De weg naar Thai national

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De weg naar Thai national

#46 Bericht door prajak » zondag 03 april 2016, 03:52

Met 'geel boek' wordt het huisboek voor de ingeschreven gebruiker bedoeld. Of de residence permit ook geel is? Geen idee.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#47 Bericht door jumbo » maandag 04 april 2016, 01:48

prajak schreef:Met 'geel boek' wordt het huisboek voor de ingeschreven gebruiker bedoeld. Of de residence permit ook geel is? Geen idee.
blauw
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#48 Bericht door jumbo » maandag 04 april 2016, 01:49

Gerhard schreef:Met residencie boekje neem ik aan dat jullie het "gele boekje" bedoelen? Ik lees dat het een jaar duurd en twee ton kost? Raar .... Ik had het in drie weken en koste me niets, heb het dan over "geel boekje" makkelijk voor wat? Tja dat weet ik na 7 jaar nog niet... Bank vraagt er wel eens naar als ik rekening wil openen of zo maar voor de rest... Ligt het in de kluis. Wat heb je er dan aan?
dat is je tabien baan for foreigners, daar kan je net zo weinig mee :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#49 Bericht door brake034 » maandag 04 april 2016, 04:59

Het gele boekje is makkelijk als je een auto of motor op je naam wil hebben.
Een geel boekje betekend dat je op een Thais adres ingeschreven bent en een belasting/persoonsnummer hebt, het wordt door de gemeente afgegeven.

Het is dus niet hetzelfde als een residence permit wat een verblijfsstatus aangeeft, heb je zo een blauw boekje heb je geen visum meer nodig.
Het blauwe boekje wordt door de Immigratie Politie afgegeven.
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#50 Bericht door jumbo » dinsdag 05 april 2016, 05:20

brake034 schreef:Het gele boekje is makkelijk als je een auto of motor op je naam wil hebben.
Een geel boekje betekend dat je op een Thais adres ingeschreven bent en een belasting/persoonsnummer hebt, het wordt door de gemeente afgegeven.

Het is dus niet hetzelfde als een residence permit wat een verblijfsstatus aangeeft, heb je zo een blauw boekje heb je geen visum meer nodig.
Het blauwe boekje wordt door de Immigratie Politie afgegeven.
Naar mijn beste weten krijg je een 5 jaar visa wat elke 5 jaar verlengd moet worden bij een residency permit
Dus je hebt nog wel een visum nodig.
Je moet wel iedere reis naar het buitenland een uitreisvisum aanvragen en betalen. Als je dat vergeet is je residency permit void
en kan je opnieuw aanvragen, uiteraard met dezelfde kosten.....

andere 'voordelen';
(a) buy a condominium without being required to transfer money from abroad;
(b) apply for naturalization in accordance with the law concerned;
(c) have Thai nationality granted to children who are born in Thailand;
(d) become a director of a public company; and
(e) apply for an extension of stay or permanent residence for non-Thai family members.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#51 Bericht door brake034 » dinsdag 05 april 2016, 07:08

Jumbo, ik sprak een keer een Oostenrijker met zo een blauw boekje, hij had het niet over een visum dus dat is nieuw voor mij.
Bij mijn jaarlijkse visum verlenging vraag ik altijd gelijk om een multi re-entry permit, kan dat bij zo een blauw boekje ook?
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#52 Bericht door jumbo » dinsdag 05 april 2016, 07:23

brake034 schreef:Jumbo, ik sprak een keer een Oostenrijker met zo een blauw boekje, hij had het niet over een visum dus dat is nieuw voor mij.
Bij mijn jaarlijkse visum verlenging vraag ik altijd gelijk om een multi re-entry permit, kan dat bij zo een blauw boekje ook?
Voor zover ik het weer is er geen multi (re) entry te krijgen. Dat is voor mij een van de redenen het niet aan te vragen
Ik reis iedere week het land uit en weer in, visum aanvragen kost me weer een dag

Je krijgt een 5 jaar geldig visum en moet dat na 5 jaar weer verlengen, maar ook dat is voor zover ik het weet
Ik ben er jaren geleden eens mee bezig geweest... de re-entry permit was mijn persoonlijke hindernis
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#53 Bericht door brake034 » dinsdag 05 april 2016, 07:27

