Premie volksverzekering vraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#31 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 15:42

prajak schreef:Maatwerk vooraf is beter dan reparatie, ellende, hoge kosten en je nachtrust achteraf.
Dit 'opgewekt vertrouwen' speelt trouwens ook voor jou, Prajak. Jij 'kwalificeert' immers. Zie de brief van de Belastingdienst, Kantoor Buitenland, aan 'mevrouw K', zoals je al eens in het forum hebt gemeld. En dat speelt nu al anderhalf jaar! De Belastingdienst mag niet tijdens de wedstrijd de spelregels wijzigen. Dat kan pas nadat ze eerst de wedstrijd hebben afgefloten. :mrgreen:

Dus mocht je alsnog een uitnodigingsbrief van de Belastingdienst voor het doen van aangifte inkomstenbelasting krijgen, dan vul je gewoon de aangifte voor binnenlands belastingplichtige in en beantwoord je de vraag over de premies volksverzekering met 'Niet premieplichtig' en als periode '01-01 - 31-12'. Vervolgens berekent het programma het belastingdeel van de heffingskortingen. En krijg je geen uitnodigingsbrief doe dan gewoon in bijv. december aangifte. Dan heb je in ieder geval nog twee jaren recht op het belastingdeel van de heffingskortingen en kun je belasting terugkrijgen in plaats van dik betalen bij wonen in Thailand. En als je geduld hebt dat kun je je recht nog 5 jaren behouden (mocht je de komende jaren ook geen uitnodigingsbrief krijgen).

Die brief was een leuk cadeautje van Kantoor Buitenland. De Belastingdienst zegt dan: 'Mooier kunnen we het u niet maken'. :giggle: En daar moet ik ze inderdaad gelijk in geven! Een applausje voor de Belastingdienst zou ik zeggen. :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#32 Bericht door prajak » woensdag 22 juni 2016, 16:22

Ja ja, Lammert, de brief wordt zuinig bewaard. Een blunder ter eerste klasse van een ambtenaar, niet zijnde de heer Dorknoper want die was gestreng en recht door zee! Ik kijk wel wat ik doe, ik heb nog zes maanden.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#33 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 16:45

prajak schreef:Ja ja, Lammert, de brief wordt zuinig bewaard. Een blunder ter eerste klasse van een ambtenaar, niet zijnde de heer Dorknoper want die was gestreng en recht door zee! Ik kijk wel wat ik doe, ik heb nog zes maanden.
Of 5 jaar, zoals ik al schreef. Overigens ken ik er nog wel iemand die gebruik kan maken van deze brief. Zij is immers niet persoonsgebonden maar situatiegebonden (wonen in Thailand). Anders zou de Belastingdienst doen aan 'belastingdiscriminatie' (gelijke gevallen door één en hetzelfde belastingkantoor ongelijk behandelen). En dat is doodzonde nr. 2 voor de Bestuursrechter.

In dat geval geef je hem een afschrift van de bewuste brief en hij weet ook niet beter dan dat hij 'kwalificeert'. Dus in de toekomst geen 'gezeur' meer heren over het afschaffen van de heffingskortingen bij wonen in Thailand. Dat is voorlopig van de baan. :cheesy:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#34 Bericht door prajak » woensdag 22 juni 2016, 16:57

Ben niet op de confrontatie uit maar ga hem niet uit de weg. Voorlopig is er niks aan het handje en zijn ze me gewoon vergeten. :clap:

Het is 23 uur, ik kruip er in. De rust, mensen!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#35 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 17:08

Lammert de Haan schreef:
prajak schreef:Ja ja, Lammert, de brief wordt zuinig bewaard. Een blunder ter eerste klasse van een ambtenaar, niet zijnde de heer Dorknoper want die was gestreng en recht door zee! Ik kijk wel wat ik doe, ik heb nog zes maanden.
Of 5 jaar, zoals ik al schreef. Overigens ken ik er nog wel iemand die gebruik kan maken van deze brief. Zij is immers niet persoonsgebonden maar situatiegebonden (wonen in Thailand). Anders zou de Belastingdienst doen aan 'belastingdiscriminatie' (gelijke gevallen door één en hetzelfde belastingkantoor ongelijk behandelen). En dat is doodzonde nr. 2 voor de Bestuursrechter.

In dat geval geef je hem een afschrift van de bewuste brief en hij weet ook niet beter dan dat hij 'kwalificeert'. Dus in de toekomst geen 'gezeur' meer heren over het afschaffen van de heffingskortingen bij wonen in Thailand. Dat is voorlopig van de baan. :cheesy:
Overigens moet je nog wel voldoen aan de '90%-eis'. Maar die 'andere meneer', die ik op het oog heb, voldoet daar denk ik ruimschoots aan, maar van jou weet ik dat niet. Dat zul je zelf even moeten beoordelen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

karel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 53
Lid geworden op: donderdag 19 april 2007, 19:15

Re: Premie volksverzekering vraag

#36 Bericht door karel » woensdag 22 juni 2016, 17:47

Beste Lammert,

Veel dank voor de tijd die hebt gestoken voor de respons op mijn vraag.
Ik neem deze zeker mee bij mijn beraadslagingen met mijn accountant.

