zonnepanelen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: zonnepanelen

#46 Bericht door brake0345 » dinsdag 30 oktober 2018, 04:45

Nee, gisteren is de laatste test component binnengekomen, de charge controller die tussen het paneel en de batterij komt.
Eerst de gebruiksaanwijzing maar eens ontcijferen dan de test setup samenbouwen.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: zonnepanelen

#47 Bericht door brake0345 » woensdag 31 oktober 2018, 09:55

Gisteren de eerste keer het spul opgesteld en het werkt naar behoren, kan ook de opbrengst van het paneel aflezen.
Had het spul opgesteld op het deksel van de waterput, paneel op de zon gericht en na een half uurtje begon het te plenzen.
Dus moest me rot haasten om alles redelijk droog af te voeren, daardoor nog geen foto's of echte meet resultaten :neus:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: zonnepanelen

#48 Bericht door jumbo » donderdag 01 november 2018, 05:59

v@go schreef:Harm de eenheid van gemaakte stroom is net als wat je meter aangeeft kWh.
1 kWh is 1000 W geproduceerd in een uur. dus als je 4 zonnepanelen van 250Wpiek hebt een daar een uur de zon op heb je 1 kWh geproduceerd.
Verbuik van stroom is anderom. Een stofzuiger van 1000W verbruikt in een uur continue draaien op max vermogen 1kWh.
Dus 10 lampen van 100 Watt ook.Als ze een uur aan zijn.

Jij spreekt van 11 panelen 290 Wpiek met rendement meestal van 85% maar waarschijnlijk in Thailand hoger = bijna 3kWpiek
Dus je meter loopt in een uur 3 tikken terug.
7 uur zon per dag is 21 kWh
30 dagen zon is 630 kWh a 5 Baht=3150 Baht

Dus die berekening van je dealer klopt behoorlijk. Maar ik zou voor 12 panelen gaan omdat je die mooier weg kunt leggen.
4*3 of 2*6 panelen

In mijn berekening heb ik wat aannames gedaan zoals het aantal uren optimale zon instraling 85%
Je prijs per kWh ben ik van 5 uitgegaan.
Is de berekende KwH voldoende om een huis op te laten draaien
en hoe sla je dat op en geef je weer vrij in de donkere uren??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: zonnepanelen

#49 Bericht door Harm » donderdag 01 november 2018, 06:50

Ik was nog niet van plan om mijn huis in de donkere uren te laten draaien op de vooraf vergaarde zonnestroom.
Ik heb nu panelen op het dak liggen die alleen mijn airco's en ventilatoren draaiende houden overdag + kleine accu om stroompieken / dalen op te vangen
's Avonds / 's nachts heb ik gewoon de verlichting t.v. etc en e.v.t. de airco draaien op de stroom via de meter
De airco en de ventilatoren stoppen vanzelf als het donker wordt omdat de panelen dan geen stroom meer leveren meestal zo rond 18.00 uur als ik eraan denk dan zet ik de schakelaars al om voor 18.00 dan hebben de airco's niet die stroomval
Dan moet ik de schakelaars omzetten om de airco's op de normale stroom te laten draaien. 's morgens zet ik de schakelaars dan weer terug om de zonnestroom te gebruiken
Op deze wijze krijg ik geen gedonder met de elek. mij. omdat bij controle de meter niet achteruit loopt.
Overdag zijn mijn airco's dus gewoon afgekoppeld van het stroomnet.
Nadeel als de zon een tijdje niet schijnt dan gaan de airco's uit of proberen op minder stroom door te blijven draaien
dat is niet goed voor mijn airco's dat weet ik maar vooralsnog ontbreekt het aan de pecunia om een reeks accu's te kopen om die hik op te lossen.

Bovendien loop ik nu niet het risico dat ik te laat ben met omzetten van de zonnestroom/meter en de meteropnemer de meter achteruit heeft zien lopen, dus wat ik al schreef geen gedonder met de elek. mij.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: zonnepanelen

