Het transgender parlementslid.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Het transgender parlementslid.

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 09 april 2019, 06:47

Het transgender parlementslid.
.
'Ik ben hier niet voor de lol hoor!'

Mevrouw Tanwarin Sukkhapisit, ook geschreven Sukapisit, heeft haar palmares al binnen als actrice en filmregisseur in Thailand. Als actrice in 5 films, als regisseur van 3 films, en voorts als schrijver, componist en art-director.

Zij is 45 jaar en heeft als kandidaat voor de Future Forward Partij meegedaan aan de nationale verkiezingen van maart 2019; een verkiezing met onzekerheden rond de telling, met een uitslag die pas op 9 mei bekend is, en met de hamvraag: of de F.F. Partij straks nog wel in de race is nu de voorman verdacht wordt van opruiing in 2015.

Maar als alles aanvaard wordt is zij straks het eerste transgender parlementslid in Thailand. Zij, als gevierd filmregisseur, wil voorop lopen 'om te laten zien dat politiek niet langer het domein is van multimiljonairs en generaals.'

'A non-binary person'

Zij presenteert zich als 'non-binary', ook wel genderqueer genoemd; een persoon die niet kiest uit man of vrouw maar voor man én vrouw, of voor een andere combinatie. Door de Thaise burgers wordt ze als vrouw gezien maar juridisch nog steeds als man. Dat steekt haar.
.
Haar voornemens
Zij wil nieuwe politieke geschiedenis schrijven voor Thailand. 'Ik heb jarenlang films gemaakt over transgenders en LGBT-mensen (lesbisch, gay, bi en transseksueel) maar nu is het tijd discriminerende wetten te wijzigen. De Thaise samenleving is patriarchaal, op mannen gefocust, en niet iedereen is gelijk. Ik ben mijn hele leven als tweederangsburger behandeld en dat zou niet moeten kunnen.'

Afbeelding

(foto: de film 'Insects in the Backyard')
.
Haar bekendste film is 'Insects in the Backyard' (zie voor de trailer http://asianwiki.com/Insects_in_the_Backyard ), een film uit 2010 over een transgender vader. De film werd in Thailand verboden wegens 'in strijd met de goede zeden'. Pas na een gevecht van 5 jaar en het knippen van 3 seconden naakt kwam de film door de censuur.

Het verklaart haar stap naar de politiek. Dus als de verkiezingen er aan komen met een jonge, frisse partij als de Future Forward Partij meldt zij zich als kandidaat voor een kamerzetel.

Afbeelding

(foto: logo Thais parlement)
.
'Ik ben gelijk aan welk parlementslid dan ook'

Haar openlijke steun voor deze partij levert haar hopen negatief commentaar van tegenstanders op; kritiek en intimidatie. 'Ik zal meer moeten bewijzen dan anderen dat ik ook kennis van zaken heb om dit land vooruit te helpen. Mensen zullen zeggen dat ik voor de lol daar ga zitten. Maar daar kom ik niet voor.'

Thailand behandelt transgenders als tweederangsburgers. Hun geslacht kan niet worden gewijzigd en dat betekent dat transgenders worden opgeroepen voor de militaire dienst en een vernederend onderzoek moeten ondergaan om te bewijzen dat ze niet fingeren transgender te zijn. De uitslag van die medische test luidt dat ze een 'aandoening' hebben. Ze kunnen ook niet trouwen of kinderen adopteren.

Haar plannen

Ze wil een wijziging van de huwelijkswetgeving en meer seksuele voorlichting op scholen. 'Kun je je voorstellen hoe het is als transgender op school te zitten en in de schoolboeken te lezen dat je niet normaal bent? Kom je er dan voor uit?'

Maar vooralsnog is het afwachten of de FF Partij en zijzelf het parlement wel halen en of ze dan in een coalitie stapt of in de oppositie blijft; nota bene: de militairen hebben feitelijk de pikorde in beide kamers van het parlement al vastgelegd.....

'Nee, deze verkiezingen zijn niet eerlijk en er zal geen ware democratie zijn, maar dit is wel een stap vooruit.'

Bron:
The Guardian, interview door Hannah Ellis-Petersen. http://tinyurl.com/y5p68jjv

Foto's en prenten
Tanwarit Sukkhapisit, haar eigen foto; internet.
Tanwarit Sukkhapisit, wikipedia, 332058.
Insects in the backyard; foto facebook.
Wapen van het Thais parlement; wikimedia, 50109621.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”