Eerste stap emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Zaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 135
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 00:52
Locatie: Zaandam

Eerste stap emigratie

#1 Bericht door Zaan » vrijdag 22 januari 2016, 12:22

Even heel kort door de bocht...

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik volgend jaar een WAO uitkering als gevolgen van mijn chronische aandoening.
Om het leven met deze uitkering toch wat leuker te maken wil ik eens bekijken wat de mogelijkheden in Thailand zijn.
Ik wil samen met mijn Nederlandse vrouw die kant op, tegen die tijd zijn we 49 en 47.
Maar in welke catagorie val ik dan volgens de immigratie wet op http://bangkok.immigration.go.th/en/doc ... ice_en.pdf

Als ik dit weet kan ik misschien wat gerichter zoeken.
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Eerste stap emigratie

#2 Bericht door Ben » vrijdag 22 januari 2016, 13:01

Zaan schreef:Even heel kort door de bocht...

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik volgend jaar een WAO uitkering als gevolgen van mijn chronische aandoening.
Om het leven met deze uitkering toch wat leuker te maken wil ik eens bekijken wat de mogelijkheden in Thailand zijn.
Ik wil samen met mijn Nederlandse vrouw die kant op, tegen die tijd zijn we 49 en 47.
Maar in welke catagorie val ik dan volgens de immigratie wet op http://bangkok.immigration.go.th/en/doc ... ice_en.pdf

Als ik dit weet kan ik misschien wat gerichter zoeken.
Alvast bedankt
http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... ge=service#

De officiele leeftijd is 50 + voor een retirement visa
Let op met ziektekosten verzekeringen met een chronische ziekte wordt je uitgesloten
bij Thaise zikten kosten verzekeraars .
800.000 bath op rekening geld dan ook voor je vrouw die wel met je mag meeliften op jou Visa.
omdat ze nog jonger is dan jij .
Verder staan er nog wat richtlijnen op het forum .

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Eerste stap emigratie

#3 Bericht door Harm » zaterdag 23 januari 2016, 07:19

Miv 2017 wordt de ziektekosten dekking voor wereld uit het verzekerings pakket geschrapt en ben je dan dus met geen mogelijkheid meer via de reguliere verzekeraars te verzekeren in Thailand
Zoek dus een warm land in Europa ipv in Azie
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Zaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 135
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 00:52
Locatie: Zaandam

Re: Eerste stap emigratie

#4 Bericht door Zaan » zaterdag 23 januari 2016, 13:26

Harm schreef:Miv 2017 wordt de ziektekosten dekking voor wereld uit het verzekerings pakket geschrapt en ben je dan dus met geen mogelijkheid meer via de reguliere verzekeraars te verzekeren in Thailand
Zoek dus een warm land in Europa ipv in Azie

Graag een bronvermelding.

Ik heb geen enkele affectie met Europa, dus dat is zeker geen optie...

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Eerste stap emigratie

#5 Bericht door Ben » zaterdag 23 januari 2016, 13:53

Zaan schreef:
Harm schreef:Miv 2017 wordt de ziektekosten dekking voor wereld uit het verzekerings pakket geschrapt en ben je dan dus met geen mogelijkheid meer via de reguliere verzekeraars te verzekeren in Thailand
Zoek dus een warm land in Europa ipv in Azie

Graag een bronvermelding.

Ik heb geen enkele affectie met Europa, dus dat is zeker geen optie...
Hier een link die Harm bedoeld .
http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... asispakket

Als je gaat Emigreren ,schrijf je zelf dus uit .anders noem ik het overwinteren of lange vacantie .
Dat betekend dat je ook uit het ziekenfonds gaat .
En zul je een alternatief moeten zoeken elders ,In Thailand zal dat niet mee vallen voor velen .

Je kunt jezelf wel verzekeren, en met een leeftijd van 50 jaar kun je nog wel instappen
alleen kom je evt met uitsluitingen te zitten bv voor je chronishe ziekte .maar goed als dit reuma of bv diabetes is
kun je dat hier ook zelf regelen ,uiteraard op eigen kosten.

Hier een link die Harm bedoeld .

Zaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 135
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 00:52
Locatie: Zaandam

Re: Eerste stap emigratie

#6 Bericht door Zaan » zondag 24 januari 2016, 14:11

Dekt het 800.000THB verhaal bij een Retirement (non-O) visa dit niet in dan?

En anders toch maar een aanvullende verzekering;

Het is wel mogelijk om een aanvullende verzekering of reisverzekering af te sluiten om verzekerd te zijn voor zorgkosten die buiten Europa gemaakt worden. Met een extra verzekering voor de werelddekking ontvangt men een volledige vergoeding voor spoedeisende hulp in het buitenland. Het kan zijn dat een reisverzekering en een zorgverzekering allebei dezelfde zorgkosten vergoeden. Om ervoor te zorgen dat de claimafhandeling en vergoeding eerlijk verloopt, zijn er verschillende afspraken gemaakt tussen zorg- en reisverzekeraars.


