Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#1 Bericht door stille » donderdag 07 oktober 2021, 06:54

Stlel dat men de adminstratie niet zelf meer kan doen, terwijl je in Thailnd bent.
Zelf bijna meegemaakt.
In 2018 kreeg ik een hersens beroerte, liep gelukkig goed af.
Toen begon ik na te denken.
Hoe moet ik dan mijn geld overmaken naar Thailand.
Heb later zo gedaan.
Mijn dochter waar ik een.
En of Rekening heb een email gestuurd.
Dat zij bij Wise moeten in loggen met mijn gebruikers naam en wachtwoord.
Dan ziet ze maar 1 bankrekening naar wie ze moeten overmaken.
Heb zelf geen bankrekening meer na die tijd.
Staat op mijn vriendin haar naam.
Heb wel de pinpas, mocht het zo zijn, dat door omstandigheden geld nodig heb, het dan kan pinnen.
Zij haal iedere maand huishoud geld van de bank.

Mijn inkomsten rechtstreeks overmaken wil ik niet.
Want hoe maakt ik het geld weer over naar Nederland eventueel.
Mocht het zo zijn dat ik hier niet wil of kan blijven, door omstandigheden
Ben getrouwd geweest en gescheiden, ook niet met bedoeling toen dat ik weer gaat scheiden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#2 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 oktober 2021, 08:32

Hans, dat heb je prima geregeld met mensen die het vertrouwen waard zijn!

Ik had thuis een draaiboek liggen voor als mij wat zou overkomen en ik (kort of lang) voor Pampus zou liggen en daar stond op de vervaldag van mijn pas, rijbewijs, stempeltjes en SSO. Er stonden naam en tel nr op van Printen44 en Ruudthai om desnoods hulp te vragen voor die dingen. Mijn pinpas had mijn partner al veel langer. Altijd prima gegaan zoals dat in een relatie hoort.

Maar een Thai aanleren hoe in te loggen bij DigiD? Daar heb ik me niet aan gewaagd.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#3 Bericht door stille » donderdag 07 oktober 2021, 09:37

Wil alleen weten hoe andere mensen dit oplossen, die hier in Thailand lang verblijven, of hier wonen

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#4 Bericht door pjotter » donderdag 07 oktober 2021, 13:20

ZEKER een punt Stille.
Denk dat dat machtigen en Wise alvast een goed idee is. Tja, "administratie". Nou vind ik het als gepensioneerde in Thailand wel meevallen, maar toch.

Een enkele keer belasting, wat te doen bij je bewijs van leven, de jaarextensie aanvragen etc. Het zijn zomaar al wat zaken die me te binnen schieten waar je normaal gesproken toch even mee bezig bent.

Geld van een Thaise rekening terug boeken naar een Nederlandse bankrekening is niet zo'n probleem meer.
De Kasikorn app., de SCB app en sinds kort ook de Bangkokbank app., hebben een optie om geld terug naar NL te boeken 'vanuit je luie stoel'.

Eerlijk gezegd, heb ik niet alle zaken opgelost. Denk dat Erik wat aardige oplossingen heeft gevonden. Sommige punten zijn lastig vrees ik.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#5 Bericht door stille » donderdag 07 oktober 2021, 14:26

Heb alleen geschreven over Wise,omdat na mijn beroerte aan het denken gezet wordt.

pjotter, hoe los jij dit op wat jij hier onder schreef?.
Een enkele keer belasting, wat te doen bij je bewijs van leven, de jaar extensie aanvragen etc. Het zijn zomaar al wat zaken die me te binnen schieten waar je normaal gesproken toch even mee bezig bent.

Maar als men niet meer kan denken of vergeetachtig wordt, dat kan gebeuren na een beroerte die men zo onverwachts kan oplopen.
Wat dan:.
Zolang ik mijn verstand nog kan gebruiken, en redelijk kan praten, is er niets aan de hand,
Heb zowel in deze forum en in THB.dit gevraagd, een paar jaar geleden, of er hier ook een bewindvoerder is.
Geen antwoord gekregen.

Behalve van Erik.
Die zei toen hij wil het wel doen, maar woont weer in Nederland, dan gaat het dus niet
Heb toen gezegd dat ik ook kinderen had die willen doen, maar dat gaat ook niet.
Daar heb ik geen oplossing voor, tot nu toe.
Laatst gewijzigd door stille op donderdag 07 oktober 2021, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#6 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 oktober 2021, 14:35

Hans, als je in NL woont heb je die vraag ook. Deze vragen zijn universeel. Bovendien, ik word 75 en ben voor niemand meer vraagbaak want kan er morgen niet meer zijn. Zo simpel is het toch?

