Sociaal isolement?!

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#91 Bericht door driver » zaterdag 13 juni 2015, 14:43

ron schreef:Nederlands staatsburger zijn (paspoort) is een hoofdprijs hoor Marcel.
Ikzelf kom zo af en toe wel ge(p)lukzoekers tegen in Amsterdam.
Het quitte spelen ben ik het dus ook niet mee eens..........maar een ieder z,n idee daarover. :thumbsup:

Groet,Ron.
Nederlands Staatsburger zijn dat kan een hoofdprijs zijn ja.
Dat is altijd makkelijk als een Thaise dat is geworden.
De wereld gaat daarmee open iets wat voorheen iets beperkter was.
Of Suk dat ook gaat redden zal de toekomst uitwijzen.

gr driver

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Sociaal isolement?!

#92 Bericht door ron » zaterdag 13 juni 2015, 14:46

driver schreef:
brake034 schreef:
Nee, ik blijf zeggen dat de meeste Thaise hier het in vergelijk met Thailand beter hebben en zoniet....Roept u allen maar.. :mrgreen:

gr driver
..............De meeste Nederlanders ook.......... :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#93 Bericht door driver » zaterdag 13 juni 2015, 14:51

ron schreef:
driver schreef:
brake034 schreef:
Nee, ik blijf zeggen dat de meeste Thaise hier het in vergelijk met Thailand beter hebben en zoniet....Roept u allen maar.. :mrgreen:

gr driver
..............De meeste Nederlanders ook.......... :crazy:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Sociaal isolement?!

#94 Bericht door brake034 » zaterdag 13 juni 2015, 15:05

Ik heb in 25 jaar veel dingen gezien, veel Thais in Nederland ontmoet en ik denk er het mijne van.
Veel van wat ik weet of wat ik denk kan ik beter niet op dit forum plaatsen, ik hou dat maar beter voor me.

Laat ik me richten op onze eigen situatie hier in Chiang Rai en hoe we daar mee omgaan.
Proberen te leren hoe anderen in dezelfde situatie het ervaren, dat was de insteek van de originele post.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#95 Bericht door driver » zaterdag 13 juni 2015, 15:13

brake034 schreef:Ik heb in 25 jaar veel dingen gezien, veel Thais in Nederland ontmoet en ik denk er het mijne van.
Veel van wat ik weet of wat ik denk kan ik beter niet op dit forum plaatsen, ik hou dat maar beter voor me.

Laat ik me richten op onze eigen situatie hier in Chiang Rai en hoe we daar mee omgaan.
Proberen te leren hoe anderen in dezelfde situatie het ervaren, dat was de insteek van de originele post.
Ik heb de afgelopen 5 jaar ook veel gezien, geleerd en nagedacht over veel dingen en dat geef ik hier een beetje aan.
Iedereen beleeft het toch anders en ..leeft anders dus we kunnen van alles denken of zeggen uiteindelijk beslissen we toch zelf wat we doen of gaan doen.
En dat proberen te leren van anderen in jouw situatie kan ik je qua postings niet bij helpen want ik woon niet in Thailand en heb echt geen flauw idee hoe ik daar zou gaan wonen en hoe ik het zou gaan beleven.
Misschien komt dat nog en misschien ook niet bij ons is nog niks gepland of uitgestippeld duszzz....ik post gewoon wat mee hier en daar en daar en hier.. ;)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Sociaal isolement?!

