Hoe start ik mijn emigratieplan ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#31 Bericht door perry » zaterdag 11 oktober 2008, 21:49

Of je nu 4 keer hier bent geweest of 40 keer dat maakt geen zak uit als je het goed voorbereid en je zeker bent dan je met 1000 euro uit komt dan kan het Mischien???

Ik zeg duidelijk mischien want het ligt er maar net aan waar je gaat wonen hoe je wilt leven als in nederland met 13 a 1400 euro uit kunt komen dan kan je dat in thailand zeker met 1000
alleen dan niet in pattaya gaan wonen niet in bangkok of je moet heel sterk in je schoenen staan om het vrouwelijk schoon te weerstaan en je biertje thuis op drinken en niet elke avond in de bar hangen anders heb je nog en keer 1000 nodig en dan zelfs kom je nog te kort.

Ik zou wel een X bedrag op een of andere rekening (geen ijslandse ;) zetten in geval dat je toch weer terug keert.

Ze zeggen wel is dat terugkeren makkelijk is in Nederland helpen ze je wel Forgeth ith.
Werk om te leven leef niet om te werken.

bjrncm
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 12 oktober 2008, 03:33

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#32 Bericht door bjrncm » zondag 12 oktober 2008, 03:48

Jongens wat een negatieve berichten.
Aan de ene kant adviezen om vooral heel goed na te denken over zo'n beslissing, en niet meteen te doen, en aan de andere kant het advies om alle schepen achter je te verbranden.
Jan, ik was hier pas 2 keer geweest voordat ik m'n besluit had genomen hier te gaan wonen, en geen moment spijt van gehad. Als ik je een ander advies mag geven dan ik hier al heb gelezen, ga wat doen als je hier bent. Veel expats die ik hier tegen kom zijn in hun eigen "expat wereldje" terecht gekomen, gaan elke avond met elkaar naar de bar, vormen hun eigen clubjes etc. Je hebt een talenknobbel; ga vrijwilligerswerk doen (engelse les), een goede manier om thaise mensen te ontmoeten, de taal te oefenen, en jezelf een beetje actief te houden. (Veel expats die ik hier tegenkom gaan nogal apatisch door het leven) Bovendien zou het je kunnen helpen met een visum.

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 445
Lid geworden op: zaterdag 08 maart 2008, 09:57

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#33 Bericht door sombat » zondag 12 oktober 2008, 08:24

:( ik snap het niet meer. dacht gelzen te hebben dat jan hier eerst koste wat kost naar toe wou komen. en nu na hier op dit forum advies te hebben ingewonnen er vanaf ziet c.q. het plan uitsteld om zijn toko niet te snel te verkopen.

het is de wet van de omgekeerde psychologie .

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#34 Bericht door Thaijan » zondag 12 oktober 2008, 09:13

sombat schreef::( ik snap het niet meer. dacht gelzen te hebben dat jan hier eerst koste wat kost naar toe wou komen. en nu na hier op dit forum advies te hebben ingewonnen er vanaf ziet c.q. het plan uitsteld om zijn toko niet te snel te verkopen.

het is de wet van de omgekeerde psychologie .
Beste Sombat, bedankt voor je reactie, echter ik kan me prima vinden in de antwoorden van 3borg (Barry) , het leven is nooit zeker dus als ik nu de kans heb moet ik het doen, kan me ook prima vinden in de antwoorden van Kaidon en zo wil ik het gaan doen, echter is de economische situatie in de wereld veranderd en wil ik mijn huis niet verhuren maar verkopen.
Wouter ook bedankt voor je mooie verhaal en toekichting op mijn situatie, en Perry slaat de spijker op z'n kop.
Ook bjrncm geef ik volledig gelijk, ik ben te jong om zo maar op m'n kont te gaan zitten de hele dag....dus ik ga zeker wat nuttigs doen als ik in Thailnd leef.
Sombat begrijp me goed, ben net een week terug uit Thailand en dan kom je weer in Nederland, het is een andere wereld, een wereld van verschil. Voordelen en nadelen moet je tegen elkaar wegstrepen maar het klinkt vreemd dat ik als ik in Thailand ben helemaal geen heimwee heb naar Nederland maar andersom wel ;-) Mijn beslissing staat echt wel vast en als jij mijn huis koopt dan ben ik binnen nu en een half jaar weg maar.....we hebben te maken met een vermindering van verkopen van huizen (economische kredietcrisis), zoals ik in Thailand de dingen nuchter probeer te kekijken moet ik dit ook nog steeds in Nederland doen, mijn huis staat te koop voor over de 4 Ton, daarvan gaat een klappie naar de bank uiteraard maar ik hou wel genoeg over om te leven in Thailand, als ik nu perce a la minuut weg wil zal ik de verkoopprijs moeten laten zakken van mijn huis, misschien wel 10.000 euro....tja dat is best wel veel geld, kan je een jaar van leven in Thailand, dat doe ik dus niet....dan is het verstandiger gewoon te wachten, nee de koper is al geboren hij moet alleen nog even langskomen hier, ik wacht dit dus gewoon af, ook is mijn 1e prioriteit te zorgen dat alles automatisch financieel goed geregeld is voor mijn moeder die in een verzorgingstehuis verblijft, ze zit er sinds July 2008 en ik moet nog steeds wat adreswijzigingen doorgeven etcetera, er gaat zoveel mee gemoeid, je kan gewoon niet weg en in mijn situatie moet ik best nog geduld hebben en de zaken goed regelen voordat ik ga, maar gaan zal ik zeker, dat staat vast,

bedankt en grt van Jan

3borg
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 24 november 2006, 16:42
Locatie: Kamala Phuket
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#35 Bericht door 3borg » zondag 12 oktober 2008, 09:36

