Zorgfraude? Petra Pechvogel

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#46 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 15:18

elst99 schreef:De korting ligt aan de tijd die je overschrijd! Is dat 1 of 2 maanden! Langer kan niet want dan moet je je uit laten schrijven en dat doet de gemeente dan voor je.
Had mijn bericht weer iets aangepast zonet maar inhoudelijk niet zoveel.
Duurt voor mij/ons nog 10 jaar en tegen die tijd zal e.e.a wel weer anders zijn dus ik laat het voor nu even rusten en ga me maar orienteren op onze huidige situatie...

gr driver

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#47 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 15:29

prajak schreef:Die zes maanden maximale vakantie bij wonen in NL houdt me bezig en daar ga ik naar kijken. Ik ken die regeling niet maar ben nog jong zat om 'm te leren.....
"Nog jong zat om te leren".
Dat kun je snel bijspijkeren door te klikken op de volgende link: :giggle2:

http://www.svb.nl/int/nl/over_de_svb/ac ... _S2_P2_SP5

NB. Hier was ook mijn bericht op dat andere topic gebaseerd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#48 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 16:00

elst99 schreef:Ik kan het aan zoveel onnozelheid niet uitleggen.
Ik heb nu tig keer gezegd, voor Nederlanders die langer dan 6 maanden op vakantie gaan.
Die hoeven zich niet uit te schrijven, maar worden voor de periode die ze overschrijden gekort?
Nu hou ik er over op, de enige die het goed gelezen heeft is Driver, m'n compliment!
Je blijft erbij: "Nederlanders die langer dan 6 maanden op vakantie gaan worden gekort op hun AOW-uitkering voor de periode van overschrijding van deze zes maanden." Je plaatst er nu trouwens, vreemd genoeg, een vraagteken achter.

Niets is minder waar.

Stel 1. Je gaat 8 maanden met vakantie naar Thailand: je behoudt je volledige AOW-uitkering.

Stel 2. Je gaat permanent wonen in Thailand: je behoudt je volledige AOW-uitkering.

En dat heb ik niet bedacht, hoor. Dat zijn gewoon de spelregels.

Neem toch even de moeite om te klikken op de linken, die ik heb opgenomen in mijn reactie aan Printen44. Of vraag het de eerste de beste Thailand-ganger of hij/zij wordt gekort op z'n/haar AOW-uitkering.

Kies in één van de linken in mijn reactie aan Printen44 ook eens voor "Thailand" en daarna voor "Namibië" en je zult het verschil zien.

Iets ingewikkelder is het als we praten over de AOW-partnertoeslag. Alsdan geldt in principe een maximale duur van 6 maanden. Zie ook mijn link in de reactie op een bericht van Prajak voor de uitzonderingen.
Bij overschrijden van deze termijn wordt je niet gekort gedurende de duur van de overschrijding. Nee: je bent je AOW-partnertoeslag voorgoed kwijt!

Zo moeilijk is het écht niet. Succes.

"Mooier kan ik het niet maken."
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#49 Bericht door prajak » vrijdag 04 september 2015, 16:18

Jullie in NL zijn nog akelig fit op dit uur van de avond. Ik ouwe val bijna in slaap dus ik maak mijn glas leeg en ga pitten. Welterusten allemaal en droom van wat je opwindt.....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#50 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 16:20

Ik lees mee en wil toch even reageren / wat vragen dan over deze regel:

Stel 1. Je gaat 8 maanden met vakantie naar Thailand: je behoudt je volledige AOW-uitkering.

vraag 1...Waar is dat te vinden bij de SVB dat dit er staat bedoel ik .

vraag 2...Als je dan 9,10,11 maanden weggaat met vakantie naar Thailand wordt je dan wel gekort ?
En zo ja...Waar vindt ik dat qua informatie ?


gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#51 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 16:22

prajak schreef:Jullie in NL zijn nog akelig fit op dit uur van de avond. Ik ouwe val bijna in slaap dus ik maak mijn glas leeg en ga pitten. Welterusten allemaal en droom van wat je opwindt.....
17.20 uur dus ik heb nog even te gaan voor ik mijn mandje hier opzoek..

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#52 Bericht door elst99 » vrijdag 04 september 2015, 16:29

Lammert de eerste de beste Thailandgangers waren mijn man en ik, met een korting op onze AOW!
Maar jij wil je gelijk jij weet het, uit je linken van SVB kan ik het niet halen.
Dat je je volledige AOW krijgt bij een langer verblijf dan 6 maanden.

