De weg naar Thai national

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
hanshu

Re: De weg naar Thai national

#61 Bericht door hanshu » maandag 10 oktober 2016, 10:24

Volgens mij in de hal waar je door de imm gaat.....daar zit/zat een kantoortje.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De weg naar Thai national

#62 Bericht door wanadee » maandag 10 oktober 2016, 11:45

Ik heb het alleen maar gelezen omdat iemand daar vroeg waar het zat. Toen was de reactie dat het opgeheven was. Ben je mooi het haasje als het wel klopt. Beste ff co tact op emen daar of je re voor die tijd bij jouw immigratie halen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#63 Bericht door brake034 » maandag 10 oktober 2016, 13:40

Makkelijker is als je regelmatig weggaat om elk jaar bij de lokale immigratie dienst een multi entry te halen voor 3.800 baht?
Hoef je dat in ieder geval niet op het laatste moment op het vliegveld zien te regelen.
Marcel

hanshu

Re: De weg naar Thai national

#64 Bericht door hanshu » maandag 10 oktober 2016, 16:25

Lijkt mij ook de beste optie... :thumbsup:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#65 Bericht door brake034 » dinsdag 11 oktober 2016, 04:57

In ga in ieder geval een map maken met alle originele documenten en kopieën plus alle formulieren vast invullen.
Dan een keer langs immigratie om alles door te nemen zodat ik de tijd heb om alles compleet te maken voor de officiële aanvraag.

Ik ben van plan om de 8e december de aanvraag officieel in te dienen.
Ik kwam de 7e december 2013 officieel Thailand binnen op een NON-O en heb sindsdien twee visa extensies verkregen, dus voldoe aan de gestelde termijn.

Het lijkt erop dat 3 aparte NON-O's niet voldoen aan de eis, het moet 1 NON-O zijn met visa extensies.
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#66 Bericht door jumbo » dinsdag 11 oktober 2016, 05:25

brake034 schreef:In ga in ieder geval een map maken met alle originele documenten en kopieën plus alle formulieren vast invullen.
Dan een keer langs immigratie om alles door te nemen zodat ik de tijd heb om alles compleet te maken voor de officiële aanvraag.

Ik ben van plan om de 8e december de aanvraag officieel in te dienen.
Ik kwam de 7e december 2013 officieel Thailand binnen op een NON-O en heb sindsdien twee visa extensies verkregen, dus voldoe aan de gestelde termijn.

Het lijkt erop dat 3 aparte NON-O's niet voldoen aan de eis, het moet 1 NON-O zijn met visa extensies.
succes en laat horen hoe het je vergaat
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#67 Bericht door brake034 » dinsdag 11 oktober 2016, 14:32

Ja, ik was van plan elke keer een update te plaatsen maar misschien beter een nieuw draadje openen voor mijn PR aanvraag?
Of de heren moderatoren vragen het PR stuk af te splitsen van de aanvraag tot Thaise nationaliteit in dit draadje?
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#68 Bericht door brake034 » donderdag 08 december 2016, 09:59

De eerste en misschien ook laatste update :giggle:

Gisteren ben ik met alle papieren onder mijn arm naar de immigratie gegaan.
Ze wilde de papieren nog niet eens bekijken, ze deden alsof ik melaats was.
Het meisje wat me eerst hielp wist niet eens wat een permanent residence was.

Het excuus van de dame die de leiding had was, "we hebben geen instructies vanuit Bangkok voor de residence permit dit jaar. Misschien kunt u het zelf in Bangkok proberen."

De lichaamstaal van de hele staf verrade zoiets als: PR??? Dat gaan we mooi niet doen! :neus:
En dat terwijl ze normaliter daar supervriendelijk zijn, ook de dame die de baas is?!?!

Ik ga over een week of 2 nog een keer, voor mijn 90 dagen rapport, dan probeer ik het nog een keer.