#50 Bericht door jumbo » vrijdag 02 november 2018, 01:34

Harm schreef:Ik was nog niet van plan om mijn huis in de donkere uren te laten draaien op de vooraf vergaarde zonnestroom.
Ik heb nu panelen op het dak liggen die alleen mijn airco's en ventilatoren draaiende houden overdag + kleine accu om stroompieken / dalen op te vangen
's Avonds / 's nachts heb ik gewoon de verlichting t.v. etc en e.v.t. de airco draaien op de stroom via de meter
De airco en de ventilatoren stoppen vanzelf als het donker wordt omdat de panelen dan geen stroom meer leveren meestal zo rond 18.00 uur als ik eraan denk dan zet ik de schakelaars al om voor 18.00 dan hebben de airco's niet die stroomval
Dan moet ik de schakelaars omzetten om de airco's op de normale stroom te laten draaien. 's morgens zet ik de schakelaars dan weer terug om de zonnestroom te gebruiken
Op deze wijze krijg ik geen gedonder met de elek. mij. omdat bij controle de meter niet achteruit loopt.
Overdag zijn mijn airco's dus gewoon afgekoppeld van het stroomnet.
Nadeel als de zon een tijdje niet schijnt dan gaan de airco's uit of proberen op minder stroom door te blijven draaien
dat is niet goed voor mijn airco's dat weet ik maar vooralsnog ontbreekt het aan de pecunia om een reeks accu's te kopen om die hik op te lossen.

Bovendien loop ik nu niet het risico dat ik te laat ben met omzetten van de zonnestroom/meter en de meteropnemer de meter achteruit heeft zien lopen, dus wat ik al schreef geen gedonder met de elek. mij.
Dus met de benodigde accu's zou je alles kunnen laten draaien in de avonden? Mits overdag voldoende zonneschijn uiteraard
Nog meer panelen zou met accu's dus meer opslag betekenen ook voor dagen zonder zonneschijn?
Daarnaast kan je nog kiezen om bepaalde zaken zoals verlichting, fans etc gewoon via stroomnet te laten lopen... dacht ik

Je sprak, dacht ik, ook nog over minder warmte in je huis door de panelen op de daken die zouden isoleren, is dat nog gelukt?
Zelf denk ik aan kunstgras...geen water te geven, eenvoudiger als echt gras...
Of de panelen met ietsje ruimte dus de dakafdekking voor windflow
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: zonnepanelen

#51 Bericht door godzilla » vrijdag 02 november 2018, 01:49

Harm schreef:Ik was nog niet van plan om mijn huis in de donkere uren te laten draaien op de vooraf vergaarde zonnestroom.
Ik heb nu panelen op het dak liggen die alleen mijn airco's en ventilatoren draaiende houden overdag + kleine accu om stroompieken / dalen op te vangen
's Avonds / 's nachts heb ik gewoon de verlichting t.v. etc en e.v.t. de airco draaien op de stroom via de meter
De airco en de ventilatoren stoppen vanzelf als het donker wordt omdat de panelen dan geen stroom meer leveren meestal zo rond 18.00 uur als ik eraan denk dan zet ik de schakelaars al om voor 18.00 dan hebben de airco's niet die stroomval
Dan moet ik de schakelaars omzetten om de airco's op de normale stroom te laten draaien. 's morgens zet ik de schakelaars dan weer terug om de zonnestroom te gebruiken
Op deze wijze krijg ik geen gedonder met de elek. mij. omdat bij controle de meter niet achteruit loopt.
Overdag zijn mijn airco's dus gewoon afgekoppeld van het stroomnet.
Nadeel als de zon een tijdje niet schijnt dan gaan de airco's uit of proberen op minder stroom door te blijven draaien
dat is niet goed voor mijn airco's dat weet ik maar vooralsnog ontbreekt het aan de pecunia om een reeks accu's te kopen om die hik op te lossen.

Bovendien loop ik nu niet het risico dat ik te laat ben met omzetten van de zonnestroom/meter en de meteropnemer de meter achteruit heeft zien lopen, dus wat ik al schreef geen gedonder met de elek. mij.

Dat systeem zou ik ook wel willen, lijkt me ideaal.
Kan je me wat gegevens sturen van vermogens?
Wordt je omvormer gevoed door het net?
Geen problemen als je de airco's opstart?

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: zonnepanelen

#52 Bericht door Harm » vrijdag 02 november 2018, 06:08

In NL heb ik het dak van mijn huis en het dak van de garage vol liggen met zonnepanelen totaal 36 stuks. Daar heb ik geen last van het moeten hebben van accu's omdat ik direct kan terug leveren aan het net. De koop en installatie kosten waren daar in het 6e jaar volledig terug betaald. Het 7e jaar (dit jaar) is alles wat de panelen genereren 100% winst.