De verwijzing die je geeft aan Printen, gaat over gezamenlijk een huishouding voeren, is iets anders als een gezamenlijke vakantie langer dan 6 maanden.
Laatst gewijzigd door elst99 op vrijdag 04 september 2015, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#53 Bericht door Henk Korat » vrijdag 04 september 2015, 16:40

elst99 schreef:Lammert de eerste de beste Thailandgangers waren mijn man en ik, met een korting op onze AOW!
Maar jij wil je gelijk jij weet het, uit je linken van SVB kan ik het niet halen.
Dat je je volledige AOW krijgt bij een langer verblijf dan 6 maanden.

De verwijzing die je geeft aan Printen, gaat over gezamenlijk een huishouding voeren, is iets anders als een gezamenlijke vakantie langer dan 6 maanden.
Ik begrijp je Elst en het is vrij eenvoudig op het SVB net te lezen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#54 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 16:45

driver schreef:Het verhaal over dat korten op Aow wonende in Nederland en een x aantal maanden in Thailand vat ik nog steeds niet. Wanneer wordt je gekort en hoeveel dan? Ik vindt dat nergens bij de SVB site.Ik had toch moeten door moeten leren denk ik.. :cry:

Duurt nog 10 jaar maar als we hier toch blijven wonen en dan langere tijd in Thailand willen gaan rondhangen blijft er nog minder over als mijn Aow ook wat ingekrompen wordt ...Toch maar Hongarije dan ;)
In een eerder bericht op een reactie van mij op een bericht van Printen44 schreef je:
"Die links bij de SVB kan iedereen wel vinden lijkt me zelfs ik had ze al gezien."

Uit deze linken blijkt voldoende dat je, bij verhuizing naar Thailand, je AOW-uitkering kunt meenemen en zelfs zonder korting. Hierbij hebben we het niet over de AOW-partnertoeslag (en een paar andere "aanverwante artikelen"). Daar gelden weer andere regels voor.

Open toch maar eens de onderstaande link (ook al opgenomen in mijn eerder genoemde reactie aan Printen44 trouwens!):
http://svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/
En kies daarin eerst voor "Thailand" en daarna voor "Namibië" en je ziet het verschil: naar Thailand kun je je volledige AOW-uitkering meenemen, maar voor Namibië geldt een kortingspercentage van 50%. Nederland heeft met Thailand een Sociaal Verdrag gesloten. Dit verdrag ziet toe op controle en handhaving van de regels. Met Namibië is géén verdrag gesloten en daarbij wordt de uitkering gebaseerd op het kostenniveau t.o.v. Nederland.

Dat jij het verhaal over korten op AOW bij wonen in Nederland en een x aantal maanden in Thailand (de berichten van Elst99 dus) nog steeds niet vat, is dan ook niet zo verwonderlijk. Zo'n korting bestaat er immers niet.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#55 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 17:14

Henk Korat schreef:
elst99 schreef:Lammert de eerste de beste Thailandgangers waren mijn man en ik, met een korting op onze AOW!
Maar jij wil je gelijk jij weet het, uit je linken van SVB kan ik het niet halen.
Dat je je volledige AOW krijgt bij een langer verblijf dan 6 maanden.

De verwijzing die je geeft aan Printen, gaat over gezamenlijk een huishouding voeren, is iets anders als een gezamenlijke vakantie langer dan 6 maanden.
Ik begrijp je Elst en het is vrij eenvoudig op het SVB net te lezen.
1. Wat "begrijp" je dan Henk Korat? Wat heb je dan gelezen op "SVB net"? Je bericht is nogal vaag! :giggle2:

2. Hoeveel wordt jij dan gekort op je AOW-uitkering? En dan heb ik het niet over de 2% per jaar over de jaren voor je 65e.

Dat laatste is nl. geen korting. Als je voor je 65e vertrekt bouw je simpelweg geen AOW op. Maar dat kun je geen korting noemen. Als je voor je 15e vertrekt zou je dan een korting hebben van 100%? Natuurlijk niet.

Als je huis afbrand maar je hebt geen brandverzekering zeg je toch ook niet: "Ik wordt 100% gekort op de brandverzekering"? Ik tenminste niet! Ik zeg dan: "Dat was een beetje dom van mij".