#96 Bericht door jumbo » maandag 15 juni 2015, 02:28

driver schreef:Je hoort mij nergens zeggen dat alle Thaise dames naar het buitenland willen ik praat alleen over datgene wat ik zelf zie en hoor als ik er ben maar het valt mij wel op dat heel veel ook met Thai getrouwde vrouwen opmerkingen maken richting Sukanya in de trant van ...Weet je voor mij geen farang en dat bedoelen ze na wat heen en weer gepraat ook serieus ..En ze kunnen wel een Thai-Thai relatie hebben maar of de dames ook gelukkig zijn dat weet ook niemand denk ik.
En de Thaise vrouwen met een relatie in Nederland zijn m.i wel een redelijke doorsnee van de gemiddelde Thaise , lees het gewone volk want wat ik al eerder aangaf...De dames die uit een finacieel betere leef omgeving komen hoeven geen farang te zoeken vlgs mij die vinden wel een Thai met een bovengemiddeld inkomen of andersom mits het dan daar om gaat wat ik elders ook een beetje lees als ik het goed heb althans.De meeste Thaise die ik ken willen/wilden toch vooral een financieel beter leven en/of gewoon een farang partner die voor ze zorgt dat is althans wat Suk zocht dat laatste .Wordt nu wat lastig qua omschrijven wat ik bedoel maar ik blijf zeggen dat veel Thaise gewoon graag een buitenlandse partner willen en misschien dat de jongere generatie er nu mede door internet anders over gaat denken dat zal ik eens gaan vragen aan Suks nichten en neven als ik er ben of die ook gaan voor een farang of toch voor een Thaise partner.

gr driver
Driver je haalt hier wel wat aan, tuurlijk vragen de dames dat, dat heb ik ook regelmatig gehoord en dat vloeit voort uit het feit dat niet de openlijke ruzies zien tussen farang-thai die ze tussen thai-thai wel zien... wij zijn wat anders opgevoed en houden dat binnenskamers. En zeker op de sociale gelegenheden dat je andere thai ziet, visite's, feestjes, of gewoon spontane binnenvallers..

Verder schrijf je eerst dat Suk niet geinteresseerd is in geld en vervolgens zocht ze een partner die voor zorgt, ik kan dat niet scheiden, dat is voor mij verbonden aan elkaar.
Je verhaal dwarrelt wat rond met opmerkingen als ; sommigen die naar NL willen komen en vervolgens veranderd dat naar 8 vd 10... heb je de juist nummers inmiddels boven tafel
Sommigen kan ik me prima in vinden en dan nog om andere motivaties als liefde, het door jou aangehaalde :De meeste Thaise die ik ken willen/wilden toch vooral een financieel beter leven en/of gewoon een farang partner die voor ze zorgt...
Klinkt niet erg romantisch vind ik.... maar goed, oude stempel, andere tijden wellicht..

De jongeren, naar mijn mening en ervaring, zullen echt niet aan denken omdat alcohol gebruik, vreemd gaan, macho gedrag nog niet volledig tot ontplooiing is gekomen.... en dan de taal, cultuur, gewoontes, vriendje en vriendinnetjes achterlaten.

Het komt voort uit de drang die jezelf opnoemde.... zoals gezegd, niet erg romantisch, maar er is wel een trend naar relaties op jongere leeftijd, er gaan meer en meer jongere mannen naar Thailand, vroeger waren het expats, de laaste 15 jaren de aow-ers en nu een jongere in NL werkende groep die een (betere) partner in TH denkt te vinden dan in NL...... wat mij enigszins bevreemdt omdat ik toch nog steeds beschikbare dames in NL meen te zien rondwandelen... met alle voordelen vandien...waarvan de meest belangrijke voor mij zou zijn dat ik er dagelijks zie, een lange afstands relatie lijkt me niet echt geweldig...
Importbruiden? Vreemde term...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#97 Bericht door driver » maandag 15 juni 2015, 05:27

Jumbo , ik moet weg maar even over Suk, geld,zorgen...Suk was in Thailand alleen, Moest werken tot ze 55 zou zijn en daarna zou ze bij haar werk vertrekken en alleen zijn .
Of...naar familie gaan en daar de rest van haar leven vertoeven iets wat ze dus liever niet wou .
En dan zeker bij Seagate zien ze daar Thai/Farang relaties en is de link snel gelegd.

Suk wou dus graag iemand die zei aardig en leuk vondt en die ook voor haar wou zorgen.
En zorgen dat hoeft niet icm geld te zijn toch ?
Geld heb je nodig maar hoeveel is voor iedereen weer verschillend lijkt me.

