Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#16 Bericht door prajak » dinsdag 07 mei 2013, 04:35

O jee, dat belooft wat. We gaan morgen want vandaag puilt het daar uit vanwege de vrije dag gisteren.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#17 Bericht door brake034 » woensdag 08 mei 2013, 08:34

En Prajak, hoe is het afgelopen?

Mijn gele boekje was 2 bezoekjes, wat documenten vertalen en stempelen in BKK maar geen financiele bijdrage.
Heb mijn rijbewijzen ermee gekregen en een bank rekening ermee geopend, niks mis met zo een geel boekje en zo lang je niet verhuisd blijft het je hele leven geldig.
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#18 Bericht door Henk Korat » woensdag 08 mei 2013, 11:00

brake034 schreef:En Prajak, hoe is het afgelopen?

Mijn gele boekje was 2 bezoekjes, wat documenten vertalen en stempelen in BKK maar geen financiele bijdrage.
Heb mijn rijbewijzen ermee gekregen en een bank rekening ermee geopend, niks mis met zo een geel boekje en zo lang je niet verhuisd blijft het je hele leven geldig.
Daarom vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van het gele boekje is. Ik had mijn Residence Certificate in en mum van tijd en kocht er een auto op mijn naam mee en haalde mijn rijbewijs ermee op en kreeg internet bankieren bij mijn bank.

Overigens hebben ze de regeltjes voor het gele boek in Khorat weer veranderd. :mrgreen: :mrgreen:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#19 Bericht door euromonkey » woensdag 08 mei 2013, 12:40

en wat zijn de nieuwe regels in Korat?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#20 Bericht door brake034 » woensdag 08 mei 2013, 13:29

@Henk: ik weet het niet zeker maar mijn idee is dat het gele boekje je bewijs van inschrijving in het Thaise bevolkingsregister is?!

Elke vreemdeling moet zich in Nederland ook binnen zoveel tijd bij de gemeente inschrijven dacht ik zo?
Ook elke Thai moet zich in geval van verhuizing ook binnen zoveel tijd bij de nieuwe gemeente inschrijven.
Dus het zou zomaar kunnen dat ook elke vreemdeling volgens de Thaise gemeente wet zich binnen bepaalde tijd in moet schrijven?

Maar nogmaals, alleen aannames van mijn kant.
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#21 Bericht door Henk Korat » woensdag 08 mei 2013, 14:02

@Henk: ik weet het niet zeker maar mijn idee is dat het gele boekje je bewijs van inschrijving in het Thaise bevolkingsregister is?!

Elke vreemdeling moet zich in Nederland ook binnen zoveel tijd bij de gemeente inschrijven dacht ik zo?
Ook elke Thai moet zich in geval van verhuizing ook binnen zoveel tijd bij de nieuwe gemeente inschrijven.
Dus het zou zomaar kunnen dat ook elke vreemdeling volgens de Thaise gemeente wet zich binnen bepaalde tijd in moet schrijven?

Maar nogmaals, alleen aannames van mijn kant.
Op deze link vind je The Registration Act of 2534

http://www.samuiforsale.com/law-texts/t ... n-act.html

Let wel, dit zijn aanvullingen op de oorspronkelijke wer, waarvan ik geen exemplaar heb kunnen vinden.

Section 38 verwijst naar personen zonder de Thaise nationalitiet en die tijdelijk in Thailand verblijven. Ik lees in dat artikel geen verplichting om je als farang bij de gemeente te melden. Ook heb ik deze verplichting nog nooit iemand aan mij duidelijk zien maken. Anders zou de immigration officer bij de verlenging van je visum wel om zo'n geel huisboek vragen en dat doen ze niet.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#22 Bericht door brake034 » woensdag 08 mei 2013, 14:14

Henk

Er staat:
“Section 38. The district or local registrar shall issue a household registration for persons without Thai nationality having been permitted to stay temporarily and those having been giving leniency for temporary residence in the Thai Kingdom as a special case in accordance with law on immigration and the declaration of the Cabinet and their children born within the Thai Kingdom. In a case of permission of temporary residence overdue, the registrar shall immediately dispose of such persons.
The Director of Central Registration shall make profile registration for persons without Thai nationality besides those under paragraph one in accordance with the declaration of the Cabinet.

