'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 20 april 2021, 09:22

'Mag het iets meer zijn?'

De kreet van de kruidenier-op-de-hoek en daar ben ik ook mee opgevoed. Was ma iets vergeten dan werd je er in de avond op uit gestuurd en dan klopte je aan aan de keukendeur van de kruidenier op de hoek, tegenover ons huis. 'Opschrijven' was ook een begrip in die tijd want veel mensen hadden aan het eind van de week geen rooie cent meer en als pa op vrijdag, en eerder zaterdag, zijn loon beurde dan was de eerste loop naar de kruidenier die het 'boekje' pakte en de boodschappen optelde en dat ging in de beginjaren zonder tel-ijzer.

Maar in Thailand gaat het om zout. Keukenzout, natriumzout, in het Engels sodium en daarvan zit er rijkelijk te veel in hartigheden die de Thaise jeugd ook meer en meer tot zich neemt. Ik ben opgevoed met de les dat zout slecht voor je is en dat idee hadden meer mensen, en dat merkte je juist als je met Sint Maarten zingend langs de deuren ging om snoep te krijgen maar wij troffen altijd 'verstandige' mensen die vonden dat kinderen beter baat hadden bij fruit als appels en jutteperen die juist vlak onder de schil al die belangrijke vitamines hadden zitten.....

Enfin, in Thailand maken artsen zich zorgen om de zoutconsumptie van kinderen en als je bijgaande link leest dan blijkt uit onderzoek dat er best wel wat mis is. Dus vandaag een iets te hartige link:

https://www.bangkokpost.com/life/social ... bad-health

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: 'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

#2 Bericht door brake0345 » dinsdag 20 april 2021, 10:00

erik-kuijpers schreef: dinsdag 20 april 2021, 09:22 Enfin, in Thailand maken artsen zich zorgen om de zoutconsumptie van kinderen en als je bijgaande link leest dan blijkt uit onderzoek dat er best wel wat mis is. Dus vandaag een iets te hartige link:

https://www.bangkokpost.com/life/social ... bad-health
Een paar jaar geleden kwamen de kinderen klaarblijkelijk nog zout te kort in Thailand; https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... ine-levels

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: 'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 20 april 2021, 10:52

Wij hadden vroeger in NL JOZO zout en daar zat wat jodium in. Ik leerde thuis dat dit was om schildklierproblemen te voorkomen; later leerde ik dat als de bom valt .. enfin, er worden dan jodiumtabletten uitgedeeld.

Zover ik weet zit de jodium nu in brood, of heb ik het mis? Het zit in enkele voedingsmiddelen van nature en ik eet gevarieerd. Ach, ik ben bijna 75 en het zal niet door een tekort aan jodium komen als ik de pijp aan Maarten geef...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

#4 Bericht door jumbo » woensdag 21 april 2021, 01:42

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n-gedacht/
‘Eet minder zout. Je bloeddruk zal dalen en je zal een langer, gezonder leven leiden.’ We horen het al dertig jaar. Al die tijd verborg deze slagzin een van de hevigste controversen in de geneeskunde. Slechts één ding staat vast: niemand heeft ooit eenduidig een verband tussen keukenzout en hoge bloeddruk kunnen aantonen.

Jarenlang hebben gezondheidsvoorlichters het publiek voorgehouden dat te veel keukenzout ongezond is. De laatste jaren begint deze universele waarheid echter barstjes te vertonen. Plots verschijnen er artikelen in de algemene pers die beweren dat zout misschien toch niet zo slecht is. Tegelijk blijken de adviezen van sommige gezondheidsorganisaties subtiel gewijzigd te zijn.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: 'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

#5 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 21 april 2021, 06:18

Misschien vind je hier iets....

https://nierstichting.nl/faq/zout/

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 'Mag het iets meer zijn?'. Over te hartig eten.

#6 Bericht door wpdl » woensdag 21 april 2021, 15:09

Ik heb als Thailand bewoner al meerdere malen in vele jaren mijn gedachte gehad over de eigenlijk overdosis van legale genotsmiddelen.
Suiker zout alcohol nicotine het laatste is redelijk aan banden gelegd, maar de eerste drie overal en nergens in ruime mate verwerkt in alles en nog wat.
De kilo's vliegen er ook aan bij de doorsnee Thai nee niet die in horeca werken en meer van dat soort vermaak, maar de gewone Thai in die zin van huisje-boompje-beestje.
Welvaarts ziekte waar men opnieuw in ruime mate overheen kijkt van hogerhand uit.
En och vaders en Moeders de opvoeders weten ook niet beter dus waarom zou je je kinderen dat in positieve zin van let eens een beetje op wat je doet mee willen geven.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”