verplichte gezondsheids verzekering

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#16 Bericht door yandre » dinsdag 14 mei 2019, 15:42

nu erik je kan langer dacht ik in laos blijven aleen maandelijks
verlengen dacht ik .
de premie is te betalen maar als je uitgesloten wordt voor diverse mankementen
dan moet de pot op de bank ook hoger worden
dat bedoel ik er mee .
en wat is die eis die wil ik zien te om zeilen .

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#17 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 15:48

Dre, zolang je geen extension moet halen van een non-im ziet de immi je niet. Daar moet je aan zien te werken. Zal lastig worden maar je blut betalen aan een verzekering voor max 4 ton is ook onprettig.

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#18 Bericht door Thaijan » dinsdag 14 mei 2019, 16:04

Sinds 9 jaar heb ik een gezondheidsverzekering bij een Thaise verzekeringsmaatschappij, deze heet Thai Life Insurance, in de volksmond Thaipakan genaamd met het blauwe logo, het eerste jaar betaalde ik 63.000 baht als jaarpremie, deze verzekering was gezondheids in combinatie met levensverzekering.
Deze hebben we inmiddels veranderd, de levensverzekering is gedumpt en alles is nu veel betaalbaarder, ik betaal 36.000 baht jaarpremie en ben voor meer dan 40.000 baht outpatient verzekerd en slechts voor 300.000 baht inpatient (dus dit moet verhoogd worden)
Ik krijg wel korting omdat mijn vrouw bij de maatschappij werkt.
Mijn vrouw werd dus 9 jaar geleden uitgenodigd om ook voor deze maatschappij te komen werken en heeft zich inmiddels aardig opgewerkt als manager.
Als officieel getrouwd zijnde kun je dus een Thaise verzekering nemen, ik moest wel worden gekeurd of ik geen complicaties had zodat de maatschappij mijn verzekering accepteerde, dit gebeurde samen met Yandre in een prive kliniek.
Er werd bloed afgetapt en een urinemonster was ook nodig, ook een test voor je longen en hart als ik het goed herinner, mocht je hartproblemen, diabetes hebben of wat dan ook dan wordt je niet als klant geacepteerd, dit is echter bij alle Thaise verzekeringmaatschappijen gelijk, na afloop van de keuring een praatje met de dokter die vragen stelde of je ooit wat ergs mankeerde, ik zei uiteraard helemaal niks.
Geen slapende honden wakker maken.
Godzijdank heb ik nog nooit gebruik hoeven te maken van de verzekering, ik ben blij dat ik 9 jaar geleden al getest was en heb toen al bewust een verzekering genomen, hoop dat ik nog "gezond" ben want je weet maar nooit als ze me nu zouden moet keuren.
Ben blij dat ik al verzekerd ben, voor degenen die diabetes of door andere oorzaken geen verzekering kunnen nemen is het nu wel mooi dat men wel degelijk een verzekering kan afsluiten bij Bangkok insurance ofzo, echter is de prijs vrij hoog zeker als je uitsluitingen hebt en dus niet totaal gedekt bent voor alles, en dan hebben we meneer de immigratie die ook nog even gaat vertellen dat je straks misschien 1 miljoen op je bank moet hebben om eventuele gezondheidskosten in de toekomst te kunnen betalen, dit is te gek voor woorden en hoe gaan zij dat aanvullende bedrag bepalen ? Maar helaas de goede moeten onder de kwaden lijden, de kwaden die nooit hun rekeningen hebben betaald in de staatsziekenhuizen.....ik wens iedereen veel succes om toch een oplossing te vinden.

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#19 Bericht door Thaijan » dinsdag 14 mei 2019, 16:33

https://longstay.tgia.org/Home/Guideline

Shocking ! Lees even de guidelines....hierin staat dus ook nog eens dat ook de Thaise vrouw / echtgenoot en eventueel kinderen ook verzekerd moeten zijn dus de hele grap wordt voor sommigen nog duurder en lastiger !

Guidelines.
Guidelines for applying Health Insurance for Long Stay Visa in Thailand

Each applicant, including spouse and children, must hold Thai Health Insurance policy sold by authorized insurance companies only.