Draai er niet omheen maar geef openheid: wordt jij inderdaad 50% gekort op je AOW-uitkering, zoals Elst99 schrijft en wat jij begrijpt? Als dat zo is dan schrijf ik met alle plezier een bezwaarschrift voor jou en heb je nog een fors bedrag aan navordering tegoed. Laten we daarbij de afsprak maken: no cure no pay, maar bij resultaat declareer ik 10% van het bedrag van de navordering. Lijkt mij een goede deal. Niet jij maar alleen ik heb wat te verliezen. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#56 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 17:23

Lammert de Haan schreef:
driver schreef:Het verhaal over dat korten op Aow wonende in Nederland en een x aantal maanden in Thailand vat ik nog steeds niet. Wanneer wordt je gekort en hoeveel dan? Ik vindt dat nergens bij de SVB site.Ik had toch moeten door moeten leren denk ik.. :cry:

Duurt nog 10 jaar maar als we hier toch blijven wonen en dan langere tijd in Thailand willen gaan rondhangen blijft er nog minder over als mijn Aow ook wat ingekrompen wordt ...Toch maar Hongarije dan ;)
In een eerder bericht op een reactie van mij op een bericht van Printen44 schreef je:
"Die links bij de SVB kan iedereen wel vinden lijkt me zelfs ik had ze al gezien."

Uit deze linken blijkt voldoende dat je, bij verhuizing naar Thailand, je AOW-uitkering kunt meenemen en zelfs zonder korting. Hierbij hebben we het niet over de AOW-partnertoeslag (en een paar andere "aanverwante artikelen"). Daar gelden weer andere regels voor.

Open toch maar eens de onderstaande link (ook al opgenomen in mijn eerder genoemde reactie aan Printen44 trouwens!):
http://svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/
En kies daarin eerst voor "Thailand" en daarna voor "Namibië" en je ziet het verschil: naar Thailand kun je je volledige AOW-uitkering meenemen, maar voor Namibië geldt een kortingspercentage van 50%. Nederland heeft met Thailand een Sociaal Verdrag gesloten. Dit verdrag ziet toe op controle en handhaving van de regels. Met Namibië is géén verdrag gesloten en daarbij wordt de uitkering gebaseerd op het kostenniveau t.o.v. Nederland.

Dat jij het verhaal over korten op AOW bij wonen in Nederland en een x aantal maanden in Thailand (de berichten van Elst99 dus) nog steeds niet vat, is dan ook niet zo verwonderlijk. Zo'n korting bestaat er immers niet.
Dat klopt ja dat die links van jou zelfs ik kon vinden maar daar staat m.i niks in over wat ik bedoel en vraag .Je blijft doorhameren over verhuizen naar buitenland en dat vroeg ik niet ik vroeg aan jouw waar wat te vinden is over die 8 maanden en langer weg uit Nederland
toch ?Dus niet weg uit Nederland maar gewoon hier ingeschreven blijven.
Dat antwoordt heb ik vlgs mij nog steeds niet dus geef mij even de link of wat de Svb erover schrijft en ik heb het antwoord op mijn vragen.


gr driver

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#57 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 17:56

driver schreef:
Lammert de Haan schreef:
driver schreef:Het verhaal over dat korten op Aow wonende in Nederland en een x aantal maanden in Thailand vat ik nog steeds niet. Wanneer wordt je gekort en hoeveel dan? Ik vindt dat nergens bij de SVB site.Ik had toch moeten door moeten leren denk ik.. :cry:

Duurt nog 10 jaar maar als we hier toch blijven wonen en dan langere tijd in Thailand willen gaan rondhangen blijft er nog minder over als mijn Aow ook wat ingekrompen wordt ...Toch maar Hongarije dan ;)
In een eerder bericht op een reactie van mij op een bericht van Printen44 schreef je:
"Die links bij de SVB kan iedereen wel vinden lijkt me zelfs ik had ze al gezien."

Uit deze linken blijkt voldoende dat je, bij verhuizing naar Thailand, je AOW-uitkering kunt meenemen en zelfs zonder korting. Hierbij hebben we het niet over de AOW-partnertoeslag (en een paar andere "aanverwante artikelen"). Daar gelden weer andere regels voor.

Open toch maar eens de onderstaande link (ook al opgenomen in mijn eerder genoemde reactie aan Printen44 trouwens!):
http://svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/
En kies daarin eerst voor "Thailand" en daarna voor "Namibië" en je ziet het verschil: naar Thailand kun je je volledige AOW-uitkering meenemen, maar voor Namibië geldt een kortingspercentage van 50%. Nederland heeft met Thailand een Sociaal Verdrag gesloten. Dit verdrag ziet toe op controle en handhaving van de regels. Met Namibië is géén verdrag gesloten en daarbij wordt de uitkering gebaseerd op het kostenniveau t.o.v. Nederland.

