Pensioenkorting?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#76 Bericht door Gardensafari » donderdag 13 juni 2019, 10:24

Op NU.NL:
De commissie-Dijsselbloem adviseerde deze week om de rekennormen die de pensioenfondsen gebruiken nog iets strikter te maken dan ze nu al zijn. Uiteindelijk bepalen toezichthouder DNB en het kabinet wat de nieuwe regels vanaf 2021 worden.

Als de pensioenfondsen met een nog lagere rekenrente moeten rekenen, zullen de dekkingsgraden nog lager uitvallen. Veel pensioenfondsen worstelen nu al met een lage dekkingsgraad.

Volgens FNV laat het advies zien wat er mis is met het advies. "De rekenregels die nu gehanteerd worden, maken het onmogelijk om het geld bij de mensen te krijgen", zegt FNV-voorzitter Han Busker in een persbericht. "Dat willen we oplossen in het nieuwe pensioenstelsel."
Bron: https://www.nu.nl/economie/5934495/fnv- ... orpen.html

Lees ik daarin nu toch een voorzichtig positief stemadvies?

En eens met wpdelange: het is droevig dat zo'n relatief klein clubje zoiets belangrijks mag beslissen...
Een fatale dijkdoorbraak in de polder.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Pensioenkorting?

#77 Bericht door Joep » donderdag 13 juni 2019, 11:25

Heeft het FNV in deze dan een vetorecht ??

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#78 Bericht door stevenl » donderdag 13 juni 2019, 12:04

Joep schreef: donderdag 13 juni 2019, 11:25 Heeft het FNV in deze dan een vetorecht ??
Polderen heet dat.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#79 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2019, 12:44

Blijkbaar hebben de bond of wat bonden dat afgedwongen ooit of nu. Iedereen die dat belachelijk vindt had dan ooit zelf met ideetjes of argumenten moeten komen lijkt me via een partij of weet ik veel eigenlijk. Of de fantastische politieke partijen hebben of hadden die daar geen invloed op dan.
Ik vindt het ook wat vreemd hoor daar niet van maar blijkbaar is dit er ooit uit gekomen en of dat nu is gekomen door polderen of invloed of.. of.. ;) feit is er nu eenmaal dus het wordt straks gewoon accepteren wat de uitslag is en ik denk dat het toch VOOR wordt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenkorting?

#80 Bericht door RuudThai » donderdag 13 juni 2019, 13:04

driver schreef: donderdag 13 juni 2019, 12:44 Blijkbaar hebben de bond of wat bonden dat afgedwongen ooit of nu. Iedereen die dat belachelijk vindt had dan ooit zelf met ideetjes of argumenten moeten komen lijkt me via een partij of weet ik veel eigenlijk. Of de fantastische politieke partijen hebben of hadden die daar geen invloed op dan.
Ik vindt het ook wat vreemd hoor daar niet van maar blijkbaar is dit er ooit uit gekomen en of dat nu is gekomen door polderen of invloed of.. of.. ;) feit is er nu eenmaal dus het wordt straks gewoon accepteren wat de uitslag is en ik denk dat het toch VOOR wordt.
Deze overeenkomst is tot stand gekomen na onderhandelingen tussen gelijkwaardige partners: werknemers via de 3 vakbonden, werkgevers via hun organisaties NCO-NCW en MKB plus het kabinet.
Zegt 1 van de deelnemende partijen nee tegen deze deal dan is het van de baan.
De werkgevers zullen ongetwijfeld ook wel hun achterban hebben geraadpleegd via de vertegenwoordigers uit de diverse sectoren.
De 3 vakbonden doen dat via een algemene ledenraadpleging waarbij de FNV het akkoord neutraal - dus zonder positief of negatief advies - aan de leden heeft voorgelegd en de andere 2 bonden met een positief advies.
De FNV heeft meer dan een miljoen leden en dat kun je wel zien als een goede afspiegeling van de werknemers. En vind je het te weinig dan is er een oplossing: wordt lid!😜

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#81 Bericht door wpdl » donderdag 13 juni 2019, 13:31

Lachwekkende opmerking.
De FNV heeft meer dan een miljoen leden en dat kun je wel zien als een goede afspiegeling van de werknemers.
Krimpend ledental FNV

9 juli 2018

De doorzettende terugloop van het aantal leden dwingt vakbond FNV tot een forse bezuinigingsoperatie. Daardoor staat bij de bond een ‘substantieel’ aantal banen op de tocht. De bond is met de ondernemingsraad in gesprek over een reorganisatieplan dat moet leiden tot een efficiëntere werkwijze.

In de afgelopen zeven jaar verloor de FNV 100.000 leden. De afname komt vooral door vergrijzing; pensionering en overlijden onder de leden leiden tot minder inkomsten. Hoewel de bond maandelijks tussen de 3.500 en 5.000 nieuwe leden zegt in te schrijven, is de uitstroom groter.

De FNV heeft ruim een miljoen leden. Daarvan is veertig procent ouder dan zestig jaar en dat percentage blijft de komende jaren stijgen.