Als het niks wordt dan overweeg ik naturalisatie.
Dat loopt niet via immigratie maar via Special Branch van de provinciale politie en het Thaise ministerie van BZ.
Marcel

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De weg naar Thai national

#69 Bericht door wanadee » donderdag 08 december 2016, 14:36

Kun jij of je vrouw niet per mail contact opnemen met immigratie Bangkok? Als ze duidelijke richtlijnen afgeven kun je daar mee terug gaan.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#70 Bericht door brake034 » donderdag 08 december 2016, 14:45

Per mail contact opnemen met een Thaise overheidsinstantie? :giggle2:

De richtlijnen waren duidelijk, aanvraag vanaf de 1e September 2016 tot en met de 31e December.
Heel merkwaardig, die aankondiging is spoorloos van de Immigratiedienst website verdwenen.

Natuurlijk kunnen we de staatskrant, de Royal Thai Government Gazette erop naslaan maar dat is me een werk: http://www.mratchakitcha.soc.go.th/

En al kom je met de relevante teksten, dan gaan ze het nog niet doen, het gaat um niet worden was de message.
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#71 Bericht door jumbo » vrijdag 09 december 2016, 06:21

Volgens mijn informatie kan je een PR alleen aanvragen in Bangkok

Edit; Nog effe nagekeken in mijn docs maar het kan ook op locale kantoren
[|)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: De weg naar Thai national

#72 Bericht door Mario08 » zaterdag 10 december 2016, 03:57

Het advies is altijd om je te laten registreen op een huishoud boek in bangkok, zodat je met Bangkok Immigratie te maken hebt.

Je moet PR aanvragen bij je locale immigratie kantoor, maar de praktijk is dat alleen Bangkok er ervaring mee heeft en andere immigratie kantoren zich er niet aan willen branden. Ze weten niet hoe ze de aanvraag moeten anpakken en zijn bang een fout te maken. Helemaal omdat alles scherp gecontroleerd wordt tot op het hoogste niveau.

Met Thaise nationalitieit aanvragen geldt min of meer het zelfde, maar het heeft is sneller en heeft uiteraard meer voordelen dan PR. En het is nog stukken goedkoper ook.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#73 Bericht door brake034 » zaterdag 10 december 2016, 04:11

Ik kreeg gisteren van een advocatenkantoor in Bangkok te horen dat ik niet in aanmerking kom want ik betaal geen belasting en heb geen workpermit. Heb ze gevraagd hoe het dan zit met:
3.3.1 spouse; to provide patronage or to be under patronage of a Thai national spouse.

On para 3.3.1: 2) The patronage provider is an elderly,
(1) Up to the date of application submission, the applicant must be at least 50 years old and
(2) Must be a lawful spouse and registered their marriage for at least 2 years before the date of application submission and
(3) The patronage provider must earn an annual income of at least 65.000 baht in average for at least 2 consecutive years up to the date of the application submission and
(4) There is a Thai national who reveals one's purpose to provide patronage or to be under patronage of the applicant.

Ben benieuwd.......
Marcel

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: De weg naar Thai national

#74 Bericht door Mario08 » zondag 11 december 2016, 04:46

Dat ziet eruit als sterk verouderde informatie.

Voor PR geldt dat je kunt aanvragen op basis van huwelijk met een Thaise onderdaan en deze moet minimaal 30,000 per maand verdienen. Maar ik zou eerst praten met de afdeling permenent residency van Bangkok-immigratie. Ze dienen je graag van advies.

Ik vermoed dat ze je zullen afraden op basis van het inkomen van je vrouw een aanvraag in te dienen. Men verwacht toch dat je als man de kost verdient en ja zal al snel een negatieve indruk maken op de commissie die over je aanvraag beslist.
De aanvraag wordt beoordeeld op basis van punten, jouw contributie aan de Thaise samenleving is daarbij het uitgangspunt. Dat betekent dat werk, inkomen en opleiding zwaar wegen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#75 Bericht door brake034 » zondag 11 december 2016, 04:49

Mario08, ik woon in Thailand op basis van retirement, ben 54 jaar oud en ik ontvang voldoende inkomen vanuit NL.
Op die basis heb ik dus geen workpermit en ook geen werk visum.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”