Hoe start ik mijn emigratieplan ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#46 Bericht door Thaijan » maandag 12 januari 2009, 19:58

prajak schreef:Thaijan : Eerst nog even de belastingpapieren invullen ivm met teruggaaf van betaalde rente van hypotheek.

Hum, je krijgt nog veel meer te doen met betrekking tot jouw fiscale aangelegenheden. Een correspondentie adres is nummer EEN. Adreswijziging nummer TWEE. Vrijstelling voor jouw inkomen uit NL is DRIE. Straks een M biljet invullen is nummer VIER. Een opgave van de kapitaalswaarde van jouw pensioen- en lijfrente-aanspraken is nummer VIJF. En je voorbereiden op een joekel van een conserverende aanslag is nummer ZES.

Maar het is allemaal te overleven hoor. Ik ben er ook nog steeds.....
Beste Prajak bedankt voor je reactie, afgelopen vrijdag ben ik naar mijn huisarts geweest met het verzoek mijn health certificaat in te laten vullen, huidige huisarts weigerde dit en adviseerde mij een keuring.....bij het havenziekenhuis in Rotterdam.
Telefonisch geinformeerd, kosten 400-450 euro voor een gezondheidsonderzoek, deze keuring staat gelijk aan een bedrijfskeuring, voor het bemachtigen voor een simpel visa best wel veel geld, dus andere oplossing gezocht, oude huisarts heeft mij "gekeurd" zonder al te veel problemen, kosten 1 consult a 24 nog wat euro.
Ben kerngezond en al die vreselijke ziektes die op dat certificaat staan heb ik niet....zou ik ze wel hebben dan pleur ik zo op de grond neer als ik ze onder de leden zou hebben.....
Nu even terug komen op Prajam, wat de fiscale aangelegenheden enzo betreft....
1.correspondentieadres heb ik al hier in Nederland, 2. adreswijziging is ook nodig maar kan ik pas doen als ik mijn stekkie heb gevonden, 5 dagen voordat ik emigreer schrijf ik me uit bij de gemeente, hou wel een postadres aan. Ik heb geen inkomen uit Nederland, dat zal ik pas hebben als ik met pensioen ga en ook AOW krijg, alleen de rente van mijn spaargeld zou inkomen zijn, daar betaal ik gewoon belasting over en ook 1.2 % vermogensbelasting.
M biljet ? Heb altijd een P biljet gehad als ik het goed heb, zo eentje die huiseigenaren krijgen, laten we eerst maar de belasting van 2008 regelen, dan heb ik nog wat tegoed van de belasting, belasting betalen over 2009 zie ik wel weer als het zover is' :lol:
Punt nummer 5 heb ik voorlopig nog niet mee te maken dacht ik, dat komt wel als ik de pensioengerechtigde leeftijd heb, punt 6 ach ja we betalen allemaal belasting, het zal wel loslopen hoop ik want ik heb geen inkomen meer :mrgreen:
In ieder geval bedankt Prajak voor het mij herinneren omtrent de belastingzaken ghe ghe wrijf het er maar in die belastingzooi ;)

beste grt van Jan

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#47 Bericht door perry » maandag 12 januari 2009, 22:29

Geachte jan kijk uit met dat Postadres dan wordt je namelijk niet uitgeschreven neem anders een correspondentie adres Postadres had ik namelijk ook ik bleef gewoon ingeschreven bij de gemeente.
Werk om te leven leef niet om te werken.

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#48 Bericht door Thaijan » maandag 12 januari 2009, 23:24

perry schreef:Geachte jan kijk uit met dat Postadres dan wordt je namelijk niet uitgeschreven neem anders een correspondentie adres Postadres had ik namelijk ook ik bleef gewoon ingeschreven bij de gemeente.
Hallo Perry bedankt voor de waarschuwing, ach sommige gemeenten zijn zo bureaucratisch, weet er alles van :lol:
Als het goed is kun je jezelf via de website van de gemeente waar je woont ook uitschrijven, althans ik kon me ook inschrijven op die manier.
Tja het belangrijkste is dat je uitgeschreven bent, op deze manier via GBA ben ik ook dan direct uitgeschreven bij de zorgverzekeraar DSW, athans dit beweerde de medewerker van DSW. U weet wel het verplicht verzekeren voor de gezondheidszorg, voel er weinig voor om dit nog te betalen als ik straks weg ben uit Nederland.