Each applicant, including spouse and children, must have their own Health Insurance Certificate to present during visa application process.

Health insurance policy must have coverage not less than 400,000 Thai Baht per policy year for Inpatient, and not less than 40,000 Thai Baht per policy year for outpatient.

Each applicant, including spouse and children, must ensure that he/she has always held the Thai health insurance policy throughout the granted period of long stay visa. Failure to meet this requirement will be considered as disqualified to the standard requirements under the announcement by Department of Consular Affairs, and the granted visa will be withdrew.

All applicants must contact authorized insurance companies directly to apply for Thai health insurance policy. Any inquiries on completing Insurance application can be addressed at each insurance company.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#20 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 22:07

Thaijan, de laatste posting van jou is geen website van de overheid. Elders zegt de overheid dat een bestaande polis ook goed is, ook al is het een buitenlandse. Thais hebben een nationaal zorgplan, toch?

Ik denk dat je eerst de wet moet afwachten want in Thailand kan alles en dit plan is al tig keer ingediend en niet doorgegaan.

Moeten vrouw en kinderen ook dan wordt het begrotelijk en voorzie ik problemen. Denk dan eens aan Assudis als die tenminste ook mensen die geen EU-er zijn wil verzekeren.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#21 Bericht door Gardensafari » dinsdag 14 mei 2019, 23:27

erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 22:07 Thaijan, de laatste posting van jou is geen website van de overheid. Elders zegt de overheid dat een bestaande polis ook goed is, ook al is het een buitenlandse. Thais hebben een nationaal zorgplan, toch?

Ik denk dat je eerst de wet moet afwachten want in Thailand kan alles en dit plan is al tig keer ingediend en niet doorgegaan.

Moeten vrouw en kinderen ook dan wordt het begrotelijk en voorzie ik problemen. Denk dan eens aan Assudis als die tenminste ook mensen die geen EU-er zijn wil verzekeren.
Het is toch logisch dat vrouw en kinderen ook verzekerd moeten zijn?
Bovendien geldt dit alleen voor farangvrouw en kinderen.
Thaise echtgenotes verblijven immers niet in Thailand op basis van een visum en dat is het criterium.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#22 Bericht door yandre » woensdag 15 mei 2019, 00:39

ja dat klopt erik maar ik moet nieuw hebben want is op en bangkok lastig
stuurt je naar nongkhai .
en dan weer naar laos en kom terug met n>O.
dan kan je wel het hier regelen geen duidelijke info
van bangkok .
sturen je heen en weer voor het jaar visum dat is probleem hier

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#23 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 01:35

yandre schreef: dinsdag 14 mei 2019, 10:28 het probleem is dat als je wat mankeert dit waarschijnlijk uitgesloten word
Dat betreft een nieuw probleem aan een bestaande aandoening , niet degene aan wie je behandeld wordt of bent
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#24 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 01:37

printen44 schreef: dinsdag 14 mei 2019, 10:23 Het was een van de redenen dat ik terugkeerde naar Nederland. Het was al langer in de pen.400.000 baht dekking is niet veel, maar je wordt er uit geflikkerd als je wat mankeert. Een goede verzekering, met name een buitenlandse, die kost kapitalen als je de 70 gepasseerd ben. Voor "outgoing patien" moet je verzekerd zijn voor minimaal 40.000 baht.

Ik woon nu in Nederland, ben goed verzekerd, wordt er niet uitgegooid als ik iets mankeer. Voor de pensionaris in Thailand wordt het steeds moeilijker gemaakt. Zowel door Nederland als Thailand. Nederland heft belasting op je AOW en overheid gerelateerde pensioenen en Thailand eist nu zorgverzekeringen, die niets voorstellen. En de eisen voor een jaarlijkse visum worden steeds moeilijker gemaakt. Geen spijt dat ik nu in Nederland zit.
Dacht dat er al een rekensommetje was gegeven in een ander draadje. Je hogere zkv hier, en er zijn er die 'betaalbaar' zijn, Avril en MOrgan Price als voorbeeld, is nagenoeg gelijk aan de extra kosten aan huur, transport, voedsel en dergelijke die je in NL betaalt
En dan hebben we het nog niet over levensgenot...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#25 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 01:38

godzilla schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:46
erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:10 Dre, je schrijft " dan toch maar een tijdje van het jaar in laos ? "