Bron ornet

Klik ook eens even op Lees ook: in de link en die daar boven. ;) 😜

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#82 Bericht door printen44 » donderdag 13 juni 2019, 14:39

Vakbonden zijn gesprekpartners in cao-onderhandelingen. Vakbonden hebben leden, die contributie betalen, waardoor vakbonden hun werk kunnen doen. Dat vakbonden nodig zijn, volgens mij, is hier een voorbeeld:

IK ben werkzaam geweest in de grafische industrie. Daar was, vroeger, een "close-shop" systeem met de vakbonden. Iedere werknemer in die sector was vakbondslid. dus 100% van de sector was lid. De Grafische CAO was dan ook een van de beste van het land. Want de vakbonden hadden steun van alle werknemers in die sector. Toen dat "close shop" systeem verdween, werd de Grafische Cao veel minder.

In de schoonmaak sector zijn er maar weinig vakbondslid. Ik dacht ongeveer 15%. De CAO van de schoonmaaksector is een van de slechtste CAO in Nederland. De vakbonden kunnen t.o.v. de werkgevers geen vuist maken, want ze vertegenwoordigen maar een klein gedeelte van de werknemers.

Vakbonden zijn nodig , zodat de vakbond een vuist kan maken tegenover de werknemers. Werknemers die geen lid van de vakbond zijn, profiteren van de inspanning, financieel en vrijwilligerswerk, van vakbondsleden.


Iemand schreef hier, dat er maar een klein groepje mensen beslist over dit pensioenakkoord. Nou, als vakbondslid had je een stem gekregen in deze. Wil je geen lid worden, vrijheid, blijheid, moet je niet zeuren. Anderen halen wel de kastanjes voor jou uit het vuur. Kritiek op vakbonden? Wordt lid, dan kan je de kritiek omzetten in zaken die door jou al nodig worden gezien.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#83 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2019, 16:30

Dat er bij de vakbonden een terugval in leden is dat is mede omdat de jeugd amper instroomt denk ik. Er zal ongetwijfeld nieuwe aanwas zijn maar hoeveel dat echt is icm teruglopen ledenaantal weet ik niet.
De bonden zijn nog steeds vrij machtig maar of dat zo blijft in de toekomst?

Maar ik deel de mening van Printen dat iedereen die nu zeurt over de huidige opzet qua stemmen of in het algemeen ook zelf actief had kunnen worden op dit gebied door of ook lid te worden van een vakbond of door zelf daadwerkelijk actief te zijn om dingen te verbeteren ongeacht wat.

Schreeuwen vanaf de zijlijn is Nederlanders eigen en vooral heel veel kritiek op afstand leveren.
Zelf ben ik ook al geruime tijd lid van de FNV en dat blijf ik ook ongeacht het feit dat ze me nu niet echt geholpen hebben vindt ik op wat punten in het nieuwe voorstel.

Samen kun je sterk staan in veel gevallen en daar is de vakbond nog steeds een prima alternatief voor vindt ik. Ook al deel ik lang niet alles wat ze doen of willen.
Maar niks doen levert sowieso niks op.
In ieder geval beter dan al die betweters en schreeuwers op bijvoorbeeld feesboek en in andere internet groepen. Veel geblaat en weinig wol is het veelal.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Pensioenkorting?

#84 Bericht door serpay » donderdag 13 juni 2019, 17:09

driver schreef: donderdag 13 juni 2019, 06:10
wanadee schreef: donderdag 13 juni 2019, 01:24 In duitsland hebnje toch ook ouderdomspensioen als je daar gewoond en gewerkt hebt? Compenseert dat niet die 2 procent verlies per jaar?
Daar liep ik ook aan te denken Wanadee. Neem aan dat de Duitsers ook iets opbouwen qua Aow?.
En via de werkgever ook een extra pensioen uitkering?.
Er vanuit gaande dat Serpay niet voor zichzelf werkt dan.

De Aow korting is bekend bij vertrek uit Nederland dat moet men dan zelf gelijk opvangen indien noodzakelijk vindt ik.


Wat betreft eerder stoppen met werken voor de zware beroepen.. Dan gaan mensen nog altijd aardig achteruit qua inkomsten neem ik aan en dan is het de vraag of mensen dat zelf kunnen compenseren financieel.

Er zijn nu al zoveel twee /verdieners die iedere maand geld tekort komen wat ik meekrijg hoe gaan die dat doen als ze of een persoon stoppen met werken?.

Mooi hoor al die wensen over eerder Aow ect maar veel mensen beseffen blijkbaar niet dat hun inkomen van bijvoorbeeld 1900 euro netto hoppaaa terug gaat naar 800 euro Aow eventueel aangevuld met een beetje pensioen als ze stoppen met werken.

