Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#1 Bericht door prajak » woensdag 16 januari 2013, 16:13

phranee schreef:Naast de taallessen maken wij ook een reeks filmpjes waarin aspecten van de wetgeving worden uitgelegd.
Voor wie interesse heeft dit filmpje over het GELE BOEK

http://www.youtube.com/watch?v=OuKXDoHQrO0
Dank. Duidelijke uiteenzetting over het gele huisregistratieboek, ook wel het gele huisboek genoemd.

In die zin zou ik de naam van het hoofdstuk anders hebben gemaakt. Het gele huisboek. Dat is ook de naam van dat ding: ทะเบียนบ้าน , thabian betekent registreren, baan betekent huis.

Overigens geldt hier wat voor heel Thailand geldt: overal zijn andere regels. ik kom het staatsziekenhuis hier en in Udon en in Khon Kaen in zonder huisboek, niet dat van mij (heb er nog geen), niet dat van Kai. Farang met een geel huisboek krijgen de zorg gratis in bepaalde staatsziekenhuizen, in andere ziekenhuizen van de overheid weer niet. Willekeur of het gewoon niet weten....
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 17 januari 2013, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Thaise wetgeving door Eugeen: HET GELE BOEK

#2 Bericht door chelobechek » woensdag 16 januari 2013, 18:28

phranee schreef:Naast de taallessen maken wij ook een reeks filmpjes waarin aspecten van de wetgeving worden uitgelegd.
Voor wie interesse heeft dit filmpje over het GELE BOEK

http://www.youtube.com/watch?v=OuKXDoHQrO0

Bedankt, goede info. Mooie kamers ook!

michaleo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 614
Lid geworden op: zondag 13 september 2009, 12:39
Locatie: Bern CH en Udon Thani TH

Re: Thaise wetgeving door Eugeen: HET GELE BOEK

#3 Bericht door michaleo » woensdag 16 januari 2013, 21:31

Ja, interessant, zo ongeveer ken ik het.

Is dat nu Vlaams of Brabants, wat hij spreekt?
Hartelijke groetjes uit Bern en Ban Muang! michaleo มิคาเอล

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Thaise wetgeving door Eugeen: HET GELE BOEK

#4 Bericht door v@go » woensdag 16 januari 2013, 22:39

hardstikke algemeen beschaafd vlaams
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Thaise wetgeving door Eugeen: HET GELE BOEK

#5 Bericht door Duiker » vrijdag 18 januari 2013, 00:06

Pranee spreekst vlaams. DUS GEEN BRABANTS!
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#6 Bericht door han wouters » zaterdag 16 maart 2013, 14:08

Mijn vriendin heeft een eigen huis in thailand, dus ik neem aan ook een blauw boek. Als ik bij haar ga wonen moet ik dan een geel boek zien te bemachtigen o mij in te schrijven of kom ik er in het blauwe boek bij?

Groet

han
Waar domheid begint eindigt de rede

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#7 Bericht door RuudThai » zaterdag 16 maart 2013, 14:15

Nee, het blauwe boek is voorbehouden aan Thai. Jij mag een geel boekje aanvragen als je hier definitief komt wonen. De ene amphur is soepeler met afgeven dan de ander.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#8 Bericht door Henk Korat » zaterdag 16 maart 2013, 15:37

han wouters schreef:Mijn vriendin heeft een eigen huis in thailand, dus ik neem aan ook een blauw boek. Als ik bij haar ga wonen moet ik dan een geel boek zien te bemachtigen o mij in te schrijven of kom ik er in het blauwe boek bij?

Groet

han
In Nakhon Ratchasima hebben ze nogal strenge regels. Je kan hier op gaan Googelen en de ervaring van wat farang meenemen. Daarom heb ik geen enkele behoefte een geel tabian ban aan te vragen. Waar zou ik dat voor nodig hebben? De Residence Certificate is meer dan voldoende bewijs voor een adres in Thailand. Een Autofinanciering of anderszins heb ik niet nodig en ik zit niet te wachten op een opname in een Staats Ziekenhuis. Ik heb me zelf al goed verzekerd. Buitendien geldt mijn rijbewijs als een bewijs dat ik een adres in Thailand heb en dus krijg ik het tarief van een Thai bij de Nationale Parken.

