Forumcultuur

Medelingen, tips en opmerkingen.
Moderators: Chang, Patriot
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Forumcultuur

#1 Bericht door Chang » maandag 01 juni 2015, 14:29

Beste leden van het forum,

Dit is een algemeen gesteld relaas en gaat meerdere leden aan. Daarom wordt dit openlijk geplaatst. Het is wat langer geworden dan verwacht.

Februari 2005 ben ik op een avond met dit forum begonnen. Er was een gat in forumland gevallen, en dat heb ik destijds in een opwelling gevuld. Thailand Forum was in 2005 een open forum wat inhield dat iedereen, ook gasten, zonder registratie berichten konden plaatsen. Hoewel er toen ook leden waren die op de grenzen van het fatsoen aan het balanceren waren ging het over het algemeen goed. Slechts een enkeling ging over de grens, met daarbij de bijbehorende consequentie van een waarschuwing of een ban.

Al ruim 10 jaar kom ik vrijwel dagelijks op mijn eigen forum, mijn eigen website, om daar de geplaatste berichten te lezen, en waar nodig aan te passen of te verwijderen. Een paar dagen per jaar neem ik ‘vrij’, zoals bijvoorbeeld gisteren. Ik ben heerlijk met mijn gezin een dag weg geweest en heb enorm genoten. Op zo’n dag bewust de computer niet aan, maar ook het mobiel uitgezet. Dat betekent 100% aandacht voor mijn gezin en 100% kunnen ontspannen. Normaliter neemt bijvoorbeeld Broom die dag de honneurs waar. Maar in een enkel geval is hij ook bezet en zal het forum een dag zonder toezicht moeten. Dat moet kunnen want ik ga ervan uit dat er weldenkende volwassenen die zonder elkaar in de haren vliegen deelnemen aan het forum. Helaas is gisteren alweer het tegendeel bewezen.

Blij ben ik met alle leden die de moeite doen of hebben gedaan om hun positieve en Thailand gerelateerde bericht(en) te plaatsen. Dat maakt mijn forum bijvoorbeeld een kennisbron voor anderen, maar ook een ontmoetingsplaats. Door al deze geplaatste berichten is mijn forum eigenlijk ons forum geworden met het grote verschil dat ik het voor jullie faciliteer en eindverantwoordelijke ben.

In de ruim 10 jaar is het forum groot geworden, het is geworden tot een virtuele samenleving waar diverse lagen van de bevolking samenkomen. Hierbij is in eerste instantie Thailand de enige relatie met elkaar. Ik weet dat uit het forum ook duurzame vriendschappen zijn ontstaan, zakelijke overeenkomsten zijn gesloten maar ook diverse mensen in nood zijn geholpen.

Helaas is de laatste periode de sfeer grimmig en ongezellig geworden. Ik weet van enkele trouwe leden dat zij geen berichten meer openlijk plaatsen omdat zij er geen behoefte in hebben om (en ik citeer) afgemaakt te worden. De sfeer op het forum komt steeds meer onder spanning te staan. Naast dat ik het jammer vind dat dit op mijn forum gebeurt, gaat de complete forumcultuur kapot en is er bijna sprake van een structurele afbraak van het forum. Ik kom bijna tot de conclusie dat er doelbewust door een aantal leden berichten wordt geplaatst om een ander uit de tent te lokken om hem (of haar) vervolgens de grond in te boren. Wat daarbij het ergste nog is om dan daarna de vermoorde onschuld te spelen. Dan zijn er ook nog een paar leden welke persoonlijk veten naar het forum brengen en koesteren. Daar is dit forum niet voor bedoeld. Ik ben hier wel klaar mee en heb hier totaal geen zin. Het gedonder moet afgelopen zijn op mijn forum! Berichten zijn van harte welkom, Thailand gerelateerd en zonder daarbij iemand persoonlijk aan te vallen.

Dit resulteert in een wederom strakkere moderatie, deze gaat vanaf heden in en niet met terugwerkende kracht:

• Je spreekt elkaar aan bij de forumnaam, ook zonder daarbij doelbewust spelfouten te maken;
• Je reageert op het bericht en niet op de persoon;
• Je valt een ander niet persoonlijk aan;
• Je schrijft respectvol naar en over een ander,
• Opruiing resulteert in een permanente ban;
• Straattaal en schelden laat je buiten het forum;
• Persoonlijke veten horen niet op het forum thuis;
• Als je twijfelt of een bericht door de beugel kan, dan plaats je deze niet want dan deugt er iets niet in je bericht.
• Openlijk en/of herhaaldelijk ventileren dat je een topic niet wilt lezen of benoemen van vrienden/vijandenlijsten is geen meerwaarde en wordt niet gewaardeerd;
• Off topic is niet bedoeld om je persoonlijk (politieke) frustratie te delen.

Bovenstaand gelezen hebbende kan gesteld worden dat de algemeen geldende fatsoensnormen dus gelden. Bij overtreding van het forumreglement en bovenstaande fatsoensnormen zal een ban worden uitgedeeld: De eerste keer 1 week, de tweede keer van 1 maand, de derde keer 1 maand met profieldegradatie. De strafmaatregel zal worden bepaald door het moderatorteam en niet door de gebruiker en zal worden uitgevoerd zonder aanziens des persoon, lidmaatschap of status.

