burn-offs

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

burn-offs

#1 Bericht door wpdl » maandag 25 januari 2021, 05:21

Provinciale gouverneurs in de landbouwgebieden van Thailand krijgen de opdracht om het verbranden van landbouwafval door boeren in hun provincies te verminderen.
De jaarlijkse burn-offs zijn de grootste oorzaak van de luchtvervuiling van december tot april in Bangkok en Centraal-Thailand, die deze tijd van het jaar in de nasleep van de lichte noordoostenwind ligt.
De burn-offs vallen gedeeltelijk samen met de lichtere jaarlijkse noordoostelijke moesson.


Bron The Thaiger

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: burn-offs

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 26 januari 2021, 00:43

Zonder een adekwaat controle apparaat werken waarschuwingen niet

De overheid moet investeren in machines die de suikerriet en ander afval kan verwerken

Dan hebben de boeren een alternatief, nu zijn het slechts cooperaties of
dorps verbonden die iets dergelijks doen..

Maar goed, duikboten zijn ook belangrijk en het is een kwestie van voorkeur..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: burn-offs

#3 Bericht door wpdl » dinsdag 26 januari 2021, 02:09

Vele besluiten op regeringsniveau kunnen ter discussie staan duikboten is er een van.
Wat moet je er mee in een toch eigenlijk redelijk veilige regio.
De ingang van de Golf van Thailand blokkeren?

Dit stukje tekst [ quote ] geeft wel aan dat de regering een veel dikkere vinger in de pap heeft als dat men vaak denkt.
Het doorbreken van die cirkel op diverse manieren lijk mij veel meer effect te hebben.
Niet alleen in Thailand trouwens in Europa [Nederland] is het agrarisch beleid ook nogal krom.
Een financiële cirkel waar eenieder de voordelen pakt en de nadelen laat vallen waar ze staan.
De burger is het haasje.
Around 70-75% of Thailand’s sugar production is sent overseas and the country ranks second in exports just behind Brazil. It’s a big industry. The government also introduced a quota, distribution and price support system between growers and millers which has helped to artificially keep a ceiling on the export prices

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: burn-offs

#4 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 26 januari 2021, 08:11

In al die jaren in het buitengebied waar wij wonen nimmer verbranden van rijstafval meegemaakt. Alleen bermen en huishoudelijk afval. De rijstrommel blijft op het veld staan tot het helemaal droog is en het wordt voor de volgende aanplant eerst onder water gezet en daarna met de ploeg (waterbuffel of iron buffalo) onder de grond gereden. Een verhakselaar heb ik hier nooit gezien maar zal in gebruik zijn bij de grote coöperaties. Ik denk dat het opstoken ook een stukje gemakzucht is...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: burn-offs

#5 Bericht door wpdl » dinsdag 26 januari 2021, 08:54

In het interview wordt ook gesproken over suikerproductie Erik.
Volgens mij valt rijst daar niet onder dat doen ze er later pas in.
Het verbranden van huisafval wat de vuilnisman niet meeneemt en bermen afbranden herken ik ook wel.
Of dat een landelijk probleem is weet ik niet maar men is daar hier in deze regio ook erg makkelijk mee.
Gemakzucht zou je het kunnen noemen of zo als vele in Europa zeggen Na mij de zondvloed.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: burn-offs

#6 Bericht door Joep » dinsdag 26 januari 2021, 09:47

Gaat allemaal om geld, suikerriet afbranden is goedkoper dan met de hand schoonmaken.
Er moet gewoon een eerlijke prijs worden betaald, maar dat geld niet alleen voor het suikerriet.

Als de regering echt het afbranden van suikerriet wil controleren is m.i. makkelijk te doen.
Zet oom agent (met wat hulp) bij de suikerfabriek en iedere wagen die aankomt met afgebrand suikerriet meteen vernietigen en een fikse boete.
Dan zal het afbranden m.i. behoorlijk afnemen, alleen als je een boze buurman hebt wordt het vervelend. :crazy:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: burn-offs

#7 Bericht door jumbo » woensdag 27 januari 2021, 05:01

Joep schreef: dinsdag 26 januari 2021, 09:47 Zet oom agent (met wat hulp) bij de suikerfabriek en iedere wagen die aankomt met afgebrand suikerriet meteen vernietigen en een fikse boete.
Ik ben geen agrarier, wel een boer volgens sommigen, maar ik vermoed dat ze niets met afgebrand suikkerriet doen
in een fabriek...
Volgens mij verbranden ze rest afval op het land
Wat dus wel weer door een machine gedaan kan worden... maar ja dat kost geld...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: burn-offs

#8 Bericht door wpdl » woensdag 27 januari 2021, 06:05

Je zit er deze ronde even naast jumbo.
De brand gaat erin VOORDAT men gaat oogsten en ook daarna..
Machinale oogstwijze is dat niet nodig begrijp ik eruit in diverse schrijfsels.
Diverse redenen, dat je geen last meer heb van slangen had ik even over het hoofd gezien.
Als het daadwerkelijk 30 A 40 % scheelt in oogst kosten zal een boete het verschil ook niet gaan maken.


suikerriet

Als je even op 'Bangkok' klikt weet je ook gelijk hoe de dag van morgen eruit ziet.

