Nog geen pensioen of AOW

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Nog geen pensioen of AOW

#1 Bericht door Duiker » zondag 06 december 2020, 21:10

Beste forumleden,

Mijn leeftijd is 55. Dus nog ver van pensioen of AOW. AOW kan ik 10 jaar bijkopen. Dus zo rond mijn 57e zou ik wat AOW betreft kunnen vertrekken. Echter ik lees op https://www.royalthaiconsulate-amsterda ... elichting/ dat pensioen of AOW aangetoond moet worden.

Zijn er hier mensen die "voortijdig" naar Thailand zijn vertrokken? Dus zonder pensioen of AOW te hebben?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nog geen pensioen of AOW

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 06 december 2020, 22:44

Ja, ik, op mijn 55e en pensioen en lijfrente kwamen pas later. Had een non-im-O en daarmee moest ik iedere 3 maanden het land uit (heel eenvoudig waar ons huis staat, kon naar de grens fietsen, enfin je weet waar dat is...). Toen moest ik naar NL, haalde een nieuw non-im-O en die kon ik omzetten in een retirement, eerst op inkomen, daarna op 8 ton in de bank. Maar het kan zijn dat de eisen voor een non-im-O nu anders zijn; ik hoefde helemaal niks aan inkomen of vermogen aan te tonen op het consulaat in Amsterdam.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nog geen pensioen of AOW

#3 Bericht door brake0345 » maandag 07 december 2020, 02:16

Ik was 50 toen we naar Thailand verhuisde in 2012, ik kon op een pensioen visum naar binnen, deed mijn 3 maanden trips over de brug in Mae Sai en na een jaar verlenging op inkomen.

Nog steeds doe ik ieder jaar een verlenging op inkomen want ik heb een inkomen uit Nederland.

In jouw geval begrijp ik dat je geen inkomen hebt tot je AOW / pensioen leeftijd? Dan kun je overwegen om de 800.000 baht op bankrekening te doen. Een andere mogelijkheid een huwelijk visa met een Thai, dan zijn de eisen voor inkomen of geld op de bank lager.

Voor mijn vrouw, die meer dan 30 jaar in Nederland heeft gewoond, betalen we nog steeds elk jaar vrijwillig haar AOW door. Ze heeft geen inkomen en dus betaalt ze de minimale jaarlijkse bijdrage, ik geloof bijna 600 euro. Voor mij zou de bijdrage te duur uitpakken door mijn inkomen dus mijn AOW opbouw staat stil.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nog geen pensioen of AOW

#4 Bericht door pjotter » maandag 07 december 2020, 06:15

Ja ik ook. Mmm, dat is dan gewijzigd bij het consulaat. Mij werd het visum non imm O single entry geweigerd bij de Ambassade in Den Haag omdat ik nog geen pensioen had. Een maand later dus wel maar bij aanvraag nog niet, pfff. Ik wilde echt geen maand meer in NL blijven.
Toen ben ik voor dat visum naar het Consulaat in A'dam gegaan en daar was dat geen probleem . 2 bankafschriften van mijn salarisstortingen en een salarisspecificatie van 2 maanden. Ik was 61 in 2017 toen ik dit visum heb gekocht.

Tussen haakjes, AOW bijverzekeren was ook voor mij veel te duur. Doordat de AOW leeftijd is verhoogd verlies ik nu maar 8% opbouw. Voorheen 12% en het zou pas 'break even' zijn op mijn 87e. Dus niet.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Nog geen pensioen of AOW

#5 Bericht door Duiker » maandag 07 december 2020, 12:49

Bedankt voor de antwoorden. Ja, de eisen veranderen. Een escape zou trouwen zijn. Eigenlijk is dat wel het laatste wat ik wil. Maar als het echt niet anders kan, dan moet dat maar. Overigens is het dan wel weer scheiden als ik AOW ga ontvangen. Anders ontvang ik te weinig AOW. Wat een gedoe allemaal.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nog geen pensioen of AOW