In het wetsvoorstel zijn twee uitzonderingen opgenomen. Verzekerden die voor hun werk zorgkosten maken en voor patiënten die zorg nodig hebben die alleen buiten Europa verkrijgbaar is, geldt ook in 2017 nog een werelddekking vanuit de basisverzekering.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Eerste stap emigratie

#7 Bericht door Ben » zondag 24 januari 2016, 14:33

Zaan schreef:Dekt het 800.000THB verhaal bij een Retirement (non-O) visa dit niet in dan?

En anders toch maar een aanvullende verzekering;

Het is wel mogelijk om een aanvullende verzekering of reisverzekering af te sluiten om verzekerd te zijn voor zorgkosten die buiten Europa gemaakt worden. Met een extra verzekering voor de werelddekking ontvangt men een volledige vergoeding voor spoedeisende hulp in het buitenland. Het kan zijn dat een reisverzekering en een zorgverzekering allebei dezelfde zorgkosten vergoeden. Om ervoor te zorgen dat de claimafhandeling en vergoeding eerlijk verloopt, zijn er verschillende afspraken gemaakt tussen zorg- en reisverzekeraars.


In het wetsvoorstel zijn twee uitzonderingen opgenomen. Verzekerden die voor hun werk zorgkosten maken en voor patiënten die zorg nodig hebben die alleen buiten Europa verkrijgbaar is, geldt ook in 2017 nog een werelddekking vanuit de basisverzekering.
800.000 dekt alleen je NoN O visa ,en dat elk jaar opnieuw .
Het mag ook in combinatie met je inkomen .

Maar met ziektekosten verzekering heeft die 800 K niets te maken

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Eerste stap emigratie

#8 Bericht door RuudThai » maandag 25 januari 2016, 08:01

Zaan schreef: En anders toch maar een aanvullende verzekering;

Het is wel mogelijk om een aanvullende verzekering of reisverzekering af te sluiten om verzekerd te zijn voor zorgkosten die buiten Europa gemaakt worden. Met een extra verzekering voor de werelddekking ontvangt men een volledige vergoeding voor spoedeisende hulp in het buitenland. Het kan zijn dat een reisverzekering en een zorgverzekering allebei dezelfde zorgkosten vergoeden. Om ervoor te zorgen dat de claimafhandeling en vergoeding eerlijk verloopt, zijn er verschillende afspraken gemaakt tussen zorg- en reisverzekeraars.


In het wetsvoorstel zijn twee uitzonderingen opgenomen. Verzekerden die voor hun werk zorgkosten maken en voor patiënten die zorg nodig hebben die alleen buiten Europa verkrijgbaar is, geldt ook in 2017 nog een werelddekking vanuit de basisverzekering.
Ik denk dat je iets vergeet. Die aanvullende verzekering is alleen voor vakantiegangers die zich gedurende hun vakantie willen verzekeren tegen ziektekosten.
Echter, bij emigratie word je gewoon uit je Nederlandse zorgverzekering gegooid per de datum dat je je laat uitschrijven uit de BRP, de vroegere GBA van de gemeente. En dan valt er niets aanvullends meer af te sluiten.

Bij sommige Nederlandse zorgverzekeraars kun je een buitenlandpolis afsluiten waardoor je ook in Thailand gedekt bent voor ziektekosten, maar de premies zijn redelijk astronomisch. Dat geldt ook voor Thaise of andere buitenlandse verzekeraars. In hun standaardpolissen zijn meestal alleen de kosten bij ziekenhuisopname of bij een chronische ziekte gedekt, maar de kosten van al bestaande ziekten worden niet vergoed.

Afijn, lees eens het hoofdstuk over verzekeringen op dit forum: http://thailandforum.nl/viewforum.php?f=2136. Dan wordt het wat duidelijker wat ik hier in een notedop al aangeef.

janenerica
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 02 juni 2015, 09:09

Re: Eerste stap emigratie

#9 Bericht door janenerica » zondag 18 september 2016, 13:36

Ben schreef:
Zaan schreef:Even heel kort door de bocht...

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik volgend jaar een WAO uitkering als gevolgen van mijn chronische aandoening.
Om het leven met deze uitkering toch wat leuker te maken wil ik eens bekijken wat de mogelijkheden in Thailand zijn.
Ik wil samen met mijn Nederlandse vrouw die kant op, tegen die tijd zijn we 49 en 47.
Maar in welke catagorie val ik dan volgens de immigratie wet op http://bangkok.immigration.go.th/en/doc ... ice_en.pdf

Als ik dit weet kan ik misschien wat gerichter zoeken.
Alvast bedankt
http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... ge=service#

De officiele leeftijd is 50 + voor een retirement visa
Let op met ziektekosten verzekeringen met een chronische ziekte wordt je uitgesloten
bij Thaise zikten kosten verzekeraars .
800.000 bath op rekening geld dan ook voor je vrouw die wel met je mag meeliften op jou Visa.
omdat ze nog jonger is dan jij .
Verder staan er nog wat richtlijnen op het forum .