Dat jij het verhaal over korten op AOW bij wonen in Nederland en een x aantal maanden in Thailand (de berichten van Elst99 dus) nog steeds niet vat, is dan ook niet zo verwonderlijk. Zo'n korting bestaat er immers niet.
Dat klopt ja dat die links van jou zelfs ik kon vinden maar daar staat m.i niks in over wat ik bedoel en vraag .Je blijft doorhameren over verhuizen naar buitenland en dat vroeg ik niet ik vroeg aan jouw waar wat te vinden is over die 8 maanden en langer weg uit Nederland
toch ?Dus niet weg uit Nederland maar gewoon hier ingeschreven blijven.
Dat antwoordt heb ik vlgs mij nog steeds niet dus geef mij even de link of wat de Svb erover schrijft en ik heb het antwoord op mijn vragen.


gr driver
Eigenlijk is dat heel eenvoudig te beantwoorden: 8 maanden vakantie naar Thailand. Je laat je niet uitschrijven bij de gemeente. Dat hoeft immers ook niet.
Je blijft gewoon binnenlandse belastingplichtige. Je houdt normaal je ziektekostenverzekering.
Voor de SVB woon je dus nog gewoon in Nederland. En dat is ook volkomen legaal! Dus is er geen enkele korting.

Hiervoor kijk je dus niet op de site van de SVB - internationaal maar simpelweg op de volgende site:
http://www.svb.nl/int/nl/aow/index.jsp
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#58 Bericht door elst99 » vrijdag 04 september 2015, 18:09

Nee Lammert het is zelfs zo dat je het moet aanvragen om langer dan 6 maanden met vakantie te gaan, je draait om de hete brei heen je weet het gewoon niet en geeft linken die hier helemaal niet overgaan.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#59 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 18:34

Driver, voor jou even op de persoon toegespitst.

Ik zie bij je profiel dat je in Nederland woont (Ede) en nog maar 57 jaar bent. Je zult dus "nog even" moeten wachten op je AOW.
Maar mocht je het halen (wat ik uiteraard hoop) en de regelgeving blijft gelijk, dan is 8 maanden Thailand en 4 maanden Nederland zeker geen slechte optie.

Formeel blijf je in Nederland wonen. Je blijft binnenlandse belastingplichtige met recht op de heffingskortingen. Je blijft hier verzekerd voor de Wet langdurige zorg en hebt een Nederlandse zorgverzekering. Je hoeft dus niet in Thailand een dure ziektekostenverzekering af te sluiten, veelal met de nodige uitsluitingen.

Ik heb klanten in de Filippijnen die overwegen om terug te keren naar Nederland en dan ook gaan kiezen voor 8 maanden Filippijnen en 4 maanden Nederland. Hierbij speelt ook de koers van de euro en belangrijke rol! Van m'n Thaise klanten heb ik zo'n bericht echter nog niet opgevangen. Maar het zou me niet verbazen als zulks eerstdaags ook gebeurt.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#60 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 18:47

Lammert de Haan schreef:Driver, voor jou even op de persoon toegespitst.

Ik zie bij je profiel dat je in Nederland woont (Ede) en nog maar 57 jaar bent. Je zult dus "nog even" moeten wachten op je AOW.
Maar mocht je het halen (wat ik uiteraard hoop) en de regelgeving blijft gelijk, dan is 8 maanden Thailand en 4 maanden Nederland zeker geen slechte optie.

Formeel blijf je in Nederland wonen. Je blijft binnenlandse belastingplichtige met recht op de heffingskortingen. Je blijft hier verzekerd voor de Wet langdurige zorg en hebt een Nederlandse zorgverzekering. Je hoeft dus niet in Thailand een dure ziektekostenverzekering af te sluiten, veelal met de nodige uitsluitingen.

Ik heb klanten in de Filippijnen die overwegen om terug te keren naar Nederland en dan ook gaan kiezen voor 8 maanden Filippijnen en 4 maanden Nederland. Hierbij speelt ook de koers van de euro en belangrijke rol! Van m'n Thaise klanten heb ik zo'n bericht echter nog niet opgevangen. Maar het zou me niet verbazen als zulks eerstdaags ook gebeurt.
Klopt, Ik mag nog 10 jaar wachten maar misschien wordt ik wel snel oud dan duurt het misschien korter :mrgreen:

Alles is me wel zo,n beetje bekend omtrent weggaan hier en / of blijven of naar welk land ect maar dat is nu even niet mijn insteek met alle respect .Wel waar ik kan vinden , Lees tekst en uitleg van bijv. het Svb dat laten we het op mij houden ik op 67jarige leeftijd of ouder met alleen Aow in Nederland woon en 8 maanden of langer naar Thailand ga en of ik dan mijn opgebouwde Aow mag houden of een deel moet inleveren? .

Tot nu toe is er in alle links die ik hier zag en die ik zelf opzocht nergens over geschreven.
Maar ik ga nog even verder zoeken ....

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”