Pensioenkorting?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#46 Bericht door wpdl » dinsdag 11 juni 2019, 00:40

Dit soort kreten begrijpen mensen slecht vakbondsman en ondernemingsraadslid van vele jaren.[vorige eeuw]?
Uiteraard zou een akkoord prettig zijn maar er zijn natuurlijk best wel 'puntjes' die nog niet afgesloten hoeven te worden.
Vijftig jaar arbeid zou toch echt wel het maximale mogen zijn bijvoorbeeld.
Het 'bevriezen' is trouwens ook een lachertje.
De pensioenfondsen voelen zich met handen en voeten gebonden door de strenge regels. Ze hebben meer geld in kas dan ooit, ruim 1400 miljard, maar moeten zich ‘arm rekenen’ door DNB, vooral door de superlage rente. Een aantal fondsen dreigt de pensioenen zelfs te moeten verlagen. Gepensioneerden en ook toekomstige gepensioneerden ervaren zo’n korting als zeer onrechtvaardig. Ze hebben tientallen jaren hard gewerkt en pensioenpremie afgedragen, maar als ze het dan rustiger aan kunnen doen, worden ze hard in hun portemonnee getroffen. Stank voor dank, zogezegd
Bron parool

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#47 Bericht door stevenl » dinsdag 11 juni 2019, 00:56

serpay schreef: maandag 10 juni 2019, 18:18
printen44 schreef: maandag 10 juni 2019, 11:00 Ik mag ook stemmen. En ik stem voor het pensioenakkoord.

De reden dat ik voor stem, is dat er eindelijk structuur in het pensioenstelstel komt. Het was aan verandering toe. De AOW-leeftijd wordt langzamer verhoogd, zware beroepen worden ontzien en onzekerheid over AOW is voorbij.

Er word altijd met gemiddelde gerekend. In 1957, het begin van de AOW, ging men gemiddeld op 17-jarige leeftijd voltijds werken en werd men gemiddeld 73 jaar oud. de mannelijke bevolking dan, want alleen de man kreeg AOW.
De gemiddelde aantal jaren dat men AOW kreeg, was ruim zeven jaar.

Nu zijn die verhoudingen totaal anders. Men leeft langer, men gaat op oudere leeftijd een voltijdsbaan aan en vrouwen hebben recht op AOW. Volkomen terecht.


Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was. Maar aan de AOW rommellen was politieke zelfmoord plegen. Er waren twee zaken dat, politiek gezien, zo vast als een huis stonden. Namelijk de AOW en de hypotheekrenteaftrek. Het CDA was de eerste die de AOW ter discussie stelden en werd meteen in verkiezingen afgestraft. De AOW was een heilig huisje. Dat er steeds meer geld geleend moest worden om dioe AOW te kunnen betalen, was geen argument. Ik was in midden in de jaren negentig bij een symposium over de AOW en de toenmalige Staatssecretaris van Financien was toen al van mening dat de AOW op de toen huidige basis niet meer te betalen was. Het symposium was voor Ondernemingsraadsleden en die waren vrijwel toen allemaal van mening dat dat het niet zo vaart zou lopen.


Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld. Door de lage rente kwam er behoorlijk wat druk te staan op de dekkingsgraad. Gevolg was, dat de pensioenen niet verhoogd konden worden, vanwege te lage dekkingsgraad. Het is bijna niet te begrijpen dat de Pensioenfondsen veel meer geld hebben dan acht jaar geleden en dat in die periode de pensioenen niet verhoogd werden. Door dit pensioenakkord, wordt de dekkingsgraad anders berekend en worden verhogingen eerder toegepast. Maar aan de andere kant, is het ook wel zo dat kortingen op pensioenen ook eerder kunnen plaatsvinden als de dekkingsgraad daalt. Een beetje risico wel. maar verdedigbaar

Een pluspunt is ook dat jongeren, die altijd teveel pensioenpremie betaalde, nu meer voor hun eigen pensioen betalen. Dat gaat wat ten kosten van de oudere werknemer, maar het is wel eerlijker. Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen. Pensioenvoorzieningen zijn voor de hele lange termijn. En ik vind dat dit pensioenakkoord, voor zowel bedrijfspensioenen als de AOW, een goede regeling is voor de lange termijn. Men heeft duidelijkheid, men weet wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.