Begrijpen we het nu goed dat je dus maar 1 retirement visa nodig hebt per echtpaar of moet de partner op het moment dat hij/zij 50 wordt ook een retirement visa aanvragen?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Eerste stap emigratie

#10 Bericht door brake034 » zondag 18 september 2016, 14:26

Als 1 van de twee de leeftijd van 50 is gepasseerd dan mag de jongere partner mee, indien gehuwd.

Echter geld voor beide partners de eis van 800.000 baht op een bankrekening, per persoon!
Alternatief een inkomen van 60.000 baht per maand, weer per persoon, dus 120.000 baht samen.
Marcel

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Eerste stap emigratie

#11 Bericht door joepattaya » dinsdag 20 september 2016, 03:07

janenerica schreef:
Ben schreef:
Zaan schreef:Even heel kort door de bocht...

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik volgend jaar een WAO uitkering als gevolgen van mijn chronische aandoening.
Om het leven met deze uitkering toch wat leuker te maken wil ik eens bekijken wat de mogelijkheden in Thailand zijn.
Ik wil samen met mijn Nederlandse vrouw die kant op, tegen die tijd zijn we 49 en 47.
Maar in welke catagorie val ik dan volgens de immigratie wet op http://bangkok.immigration.go.th/en/doc ... ice_en.pdf

Als ik dit weet kan ik misschien wat gerichter zoeken.
Alvast bedankt
http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... ge=service#

De officiele leeftijd is 50 + voor een retirement visa
Let op met ziektekosten verzekeringen met een chronische ziekte wordt je uitgesloten
bij Thaise zikten kosten verzekeraars .
800.000 bath op rekening geld dan ook voor je vrouw die wel met je mag meeliften op jou Visa.
omdat ze nog jonger is dan jij .
Verder staan er nog wat richtlijnen op het forum .

Begrijpen we het nu goed dat je dus maar 1 retirement visa nodig hebt per echtpaar of moet de partner op het moment dat hij/zij 50 wordt ook een retirement visa aanvragen?
Indien je getrouwd bent, is 1 retirement-visum voldoende; je partner "lift mee" op jouw visum (zoals Ben al aangaf).

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Eerste stap emigratie

#12 Bericht door joepattaya » dinsdag 20 september 2016, 03:10

brake034 schreef:Als 1 van de twee de leeftijd van 50 is gepasseerd dan mag de jongere partner mee, indien gehuwd.

Echter geld voor beide partners de eis van 800.000 baht op een bankrekening, per persoon!
Alternatief een inkomen van 60.000 baht per maand, weer per persoon, dus 120.000 baht samen.
:neus:
Daar is ooit sprake van geweest en volgens mij heeft Phuket dit zelfs enige tijd geeist.
Voor zover ik weet (maar wie ben ik) is dit niet meer van toepassing)....

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Eerste stap emigratie

#13 Bericht door wanadee » dinsdag 20 september 2016, 07:39

Voor zover ik begrijp was het vroeger niet nodig maar moeten tegenwoordig beide gehuwde partners eenninkomensverklaring hebben.


http://pattayatoday.net/news/latest-edi ... d-couples/

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Eerste stap emigratie

#14 Bericht door joepattaya » woensdag 21 september 2016, 03:34

wanadee schreef:Voor zover ik begrijp was het vroeger niet nodig maar moeten tegenwoordig beide gehuwde partners eenninkomensverklaring hebben.


http://pattayatoday.net/news/latest-edi ... d-couples/
Ik weet niet van welke datum dat artikel is, maar deze link is van VANDAAG...........kijk even bij punt 2 - onderaan......http://www.mfa.go.th/main/en/services/4 ... Stay).html
- In the case where the accompanying spouse is not eligible to apply for the Category ‘O-A’ (Long Stay) visa, he or she will be considered for temporary stay under Category ‘O’ visa. A marriage certificate must be provided as evidence and should be notarised by notary organs or by the applicant’s diplomatic or consular mission.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Eerste stap emigratie

#15 Bericht door sirc » woensdag 21 september 2016, 09:18

Iedere immigration handhaaft dat anders. Voor Choburi kan ik het befestigen. Dus voor ieder de inkomensverklaring of 800k op het bankboekje.
De passus „In the case where the accompanying spouse is not eligible to apply for the Category“ is voor de aangetrouwde vrouw met leeftijd beneden 50“

Werd wel bij een getrouwd koppel man man niet geaccpteerd.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”