Nederlands woongemeenschap in Thailand?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#1 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 08:56

Op mijn tochtjes door Prachuap zijn we ook door de Zweedse woongemeenschap gereden, vlak bij Thap Sakae.
Mooie huizen, vaak met zwembad, winkeltje, zelfs een Zweedse school.Was wel een beetje afgelegen, tussen de kokospalmen maar redelijk dicht bij het strand.
Er wonen volgens mij ook andere nationaliteiten maar het merendeel lijkt Scandinavisch.

In de buurt van Hua Hin is een ander project, Sunshine International, met 24 uur medische staf, noodknop in de kamer, een service complex voor ouderen zeg maar.
De Engelse oprichter van dit project vond dat veel van zijn vrienden rond hun 70ste (ik bedoel hier niemand mee!!) terug naar Europa gingen vanwege medische redenen wat jammer is want het leven kan zoveel beter (en goedkoper?) in Thailand zijn?! Hierbij speelt ziektekosten verzekering een rol maar ook een sociale omgeving, vaak in de eigen taal (eenzaamheid).

De meeste Nederlanders die in Thailand komen wonen doen dat vooral na het bereiken van pensioen gerechtigde leeftijd.
Ze vestigen zich vaak in het buitengebied als ze al een relatie met een Thai hebben of zoeken plaatsen zoals Chiang Mai, Hua Hin uit als ze een relatie hebben die niet Thais is of alleenstaand zijn. Vaak zonder een sociaal netwerk in de eigen taal maar of tussen de Thais of tussen een mengelmoes van buitenlanders.

Wat denken jullie, zou er behoefte zijn aan een project als de Zweedse woongemeenschap maar dan Nederlands? Zou je graag tussen medelanders in Thailand wonen en oud worden?
's Avonds potje kaarten of biljarten in het gemeenschapshuis met een pot Heineken en wat bitterballen? Een supermarktje op het terrein met naast WC papier, gasflessen en shampoo (lijkt welk zo'n camping supermarkt) ook zaken zoals Goudse kaas en goed vers brood.

Bij voldoende interesse kan dan ook de ziektekosten verzekering gemeenschappelijk worden opgezet, voor ziekenvervoer gezorgd worden en deals gesloten met internationale ziekenhuizen in de buurt. Nederlands sprekende verpleegster en zorgpersoneel. Denk ook aan bijvoorbeeld twee wekelijks artsbezoeken, testen en onderzoeken plus medicijnen in de kliniek op het terrein, etc.

Grondeigendom in een Thaise onderneming waar de bewoners naar rato medeaandeelhouder van zijn (de aandelen blijven zelfs na 30 jaar nog steeds overdraagbaar aan kinderen of kleinkinderen).

Ben benieuwd of er interesse is :thumbsup:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#2 Bericht door Joep » zaterdag 27 februari 2021, 10:19

Een interessant onderwerp.

Ik kijk ook wel eens op dei website van Sunshine International, maar kan nu niet precies ontdekken wat de kosten zijn als je daar een appartement of huis koopt of huurt. Alhoewel het voor mij nog een ver van mijn bed show is en voorlopig prima op eigen benen kan staan (uiteraard mbv vrouwlief :crazy: ) is het geen slecht idee om je een beetje te oriënteren, tenslotte weet je nooit wat de toekomst brengt. Vandaag ben je gezond en morgen ben je er niet meer of sta je er alleen voor.
Dan zou zo'n NL-community wel een oplossing zijn, mits betaalbaar natuurlijk

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#3 Bericht door Kees » zaterdag 27 februari 2021, 11:07

Niet dat wij een hekel aan Nederlanders hebben, maar we hebben zeker geen behoefte om met alleen Nederlanders in één complex te wonen. Als wij niet echt meer voor onszelf zouden kunnen zorgen en naar een soort van verzorgingshuis zouden moeten, dan toch het liefst international. Nu hebben we ook een heel international social leven, en ja daar zitten zeker een aantal Nederlanders bij. En natuurlijk is het fijn om eens in je moerstaal te praten. Maar vooralsnog hoef je op ons, voor dit onderwerp, niet te rekenen. Ongetwijfeld zullen er, denk ik, zeker Nederlanders zijn die hier oren naar hebben.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#4 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 11:40

Joep schreef: zaterdag 27 februari 2021, 10:19 Een interessant onderwerp.