#6 Bericht door driver » maandag 07 december 2020, 17:33

Duiker schreef: maandag 07 december 2020, 12:49 Bedankt voor de antwoorden. Ja, de eisen veranderen. Een escape zou trouwen zijn. Eigenlijk is dat wel het laatste wat ik wil. Maar als het echt niet anders kan, dan moet dat maar. Overigens is het dan wel weer scheiden als ik AOW ga ontvangen. Anders ontvang ik te weinig AOW. Wat een gedoe allemaal.
Als je gaat scheiden en bij aantoonbaar bewijs toch samen woont met je Aow komt het ook niet echt goed denk ik.
Scheelt rond de 400 per maand momenteel dacht ik tussen alleenstaande Aow en getrouwd.

Trouwen.. Zowel in Nederland of in Thailand getrouwd kan lees ik vlgs mij dat is dan makkelijk.

Met Wao uitkering kun je dit visum vlgs mij ook gebruiken?

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Nog geen pensioen of AOW

#7 Bericht door Duiker » maandag 07 december 2020, 18:07

WAO is was anders dan AOW. Maar dat weet je natuurlijk wel. Ik ben erg bang dat ik met trouwen mezelf een hoop narigheid op de hals haal. Mijn leven lang was trouwen niet nodig. Volgens mij ben ik 20 jaar te laat geboren! "Vroeger" was alles makkelijker. Nou ja, zo lijkt het dan toch.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nog geen pensioen of AOW

#8 Bericht door driver » maandag 07 december 2020, 19:01

Duiker schreef: maandag 07 december 2020, 18:07 WAO is was anders dan AOW. Maar dat weet je natuurlijk wel. Ik ben erg bang dat ik met trouwen mezelf een hoop narigheid op de hals haal. Mijn leven lang was trouwen niet nodig. Volgens mij ben ik 20 jaar te laat geboren! "Vroeger" was alles makkelijker. Nou ja, zo lijkt het dan toch.
Wao en Aow anders weet ik. Ik gaf alleen aan dat je met Wao ook richting Thailand kunt eventueel.

Trouwen.. Ik ben ook getrouwd in Nederland met Sukanya omdat ze anders de Nederlandse Nationaliteit niet kon krijgen.
Nu heeft ze met de Nederlandse Nationaliteit naast haar Thaise altijd een sterke troef in handen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nog geen pensioen of AOW

#9 Bericht door pjotter » dinsdag 08 december 2020, 01:30

Klopt wat Driver zegt. We hebben hier de SSO (Social Security Office, de tegenhanger van de Nederlandse SVB) en die werken nauw samen. SVB regel zegt 'samenwonen' en dat is lastig. Meestal heeft je vriendin helemaal niets met NL, ook geen rechten, maar je moet dan toch opgeven dat je samenwoont en dus niet alleenstaand bent. Vriendin krijgt ook niets van de AOW dan, mocht je overlijden.

Dit is trouwens in veel landen anders. B.v. in Zwitserland en Duitsland weet ik, als je getrouwd bent, krijgt de partner toch nabestaande pensioen van de staat. Ik heb het dus niet over bedrijfspensioenen, want daar kun je meestal WEL een nabestaande pensioen regelen.
Duiker schreef: maandag 07 december 2020, 12:49 Bedankt voor de antwoorden. Ja, de eisen veranderen. Een escape zou trouwen zijn. Eigenlijk is dat wel het laatste wat ik wil. Maar als het echt niet anders kan, dan moet dat maar. Overigens is het dan wel weer scheiden als ik AOW ga ontvangen. Anders ontvang ik te weinig AOW. Wat een gedoe allemaal.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nog geen pensioen of AOW

#10 Bericht door pjotter » dinsdag 08 december 2020, 01:35

Als het zover is, zou ik toch eens gewoon bellen met het Consulaat in A'dam. Je weet nooit. Ik heb daar best goede ervaring mee 3 jaar geleden. Ik bedoel visum non imm o vanaf 50 jarige leeftijd ! Wie heeft/is dan al echt met pensioen ??
Duiker schreef: zondag 06 december 2020, 21:10 Beste forumleden,

Mijn leeftijd is 55. Dus nog ver van pensioen of AOW. AOW kan ik 10 jaar bijkopen. Dus zo rond mijn 57e zou ik wat AOW betreft kunnen vertrekken. Echter ik lees op https://www.royalthaiconsulate-amsterda ... elichting/ dat pensioen of AOW aangetoond moet worden.