Grt Jan

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#49 Bericht door perry » dinsdag 13 januari 2009, 02:50

Thaijan schreef:
perry schreef:Geachte jan kijk uit met dat Postadres dan wordt je namelijk niet uitgeschreven neem anders een correspondentie adres Postadres had ik namelijk ook ik bleef gewoon ingeschreven bij de gemeente.
Hallo Perry bedankt voor de waarschuwing, ach sommige gemeenten zijn zo bureaucratisch, weet er alles van :lol:
Als het goed is kun je jezelf via de website van de gemeente waar je woont ook uitschrijven, althans ik kon me ook inschrijven op die manier.
Tja het belangrijkste is dat je uitgeschreven bent, op deze manier via GBA ben ik ook dan direct uitgeschreven bij de zorgverzekeraar DSW, athans dit beweerde de medewerker van DSW. U weet wel het verplicht verzekeren voor de gezondheidszorg, voel er weinig voor om dit nog te betalen als ik straks weg ben uit Nederland.

Grt Jan
Meld dat ziekenfonds ook maar gelijk af dan heb je het zeker en natuurlijk de zorgtoeslag want dat werkt allemaal langs mekaar heen. :roll:
Werk om te leven leef niet om te werken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#50 Bericht door prajak » woensdag 14 januari 2009, 16:43

Thaijan, ik ben uitgeschreven uit NL en heb alleen voor de fiscus een correspondentieadres want post komt hier soms/vaak niet aan. Dat is een familielid en die bericht me, kopieert de rommel en zendt dan aangetekend door. En box 3 stopt aan de grens. Thailand heft alleen over rente die hier aangroeit en kent geen vermogensheffing dus jouw inkomen uit NL-rente is netto.

Je krijgt na emigratie, ik neem aan dat je dat meldt aan de fiscus (gratis advies), een emigratie-informatie-vragenlijst (een woord voor scrabble....) en later een M biljet en verder een C biljet. Daarom is een corr adres in NL belangrijk. Je hebt toch wel familie die dat kan doen ?

Op het M biljet moet je de kapitaalswaarde van jouw pensioen- en lijfrenteaanspraken (niet de aow) invullen. Vraag dat aan als je nog in NL woont. Vanuit Thailand kost dat veel meer tijd. Ik heb op het M biljet de waarde per 1 jan voor de emigratie ingevuld en het werd aanvaard voor de conserverende aanslag die je niet hoeft te betalen......

Technisch ? Ja, maar ik kom uit de fiscale advieswereld.....weet niet beter.....

johan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 13 januari 2009, 19:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#51 Bericht door johan » woensdag 14 januari 2009, 20:25

Beste Jan,

Begrijp wel dat je een enorme pension breuk maakt als je met 46 jaar naar thailand gaat imigreren.
Je verliest van elk jaar tot je 65 jaar 10% pension AOW.

Dus na je 65 jaar heb je een heel kleine AOW uitkering.

In mijn ogen is 4 keer ervaring Thailand, te weinig ervaring voor het leven daar.

Ikzelf heb een Thaise vrouw voor bijna 12 jaar en ben ook bezig om naar Thailand te gaan imigreren.
Ik ben 9 keer naar Thailand geweest en spreek nu al aardig wat Thais.

Ik heb grond gekocht en ben bezig met het bouwen van een huis (Huis op mijn naam (niet de grond)).

Ik denk.
Als je daar wil wonen moet je ook wat Thais kunnen spreken. Kan jij al wat Thais???
Waarom wacht je niet gewoon 4 jaar, tot je 50 bent. Visum is dan gemakkelijker.
Maar zorg er ook voor dat je geld hebt na je 65e jaar. i.v.m. pensioen breuk (10% minder per jaar)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#52 Bericht door Jim » woensdag 14 januari 2009, 20:33

johan schreef: Je verliest van elk jaar tot je 65 jaar 10% pension AOW.
2%
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

johan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 13 januari 2009, 19:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#53 Bericht door johan » woensdag 14 januari 2009, 20:48

Foutje.
Bedankt. 8-)

Je hebt gelijk het is 2% per jaar

Maar over 19 jaar is dat toch een behoorlijk bedrag...
Klein AOW dus na 65 jaar... :cry:

johan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 13 januari 2009, 19:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#54 Bericht door johan » donderdag 15 januari 2009, 18:53

เอน เฟลาย๏ท๏เจอะ ฟัน เอน เซ็นท๏

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#55 Bericht door Mario08 » vrijdag 16 januari 2009, 02:15

johan schreef:Foutje.
Bedankt. 8-)

