Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#61 Bericht door jumbo » zondag 30 oktober 2011, 08:13

prajak schreef:AOW is een van de volksverzekeringen waarvoor je verzekerd bent als en zolang je ingezetene bent. Je betaalt premie daarvoor (middels de belastingheffing) als je inkomen hebt tussen de 15e en 65e verjaardag (en wie wilde destijds ook weer ook na 64 laten dokken.....?). Je hebt recht op uitkering AOW als je de 65 haalt en dan krijg je 2% voor ieder jaar ... enfin, dat verhaal is je bekend.

Staatspensioen is pensioen voor (semi)ambtenaren; bedrijfspensioen voor niet-ambtenaren.

WAO is geen pensioen maar een werknemersregeling voor mensen die niet meer kunnen werken en die uitkering loopt tot 65. Wajong is een aanverwante regeling.

Duidelijk.
dan wat termen, wat de engelsen een state pension noemen wordt door ons gezien als AOW
social security wordt vertaald als sociale zekerheid, kunnen we dat niet als sociale verzekering lezen??

en dan dit ter onverduidelijking

Staatspensioen
Pensioen, uitgekeerd door de overheid. Voorbeelden zijn ouderdomspensioen uit hoofde van de AOW (Algemene Ouderdomswet of nabestaandenpensioen uit hoofde van de Anw (Algemene nabestaandenwet). In principe heeft elke burger van Nederland recht op deze uitkeringen. Dit in tegenstelling tot pensioen ui...
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10709

staatspensioen
rijkspensioen
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/staatspensioen

Staatspensioen
`Staatspensioen` is een pensioen voor iedereen dan wel voor degenen die dat nodig hebben, dat uit de algemene middelen betaald wordt. Het is dus een tegenhanger van de ouderdomsverzekering waarbij de uitkering gebaseerd is op de betaling van premies. Argumenten voor Staatspensioen : Argumenten tegen...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatspensioen

staatspensioen
1) Aow 2) Pensioen bekostigd uit de gewone staatsinkomsten
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/st

Ik denk dus dat AOW vertaald kan worden naar social security/staatspensioen/state pension????
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#62 Bericht door prajak » zondag 30 oktober 2011, 17:12

What's in a name schreef ooit iemand. Ik vind dat je AOW niet kunt vergelijken met het pensioen dat je opbouwt als ambtenaar. AOW komt uit het verzekerd zijn in het kader van de volksverzekering, pensioen vloeit voort uit een dienstbetrekking. Ik vind AOW geen pensioen maar een nationale oudedagsvoorziening. Maar voor de verdragstoepassing maakt het niet uit. Nederland heft al kan de heffing nul zijn....maar dat heb ik al uitgelegd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#63 Bericht door jumbo » maandag 31 oktober 2011, 05:59

prajak schreef:What's in a name schreef ooit iemand. Ik vind dat je AOW niet kunt vergelijken met het pensioen dat je opbouwt als ambtenaar. AOW komt uit het verzekerd zijn in het kader van de volksverzekering, pensioen vloeit voort uit een dienstbetrekking. Ik vind AOW geen pensioen maar een nationale oudedagsvoorziening. Maar voor de verdragstoepassing maakt het niet uit. Nederland heft al kan de heffing nul zijn....maar dat heb ik al uitgelegd.
Je hebt gelijk zoals ik al eerder stelde, maar ik vermoed met stellige zekerheid dat de Thai met Statepension de AOW bedoelen en daarmee een deurtje openlaten om bedrijfspensioenen een keer te gaan belasten.........
Heb je met AOW voldoende voor een visa dan geef je het pensioen gewoon niet op...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#64 Bericht door prajak » maandag 31 oktober 2011, 06:37

Bedrijfspensioen zoals ik dat geniet IS aan Thailand toegewezen in het verdrag. Men heft nog steeds niet, waarom ? Ik denk dat men geen middelen heeft de volledigheid van onze informatie te controleren. Als je, wat je zegt, alleen het niet in TH belaste inkomen opgeeft dan blijft het bedrijfspensioen uit NL onbelast in beide landen.

