Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#31 Bericht door menan » dinsdag 29 september 2015, 06:06

Dit is geen wettekst, dit is zoals ik dat telefonisch van het IND te horen heb gekregen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#32 Bericht door Hua Thale » dinsdag 29 september 2015, 06:45

Hier staat te lezen waar je aan moet voldoen
Het zelfde adres is een grapje zo te zien wat mij ook logisch lijkt.

Succes.

Nederlandse nationaliteit door naturalisatie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... der-worden
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#33 Bericht door driver » dinsdag 29 september 2015, 07:56

menan schreef:Even terugkomen op het feit of je 3 jaar in Nederland moet verblijven voordat je een NL paspoort kunt krijgen en de voorwaarden hiervoor het volgende wat ik van de gemeente en het IND te horen heb gekregen:

Je moet 3 jaar gehuwd of samenwonend zijn geweest op hetzelfde adres. De termijnen gelden voor zowel Thailand als Nederland.
Dus 2 jaar in Nederland en 1 jaar in Thailand is samen dus 3 jaar.

Wat nu als je niet beiden op hetzelfde adres in stond geschreven bv zoals dat in ons geval in Thailand het geval was, maar wel samen leefden?
Als je aannemelijk weet te maken dat je echt samenleefde in die periode dan kan dat ook voldoende zijn. Dat kun je doen dmv afschriften van diverse poststukken, huurcontract en wat al niet meer. Het IND onderzoekt dan of dat aannemelijk genoeg is. Wanneer zij dat niet vinden dan ben je 870 euro kwijt, want dat kost het.

De aanvraag kan 2 maanden tot 1 jaar duren. Afhankelijke hoe druk het is.
Zelfde adres is nvt wel de 3 jaar samen.
Aanvraag mogen ze max 1 jaar over doen.
Zie de link van Hua daar staat m.i ook duidelijk in wat jij hierboven nu aanhaalt.

Telefonische ind info is mooi maar als het achteraf niet klopt kun je daar niks mee.
Vraag indien van toepassing om schriftelijke bevestiging van e.e.a.

870 euro is veel geld en bij afwijzing mag je in beroep vlgs mij maar of dat dan helpt op basis van de door jullie aangeleverde papieren ?
Wil je de gok niet nemen wacht dan totdat jullie 3 jaar in Nederland hebben gewoond dan omzeil je dat papierwerk van jullie periode in Thailand.

suc6 alvast

gr driver

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#34 Bericht door joepattaya » vrijdag 06 november 2015, 10:07

Nou heb ik pas gehoord van iemand die zich een Nederlands paspoort/nationaliteit had weten te bemachtigen, dat indien men zich uitschrijft uit Nederland men daarmee ook het recht op de Nederlandse nationaliteit laat varen.

Is dus van horen/zeggen......weet er het fijne niet van, maar klinkt aannemelijk.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#35 Bericht door Jeanette » vrijdag 06 november 2015, 10:10

Misschien is 'weten te bemachtigen' minder waard dan er mee geboren worden?
Ook als erfenis van 1 van je ouders bedoel ik.

:?:

Zoals je van een echtgenoot kan scheiden maar van een kind niet.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#36 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 10:15

joepattaya schreef:Nou heb ik pas gehoord van iemand die zich een Nederlands paspoort/nationaliteit had weten te bemachtigen, dat indien men zich uitschrijft uit Nederland men daarmee ook het recht op de Nederlandse nationaliteit laat varen.

Is dus van horen/zeggen......weet er het fijne niet van, maar klinkt aannemelijk.
Nee, dat is niet zo, eenmaal Nederlander ben je gelijk aan alle Nederlanders en verlies je je Nederlandse nationaliteit niet zomaar door uit Nederland te emigreren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#37 Bericht door prajak » vrijdag 06 november 2015, 10:33

Nee, dat is niet zo, eenmaal Nederlander ben je gelijk aan alle Nederlanders en verlies je je Nederlandse nationaliteit niet zomaar door uit Nederland te emigreren...

al lees ik in een ander item dat je jouw nationaliteit wel moet 'warmhouden' als je dubbele nationaliteit hebt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hoe lang mag mijn vrouw met haar NL paspoort in TL wonen

#38 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 10:58

Vandaar dat "zomaar".
En zie het artikel 15 lid 1c en 4 van de Rijkswet op het Nederlanderschap:

15 1c: (Het Nederlanderschap gaat verloren) indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;

15 4: De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.

Zo, nu is alles compleet! [|)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”