In NL heb je daarvoor het levenstestament. Dat heb ik nog niet maar misschien doe ik dat wel als ik 'echt oud' word.... :giggle:

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#7 Bericht door stille » donderdag 07 oktober 2021, 14:52

Als ik in Nederland ben, wordt dit opgelost, had een zwaar gesprek gehad, met mijn kids en kleinkids.
Sinds ik mijn darmkanker operatie heb gehad in 2013
Alles hebben zij op hun USB stick mijn2 dochters, nu ook van Wise.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1564
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#8 Bericht door jomel17 » donderdag 07 oktober 2021, 14:52

stille schreef: donderdag 07 oktober 2021, 14:26 Heb alleen geschreven over Wise,omdat na mijn beroerte aan het denken gezet wordt.

pjotter, hoe los jij dit op wat jij hier onder schreef?.
Een enkele keer belasting, wat te doen bij je bewijs van leven, de jaar extensie aanvragen etc. Het zijn zomaar al wat zaken die me te binnen schieten waar je normaal gesproken toch even mee bezig bent.

Maar als men niet meer kan denken of vergeetachtig wordt, dat kan gebeuren na een beroerte die men zo onverwachts kan oplopen.
Wat dan:.
Zolang ik mijn verstand nog kan gebruiken, en redelijk kan praten, is er niets aan de hand,
Heb zowel in deze forum en in THB.dit gevraagd, een paar jaar geleden, of er hier ook een bewindvoerder is.
Geen antwoord gekregen.

Behalve van Erik.
Die zei toen hij wil het wel doen, maar woont weer in Nederland, dan gaat het dus niet
Heb toen gezegd dat ik ook kinderen had die willen doen, maar dat gaat ook niet.
Daar heb ik geen oplossing voor, tot nu toe.
Stille Hans, ik heb jou toendertijd via een PB ook aangeboden om je te helpen maar je hebt daar nooit een reactie op gestuurd !!!!
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#9 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 oktober 2021, 14:58

Ik heb van Hans ook nog een pb open staan. Het antwoord van de gemeente Leeuwarden over tijdelijk verblijf >4 maanden in NL met woonst in Thailand.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#10 Bericht door stille » donderdag 07 oktober 2021, 15:05

jomel17, wist toen niet hoe ik een pb moest opennen sorry
Wist het enkele weken geleden van Eric pas

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#11 Bericht door pjotter » donderdag 07 oktober 2021, 16:10

Tja, (nog) niet dus. Je hebt me aan het denken gezet. Ben nog relatief jong met 65 maar er kan altijd wat gebeuren idd. Moet er nog eens goed over nadenken, pfff.
Ik hoop dat je iets vindt.
stille schreef: donderdag 07 oktober 2021, 14:26 pjotter, hoe los jij dit op wat jij hier onder schreef?.
Een enkele keer belasting, wat te doen bij je bewijs van leven, de jaar extensie aanvragen etc. Het zijn zomaar al wat zaken die me te binnen schieten waar je normaal gesproken toch even mee bezig bent.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 08 oktober 2021, 01:13

Visa extensie doe ik nu al met mijn vrouw, de documenten zijn in Thai en straks met retirement wordt het eenvoudiger met minder documentatie en een banksaldo
90 dagen doet ze al voor mij...

Jaarlijks plan ik de uitkeringen over te maken met een auto overboeking, geld is gemiddeld hetzelfde, naar TH, sla Wise over hoewel een keertje uitleggen misschien helpt
Maar voor een paar euro voordeel is de auto overboeking van ABN eenvoudiger
Als ik overlijd stoppen de uitkeringen dus geen probleem daarna

Gelden en bezitting in TH gaan per testament naar haar, moet ik nog wel laten maken. 1e taak als huis gereed is en pensionering een feit
Gelden gaan zowiezo naar een en/of rekening, beleggingen ligt al een draaiboek voor klaar, met hulp van dochter moet dat lukken maar'
ook hier clear ik waarschijnlijk alles bij pensionering... nu kan ik een verlies compenseren, dat wil ik straks niet hoeven te doen..

IJzeren Hein kan ieder moment toeslaan....voorbereiding is het halve werk
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#13 Bericht door wpdl » vrijdag 08 oktober 2021, 01:46

Duidelijk jumbo
En ja hoe eenvoudig kunnen veel zaken zijn.
Ook bij mij gaat de vrouw altijd mee met visum, 90 dagen report kan ik zelf, heeft ze al eerder gedaan bij ziekenhuisopname van mij ja zelf een verlenging visum zonder mij, maar met brief van die arts.
'Draaiboekje' met inlogcodes wachtwoorden et cetera ligt op een safe place inmiddels [pas vrijwel alles nog eens vernieuwd].
Bezittingen hier vervalt automatisch aan mijn vrouw [TiT]
Financiële zaken denk er over na om Nederlandse bank alleen als draaideur rekening te gebruiken weinig problemen daar lijk mij dan.
Trekt je verstand het echt niet meer kan je dat via vrienden familie of betaalde vakkennis oplossen de digitale wereld is klein en in de echte wereld zijn die mensen ook wel te vinden als je er voor open staat.
Alles 100% in orde nee natuurlijk niet de wereld draait door en verhoudingen veranderen maar bij wie is het wel 100 %, nou niemand. :giggle:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1580
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#14 Bericht door Herbergier » zaterdag 09 oktober 2021, 03:39

Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Als men sommigge dingen niet meer zelf kan doen.

#15 Bericht door brake0345 » zaterdag 09 oktober 2021, 04:06

Een tijdje geleden heb ik dit draadje opgezet, misschien is het een gedachte Stille?
viewtopic.php?f=20&t=827799

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”