In mijn geval, met een AOW van 740 e/maand plus de toeslag in mei, betekent dat een kleine 4 ton inkomen en dus ruim 4 ton op de bank laten staan. Natuurlijk ziet men dan dat je meer geld laat binnenkomen -wij kunnen van 4 ton per jaar niet leven- en dat heet dan spaargeld uit een grijs verleden. In uiterste geval zou ik alles wat ik boven die kleine 4 ton nog nodig heb kunnen pinnen uit mijn NL bank zodat het onzichtbaar blijft voor Thaise grijpvingers.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#65 Bericht door dutch » maandag 31 oktober 2011, 07:04

prajak schreef:Bedrijfspensioen zoals ik dat geniet IS aan Thailand toegewezen in het verdrag. Men heft nog steeds niet, waarom ? Ik denk dat men geen middelen heeft de volledigheid van onze informatie te controleren. Als je, wat je zegt, alleen het niet in TH belaste inkomen opgeeft dan blijft het bedrijfspensioen uit NL onbelast in beide landen.

In mijn geval, met een AOW van 740 e/maand plus de toeslag in mei, betekent dat een kleine 4 ton inkomen en dus ruim 4 ton op de bank laten staan. Natuurlijk ziet men dan dat je meer geld laat binnenkomen -wij kunnen van 4 ton per jaar niet leven- en dat heet dan spaargeld uit een grijs verleden. In uiterste geval zou ik alles wat ik boven die kleine 4 ton nog nodig heb kunnen pinnen uit mijn NL bank zodat het onzichtbaar blijft voor Thaise grijpvingers.
Gepensioeneerde Thaise mensen betalen over hun pensioen ook geen PIT.
(vlgs mijn beste weten)
Vaak is dat een (groot)bedrag i.p.v. maandelijkse bedragen.
(info volgens vice-president CP Indonesia)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#66 Bericht door prajak » maandag 31 oktober 2011, 07:15

De wet zegt dit.....

2.1 Assessable Income
Income chargeable to the PIT is called “assessable income”. The term covers income both in cash and in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, is also treated as assessable income of the employee for the purpose of PIT.

Assessable income is divided into 8 categories as follows :
(1) income from personal services rendered to employers;
(2) income by virtue of jobs, positions or services rendered;
(3) income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of yearly payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;
(4) income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;
(5) income from letting of property and from breaches of contracts, installment sales or hire-purchase contracts;
(6) income from liberal professions;
(7) income from construction and other contracts of work;
(8) income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not specified earlier.


Pensioen zou kunnen vallen onder (2) en onder (3). Onder (8) valt restinkomen maar er staat wel 'acticity' bij, en ik denk dat men huidig activity bedoelt......

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#67 Bericht door dutch » maandag 31 oktober 2011, 07:22

prajak schreef:De wet zegt dit.....

2.1 Assessable Income
Income chargeable to the PIT is called “assessable income”. The term covers income both in cash and in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, is also treated as assessable income of the employee for the purpose of PIT.

Assessable income is divided into 8 categories as follows :
(1) income from personal services rendered to employers;
(2) income by virtue of jobs, positions or services rendered;
(3) income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of yearly payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;
(4) income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;
(5) income from letting of property and from breaches of contracts, installment sales or hire-purchase contracts;
(6) income from liberal professions;
(7) income from construction and other contracts of work;
(8) income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not specified earlier.


Pensioen zou kunnen vallen onder (2) en onder (3). Onder (8) valt restinkomen maar er staat wel 'acticity' bij, en ik denk dat men huidig activity bedoelt......
Ik ken natuurlijk dit lijstje en geloof niet dat ik daar een regulier partikulier pensioen onder zie vallen.
Mijn pensioen komt op een Nederlandse bank binnen en blijft daar minimaal 1 jaar staan alvorens ik mijzelf een maandelijks bedrag overmaak.(first in,first out)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#68 Bericht door jumbo » maandag 31 oktober 2011, 08:01

dutch schreef:
Gepensioeneerde Thaise mensen betalen over hun pensioen ook geen PIT.
(vlgs mijn beste weten)
Vaak is dat een (groot)bedrag i.p.v. maandelijkse bedragen.
(info volgens vice-president CP Indonesia)

dat is correct
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#69 Bericht door dutch » maandag 31 oktober 2011, 08:14

