Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#181 Bericht door jumbo » vrijdag 19 februari 2021, 04:13

Ayutthaya is eigenlijk een piece of cake... als je alle documenten hebt en door de jaren ervaring is dat wel gelukt

Bij binnenkomst wordt, terwijl ik steevast op arbeids inkomen in Thailand verblijf while married, altijd om de bankverklaring gevraagd
Schijnt dat ik de enige ben want het gebeurt ieder jaar op nieuw en ieder jaar bevestigt een collega dat het zo voldoende is
De lijst vraag om een fors aantal documenten waarvan de helft er wordt uitgehaald....beetje jammer van mijn 'werk'

Laatst kwam ik alleen voor de 90 dagen en vroegen ze waar de vrouw was....dat zegt voldoende over de relatie tussen immi
en ons, ze weten wie je bent en met wie je komt... vervolgens stempelden ze tussen wat ander werk door af en was ik binnen
een paar minuten geholpen...

Zal mij benieuwen hoe dat in de toekomst in Cha-am/Pranburi/Hua Hin gaat, maar dan ga ik voor retirement....met bankverklaring...niet meer op huwelijk
Lijkt me iets eenvoudiger...

Een Non-B via werkgever is/was ook een mogelijkheid maar dan moet je uren in Chamchuri Square wachten....plus je visa vernieuwen als je stopt met werken
Teveel gedoe...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#182 Bericht door jomel17 » vrijdag 19 februari 2021, 14:26

Mijn vrouw en ik zijn van de week ook weer geweest, foto,s van voordeur zelfde als verleden jaar zonder probleem goedgekeurd....
Ik heb de visumondersteuningsbrief erbij maar werd ook om bankboekje gevraagd, summier ingekeken door de officier.
Moest echter wel een nieuw formulier invullen waar geen letter in het Engels op stond met de namen van mijn ouders, hoeveel kinderen zij hadden en mijn beroep..
TIT dacht ik maar
หลงรัก

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#183 Bericht door johnny013 » woensdag 17 maart 2021, 09:33

Ik ben zojuist geweest, ik reed er gisteren langs en zag lange rijen tot buiten... vanochtend alles bij elkaar gezocht, had een lijstje van vorig jaar, toen werd er iets extra's gevraagd... nu alles voor elkaar alle kopieën ondertekend en gewapend met 1900 baht die kant op... ongeveer 4 km hier langs de beach road.
Ik zag niemand buiten staan, heb me bij de ingangsbalie gemeld, en kreeg een nummertje mee voor loket 8 alwaar mijn nummer al op het screen stond. Aan de buitenkant van het loket zijn een paar medewerkers bezig met de papieren... de enigste die vrij was heb ik mijn mapje overhandigd, na een minuut of 4 en een paar foto's werden mijn papieren en paspoort in een mandje achter de balie gegooid, en kreeg ik een plastic nummer met de mededeling dat ik morgen na 14.00 uur mijn paspoort en visa mag ophalen.
Om ongeveer 14.00 was ik er en voor 14.10 stond ik weer buiten. Mazzel dat ik op een paar minuten afstand woon... ik denk dat er mensen zijn die een uur of langer moeten reizen, en dat morgen nog een keer moeten doen, minder plezierig is.
Dit i.c.m. met de 90 dagen wat hier online prima werkt is het allemaal een fluitje van een baht...
Het is zoals het is...

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#184 Bericht door godzilla » woensdag 17 maart 2021, 16:31

proficiat johnny013

Liever makkelijk en goed voorbereid er naartoe gaan.
Wat ik niet snap dat je pas de dag nadien je verlenging krijgt, is dat om wachttijden te vermijden, of een andere reden?
Maar soit, elk kantoor zijn regels, da's duidelijk.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#185 Bericht door johnny013 » donderdag 18 maart 2021, 05:03

