2PriceThailand

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

2PriceThailand

#1 Bericht door wpdl » donderdag 09 juli 2020, 12:56

Vroeger kon een buitenlander die een nationaal park of een toeristenplaats bezocht, vaak verwachten dat hij meerdere keren de prijs moest betalen die aan een inwoner in rekening wordt gebracht.
Dankzij een Facebook-community die locaties benoemt en beschaamt die 'farang-prijzen' toepassen op buitenlandse bezoekers, zijn die dagen goed genummerd.
Leden van de 2PriceThailand Facebook-groep waarschuwen elkaar voor extreme prijzen voor buitenlanders, ongeacht hun verblijfsstatus, een praktijk die openlijk wordt onderschreven door zowel staats- als particuliere bedrijven, ondanks oproepen dat het regelrechte discriminatie is.

Het debat over dubbele prijzen bestaat al sinds buitenlanders de Thaise kust betraden.
Het is een fel bediscussieerd onderwerp met sterke meningen aan beide kanten.


Diverse Bronnen thethaiger / khaosodenglish

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: 2PriceThailand

#2 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 09 juli 2020, 15:01

Taak voor de overheid om hier paal en perk aan te stellen als dat de bedoeling is. Ik persoonlijk heb er geen enkele moeite mee.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 2PriceThailand

#3 Bericht door De Beweerder » donderdag 09 juli 2020, 16:47

erik-kuijpers schreef:Taak voor de overheid om hier paal en perk aan te stellen als dat de bedoeling is. Ik persoonlijk heb er geen enkele moeite mee.
Begrijpelijk in Friesland zal de entree juist goedkoper zijn dan in de randstad.
Maar voor ons Thailand bewoners zou dit een stap in de goede richting zijn.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: 2PriceThailand

#4 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 09 juli 2020, 21:57

Ik pendel tussen twee landen dus heb wel degelijk te maken met de prijzen in Thailand. Maar ik heb er geen moeite mee. Overigens kom ik met mijn Thaise ID vaak voor dezelfde prijs als Thais binnen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 2PriceThailand

#5 Bericht door jumbo » vrijdag 10 juli 2020, 01:03

Het is mij altijd uitgelegd als volgt
Thai betalen inkomsten en andere belastingen die dit soort parken/instellingen (mede) open houden
Farang betalen over het algemeen geen belasting
Je kan/kon dan ook met je tax card, uitgegeven door de revenue department, overal tegen Thai tarieven binnenkomen, gezinsleden inclusief

Ik heb daar weinig problemen mee en zie daar ook wel een vorm van rechtvaardigheid in

Waar ik wel problemen mee heb is dat men water verkoopt aan mijn partner voor 5th en mij voor 10thb, maar dat is eenvoudig te voorkomen
Dat is een vorm van oplichting
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 2PriceThailand

#6 Bericht door wpdl » vrijdag 10 juli 2020, 01:06

Door diverse omstandigheden vaak buiten jouw invloed om zal dat gependel tussen Thailand en Nederland wel meevallen de laatste jaren Erik.
Wat een individu er van vindt is eigenlijk ook totaal onbelangrijk toegangsprijzen vragen waar een eigen nationaliteit gratis naar binnen loopt of het verdubbelen van die prijs omdat je buitenlander bent heeft een naam.
En die hoef ik hier niet op te schrijven die weet jij zelf wel in te vullen.
Nou vooruit kleine hint het begint met een D

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: 2PriceThailand

#7 Bericht door Joep » vrijdag 10 juli 2020, 05:02

Helemaal met jou eens WpdL.
Ik vind het dual pricing ook irritant en de Thai in mijn directe omgeving ook.
Kun je 2 dingen doen, je er aan storen en niet naar binnen gaan of gewoon niet op reageren en gewoon betalen en naar binnen gaan. Doe je het eerste, heb je jezelf en je familie/vrienden het meest mee. Die gaan dan vaak ook niet naar binnen of vinden het vervelend dat jij niet naar binnen gaat. Doe je het 2e dan is iedereen blij (alleen jijzelf iets minder, maar dat is na 3 minuten weer vergeten).