Een geel tabian ban aanvragen is net zo improductief als de Thaise Nationaliteit aanvragen. Lange lijdensweg met weinig resultaat.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#9 Bericht door prajak » zaterdag 16 maart 2013, 15:45

"...Een geel tabian ban aanvragen is net zo improductief als de Thaise Nationaliteit aanvragen. Lange lijdensweg met weinig resultaat..."

Zal van provincie tot provincie verschillen. Wij gaan binnenkort het blauw huisboek laten aanpassen en daarna vraag ik wel het geel boek aan. Het eerste doet men als er tijd is, het tweede zal mogelijk wat stimulans vereisen ter bespoediging.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#10 Bericht door prajak » maandag 18 maart 2013, 01:12

We kunnen het hier weer over het huisboek hebben. Gelukkig maar.

Ik hoor wel vaker dat het geel huisboek je recht zou geven op gratis of goedkope zorg in de ziekenhuizen van de overheid. Ik bezoek in NK het overheidsziekenhuis omdat men daar uitstekend Engels spreekt en er jonge artsen zitten die je niet verveeld aankijken zoals in het enige particuliere ziekenhuis hier, onderdeel van een kleine groep.

Het probleem met overheidsziekenhuizen is echter dat je daar uren zit voor je aan de beurt bent want de hele regio komt er op af. Maar de tijd dat je hier alleen komt om geboren te worden, een poot te laten lijmen en om dood te gaan is gelukkig voorbij.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#11 Bericht door Henk Korat » maandag 18 maart 2013, 04:19

prajak schreef:"...Een geel tabian ban aanvragen is net zo improductief als de Thaise Nationaliteit aanvragen. Lange lijdensweg met weinig resultaat..."

Zal van provincie tot provincie verschillen. Wij gaan binnenkort het blauw huisboek laten aanpassen en daarna vraag ik wel het geel boek aan. Het eerste doet men als er tijd is, het tweede zal mogelijk wat stimulans vereisen ter bespoediging.
Ik las gisteren op Lawonline dat de eis getrouwd te zijn voor een geel Ta Bian Ban in Nakhon Ratchasima is vervallen. Ik las zelf een successtory van iemand, die, zonder getrouwd te zijn, maar wel met een geleased huis, in een maand een geel Ta Bian Ban had. Natuurlijk wel na interviews van hem, zijn vrienden en zijn buren met de Pu Jai Ban en twee getuigen, maar hij kreeg het voor elkaar.

Dezelfde Lawonline maakt melding dat ze gevallen kennen dat een geel Ta Bian Ban recht gaf op gratis (30 Bath pb) verblijf en medicijnen in het Staatsziekenhuis.

Ik denk dat ik ook zo'n geel huisboekje ga aanvragen. Zoals ik zei geeft het weinig aditionele voordelen boven een Residence Certificate, maar het proces interesseert me.

Hier is de link naar dat verhaal. Overigens denk ik, dat je het zonder de hulp van een advovaat ook red.

http://www.isaan.com/forum/legal-and-fi ... ok/5/?wap2
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#12 Bericht door RuudThai » maandag 18 maart 2013, 05:51

prajak schreef:"...Een geel tabian ban aanvragen is net zo improductief als de Thaise Nationaliteit aanvragen. Lange lijdensweg met weinig resultaat..."

Zal van provincie tot provincie verschillen. Wij gaan binnenkort het blauw huisboek laten aanpassen en daarna vraag ik wel het geel boek aan. Het eerste doet men als er tijd is, het tweede zal mogelijk wat stimulans vereisen ter bespoediging.
Van provincie tot provincie verschillen? Het verschilt al van gemeente tot gemeente!
Ik vroeg het aan in de amphur van ons 1e huis, Phonnakaew in de provincie Sakon Nakhon. Daar moest ik alle soorten papieren, in ieder geval mijn paspoort met alle relevante bladzijden, geboorteakte, huwelijksakte, laten vertalen in het Thais want ze konden geen Engels lezen. En dan moest er met mij en met mijn vrouw een interview worden afgenomen via een erkend tolk/vertaler, dat moest op papier worden gesteld (in het Thai dus) en worden gelegaliseerd bij het Thaise ministerie van - ik meen - Justitie, waar schijnbaar kan worden bevestigd dat het een échte tolk is.
Nou, dat werd me te ingewikkeld dus heb ik het er maar bij gelaten.