Ja, ik vermoed van wel... loket 8 werken 2 personen en voor het loket soms wel 4, die alles aanpakken en voorbereiden, het is nogal een grote gemeenschap van farangs hier in Chon buri... Ik vermoed dat de mensen achter het loket het wat nauwgezet gaan controleren, ik weet het om een uur of 14.00 vanmiddag.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#186 Bericht door jumbo » vrijdag 19 maart 2021, 00:51

godzilla schreef: woensdag 17 maart 2021, 16:31 proficiat johnny013

Liever makkelijk en goed voorbereid er naartoe gaan.
Wat ik niet snap dat je pas de dag nadien je verlenging krijgt, is dat om wachttijden te vermijden, of een andere reden?
Maar soit, elk kantoor zijn regels, da's duidelijk.
Hoe is het met de drukte in Cha am of het daarvoor bedoelde immi kantoor??
IK was het weekend in Cha am, zat bij een restaurant met toch een behoorlijk aantal buitenlanders...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#187 Bericht door godzilla » vrijdag 19 maart 2021, 02:03

jumbo schreef: vrijdag 19 maart 2021, 00:51
godzilla schreef: woensdag 17 maart 2021, 16:31 proficiat johnny013

Liever makkelijk en goed voorbereid er naartoe gaan.
Wat ik niet snap dat je pas de dag nadien je verlenging krijgt, is dat om wachttijden te vermijden, of een andere reden?
Maar soit, elk kantoor zijn regels, da's duidelijk.
Hoe is het met de drukte in Cha am of het daarvoor bedoelde immi kantoor??
IK was het weekend in Cha am, zat bij een restaurant met toch een behoorlijk aantal buitenlanders...
In het immi kantoor thayang is het rustig, enkel als je pech hebt zitten er een groep mensen die met een tussenpersoon werken, dat zijn dan meestal aziaten die hier komen werken.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#188 Bericht door jomel17 » dinsdag 06 april 2021, 14:40

jomel17 schreef: vrijdag 19 februari 2021, 14:26 Mijn vrouw en ik zijn van de week ook weer geweest, foto,s van voordeur zelfde als verleden jaar zonder probleem goedgekeurd....
Ik heb de visumondersteuningsbrief erbij maar werd ook om bankboekje gevraagd, summier ingekeken door de officier.
Moest echter wel een nieuw formulier invullen waar geen letter in het Engels op stond met de namen van mijn ouders, hoeveel kinderen zij hadden en mijn beroep..
TIT dacht ik maar
Update, toen wij in februari alles hadden ingeleverd werd er gezegd op 4 april terugkomen.
Wij gaan op marriage extension .
Mijn eerste verlenging van verleden jaar liep tot 4 maart.
Verleden jaar werd mijn vrouw na een paar dagen gebeld dat ze op moest draven met een paar getuigen dus ik verwachtte dat dit jaar ook weer.
Er is niet gebeld en toen wij gisteren aankwamen was er 1 wachtende voor ons...
Gelijk de 90 dagen melding verwerkt en mag dus 4 juli weer die pret komen.
We stonden na 15 minuten weer buiten
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#189 Bericht door jumbo » woensdag 07 april 2021, 00:48

Ik zie nog steeds geen voordelen of nadelen bij keuze tussen marriage of retirement visa anders dan dat de rompslomp bij
een retirement visa een stuk eenvoudiger is....of zie ik iets over het hoofd?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#190 Bericht door Mario08 » woensdag 07 april 2021, 03:20

@Jomel17: getuigen zijn alleen voor de eerste extensie nodig.

@Jumbo: Er zijn een paar verschillen, waarvan de inkomenseis de meest opvallende is. Een ander verschil is dat retirement aan je zelf gebonden is en marriage aan je huwelijk. Bij einde huwelijk (echtscheiding of overlijden) valt ook het recht op verblijf weg. (In geval van overlijden van je huwelijkse partner blijft je extensie geldig tot de einddatum). Retirement geeft wat dat betreft meer zekerheid. Wat vaak wel over het hoofd wordt gezien is dat je bij retirement geen werkvergunning kunt krijgen en bij marriage is dat geen probleem. Dat kan best handig zijn.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#191 Bericht door jumbo » woensdag 07 april 2021, 05:52

Mario08 schreef: woensdag 07 april 2021, 03:20 @Jomel17: getuigen zijn alleen voor de eerste extensie nodig.