Ik hoop dat de leden van de vakbond, die mogen stemmen, goed nadenken over de gevolgen, als dit akkoord niet doorgaat. Men zal spijt als haren op het hoofd krijgen.
ik vind dit een veel te eenzijdige stelling van je printen.
makkelijk praten in jouw tijd kon je nog met vervroegd pensioen heden is dat voor jan modaal niet meer op te brengen.
en hoor je ook niets vermelden over de zware beroepen die meestal met hun 16de gingen werken en nu zien dat ieder jaar weer hun pensioen leeftijd hoger en hoger wordt.
ik zelf ben nu 56 jaar en werk al 40 jaar in de bouw als project stoffeerder een zwaar beroep, volgens de laatste voorspelling via digid moet ik nu tot 69 en 3 maanden doorwerken voordat ik AOW ontvang.
dan heb ik dus 53 jaar gewerkt , of mijn lichaam dit volhoud weet ik niet
dus niet te makkelijk iets zeggen als je al met pensioen bent en misschien nog geen 40 jaar gewerkt hebt.
Met dit nieuwe stelsel ben jij dus beter uit: beter voor zware beroepen en kunt stoppen voor 69 en 3 maanden.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#48 Bericht door wpdl » dinsdag 11 juni 2019, 01:47

Zie deze kreet nog niet zo bij de drie partijen.
IEDEREEN :oops:
Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.
De instroom in WAO en WW zal sterk toenemen vermoed ik mocht dit doorgaan bij zeg de groep die nog een ongeveer tiental jaren te gaan heeft en vaak in zware beroepen zitten.
Wat dan het voordeel voor overheid is, is mij niet duidelijk.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#49 Bericht door stevenl » dinsdag 11 juni 2019, 02:10

wpdelange schreef: dinsdag 11 juni 2019, 01:47 Zie deze kreet nog niet zo bij de drie partijen.
IEDEREEN :oops:
Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.
De instroom in WAO en WW zal sterk toenemen vermoed ik mocht dit doorgaan bij zeg de groep die nog een ongeveer tiental jaren te gaan heeft en vaak in zware beroepen zitten.
Wat dan het voordeel voor overheid is, is mij niet duidelijk.
Waarom zal de instroom sterk toenemen ?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#50 Bericht door wpdl » dinsdag 11 juni 2019, 05:42

Mensen die niet meer in staat zijn om die einddatum te halen bij hun werkgever met goed fatsoen.
Lijk mij duidelijk

Langdurig en veel ziekte verzuim als start en de diverse vervolg [uitkering] trajecten.
Of had je werkelijk het idee dat de massa zegt nou dan blijf ik toch gewoon even tot mijn 69 en 3 maanden werken.
Uiteindelijk niks meer als een financieel broekzak vestzak verhaal.

Dat een FNV waar ik zelf ook 25 jaar lid van ben geweest de doorslaggevende stem moet gaan worden is al helemaal van de gekke.
Een club die vele jaren volledig verkrampt hun leden niet vast wist te houden.
Uit de vorige eeuw en dat blijkt.

Bron volkskrant

Een andere methode waar de bevolking [werkende Nederlanders en medelanders] hun mening geeft had wenselijk geweest.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#51 Bericht door stevenl » dinsdag 11 juni 2019, 05:56

wpdelange schreef: dinsdag 11 juni 2019, 05:42 Mensen die niet meer in staat zijn om die einddatum te halen bij hun werkgever met goed fatsoen.
Lijk mij duidelijk

Langdurig en veel ziekte verzuim als start en de diverse vervolg [uitkering] trajecten.
Of had je werkelijk het idee dat de massa zegt nou dan blijf ik toch gewoon even tot mijn 69 en 3 maanden werken.
Uiteindelijk niks meer als een financieel broekzak vestzak verhaal.