Je hebt gelijk het is 2% per jaar

Maar over 19 jaar is dat toch een behoorlijk bedrag...
Klein AOW dus na 65 jaar... :cry:
Je kunt je op vrijwillige basis in het buitenland verzekeren voor de AOW, voor een maximale duur van 10 jaar. Meer informatie bij de sociale verzekeringsbank.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#56 Bericht door dutch » vrijdag 16 januari 2009, 03:08

Mario08 schreef:
johan schreef:Foutje.
Bedankt. 8-)

Je hebt gelijk het is 2% per jaar

Maar over 19 jaar is dat toch een behoorlijk bedrag...
Klein AOW dus na 65 jaar... :cry:
Je kunt je op vrijwillige basis in het buitenland verzekeren voor de AOW, voor een maximale duur van 10 jaar. Meer informatie bij de sociale verzekeringsbank.
Ik heb bij mijn vertrek uit Nederland besloten om de 20% aftrek maar te accepteren en zelf in prive pensioen te investeren.
Je moet dat dan ook wel doen en het is oh zo gemakkelijk om te "vergeten".
Ik heb niet echt vertrouwen in de toekomst van de AOW --kan me zo voorstellen dat een van de toekomstige linkse kabinetten besluit om bepaalde inkomsten groepen van de uitkering uit te sluiten....."ze hebben toch al genoeg"!!!--en vertrouw meer in aanvullende prive verzekeringen.
Bovendien is de AOW alleen toch echt niet genoeg om als enige financiele basis te dienen,om te emigreren.
Ik ben nu blij met mijn destijds gemaakte keuze :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#57 Bericht door Thaijan » zaterdag 17 januari 2009, 01:50

dutch schreef:
Mario08 schreef:
johan schreef:Foutje.
Bedankt. 8-)

Je hebt gelijk het is 2% per jaar

Maar over 19 jaar is dat toch een behoorlijk bedrag...
Klein AOW dus na 65 jaar... :cry:
Je kunt je op vrijwillige basis in het buitenland verzekeren voor de AOW, voor een maximale duur van 10 jaar. Meer informatie bij de sociale verzekeringsbank.
Ik heb bij mijn vertrek uit Nederland besloten om de 20% aftrek maar te accepteren en zelf in prive pensioen te investeren.
Je moet dat dan ook wel doen en het is oh zo gemakkelijk om te "vergeten".
Ik heb niet echt vertrouwen in de toekomst van de AOW --kan me zo voorstellen dat een van de toekomstige linkse kabinetten besluit om bepaalde inkomsten groepen van de uitkering uit te sluiten....."ze hebben toch al genoeg"!!!--en vertrouw meer in aanvullende prive verzekeringen.
Bovendien is de AOW alleen toch echt niet genoeg om als enige financiele basis te dienen,om te emigreren.
Ik ben nu blij met mijn destijds gemaakte keuze :D
Beste Dutch, ik denk dat je een zeer goede keuze hebt gemaakt, ikzelf heb ook geen vertrouwen in ons Nederlandse geregel....misschien klinkt het stom maar ik denk altijd aan mijn vaders woorden en die waren;
Als jou generatie AOW mag ontvangen is het potje misschien leeg....het is misschien overdreven maar we moeten niet vergeten dat Nederland vergrijst, zeer veel mensen zullen met mij als ik in aanmerking kom voor AOW geld moeten krijgen uit dit potje voor de oude dag.
Ik twijfel dus om me via de SVB bij te verzekeren, misschien kom ik er beter vanaf om in plaats van de onkosten voor deze bijverzekering te maken gewoon het geld wat die eigen verzekering zou kosten op mijn spaarbank te zetten, ik denk dat ik dan gewoon beter af ben.

grt Jan

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#58 Bericht door Thaijan » zaterdag 17 januari 2009, 02:04

johan schreef:Beste Jan,

Begrijp wel dat je een enorme pension breuk maakt als je met 46 jaar naar thailand gaat imigreren.
Je verliest van elk jaar tot je 65 jaar 10% pension AOW.

Dus na je 65 jaar heb je een heel kleine AOW uitkering.

In mijn ogen is 4 keer ervaring Thailand, te weinig ervaring voor het leven daar.

Ikzelf heb een Thaise vrouw voor bijna 12 jaar en ben ook bezig om naar Thailand te gaan imigreren.
Ik ben 9 keer naar Thailand geweest en spreek nu al aardig wat Thais.

Ik heb grond gekocht en ben bezig met het bouwen van een huis (Huis op mijn naam (niet de grond)).