Voorstaande gaat niet lukken in Thailand ondanks het feit dat we bijna 365 dagen per jaar zon hebben. Het omslagpunt waarop je gaat verdienen is in Thailand veel later als in NL ik schat zelf 15 a 16 jaar. Omdat de stroomprijs hier vele malen lager ligt als in NL en je niet mag terug leveren. (Mijn buurman heeft ruim 6 jaar gelden een vergunning aangevraagd tot op heden geen toestemming) Wat ik opwek moet ik in mijn geval direct opmaken. De airco’s en de ventilatoren draaien dus niet constant dezelfde toeren maar varieeren bijna de hele dag in snelheid. Een klein gedeelte van die wisselingen word opgevangen door de accu die er bij mij is tussen geplaatst.
Als je accu's gaat kopen om de duisternis op te vangen ben je dus helemaal de klos omdat het niet dezelfde accu's zijn die in je auto worden gebruikt en je er een hele batterij van nodig hebt. Denk voor opslag van de opgewekte stroom b.v. aan de accu's van mijnheer Tesla, peperduur maar hebben wel de benodigde opslag in de kleinst mogelijke vorm. ALLEEN ook die accu's hebben niet het eeuwige leven die moet je dus na een aantal jaren ook vervangen waardoor het omslagpunt weer later komt te liggen.
We konden e.e.a. doen omdat we een uitbreiding naast onze woning hebben gedaan. We hebben nu b.v.b. een woonkamer van 6 mtr breed en 11 mtr lang op de 1e verd. Eronder bevind zich de garage een werkkamer en een slaapkamer. We konden nu dus 2 systemen aan laten leggen. 1 voor de zonnestroom en 1 voor normale stroom. Op dit platte dak zijn de panelen zo’n 10 cm boven het dak gemonteerd zo dat er enige lucht circulatie ontstaat. Op deze manier wordt het ook niet zo warm in de woonkamer onder het dak. Als het hard waait (wij wonen aan de rand van wat eens een meer was maar nu rijstvelden) dan giert de wind wel duidelijk hoorbaar onder die panelen door. Dat het niet zo warm zou worden in de woonkamer was voor ons de hoofd reden om aan e.e.a. te beginnen. In eerste instantie wilde ik de panelen op de muren laten bevestigen om zo een hitteschild te creeren daar ben ik vanaf gestapt omdat dat zou betekenen dat de muren vol zouden komen te zitten met klein plastic afval en beestjes die er hun habitat zouden maken. Wilde ik dat schoonhouden dan moest bijna het volledige hitteschild tenminste 1 x per jaar verwijderd worden om alles schoon te maken. Nu de panelen op het dak liggen doet moeder natuur dat voor mij door het zo nu en dan flink te laten regenen. Ik heb nu een “”hitteschild”” voor de muren door er bananenbomen voor te planten welke met hun grote bladeren een flink deel van de zonne hitte wegnemen.

Dat is zo’n beetje alles wat ik er van weet. We hebben de panelen en bedrading etc etc destijds met behulp van de Duitse buurman geplaatst. Welke vorig jaar is omgekomen bij een motorongeluk in Duitsland. Hij had in Duitsland een installatie bedrijf wat hij had verkocht. Alle know howe kwam dus van hem. Wil je het rendement van de panelen optimaal houden dan moet je in Thailand wel tenminste 2 x per jaar het dak op om de panelen te reinigen, het liefst met kalk vrij water (gedemineraliseerd water) omdat er anders weer afzettingen komen die je opbrengst naar beneden bijstellen.

Jumbo, ik zou een sediment dak nemen, dat moet je wel water geven maar dat neemt veel meer warmte op als kunstgras. Dat water geven kun je doen door een vaste leiding te laten plaatsen en dan 1 x per week flink te sproeien. De grond / klei korrels onder het sediment slaat dat water op en geeft dat terug aan het sediment. Met als gevolg bijna het hele jaar een dak wat in bloei staat en niet gemaaid hoeft te worden. Sediment planten en gras worden +/- 12 cm hoog. Kijk ook eens bij: http://www.zinco.nl/systeemoplossingen/ ... index.html De zonnepanelen nemen een flink deel van de warmte weg, wat tegen valt is de geluid productie bij stevige wind. Voor plaatsing van de panelen kon het warmte verschil boven en onder woonkamer plafond soms wel 10 graden C. bedragen nu is dat 2 tot 3 graden C.

Godzilla, er liggen 12 panelen op het dak hoe hij dat heeft aangesloten, geen idee. Ik zet de airco’s omstreeks 8 uur aan als de zon al lekker schijnt en het warm begint te worden in de woonkamer. Ik heb dan geen opstart problemen zoals jij dat noemt. Zou ik ze om b.v.b. 6 uur aanzetten dan zou ik die problemen misschien wel hebben. De buurman heeft de panelen etc etc destijds in China gekocht (ook voor zijn huis) en deze door een Thaise firma laten halen en brengen.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: zonnepanelen

#53 Bericht door jumbo » dinsdag 06 november 2018, 03:59

Harm

Bedankt voor je waardevolle informatie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”