Openlijk ruzie dat gebeurt / gebeurde tussen ons ook wel eens zowel in Thailand als hier dus dat stukje gezichtsverlies was/is er nog ;)

8/10 en sommigen ...Niet op elk cijfertje of lettertje gaan zitten in mijn reacties aub iedereen weet vlgs mij wel wat ik bedoelde.
Als ik ook nog moet gaan nadenken hoe ik iets heel precies en duidelijk moet omschrijven dan was ik wel letter/cijferkundige geworden maar hier en elders schrijf ik uit de losse pols en direct wat ik denk.

En liefde...wat is dat nu precies Jumbo ?..Ik ben 56 en wat is nu precies verliefd zijn , verliefd blijven en houden van ?
Veel Thaise die ik ken gaan/gingen icm een farang eerst voor hun eigen gewin , lees betere toekomst daarna komt er misschien liefde en houden van bij kijken denk ik.
De Thaise die vragen of Suk een farang weet hoeven ook niet eerst een verkerings periode te krijgen oid veelal zijn ze blij met die farang die op hun pad komt denk ik.
Internet is daar 1 van de redenen van misschien in tegenstelling tot vroeger dat weet ik niet .
Vroeger....zat je misschien voor werk in Thailand, Kreeg je een relatie met een Thaise en ging je van elkaar houden .
Nu...kijk je op internet, maakt een afspraak en ontmoet elkaar bijvoorbeeld.
Tijden veranderen....Tot later....


gr driver

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Sociaal isolement?!

#98 Bericht door Hua Thale » maandag 15 juni 2015, 05:32

Er zijn heel veel redenen op te noemen waarom men voor een buitenlander kiest in relatie.
De rode draad is toch altijd wel een financiele levenstijl en sociaal leven die men graag wil leiden of was het lijden.
Dat men elkaar binnen of buiten de muren voor oud vuil staat uit te maken is er maar een van vermoed ik.
Wederom veelal weer de rode draad 'centen' als oorzaak.
Romantisch ,houden van, bij gebrek aan een 'normaal' westers sociaal vangnet staat dat toch echt op een andere plek als bij de doorsnee westerling wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is.
Gradatie wil ik er ook niet aan geven een andere plek meer niet.
Importbruiden Vreemde term ja maar het is toch echt zo ongeveer ons hele leven al een zeer serieus gedeelte van de werkzaanheden bij het IND. ;)

P.s. Dat Thailand zo ongeveer bovenaan staat met kindmoederstjes die geen flauw idee hebben waar en wie die verwekker is geeft vaak ook een duidelijke reden om eens anders na te gaan denken.Veel Thai landers hebben het ook niet zo op het kind van die ander iets waar een buitenlander dan weer minder moeite mee heeft.
Hier zit wel een pagina of tig schrijfsel in. :Whistle:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Sociaal isolement?!

#99 Bericht door ron » maandag 15 juni 2015, 06:52

:thumbsup:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Sociaal isolement?!

#100 Bericht door genesis » donderdag 18 juni 2015, 20:53

Complex topic, sociaal isolement.......... nou dat herken is best van mijn partner die hier nu zo'n 9 maanden is, het is best soms lastig voor haar, niet zo zeer van mijn 2 weken off-shore, maar het gebrek aan het sociale element wat je in \Thailand wel heb (ookal is die onderhuids vaak vreselijk nep, maar de inkleding is gewoon prettiger).

Sociaal isolement als ik Thailand kom te wonen na pensioenering (over 10 miljoen jaar :mrgreen: ), maar ook die heb ik wel degelijk gevoeld in de moeilijke periodes samen, als ik daar was, niet leuk.

En onze relatie is wel uit liefde ontstaan en er is wel degelijk door haar direct bij verteld dat dat alleen kon als we haar ouders zouden supporten, daar heb ik toen het nodige over gelezen en dat was mij ok, mede omdat ze aangaf hoe ze de inkleding daarvan zag en wat dat zou gaan kosten, dat was in dezelfde orde van grote wat ik vroeger voor mijn schoonvader deed. (hij rust al vele jaren in vrede).

Nu samen in Nederland is de liefde wel degelijk prio nummer 1 voor ons beiden, ookal word er door haar aangegeven dat ze absoluut haar eigen zelfstandigheid wil verkrijgen door studie en werk. Dat vind ik een loflijk streven.