Ik denk.
Als je daar wil wonen moet je ook wat Thais kunnen spreken. Kan jij al wat Thais???
Waarom wacht je niet gewoon 4 jaar, tot je 50 bent. Visum is dan gemakkelijker.
Maar zorg er ook voor dat je geld hebt na je 65e jaar. i.v.m. pensioen breuk (10% minder per jaar)
Beste Johan bedankt voor je goede zorgen maar mijn besluit staat echt vast.
Ik weet wat mijn vermogen is en ik weet wat ik per maand kan uitgeven, volgens mijn berekeningen kan ik het hiermee redden, ik heb ook een vriendin, zij werkt ook dus "we" hebben zelfs nog iets meer in kas om het per maand uit te zingen.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoe vaak je in Thailand bent geweest om de beslissing te nemen, ik ga er gewoon voor en ik ben een doorzetter, ik weet van mijzelf dat ik het aankan, ik heb geen zin om het allemaal weer uit te lichten waarom ik het aankan, maar als je werkelijk iets graag wilt dan moet het toch geen probleem zijn.
Wat de taal betreft heb je gelijk, in mijn planning heb ik ook Thaise les opgenomen, ik weet dat ik moet integreren en ik vind het ook leuk om te doen, ook een mooi stukje tijdsverdrijf.
Ik heb ook een talenknobbel dus het gaat wel goed komen.
Wat het visum betreft...ik geloof het wel, en zeker als ik 50 ben dan is het verkrijgen van NON O retirement een makkie.
Sorry misschien krijg ik nu al iets in die geest, men is bezig voor mij, mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog het NON O ED VISA bemachtigen.
Een eigen huis bouwen daar ga ik nooit aan beginnen, je kunt al appartementen huren voor 4000 bath per maand, dan is een huis bouwen geen optie voor mij, mocht ik het toch willen in de toekomst dan moet ik eerst weten waar ik wil gaan wonen, ik wil eerst gewoon naar Bangkok en zie wel waar ik terecht kom ;-)

beste grt van Jan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#59 Bericht door dutch » zaterdag 17 januari 2009, 03:35

Je zult dus ook wel dat andere topic volgen (Remigratie naar Nederland).
Dat is wel wat afgeweken van de oorspronkelijke boodschap en gaat nu over het bestedingspatroon voor expats in Thailand.
Zeer interessant :)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#60 Bericht door Thaijan » donderdag 05 februari 2009, 20:47

Eindelijk alle benodigde papieren binnen.....VOG en alle pensioenpapieren met inkomensverklaring in het Engels, maar mijn plan is gewijzigd, de reden is dat ik alles goed heb overdacht.
Ik kreeg er ook flink de ziekte in .....ik had Buitenlandse zaken gebeld ivm het laten legaliseren van de benodigde papieren, VOG en uitreksel geboorteregister geen probleem, als je vroeg komt kun je erop wachten en men heeft graag dat je pint als je hiervoor betaald, voor doktersverklaring werd ik doorverwezen naar CIBG, voor de pensioenpapieren moest ik de Kamer van Koophandel maar proberen, wat een gedoe dacht ik.....waar ben ik mee bezig.
Wat een lijdensweg.....
Zoals jullie weten ben ik 46 jaar en hoop in Augustus 47 te worden, het ambassade personeel stuurt mij aan om het zogenaamde pensioenvisum te laten verkrijgen, echter ik vertrouw het niet zo allemaal. Men zou mij wel helpen en denken om de oplossing te vinden, ikzelf ben echter bang dat als ik een visum (Non Im.O) krijg a 120 EURO en hiermee naar Thailand ga dat de problemen in Thailand zouden kunnen beginnen, ik moet er niet aan denken dat als ik voor de 90 dagen verlenging ga voor een stempeltje dat men daar problemen maakt vanwege mijn leeftijd en ik dus geen verlenging krijg....wat dan?
Ik wil dit dus ook vermijden, komend weekend ga ik mijn vliegreis boeken, ik koop een enkeltje en dit zal geen probleem geven maar ik moet wel een visum hebben, ik ga nu een toeristenvisum halen met 2 entries en de kosten zullen zo'n 60 euro zijn.
Ik ga de eerste 120 dagen dus 4 maanden gebruiken om mij te vestigen, moet wel lukken qua tijd denk ik hihi, daarna ga ik op Thaise les waar uiteraard kosten aan verbonden zijn, ik dacht zo'n 29.000 bath voor 180 lessen, de school regelt mijn Visum, kan hier 3 jaar achtereen gebruik van maken, tegen die tijd ben ik 50 en kan ik wel voor het pensioenvisum gaan, ik denk rond 15-16 Maart te gaan vertrekken naar Bangkok,

beste grt van Student Jan ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”