Premie volksverzekering vraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#76 Bericht door pjotter » dinsdag 19 juni 2018, 01:46

Ok. Had lammert weer gelijk, ha ha. Als je een deel van het jaar, voor emigratie, in NL hebt gewoond krijg je zo'n formulier. Ik heb dat formulier dus (nog) niet gehad omdat ik precies op 1 januari me heb ingeschreven als niet ingezetene. Maar idd als je alles laat regelen door hem heb je maar weinig zorgen. Bedankt voor je info Kees. [|) Ik hoop dat je net zoveel aan het genieten bent als ik. [8)
Kees schreef:Heb zeker wel een papieren M-biljet ontvangen hier in Thailand, en heb ook (na 3 maanden) de aanvullende toelichting op ons nieuwe adres (zijn inmiddels al 2 X verhuisd) gekregen. Maar zoals gezegd, Lammert regelt het verder voor ons.
Heb de verhuizingen steeds aan het RNI doorgegeven, dus de belastingdienst wist me te vinden ;)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Premie volksverzekering vraag

#77 Bericht door wanadee » dinsdag 19 juni 2018, 07:24

Als je aow hebt moet je ook je heffingskorting terug betalen over de maanden die je in nederland hebt gewoond. Dus als je in december officieel verhuist moet je al je heffingskrting terug betalen over 11 maanden, das toch snel 2000 euro. :cry:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#78 Bericht door pjotter » woensdag 20 juni 2018, 01:34

Oh, dat is ook nog zo.
Alleen heb ik nog geen AOW dus beetje kortzichtig van mij om dit niet mee te nemen in mijn verhaal idd.Wat wel zo is volgens mij, als je je 'uitschrijving' b.v. ergens in September - Oktober zou doen, krijg je wel meteen de andere volksverzekeringen terug. Als je je AOW leeftijd al hebt bereikt geld dit alleen maar voor de ZVW en ANW natuurlijk.
De premie AOW van 17,9 % hoef je dan (AOW leeftijd) ook in NL dan niet meer te betalen. Tja, het zijn wat afwegingen. Omdat ik de AOW leeftijd nog niet heb bereikt (Kees ook nog niet dacht ik), is het voordeel dat ik dus nu al die AOW premie niet hoef te betalen. Ik bouw nu natuurlijk ook geen AOW meer op en bljjf op 88% 'steken'. We zien wel wat de toekomst brengt.
Voorlopig gaat het hier lekker.

Groetjes !!
wanadee schreef:Als je aow hebt moet je ook je heffingskorting terug betalen over de maanden die je in nederland hebt gewoond. Dus als je in december officieel verhuist moet je al je heffingskrting terug betalen over 11 maanden, das toch snel 2000 euro. :cry:

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Premie volksverzekering vraag

#79 Bericht door Kees » donderdag 21 juni 2018, 01:46

pjotter schreef:Oh, dat is ook nog zo.
Alleen heb ik nog geen AOW dus beetje kortzichtig van mij om dit niet mee te nemen in mijn verhaal idd.Wat wel zo is volgens mij, als je je 'uitschrijving' b.v. ergens in September - Oktober zou doen, krijg je wel meteen de andere volksverzekeringen terug. Als je je AOW leeftijd al hebt bereikt geld dit alleen maar voor de ZVW en ANW natuurlijk.
De premie AOW van 17,9 % hoef je dan (AOW leeftijd) ook in NL dan niet meer te betalen. Tja, het zijn wat afwegingen. Omdat ik de AOW leeftijd nog niet heb bereikt (Kees ook nog niet dacht ik), is het voordeel dat ik dus nu al die AOW premie niet hoef te betalen. Ik bouw nu natuurlijk ook geen AOW meer op en bljjf op 88% 'steken'. We zien wel wat de toekomst brengt.
Voorlopig gaat het hier lekker.

Groetjes !!
wanadee schreef:Als je aow hebt moet je ook je heffingskorting terug betalen over de maanden die je in nederland hebt gewoond. Dus als je in december officieel verhuist moet je al je heffingskrting terug betalen over 11 maanden, das toch snel 2000 euro. :cry:
Daar Lammert niet meer op dit forum wil reageren, heeft hij gevraagd of ik via hem deze reactie wil plaatsen.
Wanadee schreef daar gister "Als je aow hebt moet je ook je heffingskorting terug betalen over de maanden die je in nederland hebt gewoond. Dus als je in december officieel verhuist moet je al je heffingskrting terug betalen over 11 maanden, das toch snel 2000 euro."
Dat is volstrekt onjuist. Tot en met het belastingjaar 2012 had je bij emigratie recht op de volle heffingskortingen. Vanaf het belastingjaar 2013 is de regeling ingevoerd van tijdsevenredige heffingskortingen. Als je emigreert op 5 juli dan heb je recht op de heffingskortingen voor 184/360-deel. Daarbij wordt uitgegaan van een maand van dertig dagen en telt de einddatum van de periode niet mee. Jij bent uitgeschreven op 2 oktober 2017 en hebt dus recht op 271/360-deel van de heffingskortingen.