Dus ik lees dat iedereen die zich tijdelijk vestigd in een gemeente zich in KAN schrijven en een geel boekje kan krijgen?
Ben er inderdaad op van overtuigd dat het een grijs gebied is, echter lijkt het me normaal dat een land wil weten waar de vreemdelingen met een visum uithangen?!
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#23 Bericht door Henk Korat » woensdag 08 mei 2013, 14:23

euromonkey schreef:en wat zijn de nieuwe regels in Korat?
De regel dat je getrouwd moest zijn was geschrapt, maar is in februari weer ingevoerd.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#24 Bericht door Henk Korat » woensdag 08 mei 2013, 14:31

Thailand weet waar de vreemdeling is. Bij binnenkomst wordt je geregistreerd met een verblijfsadres en elke 90 dagen zul je je moeten melden bij het Immigration Office. Doe je dat niet, dan hangt je een boete wegens overstay boven je hoofd. Direct betalen, anders de gevangenis in. Dat overkwam onze Oostenrijkse tuinman in onze moo ban. De boete en kosten voor terugreis naar Oostenrijk hebben de bewoners bij elkaar gebracht.

Heb je geen meldingsplicht bij het Immegration Office, dan moet je het land uit voor een visumrun en wordt je bij terugkeer in Thailand weer geregistreerd met een verblijfsadres.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#25 Bericht door brake034 » woensdag 08 mei 2013, 15:03

Ben hier nu op een jaar visum non O en doe elke 3 maanden een visum run.
Vul elke keer een adres van 4 regels in op een klein blokje, das geen registratie maar een formailiteit.

En wie controleert het adres wat je opgeeft? Zoals gezegd, het is erug grijs.

Ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van mensen die niet getrouwd zijn en een geel boekje hebben, ik ken er in ieder geval 1!
Marcel

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#26 Bericht door RuudThai » woensdag 08 mei 2013, 15:54

brake034 schreef:Ben hier nu op een jaar visum non O en doe elke 3 maanden een visum run.
Vul elke keer een adres van 4 regels in op een klein blokje, das geen registratie maar een formailiteit.

En wie controleert het adres wat je opgeeft? Zoals gezegd, het is erug grijs.

Ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van mensen die niet getrouwd zijn en een geel boekje hebben, ik ken er in ieder geval 1!
Ik ken er eentje die het vandaag zou aanvragen maar die is al een paar dagen geheel stil, dus bereidt zich vermoedelijk grondig voor op de veldslag in de amphur. En dat moet hij nu even verwerken onder het genot van iets onder de kurk, vermoedelijk donkerrood van kleur.
Dus hoop ik dat hij liefst vandaag of anders één der volgende dagen verblijd kond doet van de ontvangst van het op zijn naam gestelde gele boekje! :worshippy:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#27 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 08 mei 2013, 20:02

RuudThai schreef:
brake034 schreef:Ben hier nu op een jaar visum non O en doe elke 3 maanden een visum run.
Vul elke keer een adres van 4 regels in op een klein blokje, das geen registratie maar een formailiteit.

En wie controleert het adres wat je opgeeft? Zoals gezegd, het is erug grijs.

Ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van mensen die niet getrouwd zijn en een geel boekje hebben, ik ken er in ieder geval 1!
Ik ken er eentje die het vandaag zou aanvragen maar die is al een paar dagen geheel stil, dus bereidt zich vermoedelijk grondig voor op de veldslag in de amphur. En dat moet hij nu even verwerken onder het genot van iets onder de kurk, vermoedelijk donkerrood van kleur.
Dus hoop ik dat hij liefst vandaag of anders één der volgende dagen verblijd kond doet van de ontvangst van het op zijn naam gestelde gele boekje! :worshippy:

Dan kan hij er weer 1 ontkurken, al dan niet vergezeld van erwtensoep. :giggle:
Live your dream, don't dream your life.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thaise wetgeving: HET BRUINE BROEKJE(discussie)

#28 Bericht door ron » woensdag 08 mei 2013, 23:31

Ik heb de laatste erwtensoep van Prajak gisteren genuttigd,en ben sindsdien "potvast". :cheesy:
Waarschijnlijk toch niet geheel goed gegaan met de koeling onderweg.
Heb voor even dus ook de titel maar aangepast.

Ron. :o
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Thaise wetgeving: HET BRUINE BROEKJE(discussie)

#29 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 09 mei 2013, 06:20

ron schreef:Ik heb de laatste erwtensoep van Prajak gisteren genuttigd,en ben sindsdien "potvast". :cheesy:
Waarschijnlijk toch niet geheel goed gegaan met de koeling onderweg.
Heb voor even dus ook de titel maar aangepast.

Ron. :o

Aan de kookkunst van Prajak kan het niet liggen heb ik zelf kunnen vaststellen. :thumbsup:
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#30 Bericht door prajak » zaterdag 18 mei 2013, 17:54

Wacht nog een weekje en dan zal ik wat te vertellen hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”