Hoe wil je dat doen dan? Laos heeft die eis niet, klopt, maar je mag zonder visum maar twee keer per jaar over land Thailand in en na een maand moet je Laos uit (of je moet een business visum kunnen krijgen daar). Op die manier kun je in Thailand zijn en geen longstayer worden. Nu heb jij familie in Laos maar toch geeft dat extra kosten. Zet je dat en de reiskosten eens tegen elkaar af? Ik denk dat je beter af bent met die polis.
Maar mss kan hij in laos een reisverzekering afsluiten , en dan naar thailand komen?
Doordenkertje... :?:
Een resiverzekering dekt permanent wonen niet af
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#26 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 01:40

godzilla schreef: dinsdag 14 mei 2019, 10:10 En dan moeten ook de toeristen eenzelfde verzekering kunnen aantonen, voordat ze naar thailand afreizen.
Een reisverzekering dekt alles af voor de toeristen
Dat wordt een kwartiertje langer in de file bij binnenkomst op zijn minst
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#27 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 01:44

Thaijan schreef: dinsdag 14 mei 2019, 16:33 https://longstay.tgia.org/Home/Guideline

Shocking ! Lees even de guidelines....hierin staat dus ook nog eens dat ook de Thaise vrouw / echtgenoot en eventueel kinderen ook verzekerd moeten zijn dus de hele grap wordt voor sommigen nog duurder en lastiger !
Dat gaat om expat vrouwen en kinderen van non thai nationaliteit
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#28 Bericht door godzilla » woensdag 15 mei 2019, 04:16

jumbo schreef: woensdag 15 mei 2019, 01:38
godzilla schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:46
erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:10 Dre, je schrijft " dan toch maar een tijdje van het jaar in laos ? "

Hoe wil je dat doen dan? Laos heeft die eis niet, klopt, maar je mag zonder visum maar twee keer per jaar over land Thailand in en na een maand moet je Laos uit (of je moet een business visum kunnen krijgen daar). Op die manier kun je in Thailand zijn en geen longstayer worden. Nu heb jij familie in Laos maar toch geeft dat extra kosten. Zet je dat en de reiskosten eens tegen elkaar af? Ik denk dat je beter af bent met die polis.
Maar mss kan hij in laos een reisverzekering afsluiten , en dan naar thailand komen?
Doordenkertje... :?:
Een resiverzekering dekt permanent wonen niet af
Weet ik wel jumbo, maar als je toch veel heen en weer reist...(daarom zette ik erbij doordenkertje)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#29 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 04:24

godzilla schreef: woensdag 15 mei 2019, 04:16
jumbo schreef: woensdag 15 mei 2019, 01:38
godzilla schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:46

Maar mss kan hij in laos een reisverzekering afsluiten , en dan naar thailand komen?
Doordenkertje... :?:
Een resiverzekering dekt permanent wonen niet af
Weet ik wel jumbo, maar als je toch veel heen en weer reist...(daarom zette ik erbij doordenkertje)
Een dergelijke verzekering dekt niet langer af als 31 dagen, normaliter en uit mijn ervaring, en dat betekend een fors aantal reisjes
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#30 Bericht door pjotter » woensdag 15 mei 2019, 05:07

En dit allemaal naast de flinke koersval de laatste jaren. Bovendien gaat het er (misschien dus) om, wat er door de immigratiekantoren wordt gevraagd voor de jaarverlenging. Alleen maar bepaalde verzekeringsmaatscappijen (is voor Thai die naar Schengen gebieden afreizen ook zo meen ik me te herinneren. Een stuk of 8 verschillende maatschappijen waren/zijn maar toegestaan) ? Specifiek bepaalde dekking op iets ? Tja, we weten het nog niet echt. Je ziet wel hoeveel verschillen er zijn tussen de immigratiekantoren qua introductie van de nieuwe inkomensregels. We wachten af.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”