Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
emigreren
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 03 november 2015, 13:08

Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#1 Bericht door emigreren » woensdag 04 november 2015, 10:48

Ik ga in januari emigreren, nu zit ik echter met een koopwoning deze wilde ik gaan verhuren.

Ongetwijfeld dat er leden op dit forum zitten die hier ervaring mee hebben, zouden jullie mij kunnen helpen met de onderstaande vragen? Ik heb gezocht op het forum maar kon het antwoord nog niet vinden.

Zoals ik het zie verplaatst de woning naar box 3 (inkomen en beleggen), dit betekent dat over de WOZ waarde minus de hypothecaire lening 1,2% belasting verschuldigd is? Heb ik ook een heffingsvrije voet van €21000 of vervalt die bij emigratie?

Moet ik dan nog steeds eigenwoningforfait betalen?

Ik las ook dat als ik de woning verkoop wanneer ik er niet zelf op ingeschreven sta ik een extra belasting percentage moet betalen. Is dit waar en zo ja hoeveel bedraagt het?

Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#2 Bericht door prajak » woensdag 04 november 2015, 15:27

Voor de fiscale vragen heb ik Lammert de Haan een pb gezonden.

Weet je zeker dat wat je wilt mag van de hypotheeknemer? Mag je emigreren volgens de voorwaarden? Anders loop je tegen een giga probleem aan.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#3 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 04 november 2015, 17:13

prajak schreef:Voor de fiscale vragen heb ik Lammert de Haan een pb gezonden.

Weet je zeker dat wat je wilt mag van de hypotheeknemer? Mag je emigreren volgens de voorwaarden? Anders loop je tegen een giga probleem aan.
Ik heb je pb gezien, Prajak, en wat jij daarin al veronderstelt klopt helemaal: niet alleen de vraagsteller verhuist maar dat geldt ook voor de woning. Vraagsteller van Nederland naar Thailand en de woning van box 1 (werk en woning) naar box 3 (voordeel uit sparen en beleggen).

Dit laatste betekent dat je geen recht meer hebt op hypotheekrente aftrek. Daarnaast vindt er ook geen bijtelling meer plaats van het zgn. 'eigenwoningforfait'.
Voor box 3 geldt de WOZ-waarde minus de nog resterende hypotheekschuld. Het recht op de heffingsvrije voet vervalt bij emigratie. Het tarief voor de vermogensrendementsheffing van box 3 is voor 2016 nog volop in beweging. Het kan dus zijn dat het effectieve percentage van 1,2% belasting (nl. 30% belasting van 4% fictief rendement) gaat wijzigen.

Ik neem aan dat vragensteller niet handelt in woningen. Dus zal er bij verkoop van de woning geen sprake zijn van 'extra belasting'.

Waar nog wel even bij stilgestaan moet worden zijn de vragen:
a. is er een vergunning vereist van de gemeente op grond van de Leegstandswet;
b. is er toestemming van de bank, als hypotheeknemer, nodig.

Ook bij tijdelijke verhuur loop je nogal gauw tegen de huurbeschermingsbepalingen aan. Neem dan ook een goede (verhuur)makelaar in de arm om dit uit te sluiten.

De bank kan nog nadere voorwaarden stellen, zoals bijv. extra aflossing en verhoging van de huurprijs. Bij verhuur kan allicht een waardedaling optreden. Dat is zeker het geval als de huurbescherming van toepassing is, maar kan ook het gevolg zijn van een 'andere zorg voor de woning' als je van een eigenaar mag verwachten.

PS. Prajak, ik heb nog geen Alfa Giulia maar moet me nog steeds behelpen met een Alfa Romeo 156; 1.6 T.Spark. En dit zal ook wel niet zo gauw veranderen. Jammer, maar zoals Foppe dat zou zeggen, doe ik dat ook:"It is net oars."
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#4 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 04 november 2015, 17:22

Nog even mijn Alfa Romeo en de Alfa Romeo die ik wel zou willen hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Waar zou jouw voorkeur naar uitgaan?
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#5 Bericht door Ben » woensdag 04 november 2015, 18:18

https://www.google.co.th/search?q=mazda ... cCetEQM%3A

Vorige week de 2.0S geprobeerd die blaft aardig weg op kick down [$)

Terug naar de belasting :crazy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#6 Bericht door prajak » donderdag 05 november 2015, 00:20

Mijn voorkeur? Hum, denk de laatste, heer Lammert.

Wat de box 3 waardering van die woning betreft, WOZ of een aftrek wegens verhuurde staat ?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#7 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 05 november 2015, 11:49

prajak schreef:Mijn voorkeur? Hum, denk de laatste, heer Lammert.