Vroeger, lang geleden toen ik nog rookte gebruikte ik bij sommige attracties wel eens het excuus "ik rook eerst een sigaretje" en kom dan ook naar binnen als het de moeite waard is. Bij veel attracties zijn de Thai alweer buiten binnen een half uur, als er geen eten is, uitzonderingen zoals National Park :cheesy: :cheesy:
Nu rook ik al ruim 18 jaar niet meer en kan dat niet meer aanvoeren als argument en ga dan maar gewoon mee naar binnen.

Maar heb inmiddels alle dingen wel gezien in TH, dus het dual pricing overkomt me minder dan 1x per jaar.

Als ik iets wil kopen op een markt dan luister ik eerst hoeveel een Thai moet betalen en dan koop ik het evt zelf ook.
In winkels is alles vaste prijs.
Trouwens ook een keer meegemaakt bij een restaurant dat ik netjes een kaart in het engels kreeg en de rest in het Thai, inclusief de prijzen in thaise cijfers.
Toen ik een opmerking maakte dat het wel duur was keek mijn vrouw eens in mijn menu en zei tegen de rest, we gaan ergens anders eten. Alles was 2x zo duur. De eigenaar bood nog aan om dezelfde prijs te hanteren, die prijzen waren voor falang stelletjes en groepen, want een groep van 18 mensen laat je niet zo maar lopen.
Helaas pindakaas, iedereen in de groep vond het schandalig en wou daar niet meer eten.
ook andere Thai die het meekregen waren verbolgen over dubbele prijzen.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: 2PriceThailand

#8 Bericht door godzilla » vrijdag 10 juli 2020, 05:52

Als zelfs de thai zich aan die dual pricing storen, dan is er iets aan de hand.
Wij als toeristen of expats betalen wel geen belastingen aan de staat hier, maar overal word wel tax op geheven.
Ze zouden blij moeten zijn dat we hier geld spenderen dat we in ons thuisland verdiend hebben.
De dual pricing in ziekenhuizen begrijp ik dan ergens weer wel, we hebben hier nooit iets afgedragen van ons loon aan de staat.
Ook in parken die eigendom zijn van de staat is het ergens aanvaardbaar.
Maar privé ondernemingen die dubbele prijzen hanteren, dat is er voor mij over.

Maar ok, het is mijn gedacht, en ik stoor me er verder niet aan.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 2PriceThailand

#9 Bericht door wpdl » vrijdag 10 juli 2020, 13:14

Privé ondernemingen zijn ook met regelmaat in het nieuws over 'vreemde' bijdrage op het bonnetje.
Deze week op 'drie' op TV nog een bijdrage van iets van drieduizend baht extra wazige kreet of je even wil betalen.
Het geserveerde was ook een ietsje pietsje over de kop met de prijs totaal iets van 6 a7000 baht.
Firma kan het wel vergeten vermoed ik als je het nationale nieuws op zo'n manier haalt.
Helemaal gevolgd heb ik het ook niet in het voorbijlopen maar 'men' zat het niet lekker Thai onder elkaar dan.
Nog wat oud leesvoer
Zorg dat je een begrijpelijke prijslijst heb gezien ook met drank.
En ja overal doet men dat 48 euro voor een broodje shoarma in Turkije behoord ook tot de mogelijkheden.
Maar ja dit is Thailand en geen ...............

De dual prijzen voor overheids projecten [parken en musea] klink leuk maar is natuurlijk kul de gemiddelde Thai betaald echt minder 'belasting' als dat men jou wil laten geloven.
Ziekenhuizen kies je zelf voor welke voorwaarden tegen welke kosten.
Toeristen betalen ook belasting via hun vakantiegeld uitgave en de long stayers idem over hun uitgave.
Het is zoveel niet voor een buitenlander klopt vaak hoewel het met een gezin wel eens aardig kan doortikken.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: 2PriceThailand

#10 Bericht door sunbird » dinsdag 14 juli 2020, 01:39

Ik heb er totaal geen probleem mee er zijn meer landen die dat doen zoals Indonesia/Bali,
en waar praten we over 6 euro ?
Mijn rijbewijs wordt niet geaccepteerd in het Aquarium in Paragon
Ok jammer dan ,er is een prachtig zee aquarium in Waghor
Khlong Wan Mueang Prachuap Khiri Khan Prachuap Khiri Khan 77000
En ...de kost 20 baht
Kijk eens meer positief naar Thailand, de grote kortingen die je nu krijgt voor electric en water.
Resorts met kortingen tot 80 %
Je kunt nog steeds heerlijk eten tussen 30 en 45 baht
En er is genoeg te klagen in Nederland, 😉😞