Hallo ThaiJan,

Het blijkt maar weer leef vandaag wie weet komt er wel geen morgen: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... _Ernst.xml
Is weer een zeer triest bericht.

En geduld is een schone zaak heb na 2 jaar inmiddels een koper voor mijn huis ( zelfde prijsklasse )
Dus nog even geduld de koper komt vanzelf

Succes

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#36 Bericht door prajak » zondag 12 oktober 2008, 17:01

Thai Jan, verstandig van je. Wacht het juiste moment af. Je komt toch, weet je zeker en dat is goed. Je zult er geen spijt van hebben. Maar ik begrijp ook best de schrijver die je waarschuwt niet in het expat circuit onder te duiken. Dan integreer je nimmer (verrek, waar heb ik dat meer gehoord...) en integreren is geen must in TH maar wel lekker ! Je kunt hier zonder Thaise taal leven maar ondervindt dan veel beperkingen. Ik heb die gelukkig niet. Woon ook in een dorp waar geen mens Engels spreekt, en alleen de jeugd spreekt Thais want de ouwetjes (en dat zijn ook de 40 jarigen...) spreken Isan en Lao. Er zijn hier ook mensen die niet kunnen lezen en schrijven.

Leer de taal ! Dat is het beste advies dat ik je kan geven. Er zijn ook in NL cursussen te koop op tape of dvd, van een klub genaamd linguaphone. Kost een paar neuro maar is wel een investering in jouw eigen toekomst. Neem een jaar extra tijd en beheers dan de basis, lezen, wat schrijven, praten, en verstaan komt later, is ook het moeilijkste. Ik heb hier groot voordeel van mijn Thais, van mijn Engels en tja, Duits doe ik ook, en desnoods Frans als is dat nu minder dan mijn Thais.

Leven kun je easy van duizend neuro/maand al moet je dan niet hartje BKK of P-ja gaan wonen of een dikke Mercedes onder je kont willen. Bedenk maar, de gewone man hier heeft een brommer...en ik dus ook.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#37 Bericht door Ben » zondag 12 oktober 2008, 18:49

Ook in BKK kan je voor 1000 euro makkelijk leven per maand
Appartementen huur je ook tussen de 10.000 en 15.000 PM .
Een townhouse tussen 3000 en 10.000 bath .
er staan zelfs grote huizen voor 8000 tot 100.000
ja hoger kan je ook nog :D

Eten is echt niet duurder dan lokaal het barst van de Markten .
openbaar vervoer is er in alle vormen .

Het belangrijkste in niets anders dan hoe zijn Verblijf geregeld gaat of moet worden in welk jasje , Het Beroende VISA dus de rest in bijzaak.

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#38 Bericht door perry » zondag 12 oktober 2008, 21:39

Ben schreef:Ook in BKK kan je voor 1000 euro makkelijk leven per maand
Appartementen huur je ook tussen de 10.000 en 15.000 PM .
Een townhouse tussen 3000 en 10.000 bath .
er staan zelfs grote huizen voor 8000 tot 100.000
ja hoger kan je ook nog :D

Eten is echt niet duurder dan lokaal het barst van de Markten .
openbaar vervoer is er in alle vormen .

Het belangrijkste in niets anders dan hoe zijn Verblijf geregeld gaat of moet worden in welk jasje , Het Beroende VISA dus de rest in bijzaak.
Klopt Ben maar ik bedoelde meer echt in het stads centrum daar kun je bijna niks fatoenlijks krijgen voor de bedragen die jij noemt het is natuurlijk puur en alleen je levensstijl en of je dat kunt volhouden Vakantie is niet te vergelijken met daar te wonen dat weten jij en ik maar al te goed.

En inderdaad je moet wat doen of dat dan legaal is dat is dan weer een ander verhaal hoe minder je doet hoe meer geld je uitgeeft en dat is in Thailand en ook in Nederland het zelfde.
Werk om te leven leef niet om te werken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#39 Bericht door jumbo » maandag 13 oktober 2008, 02:59

perry schreef:
Ben schreef:Ook in BKK kan je voor 1000 euro makkelijk leven per maand
Appartementen huur je ook tussen de 10.000 en 15.000 PM .
Een townhouse tussen 3000 en 10.000 bath .
er staan zelfs grote huizen voor 8000 tot 100.000
ja hoger kan je ook nog :D

Eten is echt niet duurder dan lokaal het barst van de Markten .
openbaar vervoer is er in alle vormen .