Wat de box 3 waardering van die woning betreft, WOZ of een aftrek wegens verhuurde staat ?
Nee Prajak, de WOZ kent geen aftrek wegens verhuurde staat. Deze waarde geldt overigens als grondslag voor een reeks van belastingen en heffingen. Zij gaat juist uit van de fictie van 'vrije aanvaarding'. Daarbij wordt zij vastgesteld op de waarde van de woning in het vrije verkeer en na een goede voorbereiding. Dus ook als de bank als hypotheeknemer jou 'helpt' wegens 'gedwongen verkoop', wat dus een drukkende werking heeft op de opbrengst, wordt met deze lagere waarde geen rekening gehouden. Dan is er immers geen sprake van een 'goede voorbereiding'.

Dat het een fictie is, is wel heel duidelijk: als je de woning voor de WOZ-waarde te koop aanbiedt aan de gemeente, dan krijg je nul op je rekwest. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#8 Bericht door prajak » donderdag 05 november 2015, 15:26

Zeg Lammert, die Alfa van je is dat geen oud model? Als er iets kapot is en men heeft nodig onderdeel 3253274 (is het partnummer van mijn zakjap...) is dat er dan?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#9 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 06 november 2015, 00:18

prajak schreef:Zeg Lammert, die Alfa van je is dat geen oud model? Als er iets kapot is en men heeft nodig onderdeel 3253274 (is het partnummer van mijn zakjap...) is dat er dan?
Het is inderdaad niet meer het nieuwste model, maar dat geldt voor mij zelf ook hoor. Ik win het zelfs ruim van hem en voor mij zijn er ook nog steeds vervangende onderdelen beschikbaar. Dat was enkele jaren geleden in ieder geval nog wel het geval met een compleet nieuw gebit. :giggle:
Het is gelukkig geen 'garage-auto' maar een paar maand geleden was hij toe aan een paar nieuwe fuseepennen, wat dus geen probleem bleek te zijn. Alleen wel een pittig prijsje. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#10 Bericht door driver » vrijdag 06 november 2015, 07:27

Alfa 164 ?..ruime auto en best veel luxe vlgs mij.
Panda past er bijna twee keer in denk ik .
Totaal ander onderwerp dan het draadje maar dat is niet nieuw hier ;)

gr driver

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#11 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 06 november 2015, 08:19

driver schreef:Alfa 164 ?..ruime auto en best veel luxe vlgs mij.
Panda past er bijna twee keer in denk ik .
Totaal ander onderwerp dan het draadje maar dat is niet nieuw hier ;)

gr driver
Maar het belastingdraadje is voldoende uitgekauwd denk ik. Dus ook even wat ruimte voor iets minder serieus.

Inderdaad: mijn oude Alfa is zelfs een stuk ruimer dan de nieuwe. En, dat weet je zelf uit ervaring: Italiaans en dus behoorlijk veel luxe.
Wat ik alleen mis bij mijn Alfa en dat heeft die nieuwe wel, zijn die grote koplampen. Precies als bij jouw nieuwe Fiat Panda. Dat vond ik aan de Panda ook al zo mooi, Echte blikvangers: ze stralen al terwijl ze nog niet eens branden.

Maar ondanks dat: toch nog maar niet die nieuwe Alfa Romeo. Ik heb 'eventjes' m'n euromuntjes hier thuis nageteld, maar kwam niet helemaal (of helemaal niet :giggle: ) op € 108.000,--!

Ik zou trouwens nooit zo'n bedrag neertellen voor maar een vervoermiddel. Nee: dan maar liever een Fiat Panda.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#12 Bericht door prajak » vrijdag 06 november 2015, 09:41

Auto-item openen in off topic? Vervoermiddel-item? Lijkt me een goed idee.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#13 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 09:56

Ja, dat lijkt me ook wel wat! Ik word er altijd van verdacht elk item met politiek te willen vervuilen, nou, moet je zien waar al die motor- en autotoestanden topics vervuilen!
Een vervoermiddelitem lijkt me wel wat en dan opsplitsen in:
- vliegtuigen
- trucks
- auto's (nog per merk?)
- motoren (vanaf 150 cc)
- brommers (tot 150 cc)
- fietsen (incl. electrische)
- segways en aanverwante artikelen.
;) :lol: :D

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#14 Bericht door Korat » zaterdag 07 november 2015, 01:12

Autofabrikanten leveren na stopzetten van de productie van een model nog 20 jaar nieuwe onderdelen voor dat model. Dus je kunt nog even vooruit. :o
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

emigreren
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 03 november 2015, 13:08

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#15 Bericht door emigreren » zondag 08 november 2015, 14:31

Haha ik zie dat ik heel wat teweeg heb gebracht. Leuke auto trouwens ;).

Bedankt voor de reacties allemaal, dat ziet er wel goed uit dus.
Waar nog wel even bij stilgestaan moet worden zijn de vragen:
a. is er een vergunning vereist van de gemeente op grond van de Leegstandswet;
b. is er toestemming van de bank, als hypotheeknemer, nodig.
A. Volgens mij niet, echter ik zou het niet op basis van de leegstandswet verhuren, immers de woning staat niet te koop/heeft nooit te koop gestaan? Of zie ik iets over het hoofd.
b. Deze is er gelukkig.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”