Thailand en de vele obese monniken

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Thailand en de vele obese monniken

#1 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 27 april 2019, 21:55

Thailand en de vele obese monniken
.
'Wilt u de monnik geen pijn doen svp?'

Soberheid. Een godsvruchtig leven. Meditatie. Vroeger kende men in Thailand de 'woudmonnik', de door muggen leeggezogen en van malaria rillende kluizenaar die rond moest zien te komen van wat het bos hem bood aan vruchten en wat hij tijdens zijn tochten in zijn bedelnap ontving. En dat was allemaal gezond.....

Nu is een landelijke campagne gestart onder de naam 'Making merit or creating hurt'. Ofwel: doen we onbaatzuchtig een goede daad of doen we de goede man pijn?

Nee, geen mens wil de monnik kwaad doen! Wij willen hem slechts laten delen in onze welvaart, in onze 'verbeterde' voedselcultuur en uiteraard gunt iedereen de monnik, die vaak een gebed prevelt na de gift, het allerbeste en vooral een serie gezonde levens.
.

Maar helaas, de monnik wordt er ziek van.....

Het Thailand Priest Hospital, ook wel het Buddhist Monk Hospital, te Bangkok behandelt nu zoveel obese monniken dat het een actie is gestart samen met de Baramee Dhamma Hall Foundation en Oghilvy Thailand met als doel de monniken gezonder te laten leven en de bevolking bewust te maken dat van ongezonde voeding monniken ziek worden.

De actie is begin april 2019 begonnen door posters en beelden van gezonde, niet te dikke monniken te plaatsen in tempels, op markten en in ziekenhuizen welke hulpmiddelen met songkran zijn vervangen door afbeeldingen van slecht uitziende, obese monniken met wonden aan de voeten. Daar is ondersteuning bij van een website waar je jonge kinderen niet zonder begeleiding naar wilt laten kijken want er worden beelden gepresenteerd die kinderen schrik aan kunnen jagen.

Dit is de website: http://www.obesitymonk.com/sculpture.php

Hartfalen, cholesterol, vette lever, buikvet, hoge bloeddruk en wonden door suikerziekte. De gevaren van de vette hap worden overduidelijk gepresenteerd.

'Merit making' zit diep bij de mensen.

Voedsel geven aan monniken betekent meer dan eten geven; het betekent een goede daad voor het eigen leven en in de gift eren ze overleden familie en vrienden. Wat de overledenen graag aten wordt aan de monnik gegeven waarbij men niet in de gaten heeft dat de monnik zo een overdaad aan verkeerd voedsel krijgt.

'De medische kosten van zieke monniken rijzen voor de overheid de pan uit en belopen al een miljard baht per jaar' aldus de directie van het Priest Hospital die de actie heeft georganiseerd.
.
En dus wordt de bevolking verzocht acht te slaan op gezonder voedsel voor monniken zoals veldvruchten en jutteperen die juist vlak onder de schil zo allemachtig veel vitamines bevatten.....

Bron:
Yahoo; https://tinyurl.com/y4kll8kj

Foto's en prenten
Logo van de landelijke actie; thanks to finance.yahoo.com.
Thailand Priest Hospital, Ratchathewi, Bangkok (foto bewerkt); http://www.priest-hospital.go.th/Site
Peren; wikimedia, 60027064.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thailand en de vele obese monniken

#2 Bericht door printen44 » zondag 28 april 2019, 09:43

Ik ontmoete redelijk wat monniken in de 12 jaar dat ik in Thailand woonde. Ik kende een monnik goed en bracht hem vaak met mijn auto naar vele plaatsen in Thailand. Met name in de Isan. Redelijk veel monniken waren redelijk aan de maat. Ze mogen maar een maaltijd per dag eten en dat is tegen tien uur in de ochtend met redelijk wat gebeden en zo. Ze moeten voor twaalf uur hebben gegeten.

Daarna mogen ze die dag geen maaltijd meer eten. Dus geen MAALTIJD. Maar er gaat wat limonade, koekjes snoep etc. gedurende de rest van de dag door de kelen van de monniken. Vooral in de avond als ze in de grote "woonkamer" bij elkaar zitten. Dan wordt er wat afgesnoept in de uren dat ze niet mogen "eten". Overigens heb ik nooit een monnik alcohol zien drinken. Roken mag ook niet, maar er wordt redelijk wat afgepaft daar in die tempels. Als de "gelovigen" maar het niet zien.

Ik heb geen hoge pet in het algemeen op van Thaise monniken. Maar ik ontmoete ook wel monniken waar ik groot respect voor had. Dat moet ook gezegd worden.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”