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 2PriceThailand

#11 Bericht door De Beweerder » dinsdag 14 juli 2020, 02:48

Allemaal flauwekul argumenten . All lives matter.
https://www.encyclo.nl/begrip/discriminatie
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: 2PriceThailand

#12 Bericht door robin33 » dinsdag 14 juli 2020, 02:57

sunbird schreef:Ik heb er totaal geen probleem mee er zijn meer landen die dat doen zoals Indonesia/Bali,
en waar praten we over 6 euro ?
Mijn rijbewijs wordt niet geaccepteerd in het Aquarium in Paragon
Ok jammer dan ,er is een prachtig zee aquarium in Waghor
Khlong Wan Mueang Prachuap Khiri Khan Prachuap Khiri Khan 77000
En ...de kost 20 baht
Kijk eens meer positief naar Thailand, de grote kortingen die je nu krijgt voor electric en water.
Resorts met kortingen tot 80 %
Je kunt nog steeds heerlijk eten tussen 30 en 45 baht
En er is genoeg te klagen in Nederland, [emoji6][emoji20]
Precies,,

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk


Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: 2PriceThailand

#13 Bericht door sunbird » dinsdag 14 juli 2020, 04:30

Sorry beweerder, niets te doen met discriminatie
Daar zijn wel andere verhalen voor , Maar Misschien ben je nog een “jong “broekie 😉

En als wij onze zonparkieten verkopen betalen expats meer dan de locals :P

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 2PriceThailand

#14 Bericht door wpdl » dinsdag 14 juli 2020, 05:00

Misschien ben je nog een “jong “broekie
Misschien dat jij op de simpele basis van je leeftijd het begrip discriminatie kwijt geraakt ben sunbird.
De definitie van discriminatie eens even doorlezen die bij die link vermeld wordt dan krijg je een algemene indruk van wat men er mee bedoelt en niet hoe de 'buurman' er over nadenkt als zijnde 'normaal'.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat jong volwassen mensen het vaak scherper op de tafel leggen als mensen die in hun laatste levensfase zitten.
Voorkomen doen 'wij' het dus nooit want het zit nogal diep geworteld zoals je weet.
Maar er zijn grenzen natuurlijk het verdubbelen van toegangsprijzen van 350 Baht algemeen naar 700 Baht voor buitenlanders valt daar niet onder als voorbeeld.
En dan hebben wij het nu nog maar over een simpel iets als GELD

Nog een kleine toelichting in het Engels waar ik het uiteraard mee eens ben.

The Right to Choose

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 2PriceThailand

#15 Bericht door jumbo » woensdag 15 juli 2020, 01:02

wpdl schreef: dinsdag 14 juli 2020, 05:00
Misschien ben je nog een “jong “broekie
Misschien dat jij op de simpele basis van je leeftijd het begrip discriminatie kwijt geraakt ben sunbird.
De definitie van discriminatie eens even doorlezen die bij die link vermeld wordt dan krijg je een algemene indruk van wat men er mee bedoelt en niet hoe de 'buurman' er over nadenkt als zijnde 'normaal'.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat jong volwassen mensen het vaak scherper op de tafel leggen als mensen die in hun laatste levensfase zitten.
Voorkomen doen 'wij' het dus nooit want het zit nogal diep geworteld zoals je weet.
Maar er zijn grenzen natuurlijk het verdubbelen van toegangsprijzen van 350 Baht algemeen naar 700 Baht voor buitenlanders valt daar niet onder als voorbeeld.
En dan hebben wij het nu nog maar over een simpel iets als GELD

Nog een kleine toelichting in het Engels waar ik het uiteraard mee eens ben.

The Right to Choose
Ik ook wel een beetje, puut commerciele zaken zoals genoemd stoppen het extra geld in de zak en daar werk ik niet aan mee
Alles wat 350 thb kost lijkt me de prijs ook niet waard en dus zeker niet voor 700 thb, dat gaat tegen mijn zeeuwse bloed (1%) in
Voor de rest heb ik mijn ID en tax kaart bij me en zie ik wel wat het waard is...
en anders dan lap ik gewoon....met lichte tegenzin
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”