En thuis zijn kost meer dan werken is mijn ervaring.
ja driver ik bouw ook pensioen op in Duitsland dit compenseert een gedeelte maar lang niet alles.
daar men de regeling voor wonen en leven in het buitenland heeft veranderd en ik later pas met pensioen kan gaan moet ik 10% extra inleveren op AOW .
daar men nu niet berekend op 2% per jaar uitgaande van 45 jaar werken.
nu moet ik 5 jaar langer werken dus 10% verlies inkomsten bederf.
heb natuurlijk een buffer opgebouwd maar neemt niet weg dat ik weer door deze regeering genaaid wordt.
vandaar ik nooit meer terug naar Nederland zal komen de naaiers.
Alfisti rebeli

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#85 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2019, 17:29

Serpay.. Vijf jaar langer doorwerken is aardig lang dat is niet echt leuk.
Ik ga er nu mits het doorgaat een maand of zes op achteruit denk ik voordat ik Aow krijg in vergelijking met nu.
Ik zie wel wat het wordt.
Ga me er sowieso niet druk om maken.
Je weet wat er een week of zes geleden gebeurt is met een goede bekende van ons die net 67 was vlgs mij.
Nu leven en wat proberen te genieten Serpay misschien halen we onze Aow niet eens.
Dus laat die Alfaas maar lekker uit af en toe ;)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#86 Bericht door wpdl » vrijdag 14 juni 2019, 01:04

Iemand schreef hier, dat er maar een klein groepje mensen beslist over dit pensioenakkoord. Nou, als vakbondslid had je een stem gekregen in deze. Wil je geen lid worden, vrijheid, blijheid, moet je niet zeuren. Anderen halen wel de kastanjes voor jou uit het vuur. Kritiek op vakbonden? Wordt lid, dan kan je de kritiek omzetten in zaken die door jou al nodig worden gezien.
Lezen Printen lezen en niet huilen met standaard excuus.
Ben bijna 25 jaar lid geweest tot 2007 van de vakbond om veel van die redenen.

De vakbond is vandaag de dag een verwaterd clubje die schijnbaar het belang van hun leden al vele jaren ergens in het midden plaatst.
Daardoor loopt het leden aantal al tiental jaren terug, daardoor hebben vele geen vertrouwen in die club, daardoor is de leeftijd bij die club niet als gemiddeld te zien voor de BV.nl.

Het is geen gelijkwaardige gesprekspartner in deze al vele jaren durende onderhandeling.
Het is geen goede afspiegeling van de werknemers in de BV.nl
En vele zullen die deksel hard op hun neus gaan krijgen.
'Men' had eens wat minder mogen 'polderen' en zo zullen vele er over denken.

Ondergetekende is al meer als tien jaar bewoner van Thailand bijna 65 heeft zijn tijd gehad en gedaan in de BV.nl.
Mag de uitkomst afwachten en hopen op een nog redelijk pensioen.
Dat ik daar droevig om ben de pensioen toekomst en af en toe een klein beetje boos is duidelijk.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#87 Bericht door driver » vrijdag 14 juni 2019, 04:55

Terugloop bij FNV komt vlgs mij gewoon omdat de jeugd er totaal geen interesse in heeft. Er zullen best mensen teleurgesteld zijn zoals jou Willem maar de hedendaagse jeugd en daar bedoel ik dus ook de mensen tot zeg maar dertig jaar mee is helemaal niet bezig met pensioen en vakbonden wat ik hier meekrijg.

Gisteren op het werk aan zes mensen onder de 35 gevraagd wat er momenteel speelt op Aow en pensioen gebied.
Verbaasde blikken want ze wisten het dus niet precies ondanks wat aandacht erover momenteel op tv en in de dagbladen ect.

Daar zit het terugloop probleem vlgs mij en de ouderen haken af omdat ze de pijp uitgaan of na de Aow leeftijd geen interesse meer hebben denk ik.

Qua gesprekspartner meedoen met mensen uit diverse takken van het bedrijfs maar ook uitkerings wezen lijkt mij juist wel goed gezien de diversiteit daar in.

De FNV laat de laatste groep die zelfs een apart platvorm hebben binnen de FNV natuurlijk gewoon vallen gezien de nieuwe voorwaarden die ze stellen. Denk dat uit die hoek sowieso veel tegen stemmers komen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#88 Bericht door printen44 » zaterdag 15 juni 2019, 10:27

Leden van het CNV heeft met 78% het pensioenakkoord goedgekeurd.

Vanmiddag is er de uitslag van de online-stemming van het FNV. De uiteindelijke beslissing word door de ledenraad van het FNV vanmiddag gegeven. Deze raad heeft al aangegeven de uitslag van de stemming "zwaarwegend" te zullen boordelen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#89 Bericht door driver » zaterdag 15 juni 2019, 14:01

Ledenraad heeft ingestemd inmiddels.
Ongeveer 375000 fnv leden hebben gestemd.
Hoeveel mochten er ook al weer stemmen?.

Zzp en de verplichte arbeids ongeschiktheids verzekering wordt een pijn puntje op de eerst volgende agenda. Verzekeraars schijnen niks te willen doen las ik en leggen het nu bij het uvw neer begreep ik.
Ik moet al drie jaar lachen om de zzp kwestie want alle bla bla die er geweest is over hun en dat wie is nu de zzper of ster en wie niet inclusief de in te vullen formulieren door een opdrachtgever is ook weer van de baan inmiddels. Met deze arbeids ongeschiktheids verzekering gaat het vlgs mij dezelfde kant op.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#90 Bericht door wpdl » zaterdag 15 juni 2019, 14:05


Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”