Voetbal. En nu die VAR weg aub!

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Voetbal. En nu die VAR weg aub!

#1 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 05 juli 2019, 11:32

Voetbal. En nu die VAR weg aub!

Wat heb ik na een jaar VAR voor een indruk van dit nieuwtje?

In mijn visie is de VAR er voornamelijk voor buitenspel en heel af en toe wordt een overtreding eens extra bekeken. Voor wel of niet 'over de lijn' hebben we speeltjes in de doelmond en verder zit die VAR er alleen omdat het leuk kleurt, zo'n gezelschap heren met tig schermen in een schimmig busje of een lokaaltje bij de bond.

'Is er nog koffie, jongens?...' Ik heb de indruk dat VAR staat voor ouwejongenskrentenmik want in het WK waar we nu naar kijken zit in de VAR geen enkele vrouw! Tja, wat moet ik daar van denken?

Nu weet ik best dat de voetbalwereld er jaren om gepiept heeft maar wat doet die VAR dan beter dan de twee scheidsrechters bij hockey, een spel waar de bal waarachtig sneller gaat dan bij voetbal? Bij korf- en handbal heeft men (inter)nationaal ook twee scheidsrechters en een jurytafel; bij waterpolo ook twee en echt geen onderwatercamera om trappen in de edele delen waar te nemen......

Maar bij voetbal moet een treintje mooie pakken optreden! Twee zijlijntechneuten, twee doellijnkijkers, een 'vierde' persoon en de scheids zelf plus drie TV-kijkers en dure software. En dat allemaal voor buitenspel?

Wat is eigenlijk buitenspel?

Wiki zegt:

Een speler staat in buitenspelpositie als deze zich dichter bij de doellijn van de tegenstander bevindt dan de bal en de vóórlaatste tegenstander. Dit geldt niet wanneer de speler zich op zijn speelveldhelft bevindt.

De laatste twee tegenstanders kunnen zowel een veldspeler en de doelman, als twee veldspelers zijn. Een speler telt ook mee als hij zich achter de doellijn bevindt. Als de speler zich op dezelfde hoogte als de voorlaatste tegenstander (of meerdere tegenstanders tegelijkertijd) bevindt staat hij niet in buitenspelpositie.

Alles van het lichaam, behalve de armen en handen, tellen mee in de beoordeling van de buitenspelpositie.


Het is nu helemaal van god los, vind ik. Peperdure software gaat kijken of je niet EEN hele millimeter te ver staat. Heb je maat kano aan je voeten dan heb je pech als je lijf gelijk staat met de tegenstanders met minder lange tenen.

En wat de vrouwen betreft, dames met een pront voorkomen zijn nu in het nadeel bij vrouwen in plattere uitvoering, om het zo maar eens netjes te zeggen.

Verder doet die VAR nauwelijks wat. Je kunt nog steeds ongestoord met de ellebogen werken en elkaars gezicht of gebit verbouwen; op de TV heet zoiets 'een ongelukkige/toevallige zwaai' en de dader trekt daarbij een gezicht van 'hoe kèn dat nou?' of gaat er maar naast liggen alsof hij/zij pijn heeft aan de pijnappelklier.

Nee, dit is geen voetbal meer.....

Sorry hoor, maar ik vind het te ver doorgedrukt, ook al zijn de belangen enorm.

Afschaffen die hap; zet een tweede scheids op het veld en kijken die en de lijnrechters er eens naast nou alla, die pech/mazzel heb je echt wel allebei in de wedstrijd. De mensen zijn zo goed opgeleid dat duidelijk buiten spel altijd wordt opgemerkt. Nu zitten we ineens met millimetergepeuter.......

De bal is rond, de ogen zijn rond en de munten zijn rond. Laat het spelletje lekker rond blijven en verlaat die vierkante millimeter visie!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Voetbal. En nu die VAR weg aub!

#2 Bericht door printen44 » vrijdag 05 juli 2019, 15:05

erik-kuijpers schreef: vrijdag 05 juli 2019, 11:32 Voetbal. En nu die VAR weg aub!

Wat heb ik na een jaar VAR voor een indruk van dit nieuwtje?

In mijn visie is de VAR er voornamelijk voor buitenspel en heel af en toe wordt een overtreding eens extra bekeken. Voor wel of niet 'over de lijn' hebben we speeltjes in de doelmond en verder zit die VAR er alleen omdat het leuk kleurt, zo'n gezelschap heren met tig schermen in een schimmig busje of een lokaaltje bij de bond.

'Is er nog koffie, jongens?...' Ik heb de indruk dat VAR staat voor ouwejongenskrentenmik want in het WK waar we nu naar kijken zit in de VAR geen enkele vrouw! Tja, wat moet ik daar van denken?

Nu weet ik best dat de voetbalwereld er jaren om gepiept heeft maar wat doet die VAR dan beter dan de twee scheidsrechters bij hockey, een spel waar de bal waarachtig sneller gaat dan bij voetbal? Bij korf- en handbal heeft men (inter)nationaal ook twee scheidsrechters en een jurytafel; bij waterpolo ook twee en echt geen onderwatercamera om trappen in de edele delen waar te nemen......