@Jumbo: Er zijn een paar verschillen, waarvan de inkomenseis de meest opvallende is. Een ander verschil is dat retirement aan je zelf gebonden is en marriage aan je huwelijk. Bij einde huwelijk (echtscheiding of overlijden) valt ook het recht op verblijf weg. (In geval van overlijden van je huwelijkse partner blijft je extensie geldig tot de einddatum). Retirement geeft wat dat betreft meer zekerheid. Wat vaak wel over het hoofd wordt gezien is dat je bij retirement geen werkvergunning kunt krijgen en bij marriage is dat geen probleem. Dat kan best handig zijn.
Thanks Mario,

Ben bekend met de eisenverschillen maar ken ook de verschillen in visa aanvraag, de foto's, de getuigen, verse huwelijksverklaring etc.
Dat maakt voor mij de aanvraag retirement eenvoudiger.
Het voordeel van de werkvergunning maak ik nu ook gebruik van, dan hoef je geen capriolen uit te halen als je zonder werkt komt te zitten of wilt stoppen, marriage visum loopt door
Maar ik stop met werken dus dat voordeel vervalt...

Ik zie dus geen wezenlijke verschillen want we zijn tenslotte gewoon getrouwd dus voordelen als de tabien baan etc. is geen probleem, loopt via Amphur en die kijken niet naar de status van je visum

Als mijn vrouw onverhoopt komt te overlijden dan is de omzetting geen probleem lijkt mij en anders moet een van de zusters er aan geloven :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#192 Bericht door jomel17 » woensdag 07 april 2021, 07:02

Bedankt Mario
หลงรัก

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#193 Bericht door Herbergier » dinsdag 16 november 2021, 09:37

Vandaag weer mijn 90 dagen formulier op wezen halen bij de immigratie van Buriram (hier kan dat nog niet via internet) en ik lees op de sociale media geruchten dat je bij enkele immigratiekantoren een vaccinatiebewijs getoond moet worden, maar hier in Buriram is dat in ieder geval nog niet zo, ik stond binnen vijf minuten weer buiten met mijn 90 dagen formuliertje in mijn paspoort geniet.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#194 Bericht door jumbo » woensdag 17 november 2021, 03:19

Deze week krijg ik mijn visa verlenging. Normaliter via Ayutthaya maar omdat we tijdelijk tot oplevering huis zonder feitelijk adres zitten en midden in de verhuizing leek het niet onverstandig het eens anders te proberen wat ik mijn geval kan.

Opties
1) inschrijven in een van de andere woningen
2) NON B via werk

1) Dat leek eenvoudig maar de 2 andere woningen staan in een andere amphur als Ayutthaya en om daar weer door de hoepels te springen zit ik niet op te wachten
en zeker niet Chaeng Wattana

2) Ook dat was minder eenvoudig omdat ik dan vreemd genoeg eerst mijn 3 maands Non B moest ophalen over de grens.... snap jij het nog, ik niet :(

Plots kwamen er 2 opties bij;
3) via de IEAT (industrial estate)
4) via de one stop in Chamchuri square

3) Zij geven met mijn workpermit verlenging een brief waarin staat dat ik in aanmerking kom voor een Non-O of Non B maar die brief was nooit nodig en de datum was 31 Maart dus verlopen
Ze adviseerde me naar de one stop te gaan, als dat niet lukte dan maar terugkomen....

4) Na veel gebabbel met CS wilden ze de datum van de brief wel over het hoofd zien voor 20,000 thb onder de tafel. Bedrijfs richtlijn is; we betalen NIETS onder de tafel dus nu ook niet

Dus terug naar 3)
Nu maakt de IEAT een nieuwe non O op marriage voor me en een workpermit, beiden voor 2 jaar.... :shock: :shock:
Dat wist ik dus ook niet, niemand in bedrijf, dat zij een dergelijk visum konden maken...

Dus werkenden onder ons op een IEAT, dit is een voordeel want je hoeft geen foto's te maken, geen inkomsten aan te tonen , geen info nodig van de vrouw en meer van dat gedoe.

5 pasfoto's, huwelijkscertificaat en ID vrouw.... was er nodig en ik hoef niet eens te verschijnen...

Doe er je voordeel mee
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ik mag weer een jaar in Thailand blijven.

#195 Bericht door jumbo » donderdag 18 november 2021, 03:45

Ik dien wel te verschijnen en wel morgen om eea te ondertekenen in bijzijn van IEAT official en dan is alles gedaan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”