Zijn er hier mensen die "voortijdig" naar Thailand zijn vertrokken? Dus zonder pensioen of AOW te hebben?

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Nog geen pensioen of AOW

#11 Bericht door yandre » dinsdag 08 december 2020, 04:46

duiker
probleem is regels veranderen soms en imigaratie kantoren
soms ook andere eisen is de ervaring .
en ja trouwen bedoel en dan bij aow weer scheiden heeft
weinig waarde dan tegen over je vrouw .
bedoelals je een iemand heb die te vertrouwen is met alles
je wordt ouder en je weet niet wat leven brengt wat gezondheid
heb je iemand die je verzorgt?
blijft moeilijk in jou geval .
zal je keuze moeten maken tegen die tijd .

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Nog geen pensioen of AOW

#12 Bericht door yandre » dinsdag 08 december 2020, 04:59

mischien een optie kom ter zijner tijd naar thailand
ga naar ambasade laos en vraag het daar aan reterement visa
toon 800000 bath op thai rekening .
mischien mogelijk heid ?
ben hier 11 jaar terug ook zonder gekomen en toen in laos
gehaald .in formeer ter zijnder tijd .
noi zegt spreek de taal daar en je weet wat hun eis is .
mischien nu alle ambasade gelijk met die regel zou kunnen ?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nog geen pensioen of AOW

#13 Bericht door pjotter » dinsdag 08 december 2020, 12:03

Verroest Yandre, Duiker. Had ik idd niet aan gedacht.
Als je op een toeristen visum binnen komt heb je in ieder geval wat tijd (60 dagen) om e.e.a. te regelen. Bij dit visum kun je zelfs nog 30 dagen verlenging vragen. Bij veel imm. kantoren kun je zelfs in Thailand een non imm O kopen met zo'n toeristen visum. (30 dagen voordat je Thailand moet verlaten). (GEEN O-A !!). En zo niet bij 'jouw' imm. kantoor ( ff vragen of het daar kan), kun je wat Yandre zegt in Laos een non imm. O kopen. In Savanaket was 'voor Corona' zelfs geen inkomens toets. Met dat visum kun je na een dag of 60 (je mag 90 dagen blijven), een jaarverlenging aanvragen in 'jouw' imm. kantoor. HIERVOOR moet je dus wel aan de 800k฿ voldoen. Goeie tip :thumbsup:
yandre schreef: dinsdag 08 december 2020, 04:59 mischien een optie kom ter zijner tijd naar thailand
ga naar ambasade laos en vraag het daar aan reterement visa
toon 800000 bath op thai rekening .
mischien mogelijk heid ?
ben hier 11 jaar terug ook zonder gekomen en toen in laos
gehaald .in formeer ter zijnder tijd .
noi zegt spreek de taal daar en je weet wat hun eis is .
mischien nu alle ambasade gelijk met die regel zou kunnen ?

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Nog geen pensioen of AOW

#14 Bericht door Duiker » dinsdag 08 december 2020, 13:00

Yandre, en Pjotter, deze mogelijkheid zal ik zeker gaan onderzoeken.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Dafrans
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 11 juni 2017, 09:27

Re: Nog geen pensioen of AOW

#15 Bericht door Dafrans » zaterdag 12 december 2020, 08:32

Beste

Ook ik ben gegaan op mijn 56e in 2018. Ik heb mijn non immigrant -O- in Essen Duitsland gehaald. Vereiste was aantoonbaar € 5000, op je bank rekening hebben verder
geen gedoe, kon er op wachten en na 20 minuten had ik mijn stempel. Kijk op hun website of bel voor de vereisten want dat was in maart 2018, kan nu ook
anders zijn uiteraard.
groet Dafrans

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”