” hebt voor de premies volksverzekeringen maar dat jij hiervoor niet verplicht verzekerd bent en tevens dat je niet verzekerd en niet premieplichtig bent voor de Zvw. De Belastingdienst formuleert e.e.a. dus uiterst correct.
Nee, in de brief van de belastingdienst staat niet over volksverzekeringen dat ik "niet verplicht verzekerd bent" en ook niet dat ik "niet verzekerd en niet premieplichtig bent voor de Zvw"!
Hier is het premie volksverzekeringen gedeelte van de 2014 vrijstellingsbrief van de belastingdienst:
Afbeelding

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#30 Bericht door erik-kuijpers » maandag 23 december 2019, 17:08

Vreemd. En deze tekst was 5 jaar lang goed genoeg om helemaal niets in te houden en nu niet meer?

Ik heb in de afgelopen 16 jaar in Thailand voor circa 50 mensen de vrijstelling aangevraagd en deze tekst ben ik nergens tegengekomen. De vrijstelling voor volksverzekering en zorgverzekeringswet was nu net het 'hamerstuk', voor de vrijstelling loonbelasting kostte het regelmatig meer moeite.....

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”