Ik kijk ook wel eens op dei website van Sunshine International, maar kan nu niet precies ontdekken wat de kosten zijn als je daar een appartement of huis koopt of huurt.
Huur begint bij pakweg 25-30.000 baht/maand en koop vanaf 2,5 miljoen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#5 Bericht door Joep » zaterdag 27 februari 2021, 11:46

brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 11:40
Joep schreef: zaterdag 27 februari 2021, 10:19 Een interessant onderwerp.

Ik kijk ook wel eens op dei website van Sunshine International, maar kan nu niet precies ontdekken wat de kosten zijn als je daar een appartement of huis koopt of huurt.
Huur begint bij pakweg 25-30.000 baht/maand en koop vanaf 2,5 miljoen.

@Brake, zo ver was ik ook, maar ik kan me niet voorstellen dat er dan geen maandelijkse service fee bijkomt als je een huis/appartement koopt.
Bij ons in de moo baan is dat als een kleine Thb 2.500 per maand en dan zit er geen medische zorg/toezicht bij.

Bij de huur zou het evt kunnen dat dit er in verwerkt zit.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#6 Bericht door driver » zaterdag 27 februari 2021, 12:20

brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 11:40
Joep schreef: zaterdag 27 februari 2021, 10:19 Een interessant onderwerp.

Ik kijk ook wel eens op dei website van Sunshine International, maar kan nu niet precies ontdekken wat de kosten zijn als je daar een appartement of huis koopt of huurt.
Huur begint bij pakweg 25-30.000 baht/maand en koop vanaf 2,5 miljoen.
Huur rond de 850/1000 euro per maand dus. Daarmee schakel je al een hele grote groep mensen uit denk ik. Die kunnen dat sowieso niet betalen wslijk. En kopen ook niet. Ik ken niet veel Nederlanders in Thailand maar die ik wel ken hebben een inkomen wat deze huur kosten niet kan betalen. Aow icm klein of geen pensioen dan ga je dit zonder spaargeld niet redden wslijk.
Wijlen Mart was ooit ook een bezig toch met iets in deze richting of vergis ik me nu?

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#7 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 13:29

@ Driver, laten we uitgaan van de legale manier om in Thailand te verblijven als pensionado, een pensioen visum.
Eis is of 800.000 (Euro 21.740) baht op een bankrekening of een inkomen van 65.000 baht (1.770 Euro) per maand per visumhouder.

In het geval van een huwelijk met een Thai is de eis 400.000 baht (Euro 10.870) op een bankrekening of een inkomen van 40.000 baht (Euro 1.090) per maand.

@Joep, OK ik heb verder ook geen idee van service kosten maar ik kan wel eens informeren?

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#8 Bericht door jomel17 » zaterdag 27 februari 2021, 14:42

Bitterballen vind ik een goed idee maar heineken mag je van mij veranderen in Grolsch of Hertog Jan
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#9 Bericht door driver » zaterdag 27 februari 2021, 14:48

brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 13:29 @ Driver, laten we uitgaan van de legale manier om in Thailand te verblijven als pensionado, een pensioen visum.
Eis is of 800.000 (Euro 21.740) baht op een bankrekening of een inkomen van 65.000 baht (1.770 Euro) per maand per visumhouder.

In het geval van een huwelijk met een Thai is de eis 400.000 baht (Euro 10.870) op een bankrekening of een inkomen van 40.000 baht (Euro 1.090) per maand.

@Joep, OK ik heb verder ook geen idee van service kosten maar ik kan wel eens informeren?
Klopt maar van dat inkomen kunnen er veel zonder spaargeld toch die huur niet betalen en daarnaast nog andere uitgaven doen? 🤔
Ik krijg tzt lees over ongeveer 5,5 jaar als getrouwde persoon alleen Aow en dat is nu rond de 800 euro netto. Jongere partner krijgt niks meer hé.
Geen andere inkomsten verder en zo zijn er meer weet ik. Als er dan geen spaargeld is of beperkt is de huur toch al lastig en dan moet er ook nog geleefd worden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#10 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 15:13

driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 14:48 Klopt maar van dat inkomen kunnen er veel zonder spaargeld toch die huur niet betalen en daarnaast nog andere uitgaven doen? 🤔
Ik krijg tzt lees over ongeveer 5,5 jaar als getrouwde persoon alleen Aow en dat is nu rond de 800 euro netto. Jongere partner krijgt niks meer hé.
Geen andere inkomsten verder en zo zijn er meer weet ik. Als er dan geen spaargeld is of beperkt is de huur toch al lastig en dan moet er ook nog geleefd worden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dit gaat een beetje hard klinken maar op basis van alleen 800 euro netto AOW zie ik niet goed hoe je een legale verblijfsstatus in Thailand kan hebben? Ook al woon je gratis......
Laatst gewijzigd door brake0345 op zaterdag 27 februari 2021, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#11 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 15:15

jomel17 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 14:42 Grolsch of Hertog Jan
Niet te vinden in Thailand, wordt een speciaaltje!!