Das voor mij ook een showstopper, ik ga dan wel niet elke week het land uit maar toch 4-6 keer per jaar.....
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#54 Bericht door jumbo » dinsdag 05 april 2016, 09:29

brake034 schreef:Das voor mij ook een showstopper, ik ga dan wel niet elke week het land uit maar toch 4-6 keer per jaar.....
das nog te overzien, maar je bent een dag kwijt aan je visa en uiteraard de fee
en ze zullen wel willen weten wat je waar gaat doen... je bent resident dus....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#55 Bericht door brake034 » maandag 10 oktober 2016, 04:44

Jumbo, waar haal je op Suvanabum die re-entry permit en weet je toevallig wat dat kost?

Ik ben toch van plan om in December de aanvraag in werking te gaan zetten, ik wil het zelf meemaken.
Neemt niet weg dat tips en adviezen natuurlijk van hartelijk welkom zijn :thumbsup:
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De weg naar Thai national

#56 Bericht door jumbo » maandag 10 oktober 2016, 06:16

brake034 schreef:Jumbo, waar haal je op Suvanabum die re-entry permit en weet je toevallig wat dat kost?

Ik ben toch van plan om in December de aanvraag in werking te gaan zetten, ik wil het zelf meemaken.
Neemt niet weg dat tips en adviezen natuurlijk van hartelijk welkom zijn :thumbsup:
Geen idee en ook niet of het zo werkt
Er zijn toch een aantal verplichtingen die ik ken waaraan je volgens mij niet voldoet
-belasting betalen in Thailand over inkomsten (en dus werkgever hebben in Thailand)
-spreek je Thai?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#57 Bericht door brake034 » maandag 10 oktober 2016, 07:18

Jumbo, belasting betalen is niet altijd verplicht:

3.3.1 spouse; to provide patronage or to be under patronage of a Thai national spouse.
Onder paragraaf 3.3.1: 2) The patronage provider is an elderly,
(1) Up to the date of application submission, the applicant must be at least 50 years old and
(2) Must be a lawful spouse and registered their marriage for at least 2 years before the date of application submission and
(3) The patronage provider must earn an annual income of at least 65.000 baht in average for at least 2 consecutive years up to the date of the application submission and
(4) There is a Thai national who reveals one's purpose to provide patronage or to be under patronage of the applicant.

Belasting aantonen is wel verplicht onder paragraaf 3.3.1: 1) The patronage provider works in Thailand,
Het inkomen onder 2) is lager, 30.000 baht gemiddeld + "and evidence of tax return is required"
het gekke is dat onder 1) staat dat je naast minimaal 2 jaar getrouwd te zijn ook samen een biologisch kind moet hebben of via een ziekenhuis onvruchtbaarheid moet aantonen middels een certificaat. Anders mag je na 5 jaar huwelijk pas aanvragen :neus:

Thais spreken en luisteren; ja ik spreek voldoende Thais en begrijp het nog veel beter, zolang normale spreektaal gebruikt wordt.
Het schijnt dat het een flinke tijd duurt voordat de aanvragen goed of afgekeurd worden dus tijd om te oefenen is er genoeg :thumbsup:
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#58 Bericht door brake034 » maandag 10 oktober 2016, 08:26

jumbo schreef: Geen idee en ook niet of het zo werkt
De re-entry voor een PR is net als bij een Non-O wordt voor een jaar in je paspoort gestempeld (in mijn geval gewoon door CR immigratie), single kost 1.900 baht en een multi is 3.800 baht.
Marcel

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: De weg naar Thai national

#59 Bericht door wanadee » maandag 10 oktober 2016, 09:30

brake034 schreef:Jumbo, waar haal je op Suvanabum die re-entry permit en weet je toevallig wat dat kost?

Ik ben toch van plan om in December de aanvraag in werking te gaan zetten, ik wil het zelf meemaken.
Neemt niet weg dat tips en adviezen natuurlijk van hartelijk welkom zijn :thumbsup:
Ik heb op een frans forum gelezen dat dit niet meer kan op het vliegveld, dat het daar is opgeheven.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: De weg naar Thai national

#60 Bericht door brake034 » maandag 10 oktober 2016, 09:43

Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”