Daarbij maakt het niets uit of je recht hebt op AOW of een ander inkomen geniet. Gezien zijn reactie is Pjotter daar ingetuind.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Premie volksverzekering vraag

#80 Bericht door wpdl » donderdag 21 juni 2018, 02:24

:giggle: en dus bij deze zijn reactie geplaatst door Kees, lachen Lammert of is het kan niet meer reageren.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Premie volksverzekering vraag

#81 Bericht door Kees » donderdag 21 juni 2018, 03:06

wpdelange schreef::giggle: en dus bij deze zijn reactie geplaatst door Kees, lachen Lammert of is het kan niet meer reageren.
Alstublieft geen discussie, waarom iemand op dit forum niet wil, kan en/of moet reageren.
Iedereen heeft daarvoor zijn eigen redenen, en als we die allemaal gewoon accepteren blijft het hier een stuk aangenamer.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Premie volksverzekering vraag

#82 Bericht door wpdl » donderdag 21 juni 2018, 03:10

Helemaal met je eens Kees alleen ja wel een beetje 'dubbel' als jij het dan voor hem doet.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Premie volksverzekering vraag

#83 Bericht door Kees » donderdag 21 juni 2018, 03:22

Het zal ook eenmalig zijn.
Dit was alleen nu om misstanden te voorkomen en recht te zetten, en om dus Pjotter niet op het "verkeerde" been te zetten.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Premie volksverzekering vraag

#84 Bericht door wpdl » donderdag 21 juni 2018, 03:41

Had simpelweg met een PB gekund als het om pjotter ging.
Back to basic zullen wij maar zeggen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Premie volksverzekering vraag

#85 Bericht door stevenl » donderdag 21 juni 2018, 04:19

Bedankt Kees en Lammert.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Premie volksverzekering vraag

#86 Bericht door wanadee » donderdag 21 juni 2018, 07:32

Geen PB want Lammert wil even laten zien dat ik het fout heb en dat hij het beter weet :oops: Dat is des Lammerts.

Het punt is natuurlijk dat hij het ook beter weet, ik geef alleen maar door wat ik ooit ergens gelzen heb.
Daarbij vind ik het ook wel jammer dat iemand met zijn expertise niet meer schrijft hier want qua belastingkennis kon iedereen daar een puntje aannzuigen. Maar zo loopt het soms.

Evengoed bedankt Lammert, ik ben mijn definitieve vertrek naar thailand aan het plannen en ik hield er rekening mee dat ik me de laatste maanden nog ergens moet insvhrijven in nederland om geen naheffing hiervan te krijgen. Das dus weer een zorg minder :thumbsup:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#87 Bericht door pjotter » maandag 25 juni 2018, 07:11

Oeps, sorry, ik had idd niet op de datum en bedragen gelet alleen op het woordje AOW.
En daar ben ik nog een jaartje of 5 van verwijderd.
Maar, inmiddels zit ik al weer 8 maanden hier (officieel v.a. 1 januari dus ( per die datum ingeschreven als niet ingezetene)) dus heb met dat stukje (evenredig deel van de heffingskorting) niets meer mee te maken denk ik.
Volgend jaar eerst maar eens proberen de loonbelasting terug te krijgen. Misschien dan Lammert ook nodig Kees, ha ha.
Als ik eenmaal AOW krijg, duik ik nog we eens in deze materie. Ik heb begrepen dat ik over het AOW deel van mijn totale pensioen , toch loonbelasting moet betalen. Maarrrr, wie weet wat de wetgeving in deze nog verandert de komende jaren.

Ok. Groetjes allemaal ! Doe de groeten maar aan Lammert , Kees. Ik ben hem (en zijn e-mail) ZEKER niet vergeten, ha ha.
pjotter schreef:Oh, dat is ook nog zo.
Alleen heb ik nog geen AOW dus beetje kortzichtig van mij om dit niet mee te nemen in mijn verhaal idd.Wat wel zo is volgens mij, als je je 'uitschrijving' b.v. ergens in September - Oktober zou doen, krijg je wel meteen de andere volksverzekeringen terug. Als je je AOW leeftijd al hebt bereikt geld dit alleen maar voor de ZVW en ANW natuurlijk.
De premie AOW van 17,9 % hoef je dan (AOW leeftijd) ook in NL dan niet meer te betalen. Tja, het zijn wat afwegingen. Omdat ik de AOW leeftijd nog niet heb bereikt (Kees ook nog niet dacht ik), is het voordeel dat ik dus nu al die AOW premie niet hoef te betalen. Ik bouw nu natuurlijk ook geen AOW meer op en bljjf op 88% 'steken'. We zien wel wat de toekomst brengt.
Voorlopig gaat het hier lekker.

Groetjes !!
wanadee schreef:Als je aow hebt moet je ook je heffingskorting terug betalen over de maanden die je in nederland hebt gewoond. Dus als je in december officieel verhuist moet je al je heffingskrting terug betalen over 11 maanden, das toch snel 2000 euro. :cry:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Premie volksverzekering vraag

#88 Bericht door wanadee » maandag 25 juni 2018, 07:18

Als je hem over 5 jaar nodig hebt loopt hij al tegen de 80, zou hij dan nog niet met pensieon zijn? :mrgreen:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#89 Bericht door pjotter » maandag 25 juni 2018, 07:27

Ha ha, das waar. Eerst volgend jaar maar eens kijken hoe e.e.a. loopt met de loonbelasting als 'buitenlands belastingplichtige'
Ach mss dan een waardig opvolger binnen zijn bureau of een lid binnen dit forum. W'll see.

wanadee schreef:Als je hem over 5 jaar nodig hebt loopt hij al tegen de 80, zou hij dan nog niet met pensieon zijn? :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”