jumbo schreef:
dutch schreef:
Gepensioeneerde Thaise mensen betalen over hun pensioen ook geen PIT.
(vlgs mijn beste weten)
Vaak is dat een (groot)bedrag i.p.v. maandelijkse bedragen.
(info volgens vice-president CP Indonesia)

dat is correct
Dan is mijn denkwijze dat bij de PIT,het dus gaat om inkomen binnen die categorieen,van het afgelopen belastingjaar.Inclusief inkomen vanuit het buitenland indien niet gereguleerd per verdrag.
Mijn buitenlands inkomen, komt pas na minimaal ruim 1-2- jaren op een buitenlandse rekening te hebben gestaan,middels maandelijkse overmakingen naar Thailand.
Is dit een valide redenering? :crazy: ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 08:47
Locatie: Chiang Mai

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#70 Bericht door rcjoop » maandag 31 oktober 2011, 10:13

Buitenlandse pensioenen worden alleen in Thailand belast als ze in datzelfde jaar Thailand worden binnengebracht, zie hiervoor de "Thailand tax guide" van Tilleke Gibbins een groot en gerenomeerd advocatenkantoor in Bangkok zie wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Tilleke_%26_Gibbins

===========================================
Tilleke Gibbins:
A person (Thai or foreign) who resides in Thailand at one or more times for an
aggregate period of 180 days or more in any tax (calendar) year will be regarded as a
resident of Thailand for tax purposes. A resident of Thailand is liable for personal
income tax on income from sources inside Thailand and on assessable income derived
from sources outside Thailand.
However, the imposition of tax on income derived
outside Thailand will apply only to income derived and brought into Thailand in the
same year in which such income is earned.

A non-resident is subject to pay tax only
on income from sources within Thailand (irrespective of the place of payment).
=============================================

Verder in een document op de website van de Thaise belastingdienst dat handelt over het Noorse belastingverdrag en het gelijktijdig belastingtechnisch inwoner zijn van beide landen worden ook enkele algemene opmerkingen gemaakt waaronder:
=============================================
In Thailand pension income is regarded as assessable income under Section 40 (1) of the Revenue Code. A resident of Thailand must declare his worldwide income on the basis that the income received from abroad in a tax year must be brought into Thailand within the same year, based on Section 41 paragraph 2 of the Revenue Code.
=============================================

Hier lijkt mij verder weinig twijfel over mogelijk.
Verder nog enkele opmerkingen over oudedag voorzieningen in Thailand.

Volgens mij zijn er minstens vier bestaande regelingen hiervoor:
1 de befaamde 500 B per maand voor diegenen die geen ander pensioen hebben.
Dit valt niet onder de social security act, zie hiervoor 2, maar is een separate regeling. De gedachte dat dit in de loop van de tijd sterk verhoogd gaat worden deel ik niet. Dit is een regeling waar geen premie voor wordt geheven en men zal eerder trachten zoveel mogeljk mensen onder te brengen in regelingen waar de financiering wel geregeld is.

2 De social security act van 2533, uitgevoerd door de welbekende SSO kantoren. Hieronder vallen een reeks van regelingen zoals arbeidsongeschiktheid, oude dag etc.
Dit is een regeling waar door werkgevers en werknemers premie wordt betaald en voor de oude dag behelst die het volgende.
Als je minder dan 180 maanden premie hebt betaald krijg je een lump sum, bedrag ineens
Bij meer dan 180 maanden/15 jaar krijg je een maandelijkse uitkering die berekend wordt over een inkomen van max 15.000 B per maand.

Je krijgt 20% van het gemiddelde salaris over de laatste 60 maanden, verhoogd met 1.5% voor ieder jaar dat je in het systeem zit boven de 15 jaren eerder genoemd.
Dus bij 40 jaren in het systeem en een inkomen van 15.000 krijg je
20% + 25*1.5% = 57.5% van 15.000 = 8625 B per maand
De wet zegt dat dit is vrijgesteld van belasting.