Dat een FNV waar ik zelf ook 25 jaar lid van ben geweest de doorslaggevende stem moet gaan worden is al helemaal van de gekke.
Een club die vele jaren volledig verkrampt hun leden niet vast wist te houden.
Uit de vorige eeuw en dat blijkt.

Bron volkskrant

Een andere methode waar de bevolking [werkende Nederlanders en medelanders] hun mening geeft had wenselijk geweest.
Dat is niet anders dan het nu is, nog sterker, de nieuwe regeling is beter voor mensen met zware beroepen en de einddatum ligt eerder. Er zullen dus minder mensen in WAO en WW instromen dan met de huidige AOW regels het geval zou zijn.

Die andere methode is er al, heet verkiezingen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#52 Bericht door driver » dinsdag 11 juni 2019, 06:01

Al komt er een accoord dan nog komt er gedoe van denk ik. Met name op zzp gebied kan het nog wel eens een langdurige kwestie worden voordat ze verplicht worden eea te doen. Wat Ruudthai eerder aangaf kan best reëel zijn maar vinden de zzpers dat ook en zoja :

Grootste punt wordt wslijk om te zien wie er als zzper wordt gezien en wie niet. Daar zijn ze nu al drie jaar mee bezig geweest vlgs mij en dat is nu weer op de lange baan geschoven.
Dit stukje in het accoord over de verplichte verzekering gaan ze vlgs mij nooit op een lijn krijgen.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen tzt.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#53 Bericht door Gardensafari » dinsdag 11 juni 2019, 06:16

Van verkiezingen valt niets te verwachten, ook niet bij een ruk naar links. GL en PvdA hebben immers ingestemd met het akkoord.
Als de vakbondsleden het akkoord afwijzen, zijn we terug bij af. De AOW-leeftijd gaat dan fiks omhoog en volgend jaar moeten de eerste pensioenfondsen, waaronder de metaal, verplicht gaan korten. En zeer waarschijnlijk in 2021 een hele trits andere, waaronder een paar zeer grote, zoals ABP.
Slechts enkelen hebben daar een voordeel bij, zoals gevallen zoals driver bedoeld. Dat die tegenstemmen kan ik billijken.
En na verwerping door de vakbond, die inderdaad nauwelijks nog representatief genoemd kan worden, gaan we weer 10 jaar polderen? :o
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#54 Bericht door stevenl » dinsdag 11 juni 2019, 06:35

Gardensafari schreef: dinsdag 11 juni 2019, 06:16 Van verkiezingen valt niets te verwachten, ook niet bij een ruk naar links. GL en PvdA hebben immers ingestemd met het akkoord.
Als de vakbondsleden het akkoord afwijzen, zijn we terug bij af. De AOW-leeftijd gaat dan fiks omhoog en volgend jaar moeten de eerste pensioenfondsen, waaronder de metaal, verplicht gaan korten. En zeer waarschijnlijk in 2021 een hele trits andere, waaronder een paar zeer grote, zoals ABP.
Slechts enkelen hebben daar een voordeel bij, zoals gevallen zoals driver bedoeld. Dat die tegenstemmen kan ik billijken.
En na verwerping door de vakbond, die inderdaad nauwelijks nog representatief genoemd kan worden, gaan we weer 10 jaar polderen? :o
En na verwerping door de vakbond, die inderdaad nauwelijks nog representatief genoemd kan worden, gaan we weer 10 jaar polderen?
Daarom gewoon doordrukken dit.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#55 Bericht door wpdl » dinsdag 11 juni 2019, 06:46

Die andere methode is er al, heet verkiezingen.

Verkiezingen komen met een totaal programma dat is en was hier slecht mogelijk een referendum had mij en vele andere een wat reëler inzicht gegeven.
En al die water bij de wijn partijen ook nu komt het toch wel heel erg over dat de BV.nl een wijntje drinkt en de rest water met een kleurtje.

Drie jaar eerder begrijp ik uit het verhaal indien het als een zwaar beroep wordt onderstreept bestaat die lijst.
Grote willekeur lijk mij.
Dat 'bevriezen' van de leeftijd voorlopig is eng stokje achter de deur zeg eigenlijk maar gewoon een honkbal knuppel.
De vele tijdelijke werknemers zoals Arie zitten ook niet droog met de afspraken.

