De erfbelasting: een schrijnend praktijkvoorbeeld

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

De erfbelasting: een schrijnend praktijkvoorbeeld

#1 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 november 2016, 22:36

Kortgeleden heb ik ruim aandacht besteed aan de schenkbelasting in Nederland, ook al woon je in Thailand. In dat topic zijn tevens veel zaken betreffende de erfbelasting aan de orde gekomen.
Onlangs werd ik geconfronteerd met een wel heel schrijnend geval voor wat betreft de erfbelasting inzake een in de Filippijnen overleden Nederlander.


De casus:
a. een Nederlander van 67 jaar, komt na een kortdurend ziekbed in de Filippijnen te overlijden;
b. betrokkene was 8 jaar daarvoor geëmigreerd naar de Filippijnen;
c. in Nederland liet hij twee kinderen na uit een eerder huwelijk (een zoon en een dochter) en in de Filippijnen een vriendin waar hij 4 jaren mee had samengewoond op hetzelfde adres en die hem tijdens zijn ziekbed had verzorgd;
d. door hem was een testament opgesteld naar Nederlands recht met als begunstigden zijn Filippijnse vriendin en z’n twee kinderen in Nederland;
e. het treffen van een notarieel samenlevingscontract was achterwege gebleven;
f. wel was door een Filippijnse advocaat/notaris drie jaren voor z’n overlijden een samenwoningscontract opgesteld, echter zonder wederzijdse zorgverplichting (iets wat in de Filippijnen vaker gebeurd);
g. een bijkomend aspect is dat z’n vriendin, bij gebrek aan een samenlevingscontract, niet was aangemeld voor zijn pensioen, waardoor zij geen recht heeft op een nabestaanden pensioen;
h. naast een tamelijk forse bankrekening liet hij een niet onaardig optrekje in de Filippijnen en een woning in Nederland (waar zijn zoon in woont) na aan de drie erfgenamen;
i. niet lang na zijn overlijden gleed een blauwe enveloppe door de brievenbus van de zoon als oudste van de twee kinderen, inhoudende een aangifte voor de Nederlandse erfbelasting.

Alhoewel een dergelijke aangifte voor de erfbelasting een vrij eenvoudige zaak is zag hij hier toch als een berg tegenop. Na wat ‘gegoogle’ en verkregen informatie van enkele in de Filippijnen wonende Nederlanders kwam hij bij mij te recht. Ik neem vervolgens met alle genoegen zo’n opdracht aan. Het is voor mij m’n dagelijkse werk (‘de een z’n dood is de ander z’n brood’ moet je maar denken).

Na eerst wat heen en weer gepraat over de (on)billijkheid van een erfbelasting (hij vond deze belasting zeer onredelijk daar zijn vader z’n hele leven al belasting had betaald, terwijl ik juist een tegenovergestelde mening ben toegedaan voor wat betreft de billijkheid van deze belasting) legde hij mij in grote lijnen de situatie uit, zoals hierboven in de casus omschreven. Ik kon hem direct al vertellen dat het er voor de Filippijnse vriendin van z’n overleden vader minder gunstig uitzag.

Zijn vriendin kon niet worden aangemerkt als partner van de overledene voor de erfbelasting (geen samenlevingscontract en niet ten minste 5 jaren voor het overlijden op het zelfde adres staan ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente of (in dit geval) een vergelijkbare administratie in de Filippijnen.
Voor haar geldt een vrijgesteld bedrag van € 2.122,--. Zou ze wel als partner hebben gegolden dan zou het vrijgesteld bedrag € 636.180,-- hebben bedragen. Voor de kinderen geldt een vrijgesteld bedrag van € 20.148,-- per kind.

Over de eerste € 121.902,-- is de vriendin 30% belasting verschuldigd en over het meerdere 40%.
Over de eerste € 121.902,-- zijn de kinderen 10% belasting verschuldigd en over het meerdere 20%.

Gelukkig was het nalaten goed geregeld bij testament. Zou dat echter ook niet geval zijn geweest en de beide kinderen hadden toch op een gelijke manier de vriendin willen laten delen in de nalatenschap, dan had e.e.a. afgewikkeld moeten worden door middel van schenkingen van de beide kinderen aan de vriendin met een forse aanslag voor wat betreft de schenkbelasting.