Het belangrijkste in niets anders dan hoe zijn Verblijf geregeld gaat of moet worden in welk jasje , Het Beroende VISA dus de rest in bijzaak.
Klopt Ben maar ik bedoelde meer echt in het stads centrum daar kun je bijna niks fatoenlijks krijgen voor de bedragen die jij noemt het is natuurlijk puur en alleen je levensstijl en of je dat kunt volhouden Vakantie is niet te vergelijken met daar te wonen dat weten jij en ik maar al te goed.

En inderdaad je moet wat doen of dat dan legaal is dat is dan weer een ander verhaal hoe minder je doet hoe meer geld je uitgeeft en dat is in Thailand en ook in Nederland het zelfde.
Wie wil er in het centrum wonen en leven??
Rand Bangkok met de mogelijkheid naar het centrum te gaan is prima en daarbij wonen er veel meer 'gewone' thai in deze buitenwijken die niet altijd gefocust zijn op het pootje lichten van een farang....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#40 Bericht door Ben » maandag 13 oktober 2008, 04:49

perry schreef:
Ben schreef:Ook in BKK kan je voor 1000 euro makkelijk leven per maand
Appartementen huur je ook tussen de 10.000 en 15.000 PM .
Een townhouse tussen 3000 en 10.000 bath .
er staan zelfs grote huizen voor 8000 tot 100.000
ja hoger kan je ook nog :D

Eten is echt niet duurder dan lokaal het barst van de Markten .
openbaar vervoer is er in alle vormen .

Het belangrijkste in niets anders dan hoe zijn Verblijf geregeld gaat of moet worden in welk jasje , Het Beroende VISA dus de rest in bijzaak.
Klopt Ben maar ik bedoelde meer echt in het stads centrum daar kun je bijna niks fatoenlijks krijgen voor de bedragen die jij noemt het is natuurlijk puur en alleen je levensstijl en of je dat kunt volhouden Vakantie is niet te vergelijken met daar te wonen dat weten jij en ik maar al te goed.

En inderdaad je moet wat doen of dat dan legaal is dat is dan weer een ander verhaal hoe minder je doet hoe meer geld je uitgeeft en dat is in Thailand en ook in Nederland het zelfde.
In het centrum zijn ook appartementen te huur voor 15.000 gemeubileerd .

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#41 Bericht door Mart » woensdag 15 oktober 2008, 09:32

jumbo schreef:Ha die Mart :P :P

Je hebt toch geen spijt van je emigratie he?? :D :D
De verhuizing naar de Isaan is min of meer euthanasia dat begrijp ik, maar je kan altijd je batterij
opladen of vernieuwen in Bangkok... :D :D
Waarde Jumbo,

Ik heb nergens spijt van, van alles wat ik heb gedaan, of gelaten.
Die verhuizing naar de Isaan is het resultaat van 8 jaar praten over verhuizen naar de Isaan. Nu heeft Mona haar zin, en is hier erg gelukkig met familie en vrienden, ook de kids hebben zich snel aangepast, en ik heb dus inderdaad redenen genoeg om periodiek de battery weer op te laden. Het volgende uitstapje begint vrijdagmorgen en de volgende zal vrij wel zeker BKK worden, mits het er weer rustig is. :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#42 Bericht door Thaijan » zaterdag 10 januari 2009, 19:15

Ik ben inmiddels gestart met de planning, huisje is verkocht, er wordt gewerkt aan het verkrijgen van een visum, arbeidsovereenkomst is opgezegd per 1 maart 2009, ik verwacht mijn visum uiteindelijk begin Maart te hebben ontvangen.
Eerst nog even de belastingpapieren invullen ivm met teruggaaf van betaalde rente van hypotheek.
Vlucht boeken (enkeltje) en ik ga.
Hou jullie op de hoogte.

grt Jan

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#43 Bericht door Duiker » zaterdag 10 januari 2009, 19:49

Maar wat voor visum heb je nu? Want ik meen me te herinneren dat je nog geen 50 bent. En kun je dan op dat visum permanent blijven?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#44 Bericht door Thaijan » zaterdag 10 januari 2009, 20:00

Duiker schreef:Maar wat voor visum heb je nu? Want ik meen me te herinneren dat je nog geen 50 bent. En kun je dan op dat visum permanent blijven?
Ben bezig met visa aanvraag, je kunt de conversatie volgen bij het onderwerp VISA THAILAND op deze website, zie VOG

grt Jan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#45 Bericht door prajak » maandag 12 januari 2009, 05:39

Thaijan : Eerst nog even de belastingpapieren invullen ivm met teruggaaf van betaalde rente van hypotheek.

Hum, je krijgt nog veel meer te doen met betrekking tot jouw fiscale aangelegenheden. Een correspondentie adres is nummer EEN. Adreswijziging nummer TWEE. Vrijstelling voor jouw inkomen uit NL is DRIE. Straks een M biljet invullen is nummer VIER. Een opgave van de kapitaalswaarde van jouw pensioen- en lijfrente-aanspraken is nummer VIJF. En je voorbereiden op een joekel van een conserverende aanslag is nummer ZES.

Maar het is allemaal te overleven hoor. Ik ben er ook nog steeds.....

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”