En na verwerping door de vakbond, die inderdaad nauwelijks nog representatief genoemd kan worden, gaan we weer 10 jaar polderen?

Uiteraard moet je wel voorkomen dat je helemaal terug valt in de vorige eeuw zoals Garden al aangeeft een voorlopig contract zeer duidelijk voorlopig zou beter zijn.
Het zou een diep droevige schande zijn indien het gaat zoals sommige omschrijven.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#56 Bericht door stevenl » dinsdag 11 juni 2019, 06:54

wpdelange schreef: dinsdag 11 juni 2019, 06:46
Die andere methode is er al, heet verkiezingen.

Verkiezingen komen met een totaal programma dat is en was hier slecht mogelijk een referendum had mij en vele andere een wat reëler inzicht gegeven.
En al die water bij de wijn partijen ook nu komt het toch wel heel erg over dat de BV.nl een wijntje drinkt en de rest water met een kleurtje.

Drie jaar eerder begrijp ik uit het verhaal indien het als een zwaar beroep wordt onderstreept bestaat die lijst.
Grote willekeur lijk mij.
Dat 'bevriezen' van de leeftijd voorlopig is eng stokje achter de deur zeg eigenlijk maar gewoon een honkbal knuppel.
De vele tijdelijke werknemers zoals Arie zitten ook niet droog met de afspraken.

En na verwerping door de vakbond, die inderdaad nauwelijks nog representatief genoemd kan worden, gaan we weer 10 jaar polderen?

Uiteraard moet je wel voorkomen dat je helemaal terug valt in de vorige eeuw zoals Garden al aangeeft een voorlopig contract zeer duidelijk voorlopig zou beter zijn.
Het zou een diep droevige schande zijn indien het gaat zoals sommige omschrijven.
Een referendum over een onderwerp als dit met leken die geen flauw benul hebben hoe eea werkt laat staan financiele onderbouwing? Nah.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#57 Bericht door wpdl » dinsdag 11 juni 2019, 07:06

In Zwitserland hebben ze daar een goede oplossing voor dat noemen ze voorlichting
Hebben ze toch tijd zat voor gehad in Nederland.
Maar goed kijkende naar dat eiland ten westen van Nederland krijg je wel enige bedenkingen of dat op niet correcte wijze wel nut heeft.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Pensioenkorting?

#58 Bericht door Joep » dinsdag 11 juni 2019, 07:15

Een ieder praat zo als het hem/haar uitkomt.

De gepensioneerde wil meer pensioen
De oudere wil eerder stoppen met werken
De jongere wil niet betalen voor de oudere (terwijl hij/zij zelf ook hoopt om oud te worden.)

Ik heb ook jaren bij vakbond als kaderlid (vrijwillig en onbetaald) meegeholpen.
Dan is het toch moeilijk om reëel een afweging te maken en je eigen belang aan de kant te schuiven.

In die jaren dat ik vrijwilliger was bij de bond heb ik Han Busker vaak ontmoet en leren kennen.
Een integer man.

Denk dat het heel moeilijk wordt om een goede deal te sluiten en persoonlijk denk ik dat deze deal goed is voor 60 plussers.
Voor de rest is het koffiedik kijken.

Persoonlijk denk ik dat na 45 jaar werken een AOW en pensioen wel gerechtvaardigd is.
Maar dan komt de discussie weer om de hoek dat studeren ook werken is ...............

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Pensioenkorting?

#59 Bericht door Joep » dinsdag 11 juni 2019, 08:15


Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Pensioenkorting?

#60 Bericht door serpay » dinsdag 11 juni 2019, 17:13

stevenl schreef: dinsdag 11 juni 2019, 00:56
serpay schreef: maandag 10 juni 2019, 18:18
printen44 schreef: maandag 10 juni 2019, 11:00 Ik mag ook stemmen. En ik stem voor het pensioenakkoord.