EEN WAARSCHUWING: ook al woon je in Thailand en je bent voor de erfbelasting nog fictief inwoner van Nederland (d.w.z. minder dan 10 jaren Nederland metterwoon hebben verlaten), zorg er dan voor dat je e.e.a. goed hebt geregeld anders zou jouw overlijden wel eens kunnen leiden tot huilen in het kwadraat.
Hou er daarnaast rekening mee dat in Thailand mogelijk ook nog erfbelasting verschuldigd is daar Thailand op 1 februari j.l. ook een erfbelasting heeft ingevoerd.

Deze bijdrage is geplaatst na verkregen instemming van de zijde van de erfgenamen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: De erfbelasting: een schrijnend praktijkvoorbeeld

#2 Bericht door sirc » maandag 07 november 2016, 11:42

Lammert de Haan schreef:.
Hou er daarnaast rekening mee dat in Thailand mogelijk ook nog erfbelasting verschuldigd is daar Thailand op 1 februari j.l. ook een erfbelasting heeft ingevoerd.
Ja maar - de nieuwe erfbelasting en de schenkingsbelasting in Thailand hebben zo hoge vrijstellingen dat er bijna niemand hier uit het forum last van zult hebben. En als toch. Dan heb je inderdaad een expert zoals Lammert nodig
Vrijstelling erfbelasting 100 Mil. Baht
Vrijstelling gift tax 20/10 Mil. ieder jaar

http://www.thethailandlife.com/inherita ... eirs-wills

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De erfbelasting: een schrijnend praktijkvoorbeeld

#3 Bericht door dutch » maandag 07 november 2016, 14:50

sirc schreef:
Lammert de Haan schreef:.
Hou er daarnaast rekening mee dat in Thailand mogelijk ook nog erfbelasting verschuldigd is daar Thailand op 1 februari j.l. ook een erfbelasting heeft ingevoerd.
Ja maar - de nieuwe erfbelasting en de schenkingsbelasting in Thailand hebben zo hoge vrijstellingen dat er bijna niemand hier uit het forum last van zult hebben. En als toch. Dan heb je inderdaad een expert zoals Lammert nodig
Vrijstelling erfbelasting 100 Mil. Baht
Vrijstelling gift tax 20/10 Mil. ieder jaar

http://www.thethailandlife.com/inherita ... eirs-wills
,

Lammert,mocht dit zo zijn dan vind ik dit toch een heel belangrijke ontbrekend element .Ook al ging je bericht in principe niet over Thailand,maar toch .....
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De erfbelasting: een schrijnend praktijkvoorbeeld

#4 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 08 november 2016, 01:47

“Lammert,mocht dit zo zijn dan vind ik dit toch een heel belangrijke ontbrekend element .Ook al ging je bericht in principe niet over Thailand,maar toch .....”

Dan is de eigenlijke strekking van mijn boodschap je toch ontgaan, Dutch. Zij ging niet alleen NIET over de Thaise erfbelasting, maar ook nog eens NIET over de Filippijnse erfbelasting. Zoals duidelijk aangegeven houdt zij een waarschuwing in voor wat betreft de Nederlandse erfbelasting. En veel verder wou ik daarbij ook niet gaan om te voorkomen dat het weer een ellenlang verhaal zou worden, waarbij veel lezers afhaken (legt te veel en te langdurig beslag op het concentratievermogen). En in dat geval schiet je volledig je doel voorbij.

De boodschap was: regel e.e.a. zodanig dat je Thaise partner niet onnodig wordt opgezadeld met een torenhoge aanslag voor de Nederlandse erfbelasting.

Een beschouwing over de Thaise erfbelasting zou best aardig zijn, maar dan het liefst in relatie tot het Thaise erfrecht, want met dit laatste begint het immers.
Ook zou het wellicht goed zijn om een bijdrage te wijden aan de op handen zijnde invoering van de onroerendgoedbelasting (ingaande 2017), waarvoor men eerder en vaker in aanmerking kan komen.

En wellicht ligt een bijdrage over de Thaise inkomstenbelasting als eerste nog meer voor de hand. Uit klant-contacten heb ik nl. de indruk dat de kennis hieromtrent nu niet echt overhoudt terwijl men daar toch het meest mee te maken zal hebben.

Ik zal proberen hiervoor tijd vrij te maken.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”