Ingewikkelde materie (voor mij) maar we komen er wel uit.

Ik hou je op de hoogte over het vervolg.

Karel

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#37 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 17:58

karel schreef:Beste Lammert,

Veel dank voor de tijd die hebt gestoken voor de respons op mijn vraag.
Ik neem deze zeker mee bij mijn beraadslagingen met mijn accountant.

Ingewikkelde materie (voor mij) maar we komen er wel uit.

Ik hou je op de hoogte over het vervolg.

Karel
Geen dank Karel. Ik heb het met alle plezier gedaan. En mocht je vervolgens nog met belastingvragen blijven zitten, neem dan gerust contact met me op. Dat is geen enkel probleem.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#38 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 juni 2016, 22:12

brake034 schreef:Toen ik emigreerde hebben mijn accountants, fiscalisten en ik zeer lang gesproken en gedacht over het verhuizen van de BV's naar Thailand.
Kort door de bocht, als de DGA emigreert dan emigreert de BV mee! Dat het erg moeilijk is om een Nederlandse BV in de Thaise Kamer van Koophandel in te schrijven is een ander issue.

Wij hebben besloten mijn BV's op te heffen voor emigratie, maar dat kan voor iedere DGA/BV anders zijn!
Ik zou me zeer goed voor laten lichten en ook de hulp van een fiscalist or fiscaal jurist, die ervaring heeft met de emigratie van BV's, inroepen.

Zie bijvoorbeeld ook:
"Fiscale emigratie B.V. en vennootschapsbelasting
De B.V. is gevestigd op de plek waar de directeur-grootaandeelhouder (DGA) of feitelijke leiding woont. Als de feitelijke leiding van de B.V. (of N.V.) emigreert, dan verhuist de B.V. / N.V. met de eigenaar mee. De B.V. moet afrekenen over de stille reserves, fiscale reserves en de goodwill. Het is hierbij wel van belang dat Nederland een belastingverdrag heeft gesloten met het land waarheen de feitelijk leidinggevende emigreert."
Bron: http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... ing_en_bv/
Dat klopt inderdaad, Brake034. In mijn eerste bijdrage vanmorgen heb ik de zg. 'exit-heffing' niet besproken, net zoals trouwens veel meer aspecten die een rol spelen bij emigratie met het al dan niet meenemen van je Pensioen BV.
Deze 'exit-heffing' bij emigratie kun je echter gemakkelijk voorkomen, maar dan moet de leiding van de BV vanuit Nederland blijven plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld door een externe partij (bijv. je accountant) de dagelijkse gang van zaken van de BV te laten behartigen en de belangrijke beslissingen te laten nemen (uiteraard in overleg met de DGA). Wat de BV betreft gebeurt er dan niets bij emigratie van de DGA. Dit is voor een Pensioen BV anders geregeld dan voor een Stamrecht BV. Dit schuilt in het wezenlijke verschil in karakter van de uitkering vanuit een Pensioen BV t.o.v. een uitkering uit een Stamrecht BV. De eerste uitkering wordt aangemerkt als een pensioen en de tweede uitkering als een lijfrente.

Overigens bestaan er meer mogelijkheden, zoals het omzetten van je Pensioen BV in een lijfrente-uitkering. Maar ook deze en andere mogelijkheden gaan te ver om hier uitputtend te behandelen.

Wellicht is het aan te raden om de Pensioen BV maar in Nederland achter te laten. Je betaald dan geen 'exit-heffing' en over de latere uitkeringen betaal je in Nederland geen inkomstenbelasting, tenzij je een 'verboden handeling' verricht. Maar om daar een goed oordeel over te kunnen geven zou ik over veel meer informatie moeten beschikken.

De DGA krijgt wel te maken met de conserverende aanslag met betrekking tot pensioen, lijfrenten en het aanmerkelijk belang in de BV. Mochten er verboden handelingen worden verricht, dan kan de aanslag worden ingevorderd. Na 10 jaar kan de Belastingdienst om kwijtschelding van de aanslag worden verzocht.

Aan de emigratie van een DGA kleven talloze aspecten, teveel om in een forum te behandelen. Geheel anders ligt dit voor de ZZP-er (eenmanszaak zonder personeel). Vorig jaar heb ik op verzoek van hun accountant, een drietal ZZP-ers fiscaal begeleid bij hun emigratie (twee naar Curaçao en een naar Estland). En dat is werkelijk een fluitje van een baht. Naar Estland verloopt dat wel heel soepel: je kunt je digitaal als inwoner van Estland laten inschrijven. Ook Japan overweegt het openstellen van deze mogelijkheid.