De reden dat ik voor stem, is dat er eindelijk structuur in het pensioenstelstel komt. Het was aan verandering toe. De AOW-leeftijd wordt langzamer verhoogd, zware beroepen worden ontzien en onzekerheid over AOW is voorbij.

Er word altijd met gemiddelde gerekend. In 1957, het begin van de AOW, ging men gemiddeld op 17-jarige leeftijd voltijds werken en werd men gemiddeld 73 jaar oud. de mannelijke bevolking dan, want alleen de man kreeg AOW.
De gemiddelde aantal jaren dat men AOW kreeg, was ruim zeven jaar.

Nu zijn die verhoudingen totaal anders. Men leeft langer, men gaat op oudere leeftijd een voltijdsbaan aan en vrouwen hebben recht op AOW. Volkomen terecht.


Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was. Maar aan de AOW rommellen was politieke zelfmoord plegen. Er waren twee zaken dat, politiek gezien, zo vast als een huis stonden. Namelijk de AOW en de hypotheekrenteaftrek. Het CDA was de eerste die de AOW ter discussie stelden en werd meteen in verkiezingen afgestraft. De AOW was een heilig huisje. Dat er steeds meer geld geleend moest worden om dioe AOW te kunnen betalen, was geen argument. Ik was in midden in de jaren negentig bij een symposium over de AOW en de toenmalige Staatssecretaris van Financien was toen al van mening dat de AOW op de toen huidige basis niet meer te betalen was. Het symposium was voor Ondernemingsraadsleden en die waren vrijwel toen allemaal van mening dat dat het niet zo vaart zou lopen.


Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld. Door de lage rente kwam er behoorlijk wat druk te staan op de dekkingsgraad. Gevolg was, dat de pensioenen niet verhoogd konden worden, vanwege te lage dekkingsgraad. Het is bijna niet te begrijpen dat de Pensioenfondsen veel meer geld hebben dan acht jaar geleden en dat in die periode de pensioenen niet verhoogd werden. Door dit pensioenakkord, wordt de dekkingsgraad anders berekend en worden verhogingen eerder toegepast. Maar aan de andere kant, is het ook wel zo dat kortingen op pensioenen ook eerder kunnen plaatsvinden als de dekkingsgraad daalt. Een beetje risico wel. maar verdedigbaar

Een pluspunt is ook dat jongeren, die altijd teveel pensioenpremie betaalde, nu meer voor hun eigen pensioen betalen. Dat gaat wat ten kosten van de oudere werknemer, maar het is wel eerlijker. Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen. Pensioenvoorzieningen zijn voor de hele lange termijn. En ik vind dat dit pensioenakkoord, voor zowel bedrijfspensioenen als de AOW, een goede regeling is voor de lange termijn. Men heeft duidelijkheid, men weet wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.

Ik hoop dat de leden van de vakbond, die mogen stemmen, goed nadenken over de gevolgen, als dit akkoord niet doorgaat. Men zal spijt als haren op het hoofd krijgen.
ik vind dit een veel te eenzijdige stelling van je printen.
makkelijk praten in jouw tijd kon je nog met vervroegd pensioen heden is dat voor jan modaal niet meer op te brengen.
en hoor je ook niets vermelden over de zware beroepen die meestal met hun 16de gingen werken en nu zien dat ieder jaar weer hun pensioen leeftijd hoger en hoger wordt.
ik zelf ben nu 56 jaar en werk al 40 jaar in de bouw als project stoffeerder een zwaar beroep, volgens de laatste voorspelling via digid moet ik nu tot 69 en 3 maanden doorwerken voordat ik AOW ontvang.
dan heb ik dus 53 jaar gewerkt , of mijn lichaam dit volhoud weet ik niet
dus niet te makkelijk iets zeggen als je al met pensioen bent en misschien nog geen 40 jaar gewerkt hebt.
Met dit nieuwe stelsel ben jij dus beter uit: beter voor zware beroepen en kunt stoppen voor 69 en 3 maanden.

mooi maar dat ik meer dan 50 jaar gewerkt heb blijft als een paal boven water staan.
en nogmaals de vraag aan printen en jouw wie zwaar beroep en wat is er beter ! harde bewijzen gaarne van bijde?
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”