Trouwens eerlijk zullen wij alles delen.

black-smoke

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: burn-offs

#9 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 27 januari 2021, 07:25

Van suikerriet heb ik geen kennis Willem, wij wonen tussen rijstbouw. Suikerriet is er wel in het zuiden van de provincie en daar zit ook een rumproducent, Issaan Rum. De provincie Udon Thani heeft veel meer suikerriet en daar zie je de oogst tijdens de campagne vervoerd worden met de bekende rot iten, die koffiepruttelaar op wielen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: burn-offs

#10 Bericht door jumbo » donderdag 28 januari 2021, 01:30

wpdl schreef: woensdag 27 januari 2021, 06:05 Je zit er deze ronde even naast jumbo.
De brand gaat erin VOORDAT men gaat oogsten en ook daarna..
Machinale oogstwijze is dat niet nodig begrijp ik eruit in diverse schrijfsels.
Diverse redenen, dat je geen last meer heb van slangen had ik even over het hoofd gezien.
Als het daadwerkelijk 30 A 40 % scheelt in oogst kosten zal een boete het verschil ook niet gaan maken.


suikerriet

Als je even op 'Bangkok' klikt weet je ook gelijk hoe de dag van morgen eruit ziet.

Trouwens eerlijk zullen wij alles delen.

black-smoke
Bedankt voor de correctie WIllem....

Maar mijn stelling blijft dat als de overheid in machines investeert en die verhuurt aan de boeren dat er dan minder verbanding is, voor en na....
Het lost een probleem als smog duidelijk op en zeker in het Noorden
Hier in Lat Krabang in het groene hart waar ik woon komt de meter niet boven de 25 in deze tijden...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: burn-offs

#11 Bericht door wpdl » donderdag 28 januari 2021, 02:27

Ja loonwerkers noemde wij dat vroeger.
Bedrijven die landbouw machines hadden en ook vaak letterlijk dag en nacht werkte tijdens de gevraagde werkzaamheden.
In de tijden dat zoals hier nu de landbouwer/boer nog niet veel meer had als een kleine trekker.
De overheid zal in beide oplossingen meer interesse op tafel moeten leggen en ja dan vraag je veel in dit land.
Controle en investeren.

Cijfers hier via AirVisual zit op ongeveer 75 punten geel dus redelijk 'normaal' hier buiten de stad, downtown locaties knetter rood het dubbele dus in cijfers.
De hele westzijde van Thailand van mijn locatie uit gezien Bangkok tot Chiang Mai is 100 plus tot 160 zeer ongezond dus.
Air pollution reaches “unhealthy” levels in Thailand’s north and northeast
Denk dat jij het in je serre heb opgemeten :giggle:


Lat Krabang
De grote, industriële wijk Lat Krabang is een doorgangsgebied voor reizigers die gebruikmaken van de nabijgelegen luchthaven Suvarnabhumi. Aan de Lat Krabang-straat liggen hotels, lokale restaurants en The Paseo, een eenvoudig winkelcentrum met een foodcourt. Het Siam Serpentarium heeft naast boeiende tentoonstellingen met en over slangen ook voorstellingen en een speeltuin. Bij een wandeling langs het kanaal passeer je vredige boeddhistische tempels zoals Wat Lat Krabang en Wat Sangkha Racha. ― Google

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: burn-offs

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 29 januari 2021, 01:38

Ik woon in een moo baan, vol met groen en twee 'meertjes' die grenst aan Minburi, voorkant Minburi, achterkant Lat Krabang
Duurt een minuutje of tien met de auto om van ene kant naar andere kant te rijden en heeft 4 sub moo baan.

Het gedeelte waar ik woon het 54 soi en die zijn weer onderverdeelt in verschillende subsoi, ik woon, als voorbeeld, in 36/4, Garden zone
vanwege de grotere tuinen als normaal

Het Lat Krabang wat google erg summier omschrijft is een half uur verderop, het industrie gebied, waar ik werk. Vliegveld op 20 minuten
Dichtsbijzijnde meet punt geeft nu, tijdens spitsuur, 84 aan
Het is een ouder, fors industrie gebied, een van de oudsten dacht ik, en er zou kwa output wel wat aan gedaan kunnen worden

Inderdaad gemeten in de woonkamer.... :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”