Hier in de stad Sakon Nakhon wilde men mijn paspoort zien plus kopietjes van de pagina's met verblijfsvisa, kopie huwelijksakte en verder niet. Ze hadden nog een gesprekje met mijn vrouw maar dat hoefde verder niet de weg te gaan die de andere amphur verplicht had gesteld.
En toen kreeg ik het zonder probleem, de volgende dag afhalen.
Daar zat dan wel iemand met voldoende kennis van het Engels, wat ik op een dergelijke publieksafdeling waar veel vreemdelingen komen niet meer dan normaal vind. Tenslotte verwachten we in Nederland ook niet dat elke buitenlander aan het loket Nederlands spreekt, vandaar dat daar behoorlijk wat mensen achter het loket de moderne talen spreken.
Publieksvriendelijkheid en klantgerichtheid heet dat! :clap:

Oja, aanvulling voor de corruptieliefhebbers: ik heb het niet zien gebeuren maar mijn vrouw heeft 500 baht onder tafel doorgeschoven voor de koffie en de thee. Men vroeg haar om te 'helpen'..... :crazy:

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#13 Bericht door sjeng » maandag 18 maart 2013, 10:16

ik kan een nog andere situatie vertellen.
toen ik tiijdens een van onze vakanties in thailand besloten maar te trouwen alzo naar de amphur in nakhon phanom. we hadden al een stuk grond met daarop een huisje op mijn vrouws naam welk tijdelijk werd bewoond door schoonmoeders.
tot mijn verbazing kreeg in na overhandiging van tick kopien van paspoort, in en uitreisstempels, geboorteakte en bewijs van ongehuwd zijnde (alle gelegaliseerd in bkk) een prachtige met bloemetjes versierde huwelijksakte in 3 voud en tevens ook het gele boekje uitgereikt! ik heb het nog steeds al heb ik het nog nooit ergens voor gebruikt.
woon thans al bijna 5 jaar met de hele familie in thailand :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#14 Bericht door prajak » maandag 06 mei 2013, 15:27

Wij gaan morgen.

De jongste zoon van Kai is onderweg vanuit Bangkok, hij is immers eigenaar en ik ben geregistreerd gebruiker van onze onroerende zaak, met overgang op Kai als ik binnen dertig jaar dood ben, en de man die hielp bij het transport van de woning gaat ook mee. Hij rijdt schoolvervoer en dat zal voldoende deskundigheid inhouden.... [|(

Eerst gaat Kai het blauw boek in, en dan volgt mijn aanvraag voor het geel huisboek. Ik heb van medefarang begrepen dat de ambtenaren hier niet moeilijk doen maar dat zijn gehuwde medefarang. Kai en ik kunnen niet trouwen want haar Duitse echtgenoot is weliswaar 90+ maar nog in leven.

Als dat een belemmering is dan zal ik daarmee moeten leven en in voorkomend geval een bewijs van wonen halen bij de Imm Police. Ik zit tegen mijn 11e verlenging wegens retirement aan en ben voldoende bekend bij de dames en heren aldaar.

Dus ge hoort van me.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Thaise wetgeving: HET GELE BOEK (discussie)

#15 Bericht door euromonkey » dinsdag 07 mei 2013, 04:00

Het o zo corrupte Thailand en dan een gratis boekie???

Nou hier in nong Wua So niet. ( provincie udon thani)
ben 2x geweest om te praten en ze kwamen iedere keer met andere belachelijke regels.
We moesten zelfs aantonen dat we geld gegeven hadden aan goede doelen in de woonplaats.
Uiteraard met de hoofdman geweest en die heeft uitgelegd dat we goeie mensen waren.
Toen kwam de mokerslag ze wilden wel helpen maar eerst moesten we 10.000 bath schuiven.

Over mij lijk.
Ik woon hier al 10 jaar dus waarom zou ik me eigen laten beledigen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”