Als ieder zich aan het forumreglement maar ook aan bovenstaande fatsoensnormen dan kan het forum verder groeien.

Chang

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Forumcultuur

#2 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:26

Volledig met je eens Chang :clap: en ik waardeer het byzonder dat jij met wat anderen dit forum beheren en trachten het voor iedereen goed te doen wat gewoon een bijna onmogelijke taak blijkt te zijn dat zien we regelmatig helaas maar met hardere moderatie en direct ingrijpen ben je m.i al een eind op de goede weg.

gr driver

hanshu

Re: Forumcultuur

#3 Bericht door hanshu » maandag 01 juni 2015, 15:36

100% met Driver eens, goed dat je (weer) eens wat van je laat horen,Chang.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Forumcultuur

#4 Bericht door dutch » maandag 01 juni 2015, 15:39

driver schreef:Volledig met je eens Chang :clap: en ik waardeer het byzonder dat jij met wat anderen dit forum beheren en trachten het voor iedereen goed te doen wat gewoon een bijna onmogelijke taak blijkt te zijn dat zien we regelmatig helaas maar met hardere moderatie en direct ingrijpen ben je m.i al een eind op de goede weg.

gr driver
Dit is niet persoonlijk bedoeld driver,maar ik denk niet dat Chang op aanmoedigingen zit te wachten of die nodig heeft.
De betroffenen zullen m.i. mogelijkerwijze niet eens begrijpen dat het hen aangaat.
Radicale maatregelen zoals aangekondigd ,zullen m. i. Uiteindelijk de opschoning te weeg brengen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Forumcultuur

#5 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:49

dutch schreef:
driver schreef:Volledig met je eens Chang :clap: en ik waardeer het byzonder dat jij met wat anderen dit forum beheren en trachten het voor iedereen goed te doen wat gewoon een bijna onmogelijke taak blijkt te zijn dat zien we regelmatig helaas maar met hardere moderatie en direct ingrijpen ben je m.i al een eind op de goede weg.

gr driver
Dit is niet persoonlijk bedoeld driver,maar ik denk niet dat Chang op aanmoedigingen zit te wachten of die nodig heeft.
De betroffenen zullen m.i. mogelijkerwijze niet eens begrijpen dat het hen aangaat.
Radicale maatregelen zoals aangekondigd ,zullen m. i. Uiteindelijk de opschoning te weeg brengen.
Ner persoonlijk bedoeld is prima Dutch maar Chang moet /kan dit draadje gewoon dichtgooien dan komen er ook geen reacties die door iedereen weer anders gelezen worden of anders begrepen worden Dutch.
Als een draadje open staat kunnen mensen ook reageren net als jij nu doet en waar ik het dan weer wel of niet eens mee zou kunnen zijn ;)
Laatst gewijzigd door driver op maandag 01 juni 2015, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Forumcultuur

#6 Bericht door torkom » maandag 01 juni 2015, 15:51

Ook goed dat er bij staat dat berichten (liefst) Thailand gerelateerd horen te zijn.

Liefst staat er niet bij maar zo interpreteer ik het..
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Forumcultuur

#7 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 15:55

torkom schreef:Ook goed dat er bij staat dat berichten (liefst) Thailand gerelateerd horen te zijn.
Off topic zou dan weggehaald moeten worden anders zou het geen off topic moeten heten toch ?
R3 is nu een draadje waar wat mensen incl ikzelf posten dat begon overigens wel over motoren in Thailand maar de laatste posts niet meer zoals zo vaak in draadjes :mrgreen:

K,weet niet waar Chang de lat legt qua niet Thailand gerelateerde postings ?

gr driver

Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Re: Forumcultuur

#8 Bericht door Chang » maandag 01 juni 2015, 16:18

driver schreef:
torkom schreef:Ook goed dat er bij staat dat berichten (liefst) Thailand gerelateerd horen te zijn.
Off topic zou dan weggehaald moeten worden anders zou het geen off topic moeten heten toch ?
R3 is nu een draadje waar wat mensen incl ikzelf posten dat begon overigens wel over motoren in Thailand maar de laatste posts niet meer zoals zo vaak in draadjes :mrgreen:

K,weet niet waar Chang de lat legt qua niet Thailand gerelateerde postings ?

gr driver
De primaire doelstelling van het Thailand forum is Thailand gerelateerde informatie delen. 'Off topic' is daarin een vreemde eend. Omdat er een duidelijk behoefte is aan een 'off topic' zal deze blijven bestaan. De eerder genoemde fatsoensnormen gelden daar natuurlijk ook, dat is de kern van mijn vorige bericht.