Maarrrrrrrrr als ik ooit merk dat de relatie is verworden tot een stepstone of 1 van 'reason'en niet meer van oprechte liefde trek is er per direct de stekker uit, dat heb ik ook vanaf het alle eerste begin kenbaar gemaakt.

Ik heb al te lang in een liefdeloze relatie gezeten en door ontbering daarvan in mijn jeugd is dit aspect in mijn leven voor de meeste mensen (denk ik) wat 'buiten proportioneel' groot, maar dat is mijn keuze om te maken en niet die van een ander, dus 'soi' het zij zo.

Mijn leven is voor 2 derde achter de rug en wat me nog rest wil ik graag een beetje (voor mij) zinvol besteden, als mijn moment is gekomen om naar de 'gene' zone te vertrekken, moet ik mezelf wel in de spiegel kunnen verantwoorden en antwoord kunnen geven op de vraag, of ik wel heb gedaan in het leven wat ik echt wilde, of dat ik eigenlijk heb gedaan wat anderen van mij verwachten.,.......

Als ik dit namelijk niet goed doe, dan is de rekening mij te hoog en heb ik nooit 'genoeg muntje om de overtocht naar Hades' te betalen...... :mrgreen:

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Sociaal isolement?!

#101 Bericht door genesis » donderdag 18 juni 2015, 20:58

Complex topic, sociaal isolement.......... nou dat herken is best van mijn partner die hier nu zo'n 9 maanden is, het is best soms lastig voor haar (ik heb maar een hele kleine familie en best typisch Nederlands een druk druk druk levenm dus er is niet ze heel veel contact, maar als het er is er het wel goed, mijn kinderen, dan, mijn eigen familie heb ik al jaaaren geen contact meer mee), niet zo zeer van mijn 2 weken off-shore, maar het gebrek aan het sociale element wat je in \Thailand wel heb (ookal is die onderhuids vaak vreselijk nep, maar de inkleding is gewoon prettiger).

Sociaal isolement als ik Thailand kom te wonen na pensioenering (over 10 miljoen jaar :mrgreen: ), maar ook die heb ik wel degelijk gevoeld in de moeilijke periodes samen, als ik daar was, niet leuk.

En onze relatie is wel uit liefde ontstaan en er is wel degelijk door haar direct bij verteld dat dat alleen kon als we haar ouders zouden supporten, daar heb ik toen het nodige over gelezen en dat was mij ok, mede omdat ze aangaf hoe ze de inkleding daarvan zag en wat dat zou gaan kosten, dat was in dezelfde orde van grote wat ik vroeger voor mijn schoonvader deed. (hij rust al vele jaren in vrede).

Nu samen in Nederland is de liefde wel degelijk prio nummer 1 voor ons beiden, ookal word er door haar aangegeven dat ze absoluut haar eigen zelfstandigheid wil verkrijgen door studie en werk. Dat vind ik een loflijk streven.

Maarrrrrrrrr als ik ooit merk dat de relatie is verworden tot een stepstone of 1 van 'reason'en niet meer van oprechte liefde trek is er per direct de stekker uit, dat heb ik ook vanaf het alle eerste begin kenbaar gemaakt.

Ik heb al te lang in een liefdeloze relatie gezeten en door ontbering daarvan in mijn jeugd is dit aspect in mijn leven voor de meeste mensen (denk ik) wat 'buiten proportioneel' groot, maar dat is mijn keuze om te maken en niet die van een ander, dus 'soi' het zij zo.

Mijn leven is voor 2 derde achter de rug en wat me nog rest wil ik graag een beetje (voor mij) zinvol besteden, als mijn moment is gekomen om naar de 'gene' zone te vertrekken, moet ik mezelf wel in de spiegel kunnen verantwoorden en antwoord kunnen geven op de vraag, of ik wel heb gedaan in het leven wat ik echt wilde, of dat ik eigenlijk heb gedaan wat anderen van mij verwachten.,.......

