Dokter in de zaal? Serum slangenbeet.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Dokter in de zaal? Serum slangenbeet.

#1 Bericht door erik-kuijpers » zondag 09 juni 2019, 08:12

Dokter in de zaal?

Mevrouw uit Canada wordt in Thailand gebeten door een Malayan Pit Viper, een agressieve en hogelijk giftige slang. Krijgt in Thailand het serum, blijft leven, gaat naar Canada terug, en vertoont daar verschijnselen dat ze gebeten is.......

Men haast zich nieuw serum te geven en ik neem aan dat ze nog steeds leeft. Maar dit gaat mijn pet te boven; was het Thais serum oud, niet goed, of te specifiek?

Lees mee: https://nationalpost.com/pmn/news-pmn/c ... n-thailand

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Dokter in de zaal? Serum slangenbeet.

#2 Bericht door printen44 » zondag 09 juni 2019, 11:07

Kunnen veel redenen zijn dat het serum niet goed werkte. Was het de juiste serum? Had de dame veel anti-stoffen in haar bloed?


Kortom bij een giftige slangenbeet kunnen complicaties voordoen, ook al krijg je serum toegediend. Het serum word in principe vervaardigd uit bloed van paarden, die telkens een klein beetje slangengif toegediend krijgen. Die paarden worden resistent tegen dat slangengif en van het bloed van de paarden word serum bereid. Er is serum voor algemeen slangengif, maar er zijn ook serums die specifiek voor een bepaalde giftige slang is.


In Namibia was er een aparte serum voor de groene en zwarte mamba en ook voor de pofadder. Ik denk dat in Thailand hetzelfde zal zijn voor bepaalde soorten gifslangen.


Maak het kan ook zijn dat de dame een "schone beet" van een slang kreeg. Gifslangen bijten soms als afweer en niet om een prooi te doden. Komt dan geen gif vrij uit de gifklieren. Krijg je dan serum toegediend, dan reageert het lichaam als zijnde dat het slangengif binnenkrijgt, vanwege de antistoffen in het serum.


Kortom, de dame uit Canada, kan vele oorzaken hebben dat ze later toch weer ziek werd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dokter in de zaal? Serum slangenbeet.

#3 Bericht door erik-kuijpers » zondag 09 juni 2019, 15:37

Toen ik voor het eerst naar Thailand ging, dat was in een groepsreis nu zo'n 30 jaar geleden, kreeg ik het advies 'bij een slangenbeet vraag je hoe het dier heet, of je neemt het mee naar de dokter'.

Ik realiseer me dat dit niet kan; jij schrikt je kapot en het dier naait er tussenuit. Je moet het dus doen met wat je ziet en wat een aanwezige Thai er van weet of snel in een foto kan vastleggen. Ik kan me voorstellen dat mevrouw in Thailand een algemeen serum heeft gekregen en geen specifiek. Enfin, als het maar goed komt met haar.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Dokter in de zaal? Serum slangenbeet.

#4 Bericht door Gardensafari » zondag 09 juni 2019, 19:38

erik-kuijpers schreef: zondag 09 juni 2019, 15:37 Toen ik voor het eerst naar Thailand ging, dat was in een groepsreis nu zo'n 30 jaar geleden, kreeg ik het advies 'bij een slangenbeet vraag je hoe het dier heet,
En dat beest slist “Piet”.
Kijk, da’s informatie voor zo’n dokter.
Natuurlijk had dat beest zich beter eerst kunnen voorstellen, wel zo beleefd...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”