Chang

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Forumcultuur

#9 Bericht door torkom » maandag 01 juni 2015, 16:21

driver schreef:
torkom schreef:Ook goed dat er bij staat dat berichten (liefst) Thailand gerelateerd horen te zijn.
Off topic zou dan weggehaald moeten worden anders zou het geen off topic moeten heten toch ?
R3 is nu een draadje waar wat mensen incl ikzelf posten dat begon overigens wel over motoren in Thailand maar de laatste posts niet meer zoals zo vaak in draadjes :mrgreen:

K,weet niet waar Chang de lat legt qua niet Thailand gerelateerde postings ?

gr driver

Ik denk dat de lat licht bij onderwerpen die redelijker wijs het gemiddelde lid wel lezenswaardig vind zoals voetbal (sport), motoren (de meeste kunnen zich wel identificeren met motoren, scooter, bromfietsen), zaken die in Nederland spelen, om maar wat voorbeelden te noemen, maar ja zo denk ik erover en ik heb niks te vertellen.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Forumcultuur

#10 Bericht door driver » maandag 01 juni 2015, 17:03

torkom schreef:
driver schreef:
torkom schreef:Ook goed dat er bij staat dat berichten (liefst) Thailand gerelateerd horen te zijn.
Off topic zou dan weggehaald moeten worden anders zou het geen off topic moeten heten toch ?
R3 is nu een draadje waar wat mensen incl ikzelf posten dat begon overigens wel over motoren in Thailand maar de laatste posts niet meer zoals zo vaak in draadjes :mrgreen:

K,weet niet waar Chang de lat legt qua niet Thailand gerelateerde postings ?

gr driver

Ik denk dat de lat licht bij onderwerpen die redelijker wijs het gemiddelde lid wel lezenswaardig vind zoals voetbal (sport), motoren (de meeste kunnen zich wel identificeren met motoren, scooter, bromfietsen), zaken die in Nederland spelen, om maar wat voorbeelden te noemen, maar ja zo denk ik erover en ik heb niks te vertellen.
Chang heeft inmiddels al gereageerd dus duidelijk lijkt me.

gr driver

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Forumcultuur

#11 Bericht door torkom » maandag 01 juni 2015, 17:06

driver schreef: Chang heeft inmiddels al gereageerd dus duidelijk lijkt me.

gr driver
Ik heb het gezien..
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Forumcultuur

#12 Bericht door RuudThai » maandag 01 juni 2015, 17:32

torkom schreef:
driver schreef: Chang heeft inmiddels al gereageerd dus duidelijk lijkt me.

gr driver
Ik heb het gezien..
Ik hoop dat hetgeen nu is ingevoerd een positief effect heeft op de omgangsvormen in dit forum. Ik zal mijn best doen om dit te volgen en dus de bal te spelen en niet de man/vrouw. Ik hoop dat iedereen dat doet, dan kan Chang ook eens wat meer tijd aan z'n gezin besteden.

Torkom, kan jouw onderschrift nog wel of valt dat onder "politieke frustratie"? ;)

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Forumcultuur

#13 Bericht door torkom » maandag 01 juni 2015, 17:39

RuudThai schreef:
torkom schreef:
driver schreef: Chang heeft inmiddels al gereageerd dus duidelijk lijkt me.

gr driver
Ik heb het gezien..
Ik hoop dat hetgeen nu is ingevoerd een positief effect heeft op de omgangsvormen in dit forum. Ik zal mijn best doen om dit te volgen en dus de bal te spelen en niet de man/vrouw. Ik hoop dat iedereen dat doet, dan kan Chang ook eens wat meer tijd aan z'n gezin besteden.

Torkom, kan jouw onderschrift nog wel of valt dat onder "politieke frustratie"? ;)

Jij hebt de jouwe weggehaald zie ik...daar zat ik eigenlijk op te wachten.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Forumcultuur

#14 Bericht door prajak » dinsdag 02 juni 2015, 00:23

Off Topic hoeft niet echt van mij maar nu het er is heeft het waarde voor het forum. Er staan meer dan 700 items in en hoort inmiddels tot het kerngeheugen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Forumcultuur

#15 Bericht door Ashakorat » dinsdag 02 juni 2015, 06:31

RuudThai schreef:
torkom schreef:
driver schreef: Chang heeft inmiddels al gereageerd dus duidelijk lijkt me.

gr driver
Ik heb het gezien..
Ik hoop dat hetgeen nu is ingevoerd een positief effect heeft op de omgangsvormen in dit forum. Ik zal mijn best doen om dit te volgen en dus de bal te spelen en niet de man/vrouw. Ik hoop dat iedereen dat doet, dan kan Chang ook eens wat meer tijd aan z'n gezin besteden.

Torkom, kan jouw onderschrift nog wel of valt dat onder "politieke frustratie"? ;)
Positieve reactie Ruud ook gezien het feit dat je je onderschrift hebt weg gehaald. Ook ik zal me uiteraard aan de regels houden en er aan bijdragen dat het geruzie stopt of in elk geval op een "prettige" manier verloopt. Want wij twee zijn denk ik de grootste boosdoeners. hopelijk kunnen we in de toekomst wel op een"normale" manier over politiek praten.
Ben je toevallig ook tegen gekomen in wat filmpjes op you-tube, grappig om nu een gezicht er bij te hebben.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Mededelingen, tips en opmerkingen”