Als ICT-er kun je dan in Nederland vanachter je computer allerhande zaken regelen en dan als ingezetene van Estland! I.v.m. het tussen Nederland en Estland gesloten Belasting Verdrag moet je daar wel de beschikking hebben over een vast woonadres.
Talloze ICT-ers laten zich uitschrijven uit Nederland en zwerven dan als nomaden van hotel naar hotel over de hele wereld. Wel moet je dan een goed verdragsland uitzoeken, want je zult wel jaarlijks je wereldinkomen moeten opgeven aan de Belastingdienst.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#39 Bericht door prajak » woensdag 22 juni 2016, 23:50

Als je de directie overlaat aan iemand in NL dan praat je denk ik over de GA, heer Lammert. :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#40 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 23 juni 2016, 00:13

prajak schreef:Als je de directie overlaat aan iemand in NL dan praat je denk ik over de GA, heer Lammert. :giggle:
Nee hoor, heer Prajak. Leuk bedacht maar deze vlieger gaat niet op. Hoeveel directeuren heeft ABN-AMRO wel niet. Ieder heeft z'n eigen portefeuille. Ik ben ook vele jaren 'Directeur Financiën & Belastingen' geweest, maar dus voor mijn eigen vakgebied (m'n eigen 'toko' en zo voelde dat ook: m'n eigen toko met gelukkig zeer ervaren en geschoolde medewerkers).

Het verschil met de Nederlandse 'directeur' is dat deze laatste zich niet groot aandeelhouder mag noemen: hij is slechts een 'D'. :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#41 Bericht door prajak » donderdag 23 juni 2016, 00:25

Als jij jouw stamrecht-bv bij emigratie een NL directeur geeft zoals behandeld dan word jij GA, niet DGA. Da's nou net de crux: leiding in NL. Toch?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#42 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 23 juni 2016, 02:02

prajak schreef:Als jij jouw stamrecht-bv bij emigratie een NL directeur geeft zoals behandeld dan word jij GA, niet DGA. Da's nou net de crux: leiding in NL. Toch?
Nee Prajak, echt niet Waarom mag een Pensioen BV of een Stamrecht BV van jou geen twee directeuren hebben met voor beiden een functiescheiding? Lees eerst m'n eerdere bericht eens goed. Een van deze directeuren is 'directeur / grootaandeelhouder' (DGA) en de ander is simpelweg een 'directeur'. Toch niet zo moeilijk? Er bestaan geen wettelijke beperkingen t.a.v. het aantal directeuren per BV. In Nederland is alles overgereguleerd, maar op dit punt gelukkig niet. En waarom zou men ook?

Je hoeft je Nederlandse vertegenwoordiger, waaraan het dagelijks bestuur is toevertrouwd, trouwens niet eens tot 'directeur' te benoemen Dat kan ook heel simpel je accountant zijn, zoals veelal het geval is, als hij maar wel (op papier) de bevoegdheid tot het voeren van de dagelijkse leiding krijgt en deze (in overeenstemming met jouw aanwijzingen als DGA) ook uitvoert! De dagelijkse leiding bevindt zich dan in Nederland en dus is er geen enkel probleem.

Het is echt niet zo ingewikkeld hoor!

Maar nu ga ik eerst een paar uur m'n bed opzoeken (ik weet haar trouwens snel te vinden, hoor :giggle: ).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Premie volksverzekering vraag

#43 Bericht door prajak » donderdag 23 juni 2016, 03:39

Ik vind het best, heb geen BV. :giggle2:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#44 Bericht door pjotter » zaterdag 25 juni 2016, 16:17

Hallo allemaal.

Nog EEN vraagje. (Lammert ?)
Als ik dan in mijn geval een vol jaar 2018 in Thailand woon moet ik dan in 2019 toch dat M-formulier invullen ?

Bedank weer. [|)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#45 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 25 juni 2016, 17:28

pjotter schreef:Hallo allemaal.

Nog EEN vraagje. (Lammert ?)
Als ik dan in mijn geval een vol jaar 2018 in Thailand woon moet ik dan in 2019 toch dat M-formulier invullen ?

Bedank weer. [|)
Je verhuist per 1 januari 2018, Pjotter. Dus je bent nog één dag belastingplichtige voor je bedrijfspensioen. Dat is dus 359/360-deel hiervan. Echter, een aanslag van minder dan € 46,-- wordt niet opgelegd en daar zal het zeker binnen blijven.

'Heerlen' kan jou (formeel) verplichten om een M-biljet in te vullen. Zo'n pak papieren, waarvan je er maar een paar bladzijden hoeft in te vullen naar ik aanneem, is duurder qua portokosten dan wat het oplevert. Hopelijk denkt een belastingambtenaar in 'Heerlen' even nuchter na, maar dat is niet hun dagelijkse werk moet ik zeggen. :happyno: :giggle: Het is dus afwachten geblazen.

En mocht dat zich toch voordoen, neem dan gerust even contact met me op.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”