3 Overheidspensioenen
Deze zijn ingewikkelder omdat er twee systemen door elkaar gebruikt worden, het oude systeem van "defined benefits" welke premievrij waren/zijn en het nieuwere Government Pension Fund van 2539
Dit GPF is voor de centrale overheid, de lagere overheden hanteren het oude systeem. De zittende ambtenaren konden bij invoering kiezen.
Net zoals bij de gezondheidszorg is de regeling luxer dan voor het bedrijfsleven. Ook hier zegt de wet dat er vrijstelling is van belasting.

4 Individuele regelingen via Provident fund. daar heb ik geen informatie over, iemand anders heeft reeds gepost dat de uitkeringen ook belastingvrij zijn, gezien de behandeling van de andere pensioenvormen ligt dit wel voor de hand.

groet,joop

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#71 Bericht door dutch » maandag 31 oktober 2011, 10:21

Bedankt voor de informatie Joop.
Dit was mij bekend en hierop gebaseerd heb ik ook mijn "first in,first out" aktie gebaseerd.
Zal nu deze informatie copieren en niet meer verliezen ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#72 Bericht door prajak » maandag 31 oktober 2011, 16:27

Ik doe al heel lang fifo en heb de pensioenpoen op een NL spaarrekening staan en na twee jaar gaat het naar Thailand. Een veilige methode. Op de bankoverschrijving pen ik om die reden 'transaction'.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#73 Bericht door sirc » donderdag 03 november 2011, 13:50

" Als fiscaal jurist ben ik van mening dat de WAO valt onder art. 18 van het verdrag (inkomsten uit vroegere arbeid). Ik heb op dit moment een procedure lopen bij het Hof in Amsterdam. Zodra de uitkomst daarvan bekend is bericht ik dit.
Om de T€uro niet helemaal naar de gallemiezen te sturen antword ik liever hier.

Bij het zoeken in google om eindelijk duidelijkheid te hebben wie het recht op belastingheffing op de AOW volgens de belastingverdragen heeft ben ik nog andere informaties tegen gekomen. Ik voeg dat nog als informatie bij. Mischien word het voor de een of andere iets duidelijker.

In boeken van de internationale belastingwetgeving wordt vermeld dat sociale uikeringen of WAO, AOW, WW etc niet in de belastingverdragen exact geregeld zijn. Ontbreekt er dan ook nog een artikel wie het recht heeft over overige inkomsten, valt het recht op belastingheffing het betalende land toe.
De interpretatie gaat zo ver dat er zelfs tussen 'soortgelijke uitkeringen', en 'andere uitkeringen'
onderscheiden word.

In het arrest 25660, BNB 1989/274 ist het uiteindelijk na te lezen. Ik kan deze helaas niet downloaden.

Interessant vind ik de rechtpositie, als iemand die de bijdragen AOW vrijwillig betaalt hier wel later van een pensioen gesproken kan worden



http://www.google.nl/search?tbm=bks&tbo ... F274&btnG=



http://lexius.nl/belastingheffing-van- ... koninkrijk

De rechtspositie van NL is duidelijk. Hier een rechtzak tegen aan te spannen lijkt mij onbegonnen werk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#74 Bericht door prajak » donderdag 03 november 2011, 14:59

Ik heb de tekst van die uitspraak (het is geen arrest) HR 25660 BNB 1989/274 opgevraagd in NL. Zal proberen tzt een scan te maken die leesbaar is. Dan hier plaatsen. Of ze hem electronisch kunnen aanleveren ? Dat hoor ik wel. Verder: er staat ww ? Ik denk dat je wajong bedoelt. met ww mag je niet buiten NL wonen.....net als met bijstand en op bijstand gelijkende uitkeringen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#75 Bericht door prajak » donderdag 03 november 2011, 15:10

Wat betreft de procedure die Fiscalo heeft/had lopen: hij neemt het standpunt in dat een WAO uitkering valt onder artikel 18 en niet onder artikel 19 van het verdrag. Als ik tenminste goed lees wat hij hier neerpent nu en in het NVT forum in 2008.

Nu heeft de rechtbank in Haarlem daar een oordeel over geveld maar het laatste woord ligt toch bij het Hof. Die procedure heeft hij verloren en hij had geen tijd -of gebruikte die niet- voor cassatie. Jammer dan, maar iedere maand dat men van de WAO uitkering loonbelasting inhoudt kun je een nieuwe rechtsgang starten, te beginnen met bezwaar.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”