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#12 Bericht door godzilla » zaterdag 27 februari 2021, 15:26

Hier in cha am, en waarschijnlijk op veel plaatsen nu kan je al een huis huren voor 8000 bath.
Als je goed uitkijkt is er zelfs een gemeenschappelijk zwembad bij.
800 € netto is dan, x36 , 28800.
Blijven er dan 20000 netto over.
Electriciteit, water , gemeenschappelijke kosten niet meegerekend.
Dan moet je nog de kosten betalen voor je extended stay, naargelang op welke manier je het doet....
Nee 800€ niet te doen.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#13 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 16:12

Laten we eens uitgaan van die 800 euro netto, nog even afgezien van de legale verblijfsstatus.
Doe eens ruig, 800 euro is 30.000 baht.

Ik denk dat Godzilla een appartement bedoeld voor 8.000 baht in CA, HH??
Want voor een bungalow met gemeenschappelijk zwembad zit je gauw rond de 15-20.000?

In ieder geval, 8k baht huur minimaal, blijft er 22k over, reken minimaal per maand 2k aan elektrisch (airco!), water en internet, rest 20k.

Transport, huur of koop van een scootertje, minimaal 2-4k per maand met brandstof/verzekering, reken voor een kleine auto 4-8k per maand.
Pak um beet gemiddeld 6k inclusief reizen in Thailand.

Rest 14K per maand persoonlijke uitgaven, net iets meer als 450 baht per dag, dat is geen vetpot……

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#14 Bericht door driver » zaterdag 27 februari 2021, 16:15

brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 15:13
driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 14:48 Klopt maar van dat inkomen kunnen er veel zonder spaargeld toch die huur niet betalen en daarnaast nog andere uitgaven doen? 🤔
Ik krijg tzt lees over ongeveer 5,5 jaar als getrouwde persoon alleen Aow en dat is nu rond de 800 euro netto. Jongere partner krijgt niks meer hé.
Geen andere inkomsten verder en zo zijn er meer weet ik. Als er dan geen spaargeld is of beperkt is de huur toch al lastig en dan moet er ook nog geleefd worden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dit gaat een beetje hard klinken maar op basis van alleen 800 euro netto AOW zie ik niet goed hoe je een legale verblijfsstatus in Thailand kan hebben? Ook al woon je gratis......
foutje van mij met alleen die 800 euro zonder spaargeld sorry. Even niet aan gedacht dat dit al te weinig is om in Thailand te blijven legaal.
800 icm spaargeld kan het gewenste inkomen dan opkrikken maar de huur blijft dan niet altijd haalbaar lijkt me voor veel mensen.
Gaat mij niet om die 800 euro die ik aangaf maar pak dan die 400000 thb icm die 10 90 euro?.
Dan kun je die huur betalen maar verder toch ook niks? 🤔


Je moet dus wat beter inkomen hebben of veel spaargeld anders lukt het niet of dat huren of eventueel kopen.

EDIT.. Zag dat Godzilla en jij al gereageerd hadden voor ik dit schreef.
Laatst gewijzigd door driver op zaterdag 27 februari 2021, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#15 Bericht door brake0345 » zaterdag 27 februari 2021, 16:24

driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:15 Klinkt niet hard hoor maar met bijvoorbeeld die 800 Aow icm dat spaargeld ben je er toch ook. Schrijf je toch zelf ook vlgs mij.
Dat spaargeld blijft staan op de bank en je leeft van de 800 euro of als er iets meer spaargeld is snoep je daar elke maand iets van af.
Gaat mij niet om die 800 euro die ik aangaf maar pak dan die 400000 thb icm die 10 90 euro?.
Dan kun je die huur toch ook niet betalen of?
Klopt, als je 800K baht op een Thaise bank hebt dan kun je redelijk simpel elk jaar verlengen, zelfs zonder maandelijks inkomen!
En van 800 Euro aow kun je in Thailand wel leven, maar het is geen vetpot en dan praten we nog niet eens over een partikuliere ziektekosten verzekering.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”