Maar bij voetbal moet een treintje mooie pakken optreden! Twee zijlijntechneuten, twee doellijnkijkers, een 'vierde' persoon en de scheids zelf plus drie TV-kijkers en dure software. En dat allemaal voor buitenspel?

Wat is eigenlijk buitenspel?

Wiki zegt:

Een speler staat in buitenspelpositie als deze zich dichter bij de doellijn van de tegenstander bevindt dan de bal en de vóórlaatste tegenstander. Dit geldt niet wanneer de speler zich op zijn speelveldhelft bevindt.

De laatste twee tegenstanders kunnen zowel een veldspeler en de doelman, als twee veldspelers zijn. Een speler telt ook mee als hij zich achter de doellijn bevindt. Als de speler zich op dezelfde hoogte als de voorlaatste tegenstander (of meerdere tegenstanders tegelijkertijd) bevindt staat hij niet in buitenspelpositie.

Alles van het lichaam, behalve de armen en handen, tellen mee in de beoordeling van de buitenspelpositie.


Het is nu helemaal van god los, vind ik. Peperdure software gaat kijken of je niet EEN hele millimeter te ver staat. Heb je maat kano aan je voeten dan heb je pech als je lijf gelijk staat met de tegenstanders met minder lange tenen.

En wat de vrouwen betreft, dames met een pront voorkomen zijn nu in het nadeel bij vrouwen in plattere uitvoering, om het zo maar eens netjes te zeggen.

Verder doet die VAR nauwelijks wat. Je kunt nog steeds ongestoord met de ellebogen werken en elkaars gezicht of gebit verbouwen; op de TV heet zoiets 'een ongelukkige/toevallige zwaai' en de dader trekt daarbij een gezicht van 'hoe kèn dat nou?' of gaat er maar naast liggen alsof hij/zij pijn heeft aan de pijnappelklier.

Nee, dit is geen voetbal meer.....

Sorry hoor, maar ik vind het te ver doorgedrukt, ook al zijn de belangen enorm.

Afschaffen die hap; zet een tweede scheids op het veld en kijken die en de lijnrechters er eens naast nou alla, die pech/mazzel heb je echt wel allebei in de wedstrijd. De mensen zijn zo goed opgeleid dat duidelijk buiten spel altijd wordt opgemerkt. Nu zitten we ineens met millimetergepeuter.......

De bal is rond, de ogen zijn rond en de munten zijn rond. Laat het spelletje lekker rond blijven en verlaat die vierkante millimeter visie!
Bijde buitenspelregel is nog wat bijgekomen: Een speler staat pas buitenspel als hij de bal aanraakt, toen hij buitenspel stond toen de bal een omwenteling heeft gemaakt, vanuit een pass van een medespeler. Zo zie je dat de assistentsecheidsrechter zijn pas vlag omhoog steekt, als de betreffende speler de bal aanraakt. Vroeger stak men de vlag omhoog wanneer die pass van een medespeler kwam. Maar omdat de buitenspel regel veranderede van alle spelers staan buitenspel, waar de bal ook naar toe gespeeld werd, naar de speler die de bal krijgt en daadwerkelijk buitenspel staat, wordt bestraft met een indirecte vrije trap.

Overigens zijn er redelijk wat varianten op buitenspel uitgetest. Het jaatlijkse jeugdtournooi in Toulouse was altijd het proeftoernooi. Geen enkele variant kan de toets der kritiek doorstaan. Geen buitenspel meer was ook geen optie. Ook die proef mislukte jammerlijk.

De VAR geeft ook aan of er wel of niet een strafschop gegeven kan worden.

Een misverstand, De VAR "overuled" de scheidsrechter niet. De VAR geeft aan dat naar zijn mening een "overtreding" is begaan of "niet" is begaan. De scheidsrechter kan twee zaken doen: De VAR negeren of de VAR beluisteren en zelf langs de lijn de tv-beelden gaan beskijken. De scheidsrechter heeft altijd het laatste woord. Bekend is dat Bjorn Kuipers weleens de VAR straal negeerde. Hij ging op zijn eigen waarneming af. Kreeg wel kritiek, maar het bleek dat Kuipers het altijd bij het rechte eind had. Als een scheidsrechter zijn oren teveel naar de VAR laat hangen, ondermijnd hij of zij zijn of haar gezag op het veld. Prima dat de VAR er is, maar je moet het mondjesmaat gebruiken en dat wordt het niet gedaan bij het WK-vrouwenvoetbal. Ik scheef al eerder dat het niveau van de vrouwelijke scheidsrechters in het toernooi, niet al te best is. Uitzonderingen nagelaten.


Ook is er een systeem waaruit men kan kijken of de bal daadwerkelijk in zijn geheel over de doellijn is geweest bij een "doelpunt". Hetzelfde systeem als wat bij tennis gebruikt wordt om te kijken of de bal "in of out" is.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”