Als ik dit namelijk niet goed doe, dan is de rekening mij te hoog en heb ik nooit 'genoeg muntjes om de overtocht naar Hades' te betalen...... :mrgreen:

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Sociaal isolement?!

#102 Bericht door genesis » donderdag 18 juni 2015, 21:12

ron schreef::thumbsup:

Afbeelding
Spreek je nu voor je zelf Ron?! :mrgreen:

Genesis

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Sociaal isolement?!

#103 Bericht door hutspot » vrijdag 19 juni 2015, 02:27

Ach liefde Genesis
Ik zit ook op de vermelde 2/3 van mijn leven, hopenlijk nog iets minder..
Maar dat er in zo een klein woord zoveel verschillende emoties en variaties kunnen zitten is ronduit
een compliment voor de complexiteit van onze nederige taal...

Ik heb te weinig zelfvertrouwen, of misschien teveel zelfkennis, om te denken dat mijn prachtige vrouw
(karakter en uiterlijk) louter en alleen met deze hollander een relatie is aangegaan omdat we zo goed
bij elkaar passen.

Driver verwoordde het aardig goed door te stellen dat 'ze' op zoek zijn naar geborgenheid en zekerheid
Ik ken voldoende farang hier die ook dat gespeeld hebben naar hun Thaise partners en dan gaat het
vaak alsnog mis... dus daar moet een kern inzitten..

Sociaal element is iets wat je jezelf moet verwijten of je partner moet je binnenshuis voor zichzelf houden...

Maar ik steun toch de stelling dat verplaatsing van een persoon als een Thaise vrouw, vaak in de kracht
van haar leven en met jong, uit een cultuur die werkelijk nog bepaalde culturele elementen heeft toch een
veel groter probleem is als een nagenoeg uitgeleefde farang verplaatsen uit iets wat tot voor 30 jaar geleden
ook nog cultuur had en die eigenlijk alleen maar verzorgd wil worden door maid/partner/vrouw/vriendin en/of
de mannelijke equivalent daarvan...of dezelfde vrouw verplaatsen naar onze non-cultuur die zich krampachtig
vasthoud aan de diepgang van een vaatje nieuwe haring van 57,000 euro, koningsdag en de eliminatie van zwarte
piet. Drie van de cultureel gekleurde voorpagina's de afgelopen 12 maanden

De Thaise vrouwen die gaan zijn vaak de hardere golddiggers, zelfs een minimum loon met benefits van
de NL zorgstaat is een hoofdprijs tov van niets in een zorgloze Thaise staat waar Thaise mannen een zorgenloos
leven leiden en verantwoording een farang woord is en daarnaast ga je sociaal een paar treedjes omhoog in aanzien
van je vrienden en familie als je in farangland woont..

Maar goed, zo heeft iedereen zijn mening en dit is slechts mijn mening

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Sociaal isolement?!

#104 Bericht door prajak » vrijdag 19 juni 2015, 02:34

Jullie zijn openhartig hoor. Respect daarvoor. :clap:

Op mijn leeftijd doe ik niet meer aan die diepgang. Kai ook niet. We zijn er om elkaar te verzorgen en that's it. Een no nonsens relatie; we kunnen niet zonder elkaar en foeteren elkaar soms de hut uit maar het is de zelfde dag weer helemaal goed. We hebben een pleegkind te verzorgen en dat is voor ons beiden het belangrijkst.

We hebben een duidelijke taakverdeling. Kai doet huis en boodschappen, ik doe geldzaken en schrijf mijn artikeltjes. Zo zitten we elkaar niet in de weg en doe ik nog wat zinvols ook op mijn ouwe dag.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Sociaal isolement?!

#105 Bericht door brake034 » vrijdag 19 juni 2015, 04:27

Ja Prajak, er zijn best een paar belangrijke dingen gezegd op dit draadje.
Problemen los je er niet mee op maar openlijk over gevoelens praten lucht vaak op.
En dat kan best goed gaan op dit forum, zolang iedereen maar in zijn waarde wordt gelaten.

Genesis en ik hebben al eerder over deze dingen gemaild, ik snap zijn insteek helemaal.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”